Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:49

Lusitana schreef:
Ik vind niet zoveel van mensen die te groot zijn voor hun pony, ik vind veel meer van mensen die vinden dat een ander te groot is voor zijn pony. Die vind ik nogal kortzichtig en teveel met uiterlijk bezig.Natuurlijk zijn er ponies, vooral fijngebouwde met lange ruggen, die niet zo goed met gewicht over weg kunnen, maar over het algemeen zakt een pony niet in van een lange of zware ruiter.
wat veel erger is, dat paarden en ponies tegenwoordig te vroeg worden ingereden. Dát is slecht voor hun gestel, DAAROM worden ze zwak en worden ze minder geschikt voor een grotere ruiter. als je in andere landen kijkt (dus even verder dan jullie neuzen lang zijn) zul je zien dat het heel gewoon is dat volwassenen op ponies rondrijden en daarvoor hoef je niet zo ver te gaan. In engeland worden alle inheemse rassen gebruikt voor trektochten, met alle maten ruiters. de highlandponies moeten geschoten herten naar huis dragen, dat is een paar honderd kilo dood gewicht, wel wat anders dan een ruiter die mee kan bewegen!

bedankt! het gaat mij niet om het plaatje, maar de mate van slijtage bij de pony, en het ongmak tijdens het werk. de inheemse ponies waar je over spreekt groeien vaak op in natuurgebieden, denk aan highlanders en New Forest ponies. die zijn niet te vergelijken met bijv. mijn New Forest, die veel lichter gebouwd is, en minder gehard door de leefomstandigheden. ik ben ook een volwassene, en ik pas ook nog op een pony van 1,30 meter. je hebt volwassenen en volwassenen. kerels van 1,75 lang en 80 kilo zwaar horen niet op kleine ponies, zéker niet op gedomesticeerde dieren die beschermd zijn opgegroeid. er zit een heel verschil tussen de ene NF pony en de andere... als je mijn paardje met zijn moeder vergelijkt, zou je nooit denken dat dat familie is, behalve dan door de tekening op het hoofd... de moeder is een 'echte', van het ouderwetse type, die zeker een ruiter van 90 kilo zou kunnen dragen, met haar 1,37 meter. mijn ruintje is 1,52 meter, maar daar komt iemand van meer dan 80 kilo gewoon niet op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:49

superwoman schreef:
Weet je ook hoe oud die pony's worden en of zij later ingereden worden Lusitana???

De oudste ponies ter wereld, door de geschiedenis heen, waren altijd die niet echt gespaard waren. Werken is gezonder dan in de wei vet laten worden voor een pony, vooral de rassen die gevoelig zijn voor bv hoefbevangenheid.
In Engeland worden ponies gewoonlijk niet voor hun derde ingereden en hebben daarna vaak en half jaar tot een jaar vrij als ze van een fokker komen, tenminste.
Denk je echt dat ponies ouder worden/langer meegaan als je ze dicht laat groeien? Er zijn veel te veel ponies die gewoon weg staan te kwijnen, vaak met vreslijke pijnen, omdat ze in een wei gedumpt worden. Dan denk ik dat ze gelukkiger zijn en gezonder blijven als ze nog wat kunnen doen.
Er zijn grenzen, maar ik vind dat men in Nederland vaak een beetje belachelijk doet als het om "te groot" gaat.
Er is een springruiter, ik meen dat het Eric van der Vleuten was, die heel lang op een Shetlander rondgesprongen heeft (ja, wedstrijden), en daarbij zijn benen op moest trekken. Betreffende Shetlander is nog behoorljk oud geworden, al herinner ik me niet meer hoe oud. Voorheen was het heel normaal om bij ponyclubs een beetje uit de toon vallende combinaties te spotten. Nu moet iedereen een rijdier op maat, wat bij de huidige Nederlander haast wel onmogelijk moet zijn.
Verkeerd werk en verkeerd rijden, is schadelijk voor elk formaat rijdier met welke ruiter dan ook. Maar een ruiter die goed rijdt, zal een pony die onder de maat lijkt, niet verrijden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JOHLCYLU

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:53

Wordt het trouwens niet tijd dat de Nederlanders dan eens wat beters fokken dan wat er tegenwoordig schijnt rond te lopen?
Een goede pony kan gewoon werken onder een grotere ruiter. Ponies zijn in verhouding sterker dan paarden, of zouden dat in elk geval moeten zijn.
Ik heb al genoemd dat er uitzonderingen zijn, die met in verhouding lang ruggen. Dat geldt ook voor grote paarden. Een paard met een lange rug is ook geen goede gewichtsdrager.

