Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:14

Het verwijt dat je geen geld hebt, ken ik ook. Soms denk ik weleens dat PN een stuk populairder zou zijn als het duur en glamorous was Knipoog. (=geen aanval op jullie hoor Knipoog )

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:21

Arabesk schreef:
Het verwijt dat je geen geld hebt, ken ik ook. Soms denk ik weleens dat PN een stuk populairder zou zijn als het duur en glamorous was Knipoog. (=geen aanval op jullie hoor Knipoog )

Welnee Arabesk, want ik doe aan Parelli en dat is dan weer "belachelijk duur" en "uiterst commercieel".

Ach ja, ik mix de hele zooi maar door elkaar, ik rij met Parelli Halster, Kieffer dressuurzadel mét Ankydekje eronder, ik heb les gehad van Eddy Modde én van GijsenKim, mijn paarden hebben een dunne deken op en hebben kort noch lang haar, ze mogen in de bagger rollen als ze dat willen, kortom ik hoor nergens bij Haha!.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:22

Is het ook niet net wat je gewend bent in je omgeving te zien?

Ik bedoel, als 1 enkeling afwijkt van de standaart dan zullen daar wellicht vragen over komen. Komen die vragen maar vaak genoeg dan wordt het vanzelf vervelend en is de kans groot dat je het idee hebt dat je je altijd moet verdedigen voor je keuze (en dat je dus logischerwijs wat feller wordt in gesprekken met anderen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:23

Liever nergens bijhoren dan ergens bijhoren Lachen
Ik parelli halfbakken, rij met bit en traditioneel zadel. Gebruik geen ijzers, heb zelf mijn paard ingereden en gebruik geen dekens, maar wel soms een zweetdeken. Ach.... Knipoog Je pikt eruit dat wat je voor jezelf nuttig vindt Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:26

Apple schreef:
Is het ook niet net wat je gewend bent in je omgeving te zien?

Ik bedoel, als 1 enkeling afwijkt van de standaart dan zullen daar wellicht vragen over komen. Komen die vragen maar vaak genoeg dan wordt het vanzelf vervelend en is de kans groot dat je het idee hebt dat je je altijd moet verdedigen voor je keuze (en dat je dus logischerwijs wat feller wordt in gesprekken met anderen).

Ook weer waar, bij ons op stal doet iedereen wat anders lijkt het wel, en bemoeien mensen zich weinig met elkaar (gelukkig). Maar als je een hele stal hebt vol met ruiters die aan "X" doen en daar komt ineens 1 ruiter bij die discipline "Y" bedrijft, dan wordt daar vreemd tegenaan gekeken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:27

Tsja goh, bij ons op stal idem dito. Wij hebben alleen geen koersende dravers, maar verder staan alle disciplines wel bij ons Haha! (inclusief harige ijslanders die 24/7 buiten staan).

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:39

promptertje schreef:
Welnee Arabesk, want ik doe aan Parelli en dat is dan weer "belachelijk duur" en "uiterst commercieel".

Ach ja, ik mix de hele zooi maar door elkaar, ik rij met Parelli Halster, Kieffer dressuurzadel mét Ankydekje eronder, ik heb les gehad van Eddy Modde én van GijsenKim, mijn paarden hebben een dunne deken op en hebben kort noch lang haar, ze mogen in de bagger rollen als ze dat willen, kortom ik hoor nergens bij Haha!.

Wij zitten volgens mij echt aardig op een lijn Haha!.

Zelfde hier. Heb een Voest leadrope, boek en video, rij op een kieffer met soms een mooi dekje. Mijn wedstrijdkleuren zijn blauw/geel, inderdaad omdat ik dat mooi vind en volgens mij kijkt mijn paard niet naar de kleur.

Ze hebben een deken. Zijn niet dik behaard niet dun behaard. Ik speel met ze, ik voetbal met ze, ze hebben een snackball met brokjes en onbeperkt hooi.

Ik ben een echte Mix to the Max Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:46

Arabesk schreef:
Liever nergens bijhoren dan ergens bijhoren Lachen
Ik parelli halfbakken, rij met bit en traditioneel zadel. Gebruik geen ijzers, heb zelf mijn paard ingereden en gebruik geen dekens, maar wel soms een zweetdeken. Ach.... Knipoog Je pikt eruit dat wat je voor jezelf nuttig vindt Lachen

Hiermee sla je de spijkre op zijn kop. Ik zou voor mezelf zeggen 'liever nergens bijhoren dan ergens bijhoren tegen mijn zin of omdat het zo moet'.

