Lusitana schreef:Ik vind niet zoveel van mensen die te groot zijn voor hun pony, ik vind veel meer van mensen die vinden dat een ander te groot is voor zijn pony. Die vind ik nogal kortzichtig en teveel met uiterlijk bezig.Natuurlijk zijn er ponies, vooral fijngebouwde met lange ruggen, die niet zo goed met gewicht over weg kunnen, maar over het algemeen zakt een pony niet in van een lange of zware ruiter.
wat veel erger is, dat paarden en ponies tegenwoordig te vroeg worden ingereden. Dát is slecht voor hun gestel, DAAROM worden ze zwak en worden ze minder geschikt voor een grotere ruiter. als je in andere landen kijkt (dus even verder dan jullie neuzen lang zijn) zul je zien dat het heel gewoon is dat volwassenen op ponies rondrijden en daarvoor hoef je niet zo ver te gaan. In engeland worden alle inheemse rassen gebruikt voor trektochten, met alle maten ruiters. de highlandponies moeten geschoten herten naar huis dragen, dat is een paar honderd kilo dood gewicht, wel wat anders dan een ruiter die mee kan bewegen!
bedankt! het gaat mij niet om het plaatje, maar de mate van slijtage bij de pony, en het ongmak tijdens het werk. de inheemse ponies waar je over spreekt groeien vaak op in natuurgebieden, denk aan highlanders en New Forest ponies. die zijn niet te vergelijken met bijv. mijn New Forest, die veel lichter gebouwd is, en minder gehard door de leefomstandigheden. ik ben ook een volwassene, en ik pas ook nog op een pony van 1,30 meter. je hebt volwassenen en volwassenen. kerels van 1,75 lang en 80 kilo zwaar horen niet op kleine ponies, zéker niet op gedomesticeerde dieren die beschermd zijn opgegroeid. er zit een heel verschil tussen de ene NF pony en de andere... als je mijn paardje met zijn moeder vergelijkt, zou je nooit denken dat dat familie is, behalve dan door de tekening op het hoofd... de moeder is een 'echte', van het ouderwetse type, die zeker een ruiter van 90 kilo zou kunnen dragen, met haar 1,37 meter. mijn ruintje is 1,52 meter, maar daar komt iemand van meer dan 80 kilo gewoon niet op.

Ik rijd niet eens wedstrijd haha.
)