Maar, nogmaals, wat me het meest stoort is dat andere mensen gaan bepalen of iemand al of niet te groot is voor zijn eigen dier, met eigen bepaalde richtlijnen.
Want dat gaat nl richting:De is te dik, die is te lang, te wit, te zwart, te klein...kortom: voldoet niet aan het schoonheidsideaal, zoals we dat bij mensenbeoordeling zien. Het is niet erg verstandig om de dingen op het uiterlijk te beoordelen, dát wil ik zeggen, en niet eens tegen iemand in het byzonder, maar in het algemeen.
En hoe bepaal je dat iemand te groot is? Is daar een formule voor die bij alle ponies werkt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:17

Lusitana schreef:
Wordt het trouwens niet tijd dat de Nederlanders dan eens wat beters fokken dan wat er tegenwoordig schijnt rond te lopen?
Een goede pony kan gewoon werken onder een grotere ruiter. Ponies zijn in verhouding sterker dan paarden, of zouden dat in elk geval moeten zijn.
Ik heb al genoemd dat er uitzonderingen zijn, die met in verhouding lang ruggen. Dat geldt ook voor grote paarden. Een paard met een lange rug is ook geen goede gewichtsdrager.

Maar, nogmaals, wat me het meest stoort is dat andere mensen gaan bepalen of iemand al of niet te groot is voor zijn eigen dier, met eigen bepaalde richtlijnen.
Want dat gaat nl richting:De is te dik, die is te lang, te wit, te zwart, te klein...kortom: voldoet niet aan het schoonheidsideaal, zoals we dat bij mensenbeoordeling zien. Het is niet erg verstandig om de dingen op het uiterlijk te beoordelen, dát wil ik zeggen, en niet eens tegen iemand in het byzonder, maar in het algemeen.
En hoe bepaal je dat iemand te groot is? Is daar een formule voor die bij alle ponies werkt?

daarin heb je wel gelijk, al snap ik de onderstaande foto niet helemaal, want die benen komen lang niet tot aan de knie van het paard. ik hou zelf als maatstaf tot de knie aan, zijn de benen langer, dan vind ik dat te groot. op dat moment ga je de pony hinderen met je evenwicht. ook niet in alle gevallen, maar imo kan je beter op safe spelen dan tot de grens gaan. dat werkpaarden vaak erg oud worden, klopt ook. maar niet als ze overbelast zijn! of ze lopen hun leven lang met pijn. verder ben ik het wel met je eens, wat je zegt over dichtgroeien op de wei klopt ook helemaal! wij zeggen hier ook niet dat je zo'n pony niet moet laten werken, maar als je echt te groot en te zwaar bent kan je ook mennen, of een kleinere ruiter zoeken...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:43

Lusitana schreef:

Ik denk dat jij je nu vooral ergert aan de 'plaatjesmensen', dus mensen die alleen maar om het plaatje geven.
Ik hoor daar absoluut niet bij, maar als iemand van mijn lengte (1.70m) op een shetje van 1.05m stapt, dan zeg ik toch wel dat dat echt té groot is. Dan kun je ook niet meer rijden, dan moet je zo ongeveer aandrijven met je bovenbenen. Dat gaat dus verder dan een niet kloppend plaatje, dat veroorzaakt gewoon hindering bij de pony. En dan vind ik het gewoon te ver gaan en dan moet je stoppen in mijn ogen.
Ik heb zelf ook een tijdje op een c-pony van 1.33m gereden, daar was ik ook groot voor, maar niet té groot.
En op die mensen die gewoon té groot zijn, daar doel ik op in deze discussie.