Maar je hebt een punt. Je pikt eruit wat je nuttig vindt. En zo is volgens mij het hele leven Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:47

promptertje schreef:
Ook weer waar, bij ons op stal doet iedereen wat anders lijkt het wel, en bemoeien mensen zich weinig met elkaar (gelukkig). Maar als je een hele stal hebt vol met ruiters die aan "X" doen en daar komt ineens 1 ruiter bij die discipline "Y" bedrijft, dan wordt daar vreemd tegenaan gekeken.

Is zo, maar hoeft niet zo te zijn. Ik heb op een stal gestaan waar men dressuurde en sprong. Ik als enige ertussen als enduranceruiter. En ik had juist dat mensen heel geïnteresseerd waren en erg geboeid door wat ik deed en hoe ik trainde. Hoe eigengereid die eigenaar daar ook was ik vergeet niet zijn woorden 'Hanifa, je bent een rare met een rare sport maar een ding moet ik je nageven, je hebt je paard er picobello bijstaan en prima in conditie'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:50

Rare sport ?, leuke sport!! Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:53

Jezelf verdedigen is toch nergens voor nodig?
Tenminste.. ik deed dat ook eerst hoor, maar werd er zo moe van. Nu zeg ik.. ja, je hebt gelijk. Tegen mensen die je toch niet van hun oordeel af kan brengen. Mensen die open staan voor dingen, daar wil ik nogal eens wat tegen kwijt, maar daar hoef je je weer niet te verdedigen.
Ik moest me altijd verdedigen dat ik met mijn fries dressuur.. naja, ook buitenritten enzo.. rij. Waarom een fries? Ja, duuuuuh, omdat ik een fries leuk vind.
Maar goed, daar ging et hier niet over.

Ik pik ook uit PN wat me aanspreekt. Mijn paard staat vanaf september zonder ijzers en dat gaat prima. Rotstraal is bijna helemaal weg, terwijl hij met ijzers veel last van had. Verder heeft hij prima hoefjes.
Maar ook hij staat met een deken op, overdag buiten en snachts in de stal.
Daarom, wat al vaker aangehaald is, doe wat je denkt dat goed voor je paard is!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:06

He dat is leuk om te horen dat de rotstraal wegging nadat de ijzers eraf zijn gehaald!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:12

Dat is weer een voordeel van eigen baas Lachen
Ik hoef alleen maar een paar bezorgde boertjes en buurtjes te vertellen dat al die pony's het echt niet koud hebben zonder deken en dat ze prima de hele winter buiten blijven zonder schuilstal.
Verder hoeven ze nooit te werken, ze worden op dit moment alleen voor de fokkerij gebruikt en ik show ieder jaar een aantal pony's aan de hand, zowel in binnen als buitenland.
Meer dan een stel halsters en wat showhalsters heb ik dan ook niet nodig.

Ik geniet nu eenmaal meer van een hengst die met zijn veulens loopt te spelen in de wei dan van het allernieuwste kleur Anky setje.
Maar voor een ander kan dat wel iets heel belangrijks zijn. Prima, tis hun geld en niet het mijne Haha!
Veel mensen verklaren mij ook voor gek dat ik zomaar een ggk hengst in een wei met merries en veulens gooi.
Ach, het jongt wat aan maar dat is niet zo erg Clown

Maar toch blijf ik krachtvoer voeren naar behoefte belangrijk vinden en stop ik daar echt niet zomaar mee omdat iemand anders dat niet belangrijk of zelfs slecht vindt.
Ook ben ik nog steeds niet overtuigd dat natuurlijk bekappen voor alle dieren (ook met hoefproblemen) echt zoveel beter is.
Ik heb uiteraard het liefst alles zoveel mogelijk op blote voeten (ja, wél o.a. om het geld Knipoog ) maar ik zou er niet aan moeten denken om hier de hele groep zelf te moeten doen.
Daar laat ik mooi de smid met een collega voor komen. Ik vang de pony's wel en laat al dat bekappen over aan een stel sterke kerels die het niet erg vinden om met een koppel enters of twenters te gaan stoeien Haha!
Ik heb er namelijk ook wel eens opfokdieren van derden bij die zelfs als veulen niet in handen zijn geweest...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:42

