Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:10

@dara: waarom niet gewoon meteen compleet? Je hoeft het niet vast te maken in het begin als je erbij bent. Of heel los. Ik heb het direct compleet gedaan en losjes vast gemaakt.

Hier vandaag geoefend met vast staan en overal borstelen. Zondag was onderkant buik vervelend, nu ook te zien aan zijn oren, maar hij liet braaf zijn been staan. Dus vooruitgang! :D Voetje geven gaat ook steeds beter. Vandaag al wat geoefend met het commando "om".
Hoofdstel gaat hier steeds beter in. Hoef nu niet eerst een kant los te maken en dan over zijn oren te doen. Hij blijft ook los staan wachten, wil het enerzijds aanpakken en anderzijds gooit ie daarna zijn hoofd omhoog. Met geduld en snoepjes lukt het wel alleen :)
Halster aan/om was in het begin super moeilijk, en nu echt een eitje. Net als aanraken bij zijn hoofd en oren.
Al met al, blij met de vooruitgang!!!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:41

Klinkt als veel stappen vooruit op vele fronten Zertab!

Hier zijn we aan het oefenen met voetjes optillen, voor doet hij dat al netjes. Achter snapte hij nog niet toen hij kwam, gisteren en vandaag mee aan de gang geweest. Ik denk dat ik morgen kan gaan uitkrabben. Hij houdt ze nu netjes 10 seconden om hoog.

Wat voeren jullie aan brokjes bij aan de jonkies?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:44

Ja echt heel blij mee! :D achter voeten nog niet geprobeerd, dat vind ik zelf nog spannend. Uitkrabben ook nog niet, daarvoor houd hij zijn voet ook nog niet lang genoeg omhoog.

Hij krijgt hier subli basis 2 scheppen per dag. En verder hooi en gras (eigenaar gaat ergens gras "maaien").

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:20

Zertab, mooie stappen :j

Sababber, hier krijgt zowel het jonkie als de tienjarige een beetje hooibrok, balancer en kruidenmix.
Al vreet de tienjarige kieskeur het niet meer op... :roll:

Voetjes op tillen doet Sheridan gelukkig wel zonder problemen. Alleen zn verbandbeen is nu ff lastig omdat die niet zo goed kan buigen.

Vandaag hadden ze het allemaal op hun heupen. Zal aan het weer gelegen hebben. Ineens knetterharde regen en onweer. :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:34

Zertab schreef:
@dara: waarom niet gewoon meteen compleet? Je hoeft het niet vast te maken in het begin als je erbij bent. Of heel los. Ik heb het direct compleet gedaan en losjes vast gemaakt.

*knip*

Hoofdstel gaat hier steeds beter in. Hoef nu niet eerst een kant los te maken en dan over zijn oren te doen. Hij blijft ook los staan wachten, wil het enerzijds aanpakken en anderzijds gooit ie daarna zijn hoofd omhoog. Met geduld en snoepjes lukt het wel alleen :)

Ben niet Dara maar ik doe het in het begin ook met alleen het kopstuk dus wil ook wel even antwoord geven :)

Omdat het makkelijker is om ze te leren rustig het bit aan te pakken zonder allemaal extra riempjes. Als je paard bijvoorbeeld met z’n hoofd gooit zou de losse neusriem jou of je paard kunnen raken en dan kunnen ze bang worden. Of je bent zelf een oog kwijt :P

Het is echt puur even voor het stukje waar ik werk aan het bit aanpakken en kopstuk over de oren doen. Ik maak het hoofdstel niet los aan een kant. Dan oefen ik eerst verder met kopstuk (of touw) over de oren schuiven als ze dat eng vinden. Zodra dat goed gaat begin ik pas met het bit. Anders loop ik kans dat het bit tegen de tanden slaat bij een onverwachte beweging en daar kunnen ze heel bang van worden als dat een paar keer gebeurd bij het in of uitdoen :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:37

Ah oké, bedankt voor de reactie!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:54

Wat een knapperd sababber!

Hiphorse mooie kruising heb je!

Zertab wat een lief snoetje. Nog wel erg puppy. Maar hij pakt alles volgens mij braaf op.

Art_Ificious ziet er goed uit met die tegels zo!

Afbeelding
Mijn pup is zo ontzettend braaf. Ik heb vandaag een showmanship proefje op video opgenomen. Ze was al drie weken niet in de binnenbak geweest. Hoop gesnuif, en ik was er alleen dus ik vond het een beetje spannend. Dacht ik laat haar even om mij heen draven dan kan ze haar energie kwijt. Ze gooit haar hoofd in de lucht en.. in een rustig jogje liep ze aan de lijn. Niets aan de hand.
Haar grootste probleem is dat ze continu knuffels met haar hoofd geeft en in mijn broekzak kruipt. De rest doet ze mega braaf haha.
Volgende week wordt ze röntgenologisch gekeurd, voor we het grondwerk verder oppakken en voor het verhogen van de verzekering. Ik vind het wel spannend, als de dood dat er iets te zien is op de foto’s.