En of merrieveulen of karoliena kwam een keer met de richtlijn: Voeten tot op de hoogte van de knie, als het daaronder komt ben je te groot.
En dat vind ik wel een hele mooie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:34

Inderdaad plaatjes mensen heb ik ook een hekel aan dei roepen bekant al dat je te groot bent als je tenen naar beneden doet en die komen dan net onder de buik uit.

Wij hebben het hier over TE groot, dus inderdaad over ruiters die emt voeten op kniehoogte over lager zitten en dus de pony uit balans halen en schade aanrichten.

Dus ik vind dat je iets beter had kunnen lezen Lusitana voordat je met conclusies komt en je mening klaar hebt over mensen terwijl dat dus helemaal niet klopt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:33

karoliena schreef:
Inderdaad plaatjes mensen heb ik ook een hekel aan dei roepen bekant al dat je te groot bent als je tenen naar beneden doet en die komen dan net onder de buik uit.

Wij hebben het hier over TE groot, dus inderdaad over ruiters die emt voeten op kniehoogte over lager zitten en dus de pony uit balans halen en schade aanrichten.

Dus ik vind dat je iets beter had kunnen lezen Lusitana voordat je met conclusies komt en je mening klaar hebt over mensen terwijl dat dus helemaal niet klopt.

niets aan toe te voegen Karo! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:23

Mag ik trouwens even vragen (zat ik vanacht aan te denken, kon niet slapen door de pokke haan van mijn buren Knipoog )
Waar komen die richtlijnen vandaan (1/5 van het eigen gewicht tillen, voeten niet onder de knieeen uit etc). Zijn dat uitspraken op basis van gefundeerde onderzoeken? Zo ja, waar zijn die onderzoeken terug te vinden?
En hoe zit het met ijslanders die toch zeer regelmatig door lange volwassen mannen uitgebracht worden.....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:31

ja das een goeie, hoe zit dat dan?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:32

Lusitana schreef:

Ik ben het daar zeker mee eens. Ik fok zelf Welsh A ponies (stokmaat tot 1.22m). Mijn doel is om stevige ponies te fokken, van het ouderwetse type. Niet die luxe, ranke dingen die ze nu bij het NWPCS willen hebben.
Ik rijd zelf ook af en toe op mijn hengst van 1.20m. Normaal rijd er een meisje van 15 op, zij is net zo groot als ik, alleen wat lichter. Maar mijn hengst heeft met mij totaal geen moeite.
Ik vind het lastig te zeggen wanneer iets te zwaar is. Te groot vind ik niet zo erg. En als je de regel van 1/5 deel van het eigengewicht neemt, mag mijn hengst van 315 kilo dus 63 kilo dragen. Ik weeg 65 kg. Hoewel de regel wel wat krom is. 1 van mijn merries weegt 400 kilo (pony van 1.20). Zij zou dus 80 kilo mogen dragen. En dat kan echt niet. Zij heeft zelf veel lichter been werk dan de hengst.
Mijn New Forest weegt 475 kilo en zou dus 95 mogen dragen, maar ik wil op hem niet meer dan 70 kilo, vanwege been problemen.
Ik vind dat mijn ponies dit moeten kunnen dragen, daar fok ik dus ook voor. Ik ga met mijn hengst meedoen aan de rubriek onder het zadel op een Welsh keuring. Ik weet zeker dat de jury geen commentaar zal hebben op mijn lengte of gewicht.

Ik denk dat je gewoon naar het totaal plaatje moet kijken en zelf moet beslissen of je je prettig voelt op die pony.

Hier nog wat foto's van mij (1.68m en 65 kilo) op mijn pony:

Afbeelding
Afbeelding

Ter vergelijking hier het meisje die hem rijd, zij is bijna even groot (scheelt misschien een paar cm) en zij weegt rond de 40 kilo.
Afbeelding

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:47

Zoals al eerder gezegd is dat een richtlijn, niet iets wat per se bij iedere pony opgaat. Maar als jouw merrie 400 kilo weegt en jouw hengt van dezelfde grootte maar 315.. Is die merrie dan niet aan de zware kant? In dat geval zou je dat gewicht dat de merrie zelf teveel moet meedragen in principe gewoon van het gewicht dat zij in goede conditie zou mogen dragen, aftrekken.
En als jouw pony beenproblemen heeft, gaat die regel helemaal niet op.
Die gaat enkel op bij gezonde en in goede conditie verkerende pony's. En dan nog gaat hij niet altijd op... Daarom noem je het ook een richtlijn en geen regel.