Ach ik weet niet...wij hebben een stal met van alles door elkaar. Grappig genoeg zijn de paarden van recreatieruiters (buitenritjes alleen) vrijwel allemaal beslagen. Heb ik Lanna alleen achter pas onlangs laten beslaan vanwege de slidingijzers. Heeft Lanna wel weer de beste hoeven van de stal. Heeft Lan een gewone deken op en een niet te dunne niet te dikke vacht. Worden sommige paarden geschoren maar de meeste niet. Komen ze allemaal het grootste deel van de dag in de wei. Staan de luchtzuigers zonder band, zonder problemen gezellig tussen de rest. En ik rij western op een dressuurgefokt veel te groot paard. Oh jah.. en ik doe aan Parelli. Het leuke is dat iedereen van alles van elkaar oppikt. De dressuurruiters zijn dus aan het proberen door een 'westernonderdeel: hek" te komen en sommige rijden opeens met halster rond. Leuk toch Lachen

Gelukkig hoor ik nergens bij Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:13

10 jaar geleden ging ik ook al met een halstertje en een westernzadel door de bossen terwijl dezelfde pony de dag daarna een dressuur of springwedstrijd liep.
Maar tegenwoordig zijn de meeste mensen niet meer zo veelzijdig met de dieren bezig maar is het óf het een óf het ander...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:47

Jammer. Ik hou juist van de veelzijdigheid. Mijn paarden zijn dat ook gewend. Freestyle (ook mix to the max), spelen, vrijheidsdressuur, longeren, rijden, endurancetraining, wandelen, fietsen en hun snackball waar ze erg content mee zijn Haha!. Afwisseling is belangrijk vind ik.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:26

Al die dingen als Parelli, Voest, Baalbergen (wortelen en aarden) doe ik niet met mijn koudbloed, veel te link, hij reageert er niet op en het kost alleen maar gebroken botten (bij mij dan), "experts" hebben zich erop stukgebeten en hebben bakzeil moeten halen.....

Ik doe wel rijden onder het zadel (boomloos, dat wel), met bit (ongebroken pelham met dubbele teugels), soms hoefschoenen soms blote voeten, boomslepen, ploegen, mennen, fietsen en wandelen en soms ook zonder zadel rijden, hij kan mee als handpaard, à la fleche en kan in 2- en 4-span en wellicht ook tandem, nog niet geprobeerd.

er komt vrijdag een 2e Noriker in het dorp, dan kunnen we nog meer proberen (2-span boomsplepen)

Noem dat maar niet veelzijdig Haha! Clown

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:05

Arabesk schreef:
He dat is leuk om te horen dat de rotstraal wegging nadat de ijzers eraf zijn gehaald!

Toen ik mijn paard net kocht, was hij bijna 3 jaar. Nog niet veel mee gedaan en ook geen ijzers. Wel had hij toen al rotstraal. Nadat hij goed zadelmak en wat bestuurbaar was, heb ik hem meegenomen een weekje op vakantie naar luxemburg!
Daar lekker gereden, door de rivier gebanjerd, over stenen gelopen, etc.
Terug thuis gekomen had ie zijn hoeven flink afgebrokkeld en een scheur in zijn voorhoef.
Toen voor ijzers eronder laten zetten, want dat was beter zei men tegen me.. en tja!
Uiteraard kwamen ook achter ijzers.
Nu 5 jaar later, liep mijn paard onregelmatig na een bezoek aan de hoefsmid. Een vriendin van mij had haar paarden net van de ijzers afgehaald en door deze twee dingen, ben ik eens na gaan denken waarom mijn paard eigenlijk hoefijzers onder had.
Na twee kreupelheidsonderzoeken en foto's niks kunnen vinden. Dus DA en ikzelf dachten dat het kwam doordat een nageltje tegen het leven aandrukte of dat hij misschien te kort bekapt was.
Op de terugweg van de kliniek gelijk bij de hoefsmid aangeweest en de ijzers onderuit laten halen.
Vermoedelijk heeft mijn paard toch iets in de schouder en lag het niet aan de ijzers, maar hij doet het prima zonder, dus ik laat ze onderuit!
Vijl ze zelf bij en hij heeft mooiere hoeven dan met ijzers.
En idd.. zijn rotstraal is nagenoeg verdwenen.

