VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:38

Elisa2 schreef:
Zo, duidelijk dat sommigen mensen hier nog nooit een uit Spanje geimporteerd paard hebben gehad. Helaas wordt er daar soms echt gruwelijk omgegaan met die dieren, enorm hard..ieder beetje paardenmens weet dat. Sommigen hebben de littekens van de serretta nog op de neus staan en de meesten zijn extreem angstig.

Dus iedereen die zo denkt te moeten oordelen vanachter het toetsenbord zet alleen maar zichzelf voor banketstaaf.

Lyona, trek je er niks van aan..vooral niet van FH want die zit alleen op Bokt om te trollen en valt regelmatig mensen op deze manier. Gewoon lekker doorgaan met je goede werk!

Dat weet je helemaal niet.

En dat kan ook beide kanten op gaan. Het ligt er behoorlijk aan hoe de nieuwe eigenaar ermee omgaat. TS doet het goed, maar ik weet zat mensen die het van kwaad tot erger maken. Kopen een paard op uiterlijk en kunnen er niks mee.

Miran schreef:
Als ze echt alleen in de ogen van TS getraumatiseerd zou zijn, dan had de dierenarts daar wel doorheen geprikt (letterlijk en figuurlijk).

Nou............Dat is toch echt niet zo. Heb veeartsen genoeg onzin horen verkopen over gedrag. Heel veel zijn geen paardentrainer of eigenaar en hebben vaak nogal antieke ideeën.

Nu heeft TS het echt getroffen en dit paard liet zich niet pakken. Maar heel veel ruwere artsen zouden er een praam op zetten als een paard ook maar even iets teveel reageert. Misschien gelukkig voor dit paard, dat je die kans niet kreeg.

superpony

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:58

Overigens ( net even bezig met de paarden ) Je hoeft niet per se met Spaanse/Portugese paarden te vergelijken. Dan wordt het weer te snel als smoes gebruikt als mensen een Spaans paard hebben met iets karakter wat ze eigenlijk boven de pet gaat.

Het gaat ook heel vaak wel goed, of naar hard werken en veel geduld.

Daarbij, wat is echt trauma? En wat is gebrek aan ervaring met omgang met mensen?

TS neemt bijv de Mustang Makeovers als voorbeeld en dat zijn dan vaak Mustangs die ook amper mensen zien.

En wij hebben weleens paarden ( of honden ) met bagage en daar zit echt wel verschil in basis, karakter en trauma of gebrek aan goede opvoeding. Mijn ene verhaal geeft duidelijk grenzen aan en een ander verhaal trapte heel gericht. Beide moesten vertrouwen krijgen, maar het was een iets andere weg. En de restgevolgen zijn ook wel iets anders.

Niemand zegt ook echt iets slechts, maar het is een combi van factoren en we zien niet alles, dus kunnen verder niet oordelen. Ook niet de mensen die alles goed vinden. Dit is gewoon fijn en de meeste mensen leven mee. Maar dat je niet iets kritisch mag zijn vind ik wel erg kort door de bocht. En vooral samen gelijk een hetze tegen 1 bokker die even niet braaf meekletst zoals anderen dat wensen......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:26

Flighhigh was in haar eerste post buitengewoon lomp en aso.

Dat had werkelijk niets van doen met als volwassene een kanttekening plaatsen of een kritische vraag stellen.
Dat hebben mensen in de loop van dit topic immers best wel gedaan en dat is ook prima.

Maar zo lomp uit de hoek komen is niet nodig, en verdient gezien het verlies van 1 van de paarden ook echt geen schoonheidsprijs.

Ik vind ts overigens heel helder hoor. Ze geeft zelf toch zeer duidelijk aan dat dit paard niet getraumatiseerd is in haar beleving, maar vooral echt niet/ nauwelijks in handen is geweest en daardoor zeer defensief reageerde.
Zo'n hele bloemlezing over hoe penny's hun geredde shetlander getraumatiseerd noemen terwijl een ander er probleemloos mee uit de voeten kan lijkt me ook niet echt nodig. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dat speelt hier niet.

Zou het handig zijn wanneer het topic weer een VOLG topic wordt, en niet een VIND topic? Dat is een beetje de ziekte van de moderne tijd; we moeten overal wat van vinden.
Maar een mening is net als een kontgat, iedereen heeft er 1 ;-)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:08

Wanneer ga je iets horen ts? En heeft Aurora geen slechte ervaring opgedaan met het hele gebeuren? Ik hoop zo dat ze lekker door mag blijven hobbelen en een blij relaxt paard wordt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:19

Ninx schreef:
Zou het handig zijn wanneer het topic weer een VOLG topic wordt, en niet een VIND topic? Dat is een beetje de ziekte van de moderne tijd; we moeten overal wat van vinden.