Ik ben het dus met je eens dat je het per pony en ruiter moet bekijken. Het probleem is alleen, dat er erg veel mensen zijn, die dat zelf niet kunnen zien. Die zich laten verblinden door de wil om te rijden. En dat is een beetje jammer, aangezien dat ten koste van de pony gaat.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:54

1/5 zeg je hè?

Oke dan zou mijn D merrie ongeveer 80 kilo mogen dragen...oke, das prima maar ik ben 66 kilo maar wel 1:82m....

en dan vinden jullie mij waarschijnlijk voor het oog wel te groot...
ik rij dan wel western..kijk maar in mijn profiel...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:32

karoliena schreef:

Ik trek geen enkele conclusie, behalve dat er in Nederland blijkbaar een boel zwakke ponies rondlopen, als reactie op een bepaalde post op vergelijkingen met inheemse rassen.
De mening die ik heb over mensen is dat ze niet mogen oordelen over anderen gebaseerd op een schoonihedsideaal. Ik heb ook genoemd dat lange ruggen idd geen grote gewichten kunnen dragen.
Het gaat erom dat alleen de ruiter zelf het recht heeft om te beslissen of hij/zij al of niet op zijn /haar pony wil blijven rijden. Net zo goed als dat je zelf het recht hebt om te zeggen:"Op mijn pony komt niet een groter iemand."
Daar blijf ik bij, dat is mijn mening.
Verder hoor je niemand mekkeren over veel te lange mensen op kleine paarden, want zodra het een paard is, is het wel okee, en ik hoor ook niemand over western"paarden", waar mensen wel bijna per definitie te groot voor zijn en waar ook nog eens een loeizwaar zadel op gelegd wordt en behoorlijke stress van de benen worden ge-eist in oefeningen als de spin en slidings.
Ook kijkt niemand op van twee meiden op een grote pony of twee mensen op een paard (bv de dame achterop op Andalusiërs).
Dus er wordt niet geheel objectief gekeken naar wat te zwaar/te groot is.
Wat lengte betreft, ja, drijven wordt anders, maar heeft zo´n pony daar last van?
Ik vind, nogmaals, dat de eigenaar zelf mag bepalen of hij/zij op zijn pony rond wil blijven rijden en dat hij/zij zich niet schuldig hoeft te voelen tegenover mensen die vinden dat het niet kan. Want wie zijn zij om dat voor een ander te bepalen?
Dát vind ik gewoon een belangrijk punt.
Je hebt hier te maken met een maatschappelijk iets, wat in een andere maatschappij dus weer gewoon anders is. En daar ik niet aan jullie maatschappij verbonden ben, denk ik even anders.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:36

Laten we foto´s aub als link plaatsen. Er is een regel dat er maat 5 foto´s geplaatst mogen worden...

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:41

Ik had een pony van 1.30 en ik ben zelf 1.70. Okay, het zag er vreemd uit, maar met mijn 45 kilo kon het echt gemakkelijk! En dat het er vreemd uitziet maakt mij dus echt helemaal niet uit, want het gaat erom dat je lol hebt met zijn tweetjes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:47

Corona86, jij had ook wel een uitzonderlijk laag gewicht hé!