Wel zou ik wel willen weten of er een hoefsmid in limburg natuurlijk bekapt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:12

Fasel schreef:
Cornelie: ik zeg ook niet dat je dat zegt Knipoog. Ik zeg ook niet dat jullie slecht zijn. Alleen dat het mij niet past. Net zoals jullie de traditionele manier niet past Lachen.

Dat is nu ook precies het probleem waar ik zelf tegenaanloop. Ik ben namelijk niet 100 % pn en niet 100 % traditioneel.
Even concreet, geen ijzers maar wel dekens.
De traditionele mensen vallen mij aan en maken mij uit voor mishandelaar omdat ik pride geen ijzers geef. ( hij heeft nogal wat hoefproblemen en loopt daardoor slecht )
De 'PN' wereld valt mij aan omdat ik pride een deken opdoe. ( en ik heb ook flink wat voor mijn kiezen gehad omdat ik pride brokjes gaf Bloos! )
In feite voel ik mij dus geen van beide maar wordt ik wel door beide soms nogal hard aangevallen.
Ik ben bv ook bezig met parelli maar heb wel weer diverse anky setjes bestaande uit kleding, dekjes en bandages Tong uitsteken

En ik vraag mij ook af of ik wel ergens bij wíl horen. Ik doe nu mijn eigen ding en dat vind ik prima zo.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:22

Ik ben ontzettend eigenwijs Tong uitsteken , trek me bijzonder weinig aan van wat me op bokt en elders 'voorgeschreven' wordt en doe toch lekker waar ik zelf zin in heb! Haha!
Mijn instructrice, dierenarts, hoefsmid en natuurlijk m'n aanstaande zijn eigenlijk de enigen die nog enigszins greep op me hebben Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:31

Mijn aanstaande probeert het maar het wil nog niet lukken Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:29

promptertje schreef:

Bij dat nergens hoor ik ook!! He jakkes....toch een clubbie.... Haha!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:50

Fasel schreef:
Voorbeeld:

Iemand komt bij mij op visite. Kijkt even naar de paardjes en roept meteen 'hey hoefijzers, weet je wel dat dat slecht is, je moet natuurlijk bekappen want dat is beter'.

Nu andersom: ik ga op visite bij iemand en uiteindelijk bekijken we ook even de paarden. Ik kijk en zie dat haar paard bekapt is. Ze vertelt dat haar paarden natuurlijk bekapt worden. "Interessant'. Ga er verder nie top in. Wan thet komt niet in me op om te roepen 'Natuurlijk bekappen? Zelf? Waarom doe je dat? Weet je niet dat het vakmanschap is? Dat kan je toch niet via een cursus doen?

Nee, zeg ik niet want ik maak me er niet druk om. Tenzij het paard misschien bloedend aan alle hoeven de stal uit komt Haha!.

En dat is mijn probleem. De manier waarop de dingen soms doorgedrukt worden. Zelfde voorbeeld kan ik geven met dekens, voer etc. etc.

Geeft mij meer het idee van wat men over Jehovah's getuigen zegt over de voet tussen de deur. Dat gevoel krijg ik hier ook. En ik weet niet hoe dat voor de anderen is, maar voor mij werkt dat averechts. Van mij krijgen mensen dan mijn middelvinger en denk ik 'ja hoor, zwam maar een eind weg'.

Nou, ik had nog iets maar dat ben ik vergeten Haha!. Ik hoop dat jullie mijn gevoel snappen.

Niet geheel persoonlijk bedoelt voor de schrijfster waarbij ik geqoute heb !

Kijk ik even hoe het hier is , zie ik dit soort berichten langs schuiven...jammer...
Vind je voorbeeld waarmee je begint niet erg toepasselijk...hoeveel mensen ben je al tegen gekomen die deze manier van denken hebben?
Ik zeg alleen wat als men daar naar vraagt.
Ongevraagd info geven is meestal nutteloos ( das met alles zo en niet alleen hierbij) daar men de intresse dan toch niet heeft om blootvoets te lopen, was die er wel dan liep het paard waarschijnlijk niet op ijzers...