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:32

Leuke foto's <3 wel verstandig dat je laat keuren!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:43

Wat zijn jullie allemaal lekker bezig met de jonkies en wat gaan ze goed zeg!

Mooie foto's Sirius

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:52

Zertab, ik doe ook alleen het kopstuk zodat bij het in je niet ook nog in gevecht moet met de neusriem die nooit precies op de plek zit waar je hem wil hebben hangt er weer een riempje over een oog of je als ze druk doen slaat dat ding alle kanten op. En ik wil hem de vrijheid geven om ze mond zo ver open te doen als hij zelf wilt. En niet dat hij meteen druk van de neusriem ervaart als hij zijn mond open doet. Met het bit ik krijgt hij ook steeds snoepjes (dat zijn bij mij altijd gewoon brokken maar dan een ander merk dan hij normaal eet) en die kan hij dan ook kauwen zonder druk op de neus.

Zo wordt het bit iets fijns, als ik met ze hoofdstel kom aan lopen staat hij bij het hek te wachten want hij weet nu al hoeveel snoepjes hij krijgt dus hij wil hem gewoon in.

Sirius, Ik snap je spanning, had ik een jaar geleden ook maar het is zo fijn als je het weet en dat je er wat aan kan doen mocht het nodig zijn. En het werkt zo veel fijner nu ik weet dat hij helemaal goed is, dan hoef je nooit te denken zou die dit doen omdat hij ergens last van heeft.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:55

Ja ieder zo zijn manier. Hier nooit problemen ervaren met in een keer in, mits je alles gewoon op het meest losse gaatje doet natuurlijk. Sowieso rijd ik nooit met strakke neusriem :) (op andere paarden)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:30

Ik kreeg gisteren een update hoe het zadelmak maken ging. Longeerlijn liep hij een beetje belachelijk hard door, maar dat werd na 10 minuten wel beter. Ik moest het paard met zo min mogelijk knopjes erop aanleveren. Hij kon linksom, rechtsom in stap, draf en galop aan de lijn. Lijkt me toch zo min mogelijk knopjes.

Hij heeft zijn halster clipje, en de clipjes van de ketting op poetsplaats gesloopt. Zelf niks aan overgehouden gelukkig. Alleen op de poetsplaats staan is dus toch wel een groter dingetje voor hem dan verwacht.

Vandaag weer een nieuwe ronde, nieuwe dag. Wie weet heeft hij er van geleerd en anders moet hij gewoon wat langer blijven dan vooraf bedacht.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:19

@Zertab, wat een fijne vooruitgang zo te horen!

@Sababber, ik geef Nicky metazoa vitaminebrok met agrobs leichtgenuss met wat lijnzaadolie en silicium erdoor.

@Sirius, wat een knap paard!

@Moonlight17, gelukkig er zelf niks aan overgehouden! Wel lastig hè, hier er vandaag ook helaas achtergekomen dat de poetsplaats binnen toch wat spannender is dan buiten.
Nu met het koude weer en donkere dagen is het wel prettig om binnen op de poetsplaats bezig te kunnen.
Eerst vond Nicky het niet zo’n probleem om daar te staan, maar sinds het bekappen afgelopen keer wat binnen gebeurde en heel moeizaam ging, is het wel een probleem.
Eerst maar gewoon haar op de poetsplaats laten staan wennen en belonen als ze netjes rustig stil stond, en daarna mocht ze even in de buitenbak aan de longe lopen. Haar opnieuw op de poetsplaats gezet om haar eten te willen geven, en toen ging ze eventjes de lucht in, ze heeft een mooie aanleg voor klassieke dressuur oefeningen zoals een levade :')
Nadat ze rustig stond, eten gegeven en dat schrokte ze op en hoestte ze ook weer eruit omdat ze te snel at. Ook gooide ze daarna de rest van haar eten op de grond 8)7
Dus toch maar weer naar de buitenbak om even allebei weer rustig te worden en aan de hand even stappen. Deed ons beide goed en daarna kon ze los op de poetsplaats haar eten rustig opeten.
Wat dat betreft nog wel wat werk aan de winkel om haar ontspannen op de poetsplaats te krijgen. Maar komt vast goed :j

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:58

Ik ging even mijn nieuwe singel passen...