IceEva

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:14

Ik heb een IJslander en daar kunnen zoals de meeste wel weten gewoon volwassene mannen op rijden.
Meestal krijg ik naar mijn hoofd van mensen, die niet weten wat een IJslander is en die verder niks over het ras weten, naar mijn hoofd geslingerd dat ik veel de groot ben voor die pony en dat ze het op wedstrijd niet op prijs zouden stellen en dat ze er dan wat van zeggen... Vork Ik rijd niet eens wedstrijd haha. Dromen
Maar rijfoto's in mijn profiel van 2 weken geleden, ik vind mezelf helemaal niet overdreven te lang.
Verder vind ik dat mensen met IJslanders te lang mogen zijn. Knipoog

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:18

@ superwoman, ik ben gezegend met een enorm slank (lees: Dun) lichaam. Maar daarom keken mensen nog wel raar, omdat ik zo lang leek op mijn oude pony. Maar als de pony plezier heeft, why not? Zolang de pony er geen moeite mee heeft en lol heeft tijdens het rijden moeten mensen gewoon doorrijden, ookal ziet het er een beetje raar uit.

esther_sonja

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:22

tjah ... Ik rijd nog 1x in de 2,5 weken op mn shet: Ben 12 jaar, 1,66 en ik weeg rond de 52...
Mijn shet is 1,06... en zeker fors Knipoog
Ze heeft altijd de oortjes naar voren en ze vind het echt nog leuk om te rijden.. dus dan denk ik : laat nog maar mooi doorgaan ( we hebben een kar waar ze nu al voor loopt, en dat gaat super Haha!)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:31

Ik quote mezelf even uit een ander topic:

Chocotof schreef:

Het probleem zit hem denk ik bij de meisjes die graag
een verzorgpony willen om op te rijden maar meestal
zijn de juiste maatjes al 'bezet' of hebben ze geen verzorger
nodig.
In tegenstelling tot mensen met shetjes die ze als
gezelschaps ponies hebben die vinden het wel best als iemand af en toe komt mutsen met hun pony.
Bij gebrek aan beter klimmen die meiden dus maar op die shetlanders omdat ze tóch graag willen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:40

Corona86 schreef:
@ superwoman, ik ben gezegend met een enorm slank (lees: Dun) lichaam. Maar daarom keken mensen nog wel raar, omdat ik zo lang leek op mijn oude pony. Maar als de pony plezier heeft, why not? Zolang de pony er geen moeite mee heeft en lol heeft tijdens het rijden moeten mensen gewoon doorrijden, ookal ziet het er een beetje raar uit.

Het probleem is dat wanneer je zegt dat de pony er lol in heeft het nog niet zo hoeft te
zijn dat hij er geen slijtage van krijgt.
Een shet loopt rustig vrolijk door, ookal is het te zwaar werk en niet gezond voor hem.

Wanneer je echt goed naar je pony kijkt zie je wel of het wel of niet kan en weet je wanner hij dingen aangeeft, maar je moet het wel WILLEN zien.

Voor veel mensen is het moeilijk te accepteren dat ze te groot worden en dus niet meer op die pony kunnen rijden.
Ze verzinnen allemaal dingen om te "geloven" dat het kan.
bijv: De 1 zegt dat hij nog kan bokken - dat zou dus ook protest kunnen zijn
De ander zegt dat hij niet bokt - dat zou dus ook te zwaar kunnen zijn
Crossen is ook makkelijker voor de pony om in balans te blijven, terwijl sommige denken dat dát juist zwaar werk is.

Mijn Punt is dus - HOE MOET EEN PONY AANGEVEN DAT HET TE ZWAAR IS????

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:13

merrieveulen schreef:
stef schreef:
elk paard slijt van rijden. Natuurlijk is er een grens, maar ik vind dat sommige de grens erg laag leggen.
het jammere vind ik altijd van dergelijke discussies (zelfde is bijv het niet of wel natural) De meningen zijn te afwijkend, je komt nooit bij elkaar.
Eerder noemt karoliena het vergelijk dat een shet minder dan de helft qua hoogte en gewicht heeft als de stippel van claudia, maar je moet niet vergeten dat de verhoudingen heel anders liggen.
Een shetlander is in verhouding sterker dan een bels

