Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:39

Hahaha ik ben zo blij dat ik eigenlijk nooit wat verkoop :')
Ooit decennia geleden een verkocht omdat hij vrij sterk was en ik met mijn rug blessure dat op dat moment niet kon hebben. Daarbij merkte ik dat hij op onze stal gewoon niet echt op zijn plek was en ik hem dat op dat moment ook niet kon bieden qua verhuizing. Hij had meer tijd op het land nodig dan wat ik toen in de regio en situatie kon bieden.
En daar had ik toen al zo veel stress van :+ Beestje was niet voor de beginnende ruiter, maar omdat het een fjord was (turbo sportfjord :+ ) kwamen die er toch op af... bij de meeste na 1 rondje al gezegd dat ik het geen match vond. Toen een heel fijn baasje kunnen vinden waar hij tot zijn dood is gebleven.
Maar ik heb toen besloten dat ze voortaan altijd tot hun dood gaan blijven :')

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:07

Die van mij zou braaf de trailer op gaan. Maar goed dat was dus altijd met spanning en zo’n binnenvetter dat het er niet uitkwam tijdens laden. Tot ik een keer in het donker weg wilde :+ week over gedaan om haar weer in de trailer te krijgen. Helemaal over de zeik en geen land mee te bezeilen. Nu ga ik op de klep staan en ze wandelt er zo in. Dus ja zo’n filmpje van ze gaan de trailer op, dat zegt mij ook niet zoveel _O- ja ze gaan op dat moment..

Kaat, super braaf te laden. Ook op vrachtwagentje. Tot ze met een ander voor haar onbekend paard op het vrachtwagentje moest. Nou ja ik heb dr van de camping moeten vissen. Heel drama, uiteindelijk andere paard er af. Buiten zicht gezet, kaat er in. Andere paard erbij en rijden :roll:

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:56

Pallatin schreef:
@Cissy, ik snap m ook niet zo eigenlijk, wat wil je dan zien op zo’n filmpje? En met welk doel? Had je ook telefonisch contact gehad met de verkoper? Ik zou als verkoper niet het risico willen lopen dat m’n paard op ijzers uitglijdt omdat een potentiële koper dat m op t harde wil zien.

Nou, als wij bij een paard gaan kijken wil ik ze ook een stukje op het harde zien draven hoor.... Dat zegt namelijk al heel veel of ze de klinische keuring door gaan komen.

Zeker in deze tijd waarbij afkeur vaak kosten koper is. Hoeft echt niks geks te zijn hoor. Gewoon aan de hand een lang stukje rechtuit draven. Dat je als verkoper niet op een harde volte wilt laten lopen zonder dierenarts in de buurt nog tot daar aan toe, maar een stukje op het harde draven (maar dat hoeft voor mij niet op film, dat zie ik graag in het echt).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:56

Ik ben nu rond aan het kijken voor een vriendin maar ik snap niet waarom mensen er niet gewoon een prijs bij zetten. Eentje schreef: gunstige prijs.......was ie nog 25.000 euro.

Het is zo betrekkelijk: normale prijsklasse etc..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:05

Maar moet zeggen dat het in deze tijd ook wel moeilijk is, want als ik 1,5-3 uur enkele reis in de auto moet zitten (dat is dus gewoon 4 tot 8 uur totaal onderweg voor 1 paard te bezichtigen) wil ik ook wel zeker weten dat ik niet bij een kreupel dier aan kom, of 1 met echte standafwijkingen. En het probleem is, dat als je in de wat lagere prijsklasse (dus zeg onder de 6000-7000 euro) kijkt, je bijna zeker bent dat er ergens wel wat mankeert.

