waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: waarom zon heisa om een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:34

Ik ben toch wel heel blij dat mijn ruin al vroeg gecastreerd is hoor, hij heeft nu als ruin al praatjes zat! Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:36

In de lente gaat mijn hengst er ook aan hoor
Hij heeft totaal geen praatjes, maar wil dat lekker zo houden.

Krijg dan ook geen problemen in een maatje voor hem te zoeken.
Want het zou niet de eerste zijn die al erg jong een ander paard drachtig maakt.

Nee geef mij dan maar een sullige ruin (laat het Kawa niet horen Tong uitsteken )
dan een stoere hengst

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:17

Laat de mijne het ook maar niet horen, want hij is allesbehalve sullig.

Hij is namelijk een je-weet-wel-hengst. Ik weet alleen niet wanneer hij gecastreerd is, De vorige eigenaresse heeft hem op 5-jarige leeftijd als ruin gekocht.

In de omgang met mensen is het een "sullige" ruin. Hij is gewoon superbraaf maar dat moet wel zo blijven Knipoog .

In de wei voelt hij zich op en top hengst tot dekken aan toe Bloos! . En andere paarden die hij makkelijk de baas kan zijn de klos. Die laat hij alle hoeken van het weiland zien Whoosh! .

Nu staat hij samen met 3 merries en dat gaat super.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:42

wanneer is dit topic terug opgehaalt? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:48

Een paar daagjes terug Haha!
leuk hè Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:34

runningkawa schreef:
Een paar daagjes terug Haha!
leuk hè Tong uitsteken

leuker is dat ik inmiddels kan zeggen dat ik het schijnbaar langer uithoud dan iedereen hier verwacht had. En heb nog geen problemen met Ex gehad behalve dan de testperiode die je wel blij elk nieuw paard hebt. En daar ben ik heel erg trots op. Ik heb al erg veel van hem geleert. En zeg hier elke dag: hoe braaf hij ook is, het is en blijft een hengst. En nog steeds moet ik mijn moeder tot orde roepen 'het is zon schatje hij doet toch niets?' Terwijl ik dan weer zo iets heb van: jaah hijs braaf. Maar voor hoelang?

fannyfurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:21

pharagirlke schreef:
als iemand hier zegt:
ik heb een hengst gekocht van... jaar
dan is het hele topic: laat je m wel snijden? wat mot je met een hengst? dat kan je nooit aan!!

waarom zon heisa om een hengst?!! ik bedoel, er zijn zoveel brave hengsten...
sommige zijn braver als merries.

dus waarom zon heisa derover?
snijden kan altijd.

hoi ik snap het ook niet waarom mensen zo moeilijk doen om hengsten ik heb mijn hengst al 15 jaar (hij is ook 15) en een klein kind kan er mee wegrijden.er zijn gewoon teveel vooroordelen over hengsten dus krijgen ze niet overal een eerlijke kans. sommige kun je beter laten snijden want die zijn een gevaar voor hun eigen en voor ons (heb er ervaring mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:55

Aan de hengstenkenners in dit topic.

De nek krommen, gillen en met het voorbeen slaan is dat nou hengstengedrag? Als mijn ruin langs een wei komt met een ruin, (gelukkig doet hij het niet altijd want dan krijg ik hem bijna niet mee, maakt zich dan zo sterk), dan doet hij dit.

Ik trek hem dan altijd zo snel mogelijk weg want ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Als ik hem laat staan wordt hij steeds heftiger. Best een grappig gezicht, want hij is daarna weer heel braaf en lief. Alsof hij zoiets heeft van 'sorry vrouwtje, moest effe"

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:29

dubbele reactie verwijderd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:24

russel schreef:

De nek krommen, gillen en met het voorbeen slaan is dat nou hengstengedrag? Als mijn ruin langs een wei komt met een ruin, (gelukkig doet hij het niet altijd want dan krijg ik hem bijna niet mee, maakt zich dan zo sterk), dan doet hij dit.