_/-\o_ _/-\o_

Hoe gaat het nu met moeder en veulen TS?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:10

Ninx schreef:
Flighhigh was in haar eerste post buitengewoon lomp en aso.

Dat had werkelijk niets van doen met als volwassene een kanttekening plaatsen of een kritische vraag stellen.
Dat hebben mensen in de loop van dit topic immers best wel gedaan en dat is ook prima.

Maar zo lomp uit de hoek komen is niet nodig, en verdient gezien het verlies van 1 van de paarden ook echt geen schoonheidsprijs.

Ik vind ts overigens heel helder hoor. Ze geeft zelf toch zeer duidelijk aan dat dit paard niet getraumatiseerd is in haar beleving, maar vooral echt niet/ nauwelijks in handen is geweest en daardoor zeer defensief reageerde.
Zo'n hele bloemlezing over hoe penny's hun geredde shetlander getraumatiseerd noemen terwijl een ander er probleemloos mee uit de voeten kan lijkt me ook niet echt nodig. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dat speelt hier niet.

Maar een mening is net als een kontgat, iedereen heeft er 1 ;-)

Dat VIND jij.........

Het was al een volgtopic, maar TS heeft ook heel veel gehad aan tips van mensen, dus zo erg is het allemaal niet.
Blijft ook gewoon een discussie forum en gelukkig zijn mensen kritisch. Dat heeft al vaker mensen, maar vooral paarden geholpen.

Maar het is maar net hoe het mensen uitkomt en wat in hun eigen straatje past. Je zet overigens nu zelf een negatieve toon neer, waardoor misschien mensen met wel goede tips wegblijven. Of iig niet meer in het topic reageren. Zou jammer zijn, want er zijn nog meer dan genoeg mensen die er iets van zouden kunnen leren. OOk van TS.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:47

Oké, klaar. Terug naar het onderwerp.

Heb je al wat nieuw beeldmateriaal :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:49

Jaaa, ik ben straks echt vooral benieuwd naar foto's van samen met de andere paarden. Dat lijkt me echt heerlijk als dat weer mag en kan.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 16:26

Ik wil even ingaan op de meningen-discussie.

Mijn mening is, we zijn hier allemaal volwassen mensen. En mensen hebben nu eenmaal een mening. Daar is niets mis mee (!!) en juist goed om zelf na te denken en niet klakkeloos alles te volgen.
Vragen hebben, dingen niet snappen of ergens iets van vinden is absoluut niets mis mee en mag je ook altijd uiten. Bokt is immers toch van oorsprong een discussie forum :o

Bij FH trek ik een grens. Wat zij deed is niet een mening hebben en die uiten, dat is proberen iemand te kwetsen. Ze stelt dat ik dit verhaal bij elkaar heb verzonnen over Nosey en Aurora en ook dat ik mijn eerdere topics over andere paarden heb verzonnen. Dat vind (hup daar heb je hem, 'vind' :P ) ik not-done als je geen enkele oorzaak of aanleiding daarvoor hebt.
Ook insinueert ze dingen zoals ''gezien mijn verleden". Ze vindt het nodig om in elk topic wat ik open nare opmerkingen te maken met als enige doel mij te kwetsen lijkt het. Ik heb haar immers nooit enige reden gegeven hiervoor en ik denk zelf ook niet dat er in dit verhaal veel reden is om het ongeloofwaardig te vinden. Ik trok bij haar een grens, tuurlijk je mag een mening hebben, maar ze had me ook even op een volwassen manier een pbtje kunnen sturen en vragen kunnen stellen. Dan had ik rustig alles uit kunnen leggen en misschien zelfs de dingen bewezen wat ze zo graag wil. Dan was er niets aan de hand geweest.

Superpony, ik snap je volledig wat je zegt en je hebt ook gelijk, veel mensen vinden dat ze een getraumatiseerd paard hebben/een wilde hengst/een onhandelbaar monster ect en maken er prachtige verhalen van. En weten vaak niet hoe ze met een paard om moeten gaan.
Dit is echter hier niet het geval, het is wel een intressante discussie maar die hoort beter in een ander topic thuis :) .

Dit topic gaat over de reis die deze drie paarden maken en in Nosey's geval heeft gemaakt.

Dit is geen penny sprookje. De 18 dagen dat Nosey hier heeft mogen zijn waren intens zwaar. Op alle vlakken totaal slopend. De hoop, de vrees, de zorgen, de 100 en 1 emoties die er allemaal bij komen kijken. Uren per dag proberen haar alles te geven wat ze nodig heeft. Het gedoe met de overheid, DA, Nosey's eigen vreselijk verwaarloosde lijfje en dan toch die levendige geest.
Daarna ging dat vlekkeloos over in de volgende rollercoaster met Aurora. Dat was/is ook niet makkelijk geweest. De verantwoordelijkheid over het leven van een lieve en drachtige merrie hing totaal van mij en mijn training af. Dat is nogal een last. Ik heb nog nooit zo'n heftig paard getraind en ook niet onder zo'n heftige tijdsdruk. Dit is geen sprookje, geloof me. Soms voelde het eerder als een nachtmerrie.