Als je budget € 10.000 of meer is, heb ik het idee dat je in verhouding toch wat minder risico loopt om echt bij kromme bokken terecht te komen. En dat maakt het een beetje krom, omdat dat inhoudt dat je bij paarden van een paar duizend euro eerder geneigd ben om wat verschillende filmpjes te vragen dan bij een wat duurdere. Terwijl de mensen die een paard in de lage prijsklasse verkopen dan weer denken: ik wil niet al deze moeite doen voor dit geld.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:12

Zonnetje81 schreef:
Ik ben nu rond aan het kijken voor een vriendin maar ik snap niet waarom mensen er niet gewoon een prijs bij zetten. Eentje schreef: gunstige prijs.......was ie nog 25.000 euro.

Het is zo betrekkelijk: normale prijsklasse etc..

ja idd, dit is ook al zoiets. En nee, soms is het niet aan het paard af te zien dat ze zoveel moeten kosten (deze staan dan vaak ook langer te koop).

Zet er dan een beetje een richtprijs bij ofzo.
Maar gunstige prijs zou op zich wel kunnen, als het dier eigenlijk €50.000,00 waard zou zijn...hihi

Vind het soms eerder bijzonder dat je een dier te koop ziet staan gunstig geprijsd voor 6000 euro en dat ze dan een peesblessure blijken te hebben? Dan denk ik gunstig geprijsd? Je kunt het eerste jaar niet eens fatsoenlijk rijden, en moet maar zien dat je het gerevalideerd krijgt? Hoezo gunstig? (en ja, die paarden staan inmiddels al weken/maanden te koop).
OF paarden van 5000 waar je niet op proef kan rijden, want ze hebben wat dingen onder het zadel(staken/of juist op hol gaan/bokken/steigeren etc.), en dan zie je filmpjes, waarop ze ook nog een beneden gemiddeld bewegen....dan denk ik? waar is die prijs op gebaseerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:45

Kan me niet voorstellen dat mensen dat soort paarden voor dat geld kopen..

Maar richtprijs en gewoon een simpel filmpje lijken me wel wenselijk, scheelt gewoon al een heleboel reacties ook. Is veel beter te filteren. :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:10

Sky_As schreef:
Maar moet zeggen dat het in deze tijd ook wel moeilijk is, want als ik 1,5-3 uur enkele reis in de auto moet zitten (dat is dus gewoon 4 tot 8 uur totaal onderweg voor 1 paard te bezichtigen) wil ik ook wel zeker weten dat ik niet bij een kreupel dier aan kom, of 1 met echte standafwijkingen. En het probleem is, dat als je in de wat lagere prijsklasse (dus zeg onder de 6000-7000 euro) kijkt, je bijna zeker bent dat er ergens wel wat mankeert.

Als je budget € 10.000 of meer is, heb ik het idee dat je in verhouding toch wat minder risico loopt om echt bij kromme bokken terecht te komen. En dat maakt het een beetje krom, omdat dat inhoudt dat je bij paarden van een paar duizend euro eerder geneigd ben om wat verschillende filmpjes te vragen dan bij een wat duurdere. Terwijl de mensen die een paard in de lage prijsklasse verkopen dan weer denken: ik wil niet al deze moeite doen voor dit geld.

Nee hoor, ook voor 30k kom je ze nog tegen :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:27

hihi ja, ik geloof zeker dat je ze ook tegen komt, en voor dat geld is dat natuurlijk helemaal belachelijk

....maar bij prijs onder de 7000 euro, weet je al dat er ergens een mankement/"bemerking" is (wat op zich niet erg is).
maar het mankement wil je graag weten voor je er 4 uur voor in de auto gaat zitten. Zodat je kan bepalen of je met dat mankement kan leven.....

Verkopers denken vaak dat enkel hun tijd veel waard is. Maar als koper (of zoals nu het geval, als vriendin van koper, die mee gaat om te kijken), is mijn tijd mij evengoed veel waard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:51

Ik zag hier een paar pagina's terug nog voorbij komen: braaf en in de sport.

Ik vind dit echt de normaalste zaak van de wereld. Heb 2 KWNPers die zo zijn.

Gewoon aan een lange teugel en met 1 hand filmen.

En een 3e warmbloed die hier ook tegen kan maar wel even echt zijn adem inhoudt.