en daar wordt vaak de fout gemaakt. shetten zijn extreem sterk als het gaat om trekkracht, maar veel minder als het gaat om draagkracht. de rug is relatief zwak, en daarbij zijn er weinig shetten die zorgvuldig dressuurmatig gereden worden. ik ben het met je eens dat overdrijven ook een vak is, en dat iemand van 40 kilo best op een grof gebouwde redelijk getrainde grote shet kan rijden, maar je ziet zo vaak minder leuke dingen langkomen. wel ben ik het zéker met je eens, dat ik twijfel over de verhoudingen met Claudia en het paard. het ziet er goed uit, en qua lengte past het mooi. maar het paard lijkt mij wat dik, wat weer extra overgewicht betekent, en daarbij is het geen superstevig gebouwd paard. mijn paard is 1,52 meter hoog, en hij mag van mij hooguit 80 kilo aan ruiter dragen. hij is aan de mollige kant (OOPS), en weegt nu rond de 500 kilo. hij is wel smaller dan het paard van Claudia. maar goed, met 80 kilo reken ik het zadel mee, dan komt het op hooguit 90 kilo. dat vind ik ook meer dan genoeg, soms laat ik er iemand even op die zoveel weegt, maar om hem intensief te rijden vind ik het toch wat veel. maar goed, ik ben gewoon erg voorzichtig, zoals je al zegt loopt een paard altijd slijtage op door het rijden, en ik wil geen risico's nemen daarmee.

uh nu had ik een vraagje. je zegt dat shetten extreem sterk zijn als het gaat om trekkracht. maar is trekken niet zwaarder dan dragen? want ik wil mijn eigen shet voor de kar laten lopen (moet ie eerst nog leren) maar ik heb eens nagevraagd en de meeste mensen zeggen dat het zwaarder is om je pony de kar te laten trekken dan dat je er op zit. geld dit dan ook voor shetlanders? (in mijn geval is hij 1.14m de shet dus)

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:57

Iets op de rug is zwaarder.. en kar trekken is niet zo vermoeiend.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:08

zeker wanneer de kar eenmaal in beweging is.....
Maar er is ook een maximaal trekkracht. karoliena en merrieveulen weten het max.gewicht wel voor een shet.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:46

Lusitana schreef:
karoliena schreef:

Ik trek geen enkele conclusie, behalve dat er in Nederland blijkbaar een boel zwakke ponies rondlopen, als reactie op een bepaalde post op vergelijkingen met inheemse rassen.
De mening die ik heb over mensen is dat ze niet mogen oordelen over anderen gebaseerd op een schoonihedsideaal. Ik heb ook genoemd dat lange ruggen idd geen grote gewichten kunnen dragen.
Het gaat erom dat alleen de ruiter zelf het recht heeft om te beslissen of hij/zij al of niet op zijn /haar pony wil blijven rijden. Net zo goed als dat je zelf het recht hebt om te zeggen:"Op mijn pony komt niet een groter iemand."
Daar blijf ik bij, dat is mijn mening.
Verder hoor je niemand mekkeren over veel te lange mensen op kleine paarden, want zodra het een paard is, is het wel okee, en ik hoor ook niemand over western"paarden", waar mensen wel bijna per definitie te groot voor zijn en waar ook nog eens een loeizwaar zadel op gelegd wordt en behoorlijke stress van de benen worden ge-eist in oefeningen als de spin en slidings.
Ook kijkt niemand op van twee meiden op een grote pony of twee mensen op een paard (bv de dame achterop op Andalusiërs).
Dus er wordt niet geheel objectief gekeken naar wat te zwaar/te groot is.
Wat lengte betreft, ja, drijven wordt anders, maar heeft zo´n pony daar last van?
Ik vind, nogmaals, dat de eigenaar zelf mag bepalen of hij/zij op zijn pony rond wil blijven rijden en dat hij/zij zich niet schuldig hoeft te voelen tegenover mensen die vinden dat het niet kan. Want wie zijn zij om dat voor een ander te bepalen?
Dát vind ik gewoon een belangrijk punt.
Je hebt hier te maken met een maatschappelijk iets, wat in een andere maatschappij dus weer gewoon anders is. En daar ik niet aan jullie maatschappij verbonden ben, denk ik even anders.