Ik trek hem dan altijd zo snel mogelijk weg want ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Als ik hem laat staan wordt hij steeds heftiger. Best een grappig gezicht, want hij is daarna weer heel braaf en lief. Alsof hij zoiets heeft van 'sorry vrouwtje, moest effe"

het is wel gedrag om te imponeren.............. ruin, hengst of merrie krijgt dan (althans bij mij) even te maken met een correctie zegmah Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:26

fannyfurry schreef:
pharagirlke schreef:
als iemand hier zegt:
ik heb een hengst gekocht van... jaar
dan is het hele topic: laat je m wel snijden? wat mot je met een hengst? dat kan je nooit aan!!

waarom zon heisa om een hengst?!! ik bedoel, er zijn zoveel brave hengsten...
sommige zijn braver als merries.

dus waarom zon heisa derover?
snijden kan altijd.

hoi ik snap het ook niet waarom mensen zo moeilijk doen om hengsten ik heb mijn hengst al 15 jaar (hij is ook 15) en een klein kind kan er mee wegrijden.er zijn gewoon teveel vooroordelen over hengsten dus krijgen ze niet overal een eerlijke kans. sommige kun je beter laten snijden want die zijn een gevaar voor hun eigen en voor ons (heb er ervaring mee)

OMdat over het algemeen hengsten geen sociaal leven hebben, komen niet op het land met andere paarden ect, ect.........

Dat is voor mij de hoofdzaak om de ballen eraf te halen als ze niet dienst doen voor de fokkery

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:46

En Wat GK zegt is de voornaamste reden.

In de westernsport komen veel paarden voor die bewust hengst zijn gelaten. Over het geheel genomen leveren deze hengsten in de omgang geen problemen op en zijn ze goed opgevoed.

Maar er zijn maar weinig stallen waar je je oudere hengst op de wei kunt zetten, waar hij in een groep kan lopen en een normaal leven hebben. Ze zijn dus veroordeeld tot hun box en af en toe de benen strekken in de binnenbak.

En dat hoort niet. Een paard is een kuddedier. En dus is in mijn optiek een ruin veel beter af dan een hengst zoals die in Nederland door mensen vaak wordt gehouden.

Daarom is mijn nu tweejarige Wizkid een ruin geworden. Die gun ik een gelukkig leven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:44

pharagirlke schreef:
leuker is dat ik inmiddels kan zeggen dat ik het schijnbaar langer uithoud dan iedereen hier verwacht had. En heb nog geen problemen met Ex gehad behalve dan de testperiode die je wel blij elk nieuw paard hebt. En daar ben ik heel erg trots op. Ik heb al erg veel van hem geleert. En zeg hier elke dag: hoe braaf hij ook is, het is en blijft een hengst. En nog steeds moet ik mijn moeder tot orde roepen 'het is zon schatje hij doet toch niets?' Terwijl ik dan weer zo iets heb van: jaah hijs braaf. Maar voor hoelang?

Ik zat gisteren nog aan je te denken, en ik ben echt heel blij voor je dat het goedgaat tussen jou en Ex. Verwacht had ik niets, maar je hebt in de tussentijd ook heel weinig verteld (was daar een reden voor? Haha!) Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je toch in je achterhoofd houdt dat het van het ene op het andere moment kan omslaan.

Maar wees eens eerlijk: zou jij nu, zonder dat je een persoon kent, en zonder dat je het betreffende paard kent, iemand adviseren om een hengst te kopen? Zonder eisen aan de situatie, zonder te weten of hij wel of geen begeleiding heeft. Gewoon een antwoord: ja, of nee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 17:50

Cassidy schreef:
Ik zat gisteren nog aan je te denken, en ik ben echt heel blij voor je dat het goedgaat tussen jou en Ex. Verwacht had ik niets, maar je hebt in de tussentijd ook heel weinig verteld (was daar een reden voor? Haha!) Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je toch in je achterhoofd houdt dat het van het ene op het andere moment kan omslaan.

Maar wees eens eerlijk: zou jij nu, zonder dat je een persoon kent, en zonder dat je het betreffende paard kent, iemand adviseren om een hengst te kopen? Zonder eisen aan de situatie, zonder te weten of hij wel of geen begeleiding heeft. Gewoon een antwoord: ja, of nee?