Die van de video is zelfs 60%EV en heet zat. Maar het één sluit het ander niet uit. Daar hoef ik echt geen ander ras voor uit te gaan zoeken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:28

Hier ook alles super kalm
Ik brengen ze zelfs met 4 tegelijk aan touw langs de weg naar het land. Geen probleem kijken nergens naar. Nou is dat ook veel opvoeding :j

Wijhebben (zoals het nu lijkt) onze merrie verkocht dus binnenkort gaat de zoektocht naar een rij dier voor mij weer beginnen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:33

MarjanB schreef:
Die van mij zou braaf de trailer op gaan. Maar goed dat was dus altijd met spanning en zo’n binnenvetter dat het er niet uitkwam tijdens laden. Tot ik een keer in het donker weg wilde :+ week over gedaan om haar weer in de trailer te krijgen. Helemaal over de zeik en geen land mee te bezeilen. Nu ga ik op de klep staan en ze wandelt er zo in. Dus ja zo’n filmpje van ze gaan de trailer op, dat zegt mij ook niet zoveel _O- ja ze gaan op dat moment..

Kaat, super braaf te laden. Ook op vrachtwagentje. Tot ze met een ander voor haar onbekend paard op het vrachtwagentje moest. Nou ja ik heb dr van de camping moeten vissen. Heel drama, uiteindelijk andere paard er af. Buiten zicht gezet, kaat er in. Andere paard erbij en rijden :roll:

:+

Ik heb de laatste keer dat ik met de trailer wegging een uur gestaan. Gewoon geen beweging in te krijgen. Paard sloot zich helemaal af. Uiteindelijk met links tegen de muur gezet en gelokt met wortelen. Paard ging er als driejarige eigenlijk zo op. Was alleen te laden. En toen een keertje niet, toen zou iemand wel even helpen. Ze gaat er nu soms goed op, soms niet. Ik heb veel geduld, maar met laden veel minder :')

Mijn zus heeft met haar paard hét idiote trucje om het paard aan de longeerlijn te laden. Touw over de stang, zij er uit, en zo "binnen hengelen" (zonder echt druk te zetten op de lijn). En het werkt verdorie nog ook. Met dat beest moet je alles doen zoals je dat niet geleerd hebt :')

Wat betreft warmbloeden, dat zeg je heel treffend en ik wilde er een paar pagina's terug een opmerking over maken. Hier ook eigenlijk altijd brave paarden gehad (behalve de welsh pony dan, maar wat verwacht je).

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:45

Wat betreft braafheid vindt ik het moeilijk. Wat is braaf? Mijn hete merrie is echt super braaf met de juiste ruiter, maar als jij onzeker bent, dan neemt ze dat over.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:49

Eentje die niet aan de kletter gaat, of een rodeo weggeeft. Voor mij is braaf een paard dat zich aanpast aan het kunnen van de ruiter en goed te beheersen is ook als ze ergens wel eens een keer van schrikken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:56

Mwah, ik hoef geen KWPNer meer..hoe braaf ook. Komen toch vaak met een bepaalde gebruiksaanwijzing en toen ik nog jong en heel fit was vond ik dat leuk. Maar nu niet meer haha. Je hebt er hele brave bij hoor, daar niet van maar in mijn optiek is het toch altijd opletten met ze.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:10

Het is opletten met elk paard helaas.

Ik vind braaf vooral eerlijk als ik er over praat.
Een robot krijg je nooit met een dier, maar 1 die ouder is en meer ervaring heeft zal makkelijker zijn dan een onervaren of jong dier. En dus ook makkelijker inschatten of elke ruiter er op past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:16

Toch zit er wel een groot verschil in rassen.