Natuurlijk moet iedereen dat zelf bepalen, en met te grote mensen heb ik ook geen problemen. Maar zoals ik al eerder zei: iemand van 1.72m op een shetje van 1 meter, daar heb ik dan wel een probleem mee. Bijv. Corona86 dat zal wel niet zo mooi eruit zien, maar dat kan nog wel denk ik.
Je begint wel over een andalusier, maar dat zijn barokkepaarden. Die zijn dus net zo sterk als een haflinger o.i.d. en die kunnen wel 120 kilo dragen. Dus dat is geen vergelijking met een iele c-pony o.i.d. en als het wel bij een slank paardje gebeurt, dan vind ik dat ook niet kunnen. Paarden zijn niet speciaal op deze wereld gekomen, zodat wij erop kunnen rijden. Dat vergeten veel mensen nogal eens.
Dat westernzadel is echt niet zo loeizwaar hoor. Ik kan ze ook nog makkelijk dragen. Plus dat die gewicht beter verdeeld dan een dressuurzadel, dus het gewicht is minder zwaar. Daarnaast zijn die paardjes ook vrij stevig, vaak ook nog hengst gelaten (dus meer spierontwikkeling). En zijn de mensen over het algemeen ook geen 2 meter lang. Tot nu toe heb ik vooral mensen gezien waarvan iets meer dan de voet eronderuit stak én die paardjes zijn ook rond de 1.50m, daar kan inprincipe imo ieder nog wel bijna oprijden. Ik weet ook niet hoe jij die spins en slidings voorstelt, maar die gaan eigenlijk heel rustig en beheerst. Het paard wordt eerst stilgezet en moet dan meestal 3/4 rondjes de rechtsom en 3/4 linksom (het precieze aantal weet ik niet meer, maar het waren iig max 5 rondjes) en bij de slidings versnellen ze wel, maar het wordt echt geen gerace en vliegende galop. Daarnaast wordt dat ook niet bij iedere training gevraagd, dus zo vaak hoeven ze dat niet te doen.

En je laatste punt: Niemand kan jou iets opleggen, maar iemand kan wel een mening ergens over hebben. Maar daartegenover staat dat er te veel mensen zijn die eigenlijk gewoon niet weten wat ze doen en wat ze zo aanrichten. Misschien weet iedereen in portugal er wel alles vanaf, maar hier stikt het van de 12/13-jarige meisjes die recht van de manege komen en alleen weten hoe ze op een pony moeten blijven zitten (vaak niet eens correct) en hoe ze moeten poetsen (met de simpelste borstels) en hoe ze moeten opzadelen (met het simpelste tuigage). Oftewel kinderen die praktisch niks weten, maar denken dat ze alles weten. Dus ik denk dat er in nederland best wel wat meer aandacht aan te groot zijn en de gevolgen daarvan, mag besteed worden. Maar zoals ik al eerder zei iedereen moet weten wat hij/zij zelf doet, maar de ogen van sommige mensen moet nog worden geopend, omdat zij de gevaren niet kennen. Maar dat kun jij uiteraard niet weten, maar dat is dus wat mij dwars zit. De mensen luisteren ook niet meer naar elkaar, want zij weten toch alles beter. Terwijl niemand altijd alles beter weet.

@maartje1990: Trekken is niet zwaarder. Ten eerste weegt de kar meestal niks als er mensen opzitten, omdat hij dan in evenwicht is. Als hij eenmaal rolt.. tsja.. denk maar aan wanneer jijzelf hard fietst, dan hoef je ook bijna geen kracht meer op je trappens te zetten.
Daarnaast komt jouw gewicht recht op de rug, die toch niet het sterkste deel van het paard is. Terwijl trekken met de borst wordt gedaan en de achterhand wordt er dan goed onder gezet om vooruit te stuwen zeg maar.
Dat is bij mensen ook zo, als jij iets zwaars vooruit moet trekken, ga je naar voren hangen, zet je je benen eronder en ga je met je hele gewicht er tegenaan hangen. Als iets op jouw rug gaat zitten, moet jouw rug in zijn eentje dat hele gewicht dragen, en dat is veel zwaarder.