Zie ik een paard ijzerloos lopen maar met flare´s dan zal ik zeker raad geven ( zelfs ongevraagd..) om dat te voorkomen omdat dit voor een paard zeer pijnlijk is en op een zeer een voudige wijze is te voorkomen.

Een paard MET ijzers hoef ik een eigenaar niks te zeggen....ik weet uit ervaring hoe die dan reageren ! en ben niet gek !

Ik heb het al vaker geschreven hier en wil niet telkens in herhaling vallen maar uhhh....
Er is niemand op PN die iemand wat opdringt of doordrukt...de manier staat je aan en je doet er wat mee of het staat je niet aan en je gaat lekker verder zoals je deed.
Maar als er hier wordt gezegd dat wij dit soort dingen doen om kosten te besparen en dat het voor een paard niet goed is tja....dan kun je natuurlijk verwachten dat er wat over gezegd wordt...

Het fijt dat er nog steeds geroepen wordt om onderzoekgegevens door mensen die dit systeem afkraken is toch een teken dat er nog niet erg veel op google gezocht is...daar is toch echt een hoop te vinden.
Zeker als je engels kan lezen en google niet alleen op de NL pagina´s laat zoeken.

Maar overigens..ook ik wacht nog steeds op onderzoek-gegevens van de mensen die hier zeggen dat we maar wat aanklooien en dat ijzers toch echt wel beter zijn.
Waar blijven dan jullie linken naar deze onderzoeken met bewijzen dat een ijzer WEL goed is?

IK heb dus nml. wel flink gezocht op google maar hierover is werkelijk niks te vinden dat niet van een hoefsmid of een daaraan gerelateerd bedrijf afkomt.
En tja...dat vind ik net als jullie dan geen kloppende info omdat daar dan ook aan verdient wordt...net als Strasser..

De betreffende DA die het voorwoord heeft geschreven, waar ik enige pagina´s terug al over schreef en die toch echt niet zo moeilijk op te sporen is ...daar is blijkbaar ook nog niemand mee in gesprek geweest...
Laat dat nou eens iemand zijn die er niet aan verdient !!! sterker nog...hij zal er minder klanten door krijgen !!!

Zelfs de site schijnt nog steeds niet door iedereen gelezen te zijn gezien sommige opmerkingen....
Enige tijd terug heb ik hier ook al eens geschreven over de warmte foto op de PN site...iets wat een ieder echt zelf kan laten maken en zo kan zien waarom wij zeggen dat ijzers slecht zijn en dus blootvoets verder gaan.

Ik geloof nog steeds dat er hier mensen zijn die dat plaatje nog niet bekeken hebben maar dan toch commentaar geven over deze manier van bekappen en ook nog steeds zeggen dat ijzers geen kwaad kunnen.
Dan heb je dat plaatje nog niet helemaal begrepen nmm.
Toch eens even goed lezen wat er bij staat en nee....dit is niet zomaar een verhaaltje van de site eigenaar...nogmaals een ieder kan deze foto van het eigen paard met ijzers laten maken !!
Een beter onderzoek kun je volgens mij niet doen.
Daar kan geen geschreven bericht tegen op

Als ik bijv. lees dat er iemand hier een paard heeft waarvan de wand scheuren krijgt als die geen ijzers heeft en op een ´normale`manier bekapt wordt denk ik bij mezelf....ook die heeft het nog niet helemaal begrepen wat er op de site beschreven wordt of de site niet gelezen.
Dat KAN niet eens bij een hoefwand gebeuren als je bekapt zoals daar beschreven is...

Daarnaast is de manier zoals daar beschreven ook NIET de manier zoals een normale hoefsmid je paard zou bekappen dus das niet te vergelijken.
Kijk...als je deze manier van bekappen nou toegepast zou hebben en dan problemen met die hoefwand zou krijgen dan zou je dat kunnen zeggen,of eigenlijk ook niet want dat wijst op een verkeerde bekapping, maar niet op deze manier...das appels met peren vergelijken.

Jammer , niet lezen is niet leren...is verkeerde conclusies uiten tegen een andersdenkende die wel die moeite heeft genomen en geleerd heeft...

Voor de mensen die niet op PN komen nog een kleinigheidje...

Er is daar een vraag gesteld door iemand.
Wie er problemen heeft gehad met het paard sinds het op deze manier bekapt is.

Die problemen zijn dus niet gedefineert....kunnen dus ook alles inhouden van scheuren tot enge ziektes en paarden die niet meer kunnen lopen...

Uhhhh....er is nog niemand die zich gemeld heeft met problemen.
Snap je wat ik bedoel?
De meeste van deze mensen bekappen zelf na het volgen van de cursus.
Een enkeling laat dat door een (natuurlijke) bekapper doen, omdat ze het zelf lichamelijk niet kunnen of zichzelf niet vertrouwen, maar zo wel tegen hun smid kunnen vertellen wat hij wel moet doen en niet mag doen!

Nog niemand heeft zich gemeld dus, niemand die problemen heeft gehad terwijl er al zoveel paarden zijn die deze wissel hebben doorgemaakt...dat moet toch een teken aan de wand zijn of niet?

Wij eisen niks.... een ieder moet doen zoals het hem of haar goed dunkt...degene die echt zo tegen ons systeem zijn gaan toch gewoon lekker hun eigen gang , daar kunnen wij niks aan verplichten hoor.

Maar ik vind wel dat als je dan toch commentaar wil leveren en de boel zo afkraakt , je ook met gedegen bewijzen aan moet komen...waarom het slecht is zoals wij het doen en waarom het goed is zoals je het dan zelf doet.
Dat doen wij ook, of je die onderzoeken nou wel of niet als geldig aanvaard moet je dan zelf maar weten, je kunt altijd zelf je onderzoeken doen...(warmte foto´s ?)

Een paard dat 17 jaar op ijzers staat en nog steeds gezond is , is heel mooi...maar zegt nog niks over de gezondheid van het paard.
Ik kan er tig tegenover zetten die al vele jaren ouder zijn en blootvoets lopen dus daar schieten we niks mee op.
IK kan er echter wel gegevens tegenover zetten dat er statisties gezien meer paarden MET hoefijzers naar de slager gaan vanwege hoefproblemen dan zonder en dan ook nog op veel jongere leeftijd.
Ook dat is te vinden als je goed zoekt.

De cursus zoals die is opgezet door Frans en Ilona is echt, samen met het studieboek van 250 pagina´s, genoeg om zelf je paard te bekappen.
Vele hebben deze cursus al gedaan en bekappen hun paard inmiddels zelf en vele zullen nog volgen.

Of je hier wel of niet in geloofd moet je zelf weten maar kraak dan deze cursus niet zo af.

De mensen die deze cursus geven zijn echt niet gek en nemen echt niet het risico dat men na het bekappen op de door hun aangeven manier terug komt met een paard dat niet meer lopen kan.

Ik vind het een beetje misselijk om op deze wijze de cursus zo af te kraken dus, zeker als je hem zelf niet eens gevolgd hebt kan je hier niet over oordelen...
Daarnaast zijn er vele cursussen voor een diploma hoefsmid waarbij ik op zijn zachts gezegd sterk mijn twijfels over heb.
Maar deze mensen mogen zich dan wel gediplomeerd hoefsmid noemen.
Ik zou ze echter voor geen goud mijn paard toevertrouwen.
Ik zou wel eens willen horen van alle lezers hier hoeveel slechte ervaringen ze al hebben gehad met gediplomeerde hoefsmeden tenopzichte van goede met of zonder diploma...er wordt niet voor niks zo vaak gewisseld van hoefsmid.

Wij leren geen ijzers onder slaan maar gewoon een hoef onderhouden en vooral het waarom en de achterliggende gedachtes over de manier waarop.
Uiteraard leer je ook hoe het gereedschap te hanteren en oefen je op de meest vreemd gevormde hoeven die ik ooit gezien heb.
Daar moet je wel tegen kunnen overigens, de gedachte dat daar een paard mee gelopen heeft....triest gewoon als je daaraan moet denken.

Bij ziektes en dergelijke gaan overigens ook wij gewoon naar een DA hoor, wees maar niet bang.
Maar problemen met de hoeven krijgen we weinig blijkbaar, dus daar zal deze beste man weinig meer aan ons verdienen, sterker nog, door de betere doorbloeding zal het paard over het algemeen minder ziek zijn.

Nou, door dit bericht zal ik wel weer een hoop commentaar krijgen van mensen die zich weer aangevallen voelen maar ik kon dit laatste niet laten zitten zo...
Daarvoor hebben vele en dus ik ook te veel van deze mensen mogen leren...

Voor een ieder die verder nog vragen heeft...het PN forum is daar voor bedoelt...wie leren wil is welkom !

Ik kom op deze lijn niet meer terug dus wens iedereen verder succes met zijn of haar manier van paardhouden.

Groeten Nick Altena

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 05:51

cornelie schreef:
Dat is nu ook precies het probleem waar ik zelf tegenaanloop. Ik ben namelijk niet 100 % pn en niet 100 % traditioneel.
Even concreet, geen ijzers maar wel dekens.
De traditionele mensen vallen mij aan en maken mij uit voor mishandelaar omdat ik pride geen ijzers geef. ( hij heeft nogal wat hoefproblemen en loopt daardoor slecht )
De 'PN' wereld valt mij aan omdat ik pride een deken opdoe. ( en ik heb ook flink wat voor mijn kiezen gehad omdat ik pride brokjes gaf Bloos! )
In feite voel ik mij dus geen van beide maar wordt ik wel door beide soms nogal hard aangevallen.
Ik ben bv ook bezig met parelli maar heb wel weer diverse anky setjes bestaande uit kleding, dekjes en bandages Tong uitsteken

En ik vraag mij ook af of ik wel ergens bij wíl horen. Ik doe nu mijn eigen ding en dat vind ik prima zo.

En dat vind ik dus te gek voor woorden. Het is jouw paard, jouw portemonnee, jouw keuzes en jouw visie. En dat heeft men maar te respecteren. Klaar. Wie zijn zij om over jou te oordelen? Belangrijkste is dat je jouw eigen weg zoekt, en dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan ergens bij te willen horen. Want ergens koste wat kost bij willen horen kan betekenen dat je dingen niet WILT zien en dus ten koste van je paard iets wilt doen. Helaas tot irritatie van de anderen doe jij dat dus niet. Maar dat betekent wel dat je overduidelijk het beste zoekt voor je paard. En dat kan ik alleen maar waarderen.
OK dan!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 05:57

Kijk daar gaan we weer 'niet lezen is niet leren'. Zo probeert men er nu steeds weer door te drukken dat als wij niet lezen, wij dus dom zijn en niet willen leren. En daar wordt ik dus vreselijk pissed off van. Ik keek tegen je op Nick, juist omdat je een fijne manier van schrijven had. Het enige wat me daarin stoorde was het steeds maar weer 'niet willen lezen is niet willen leren'.

Wie ben jij nou om dat te bepalen. 'Wie wil leren is welkom'. Dus eigenlijk zeg je 'als je niet op PN komt dan wil je dus niet leren'. En dat vind ik dus zwaar irritant. Want sorry hoor, PN is geen God die alle wijsheid in pacht heeft. Het staat mij, nogmaals gezegd, vreselijk tegen. Jullie volgen maar, is jullie goed recht. Maar hemeltjelief, val mij er niet mee lastig zeg.

Ik heb die site, nogmaals, al diverse keren doorgelezen. En steeds weer kom ik tot de conclusie, net als velen met mij, dat ik er de nekharen van overeind krijg staan. Het past mij niet. So what? Nou, dan ben ik maar slecht voor mijn paarden. Voorlopig staan ze er goed en glimmend bij, hebben ze zin in hun werk, en zijn ze attent en vrolijk. Ze voelen zich denk ik ook bijzonder slecht Haha!. NEt als alle andere paarden die niet volgens PN behandeld worden.

Zo langzamerhand lijken jullie wel een sekte.

Maar..... wij willen niet lezen en dus willen wij niet leren Knipoog. HEb overigens nergens een cursus afgekraakt. Alleen gezegd dat ik het niet juist vind met een cursus zelf te gaan bekappen.

Ben overigens benieuwd wanneer het bij jullie zover is dat een cursus diergeneeskunde voldoende is om zelf te gaan veeartsen.

Ja, ik wordt inderdaad cynisch ja. Het enige wat jullie bereiken is dat je mensen afstoot. Het enige wat jullie doen is dat wat jullie ons verwijten. En zolang partijen dus niet openstaan heeft een discussie in mijn ogen weinig zin.