Een aardse Tinker krijg je niet zo snel de kop gek waar je soms met een KWPNer al 3x verongelukt was. Nu heb ik wel veel met dressuurpaarden gewerkt, dat is vaak nog weer wat anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:17

Elisa2 schreef:
Mwah, ik hoef geen KWPNer meer..hoe braaf ook. Komen toch vaak met een bepaalde gebruiksaanwijzing en toen ik nog jong en heel fit was vond ik dat leuk. Maar nu niet meer haha. Je hebt er hele brave bij hoor, daar niet van maar in mijn optiek is het toch altijd opletten met ze.

Mijn vorige zat helemaal nergens mee en dat was een echte Epilot :j
Op de sluis in IJmuiden gestaan terwijl er een cruiseschip binnen liep. Ze werd er niet warm of koud van en vond het eigenlijk wel grappig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:23

Ja springgefokt dus :-)

Daar zit ook nog wel verschil in, die zijn cooler.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:28

Met mijn oldenburger kon ik langs zo’n tractor afrijden die de berm aan het maaien was.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:29

Je hebt er absoluut bloederige, scherpe tussen zitten. Maar een heel stuk is ook management.
Net als andere rassen

En sommige worden ook bloed op bloed op bloed gefokt natuurlijk... kijk naar Jazz nakomelingen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:47

Wat ook vreemd is, iemand die haar paard adverteert en nergens op reageert.......appen/telefoon over meerdere dagen..... Ik ben ook druk maar was wel op app bereikbaar en anders deed ik zsm mijn best.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:11

Ja braaf is zo verschillende per persoon. Ik bedoel dan een paard wat niet overdreven kijkt, op de loop gaat of knijpt bij wat dan ook. Dat ze een keer schrikken kan natuurlijk altijd maar als ze dan afvloeien en gewoon door gaan noemen ik dat braaf.

Zonnetje
Dat heb ik veel gehoord ook bij kijkers van onze merrie dat contact en afspreken maken bij heel veel lastig was

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:11

Elisa2 schreef:
Ja springgefokt dus :-)

Daar zit ook nog wel verschil in, die zijn cooler.

Oh, dus maakt afstamming opeens wel uit?

Ze deed het ook prima in de dressuurring.
Nee, ze was geen bewegingswonder, maar ze liep haar puntjes netjes bij elkaar.

Het begint er toch steeds weer mee hoe gek je je laat maken versus hoe goed je kunt kijken naar het individuele paard.

Je gaat mijn vrachtwagen toch ook niet vergelijken met de formule-1 auto van Max?
Toch zijn daar veel overeenkomsten:
Ze hebben beide een 6-cilinder motor die niet eens zoveel verschilt, ik de 5,9ltr lijn 6 van 220pk, 1000Nm
Max een 3,8ltr V6 met 500pk en 600Nm.
Ze hebben beide 4 wielen en het dragend oppervlak zal niet eens zoveel verschillen, waarmee Max dus veel gemakkelijker uit de bocht kan vliegen, zoals regelmatig blijkt.

Waarom Max zo hard kan en ik niet, zit 'm vooral in zijn 1200kg versus mijn bijna 8000kg leeg gewicht. De iets betere stroomlijn van Max z'n auto doet ook wel wat }>

Kortom, wanneer vergelijk wat met wat?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:15

Lijnen vind ik zeker wel belangrijk en zegt 100% iets over een paard. En daarin zit dan ook gelijk weer zoveel nuance want dressuur of spring of gelders of duits in elke type fokkerij zitten lijnen die je wel passen en lijnen die je niet passen. Niets mis mee. Ik bijv heb meerdere jazz nakomelingen gehad en dit waren altijd heel fijne paarden, fijn gevoelig en heel slim daar moet je wel mee om kunnen en willen gaan :j
Ik heb er nu nog 1 en die zou ik zeker niet aan iedereen meegeven en dat is zeker niet omdat ze niet braaf is want dat is ze 100%, maar omdat veel mensen haar gevoeligheid zien als lompheid en daar grof op reageren kan ze heel " overdreven" reageren. Ze spiegel daarin geweldig en ook daar moet je tegen kunnen. <3
Laatst bijgewerkt door Seven op 10-06-24 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt