Zertab schreef:Nja blijf maar herhalen wat ik al duizend keer heb gezegd... Niet mijn paard. Is als veulen in de wei gedumpt en er nu uitgeplukt. Hoefsmid weet ik niet. Hoeven zien er nu prima uit dus zal wel eens gebeurd zijn.
Maar als ik mij (ik weet dat het niet persoonlijk is of volledig op mij gericht) elke keer hiervoor moet verantwoorden dan heb ik geen zin meer om mee te kletsen.
Ik denk niet dat je het als persoonlijke kritiek moet opvatten. Dit is toch het eerste paardje waar je vanaf 0 mee aan de slag gaat? Onderschat het belang van eerst de basis bevestigen niet. Als er weinig mee is gedaan (om wat voor reden dan ook) zal je eerst daar wat mee moeten doen. Een jong paard heeft maar een korte concentratieboog, dus gebruik de tijd die je hebt eerst voor de basis zoals voeten kunnen geven, netjes meelopen, om kunnen gaan etc, voordat je tijd gaat steken in dekjes, bitten en zadels. Met een solide basis kosten al dat soort zaken nml nauwlijks moeite en training.
Mijn jonkie is van nature een heethoofd en snel overprikkeld. Maar omdat ik maanden alleen aan de basis heb gewerkt met hem, heb ik daarna 0 moeite gehad om hem aan dekens, dekjes, singeltje om etc te laten wennen. Hij is zelfs in staat om zelf af te kunnen vloeien in een spannende situatie met de tools die ik hem heb geleerd.
Met gaten in de basis krijg je vaak ergens later in het proces problemen waardoor je terug naar start kan ten opzichte van een stapje terug bij een basis waar je paard op terug kan vallen. Zie het dus meer als een tip om wat minder hard van stapel te lopen en eerst de focus terug op de basis opvoeding. Is dat in orde, kost de rest minder tijd, minder moeite en blijft het veel veilger voor jullie beiden.