Goddank is het eigenlijk voor alle paarden goed afgelopen. Nosey heeft de beste 18 dagen van haar leven gehad ipv langzaam te sterven op een Spaans veld. Aurora lijkt nu uit de gevaren zone te komen en mag een prachtig leven gaan beginnen. Nouri heeft nog een vol leven voor zich, wat hij in liefde mag leven ipv de horror die veel Spaanse paarden meemaken. Datzelfde geldt voor het ongeboren veulen wat Aurora mee draagt.

Maar dit is en was geen penny sprookje....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben laatst door de filmpjes heen gegaan die ik van Aurora heb van de training. Helaas is het meeste niet op film, ik werk meestal alleen en film dan niet. Er zijn een paar momenten op film waar je de reactie ziet van Aurora.
https://www.youtube.com/watch?v=r69NRSWrnqs

Dit was reactie op de stick die ik gebruik voor de training. Niet om haar mee te slaan :Y) maar als verlengde van mijn arm voor mijn eigen veiligheid. Haar reactie naar mij (mens) was veeeel heftiger en aggressiever nog. Ze kon steigerend met open mond op me af duiken als ik te dichtbij kwam en enorm trappen. Haar stal heeft daar onder te lijden gehad, er zijn meerdere metalen trailies verbogen en gaten in de muren geslagen.
Geloof me, ik vond het regelmatig ook doodeng om daar te staan. Met bonzend hart proberen de juiste reactie te geven naar Aurora terwijl die als een losgeslagen rodeo pony tekeer ging. Haar proberen uit te leggen dat ze mensen mag gaan vertrouwen. Ik heb fouten gemaakt, gehuild en gefoeterd.
En toch zijn we er gekomen, waar ik weer om heb staan janken :')
Dit is geen sprookje...

Als mensen vragen hebben bij wat dan ook, voel je vrij me een pb te sturen, dan leg ik alles uit wat je wilt weten.

Nog iets, ik zie Aurora niet als getraumatiseerd. Getraumatiseerd is imo als een dier (of mens) een slechte ervaring heeft opgedaan waardoor het een abnormale reactie geeft op dingen die lijken op de oorzaak van het trauma. Dus bijvoorbeeld, als een hond vroeger geslagen is met een stok, heeft die een trauma wat zich kan uiten in heel bang zijn voor stokken.
Dit heeft Aurora niet. Ze is een wild paard. Niet penny wild, maar echt letterlijk uit-het-wild wild. Als veulen hebben ze er een chip in gestopt en haar weggehaald bij de moeder. Verder heeft ze nooit meer mensen van dichtbij gezien. Alleen op een flinke afstand. Dekken was dmv hengst loslaten in een veld, veulens werden door een soort drijfjacht gespeend.
Meer heeft ze dus niet meegemaakt in haar leven. Ik vergelijk het daarom een beetje met de Mustangs uit Amerika van de M.M.O., die zijn ook uit het wild. Dat is iets anders dan getraumatiseerd.

Helaas in Aurora's geval is wild ook niet makkelijk om mee om te gaan :Y)

Hopelijk is het voor iedereen nu ook helder en duidelijk.

Dan weer even een update.

Het werkt zooooo veel fijner om te trainen zonder een doodsvonnis boven haar hoofd :o
We werken nu rustig verder aan mensen verder vertrouwen en ontspannen.
Wel nog door de tralies van haar stal heen. Ik heb het soort van kunnen filmen van 2 dagen geleden.
De touw constructie ziet er intressant uit, het is een lijn om haar hals heen en een andere lijn door haar neusriem heen. Dubbel ipv vastgeklikt zodat als ze in paniek raakt ze niet met een lijn achter zich aan sleept.
https://youtube.com/shorts/3_iRGMNGtJI?feature=share

Verder begin ik in mijn hoofd rekening te houden met het idee dat haar veulen misschien eerder komt dan mei. De verkoper had gezegd dat Nouri van half mei is en Aurora in juni weer is gedekt, maar ik vraag me serieus af hoe hij dat weet als hij verder niets over zijn paarden wist en Nosey's gezondheid niet zorgwekkend vond.
Ik vind Nouri ook er qua verhoudingen eerder even oud uitzien als mijn andere veulen dan 2 maanden jonger. Hij is ook nog een stuk groter ondanks ondervoeding.