ja daar is een reden voor: tijd gebrek Clown
en op die ene vraag: neen. Nu ik explosion heb niet.
Ik heb, de eerste weken, heel veel info gezocht over hengsten. Gewoon om wat voorbereid te zijn, heel veel gevraagd aan mijn lesgever (die na een tijd geloof ik wat gek van me werd Clown) en toen Ex kwam en begon te testen wist ik dus ook hoe ik het best kon reageren. En van de eigenaar van Ex heb ik ook heeeeel veel tips gekregen hoe ik het best met hem kon omgaan. En dáár was ik maar al te blij mee. Ik heb vaak genoeg getwijfeld (de eerste weken) waar ik aan begonnen ben. Maar op een of andere manier, is die spanning nu van me af. Ik wéét dat ik moet opletten met hem. En af en toe maakt ie me ook nog wel duidelijk dat ie tóch niet zo braaf is als hij laat blijken dat hij is. (hoewel ie dat niet echt hoeft te laten blijken) en ik heb het topic nog een keer doorgelezen, ik blijf erbij: gaat ie heviger worden,of kan ie door omstandigheden niet meer zoveel op weide. (dat ie bv naar de manege moet ofzo) gaat zijn zaakje er toch nog echt af. Hoe trots ik ook op hem ben. Als ik zie dat de bazin van de manege wie ook een hengst heeft. Die elke week op 2 achterbenen staat, haar al meerdere keren heeft aangevallen (waarbij mijn huidige lesgever er een keer is moeten tussen komen met de zweep terwijl ze dat toch niet echt zag zitten Scheve mond) en waarom ze hem hengst laat? omdat hij dan meer waard is Hamer Ex kan lekker elke dag op de weide(tja tenzij die helemaal bevroren is natuurlijk...), heeft de weide langs zich (grenzen vlak aan elkaar) een paard staan, Heeft op stal ook nog contact met Pharaon en lies, en alstie wil ook nog op de weide vanvoor met Booster die een stal heeft aan de weide vanwege zijn stof allergie.
Maar paard in kwestie komt geloof ik zelden op weide enzo! Dan zou Ex al lang ruin zijn moest dat niet kunnen. Dus ik begrijp na het zien van die hengst heel erg goed waarom die vragen gesteld werden... Scheve mond

en voor de gene die geintereseert zijn in hoe het gaat met mij en Ex:
Ex liep niet meer echt onderin enzo. Ik ben van mijn vorige lesgever weg gegaan omdat die me hier totaal geen tips voor gaf. En ik daar dus niets mee was, nu de laatste weken komt hij terug onderin, en blijkt dat hij wat stijf is in zijn linker 'kaak' daar zijn we nu dus wel wat mee bezig. Gisteren liep ie het laatste half uur (nadat mijn lesgever me liet zien hoe ik hem het best wat losser maakte enzo) mooi onderin. Heb ik hem zelfs een paar keer moeten corrigeren dat hij achter de teugel kwam.
De galop gaat nu stukken beter, hij springt veel beter aan, en hij is veel minder lui dan toen hij kwam. Ik heb nog altijd geen spijt van hem hoewel hij toch best klein was. Hij is nog steeds mijn droompaard én een paard waar ik al enorm veel van geleert heb. En ik hoop dat ik nog veel mag leren van hem. (want dat is nodig) Lachen

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:15

Ooit heb ik heel inpulsief een klophengst gekocht...hij was toen 2,5 jaar, en is nu bijna 4 jaar..

Kwa karakter is hij erg lief, hij is netjes opgevoed, en doet wat er van hem gevraagd word..

18 maart gaat hij naar utrecht voor een operatie... hij word ook ruin..
het is puur gekozen omdat hij voor hem beter is..
hij kan van de zomer lekker het land op met anderen paarden..

en hij zit niet met hormonen die hij niet kwijt kan..

Als de mogelijk heid bij ons op stal was. om hem goed, en veilig buiten te zetten (hij kan wel met ruinen naar buiten) dan zou ik hem hengst laten..
maar dat kan helaas niet...dus maak je een keuze in volle overtuiging dat het beter is voor je paard..

Nu heb ik nog een shetlander hengst staan...hij heeft zijn hele leven bij anderen pony's gestaan..en kan ook bij merrie's...

Je hebt hengsten die goed zijn opgevoed..maar als dat ontbreekt..dan kan het wel eens heel anders uitpakken voor de eigenaren !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 13:56

amigootje schreef:
Ooit heb ik heel inpulsief een klophengst gekocht...hij was toen 2,5 jaar, en is nu bijna 4 jaar..

Kwa karakter is hij erg lief, hij is netjes opgevoed, en doet wat er van hem gevraagd word..

18 maart gaat hij naar utrecht voor een operatie... hij word ook ruin..
het is puur gekozen omdat hij voor hem beter is..
hij kan van de zomer lekker het land op met anderen paarden..

en hij zit niet met hormonen die hij niet kwijt kan..

Als de mogelijk heid bij ons op stal was. om hem goed, en veilig buiten te zetten (hij kan wel met ruinen naar buiten) dan zou ik hem hengst laten..
maar dat kan helaas niet...dus maak je een keuze in volle overtuiging dat het beter is voor je paard..

Nu heb ik nog een shetlander hengst staan...hij heeft zijn hele leven bij anderen pony's gestaan..en kan ook bij merrie's...

Je hebt hengsten die goed zijn opgevoed..maar als dat ontbreekt..dan kan het wel eens heel anders uitpakken voor de eigenaren !

dat klopt! Moest ik naar een stal moeten verhuizen waar hij niet meer alle dagen buiten kan dóór zijn hengst zijn. Dan word hij geruint. We zouden hem graag willen laten dekken als ik dus niet meer op hem (kan) rijd(en) niet eerder. Maar als hij beperkt word in zijn paard zijn door het hengst zijn dan maar liever een ruin Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:58

russel schreef:

Het is vooral imponeren. En vaak doen hengsten dat. Maar ik heb een merrie gehad van de zomer, moest gedekt worden door Dennis, maar als je die 2 naar elkaar zag brullen, hals krommen en met de voorbenen uit zag halen leken het wel 2 hengsten die elkaar wel ff lekker zouden laten zien wie de baas was Tong uitsteken.
En dan kon die merrie zich in eens omdraaien en haar billen onder Dennis z'n neus zetten. Dus ondanks dat het een 'manwijf' Tong uitsteken was is ze netjes in 1 cyclus drachtig geworden Lachen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:04

Bij ons in de manege staat er ook ene hengst, gwn tussen de manegepaardjes, hij is niet echt manegepaardje, maar loopt wel mee in de lessen met manegekinderen erop, ja, idd, zelfs met kinderen van 9 jaar erop. Er wordt in het begin va nde les even vermeld dat hij meerijd voor diegene die het nog niet zagen en er wordt gevraagd om tijdens de fig niet op hem te gaan rijden.
Deze is dus doodbraaf! Maar ook het tegenovergestelde zagen we al, er stond klophengst. Was pony, dus kleine ruiters, maar deze kon pas binnekomen in de piste als iedereen van middellijn af was en dus al te paard zat, hij moest achteraan rijden en dan nog vloog hij regelmatig al bokkend door de piste. In zo een gevallen vind ik dan wel: Maak hem lekker ruin, hij zal er zelf meer geniet van hebben, maar van de eerste hengst: Die mag altijd zo blijven van mij, want het is een schat

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 23:06

Misteryke schreef:
Bij ons in de manege staat er ook ene hengst, gwn tussen de manegepaardjes, hij is niet echt manegepaardje, maar loopt wel mee in de lessen met manegekinderen erop, ja, idd, zelfs met kinderen van 9 jaar erop. Er wordt in het begin va nde les even vermeld dat hij meerijd voor diegene die het nog niet zagen en er wordt gevraagd om tijdens de fig niet op hem te gaan rijden.
Deze is dus doodbraaf! Maar ook het tegenovergestelde zagen we al, er stond klophengst. Was pony, dus kleine ruiters, maar deze kon pas binnekomen in de piste als iedereen van middellijn af was en dus al te paard zat, hij moest achteraan rijden en dan nog vloog hij regelmatig al bokkend door de piste. In zo een gevallen vind ik dan wel: Maak hem lekker ruin, hij zal er zelf meer geniet van hebben, maar van de eerste hengst: Die mag altijd zo blijven van mij, want het is een schat

dat is daarom niet perse hengstengedrag.
bij ons is er een ruin en een merrie die zo doet en die kunnen we niet meer zonder zetten Clown

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:11

Mijn hengst wordt ook ruin. Helaas. Hij mag nog een keer dekken, en dan weg ballen. Ik wil gewoon geen risico nemen. Buiten rijden? Gaat niet.
Hij praat al een stuk minder met de merries ,maar ik wil gewoon tussen de andere paarden rijden, zonder te moeten denken 'oh hoop dat hij niet begint te hinniken of trekken' .

Qua uitstraling oid, ben niet zo bang dat hij daarin minder wordt. Beest hoort alles. Dus als die dat iets 'engs' ziet maakt hij zich helemaal groot en mooi Haha!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:19

Ik heb ook een hengst, hij is 12 en word gebruikt voor de dekdienst, ik kan met hem wel tussen andere paarden rijden, hij laat dan wel altijd even zien wie hij is hoor, ik heb hem s'zomers wel op het land maar heb het geluk met een eigen stuk land waar geen andere paarden staan, hij kan helaas niet met een ruin in het land omdat hij daar achteraan blijft lopen en dan zich helemaal lens laat slaan, met een drachtige merrie kan hij wel prima samen maar die zijn helaas niet altijd voor handen.
Ik vind het ook best wel eens sneu voor hem dat hij zo alleen staat en probeer hem zo vaak mogelijk aandacht te geven, maar ik denk dat dit voor veel mensen iets is waardoor ze de beslissing maken om te ruinen zodat het paardje lekker in de kudde kan waar ze eigenlijk thuis horen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:44

ik heb niet iedereen zijn berichten gelezen, dus sorry als ik iets dubbel zeg ( ga nog wel alle berichten lezen, maar moest dit even kwijt.)

Ik persoonlijk geef de voorkeur aan hengsten. IK heb altijd wel een hengst op stal staan. Ik vind hun karakter geweldig. Je moet bij veel hengsten net iets meer opletten dan bij merries, maar mijn ervaring is dat je een hechtere band krijgt met een hengst dan een merrie.
En nou zijn er gewoon hengsten die geboren zijn om de leiding te nemen. Zulke hengsten zijn geweldig om te zien, maar als mens is het moelijk om deze dieren onder controle te houden.
Aan de andere kant zijn er hengsten die zijn prima onder controle te houden.
Ik zeg altijd. Er zijn hengsten die worden geboren om hengst te blijven en er zijn er die worden geboren om niet hengst te blijven.
Ik heb nu een quarter hengsten veulen staan van 10 maanden die de hele tijd op sleeptouw achter mijn tinker merrie loopt.
Nou nu moet hij alleen staan en ik weet nog niet ofdat ik hem laat ruinen.
Het ligt er net aan wat je verwacht van je paard.
Mijn passie is paarden, maar ben niet zo dol op rijden ( vind het wel leuk zo op zn tijd, maar niet al te vaak) en dus werk ik veel op de grond met mijn paarden.
Je kan net zoveel uit een hengst halen als uit welk ander paard dan ook, maar als jij bang bent voor een hengst dan doe je er niemand een plezier mee om hem hengst te laten.
Je moet je paard ook niet in een hokje gaan steken. Hengst, merrie, ruin... Ieder paard heeft zijn eigen karakter en daar moet je hem op oordelen, niet op zijn geslacht.
Zo ligt het er ook aan wat voor ras je hengst is. Staat hij hoog in het bloed of net niet.
Vaak ligt het wel of niet kunnen omgaat of onder controle kunnen houden van een paard aan de eigenaar. Als jij er maar genoeg in geloofd, dan kan je het vaak best aan, maar met een hengst mag je geen seconde twijfelen, omdat ze van nature het instinkt hebben om de leiding over te nemen. Maar dit verschild ook heel erg van hengst tot hengst. Sommige zullen het nooit tot leider schoppen en dat zijn juist de hengsten die voor de meeste mensen toegankelijk zijn om te houden en mee te werken.
Dus zolang jij geen problemen hebt met je hengst zou ik hem persoonlijk lekker hengst laten. Krijgt hij een veel mooier uiterlijk van... Maar als je op jonge leeftijd al ondervind dat je er problemen mee hebt ( die te wijten zijn aan zijn hormonen) dan zou ik hem laten kasteren voordat hij echte hengsten hormonen door zijn lijf heeft gieren...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:55

Dat is nog eens goed gezegd.

Mijn hengst is dan wel klein maar zeker een geboren leider. Ik heb zelf zo'n goede band met hem dat hij mij wel accepteerd als leider met af en toe toch even uitproberen. Hij gaat ook echt door het vuur voor mij en wil ook echt werken voor mij. Het probleem is alleen andere mensen. Zelfs mijn vriend die nu toch al meer dan een jaar met hem bezig is ondervind nog steeds problemen en moet steeds opnieuw het gevecht aangaan om leiderschap. Toch laat ik hem zeker hengst omdat ik vind dat onze band goed genoeg is om ongelukken te voorkomen. En kwa werken heb ik echt een super pony die alles voor me doet.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:54

precies!

mijn hengst past zich netjes aan de ruiter.
hij is erg voorzichtig met beginners.
hij is erg braaf met buitenritten.
maar voor mij is het "gewoon" een pony,en daarom staat hij gewoon bij mijn merrie.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:25

heb sinds vorige week weer een hengstje erbij
en hij staat nu trouwens lekker op de wei Haha!
met schaapjes... en op stal staat bij de koeien (wel apart hoor)...