Het veulen is enorm actief in de buik, ik zie regelmatig voetjes uitsteken. Wat in mijn ervaring meestal wat later in de dracht pas zo zichtbaar gebeurt.
Haar buik is ook goed rond geworden en hangt echt.

Ik hou dus rekening met mogelijk een vroeger veulen. Kan natuurlijk ook pas ergens in juli komen, we zullen het zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouri staat sinds gisteren voor het eerst overdag ook apart. Ivm de quarantaine nog wel op hetzelfde terrein maar met een lintje ertussen. Aurora heeft geen seconde naar hem omgekeken en mist hem totaal niet. Nouri had even een kwartiertje stress maar ging daarna ook maar verder met eten..
Hij is echt toe aan afspenen, Aurora is hem meer dan zat en hij kan dan hopelijk zodra hij uit quarantaine is vrij snel mixen met de andere paarden en de kudde in.

Ik heb geen goede fotos van ze op het moment, alles is vies en modderig... Ben het weer zo zat, lijkt Nederland wel :')

Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 16:28

Nou, ik druk op plaatsen en er komt een appje binnen van de DA.. Aurora is negatief voor EIA!!!

Pfff mag ik weer gaan janken :')
Wat een opluchting. Als het goed is mogen ze nu uit quarantaine, nog even wachten op bevestiging maar dit is zoooo'n goed nieuws...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:35

Hoe fijn is dat!

Zal je ze beide bij de andere paarden in de kudde samen zetten, of ga je Nouri koppelen aan je veulen en Aurora aan een ander paard?
Ik ben benieuwd wat de andere paarden zullen doen voor haar gedrag.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:41

Wat super fijn! Gefeliciteerd.
Nu kunnen jullie weer verder. *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:46

*\o/* oh wat een goed nieuws. Maar ook wel een beetje -O- anders waren er gewoon twee levens geeindig. Gezond en wel omdat een overheid in de kramp schiet.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:47

Wat ben ik blij voor jullie. Julie zijn goed bezig. Zo fijn nieuws

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:47

Super goed nieuws! *\o/*

En mooi dat verhaal om te lezen, het lijkt me ook allemaal maar een intense rollercoaster. Jammer dat Aurora niet op te voelen is maar die buik is ook al wel flink aanwezig inderdaad. Het zou mij ook niet verbazen als het veulen eerder komt. Is haar stal ruim genoeg?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:03

Oh, wauw, wat een goed nieuws !! *\o/*
Dan hebben ze allebei nog een toekomst !!

Op het filmpje waarop je Aurora aan het strelen bent, ziet het er naar uit, dat ze het best aangenaam vindt. Hopelijk laat ze nu stilaan meer en meer toe.

Voor wat het veulen betreft, hoop ik - voor jou dan - dat het toch nog wat langer op zich laat wachten. Zo heb je nog wat meer tijd om de band met Aurora te verbeteren, zodat je hopelijk ook wel snel haar nieuwe veulen zult mogen aanraken als het eenmaal geboren is !

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:17

Wat een goed nieuws.
Ik wordt elke keer zo blij van dit topic en de vooruitgang die je maakt met ze.

Appelmoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:39

Even een reactie van een stille meelezer: wat een goed nieuws! Gelukkig!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:42

wat een geweldig goed nieuws Lyona.
lekker janken van geluk om alle opgehoopte stress eruit te laten, dan feestje bouwen. :D
Denk zo maar dat Aurora de opluchting ook wel gaat voelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:52

Wat een super goed nieuws, proficiat. Wat zul je opgelucht zijn.

@Marilu, ik heb juist het idee (laatste filmpje) dat Aurora nog helemaal niet zo aangenaam vindt, maar het "ondergaat". Ik vind haar oog nog te onrustig ogen. Weinig knipperen, weinig rust. Wel een aantal momenten waarin ik heel kort een bepaalde ontspanning meende te zien waarbij ik dacht --> nu stoppen en even tijd geven te laten bezinken. Dit is overigens niet bedoeld als kritiek op TS, vind het mooi hoe ze deze dieren wil en kan helpen! Aurora komt er wel, als je ziet wat voor progressie ze gemaakt heeft

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:17

Jaaaaa wat een goed nieuws!!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:22

Wat GAAAAAAAAAAAAFFFFFFFF!

Dan kunnen ze gaan mixen en leren van de andere paarden. Die weten al dat er bij mensen echt wel wat te halen is.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:31

Pfoe dat filmpje van haar eerdere gedrag is best heftig zeg! Ik snap heel goed dat dat als uitzichtloos heeft gevoeld. Knap hoe ver je bent gekomen, en wat fijn dat de test negatief is! Dacht je natuurlijk al maar dan is het op het moment toch ineens behoorlijk spannend hè?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:46

Mooi nieuws!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:50

Wat super dat ze negatief getest is, dat zal een hele grote opluchting zijn.