Afbeelding

Gelijk maar weer een beetje hangen, koekjes voeren, beetje spelen... Been omhoog, knuffelen, ineens lig ik soort van op zijn rug. Glij er aan de andere kant weer vanaf. He,dat was leuk. Nog een keertje, hangen, liggen, andere kant eraf. Maar als ik dat kan, is de stap naar rechtop zitten en even snel een foto maken zo gemaakt...

Afbeelding

Moest achteraf mijn partner overtuigen dat de hond echt wel 112 had gebeld als het mis ging... O:)

Maar ik heb op zijn rug gezeten *\o/* ~~}> *\%/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:09

Wauw wat knap!!! *\o/* *\o/*

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:31

Wat goed! *\o/*

Ik heb vandaag het hoeven krabben opgepakt, uiteindelijk alle voeten kunnen krabben. Hij sloeg alleen rechts achter een paar keer uit, hij vond de vraag wat lastig. Voor de rest was ie een beetje gek aan de longe. Had ook bedacht standfoto’s te maken vandaag, zodat ik over een tijdje wat te vergelijken heb. Meneer had alleen weinig zin om charmant stil te staan _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:33

Heerlijk die neus :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:52

Ik vind hem echt een machtig dier <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:30

Hier vandaag voor het eerst de voorhoeven kunnen uitkrabben! *\o/*

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:35

Goed bezig met de hoeven beiden!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:39

Ook dekje op en af geoefend. Uiteindelijk kon ik het op hem gooien :') paard lief stond ook gewoon los in de gang. Ook lekker geborsteld, buik was geen probleem nu! En hij bleef ook keurig staan.
Alleen "om" is nog erg lastig. Een mens die tegen je achterhand duwt en je hoofd vast houdt met het touwtje en "om" zegt... Hij dacht echt: mens ik wil wel luisteren maar wat wil je nou. Maar komt goed! Veel geduld en liefde maken we er een top paard van :)

Ook zo blij dat de angst van het trap ook echt al een eind weg is. Ik heb gister ook zijn achter benen geborsteld!! :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:56

Vraag me eigenlijk wel af hoe jullie paarden oud genoeg zijn om te beleren maar nog geen voetjes kunnen geven… hoe worden ze bekapt dan? :?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:06

Dat vraag ik mij ook af.
Braaf voetjes geven en overal aanraken hoort bij het veulen ABC en horen ze wat mij betreft te kennen voordat ze van hun moeder af gaan.

Mijn jaarling krab ik los in de paddock voetjes uit, en staat keurig stil met bekappen. Mijn twenter heb ik zelf pas 1x bekapt omdat ze nog maar kort bij mij is, die heb ik de 1e keer wel even vast laten houden ik te zorgen dat het een goede ervaring zou worden. Maar ook die was keurig te bekappen dus dat heeft de fokker netjes gedaan. Had ook weinig anders verwacht aangezien ik haar overal goed aan kan raken en makkelijk haar voetjes op kan tillen.
Een jong paard mag echt nog wel wat onhandig kwa evenwicht zijn, of snel afgeleid. Maar je moet wel gewoon veilig alle 4 de voeten op kunnen tillen zonder gedoe.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:25

Nja blijf maar herhalen wat ik al duizend keer heb gezegd... Niet mijn paard. Is als veulen in de wei gedumpt en er nu uitgeplukt. Hoefsmid weet ik niet. Hoeven zien er nu prima uit dus zal wel eens gebeurd zijn.

Maar als ik mij (ik weet dat het niet persoonlijk is of volledig op mij gericht) elke keer hiervoor moet verantwoorden dan heb ik geen zin meer om mee te kletsen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:58

Zertab schreef:
Nja blijf maar herhalen wat ik al duizend keer heb gezegd... Niet mijn paard. Is als veulen in de wei gedumpt en er nu uitgeplukt. Hoefsmid weet ik niet. Hoeven zien er nu prima uit dus zal wel eens gebeurd zijn.

Maar als ik mij (ik weet dat het niet persoonlijk is of volledig op mij gericht) elke keer hiervoor moet verantwoorden dan heb ik geen zin meer om mee te kletsen.

Ik denk niet dat je het als persoonlijke kritiek moet opvatten. Dit is toch het eerste paardje waar je vanaf 0 mee aan de slag gaat? Onderschat het belang van eerst de basis bevestigen niet. Als er weinig mee is gedaan (om wat voor reden dan ook) zal je eerst daar wat mee moeten doen. Een jong paard heeft maar een korte concentratieboog, dus gebruik de tijd die je hebt eerst voor de basis zoals voeten kunnen geven, netjes meelopen, om kunnen gaan etc, voordat je tijd gaat steken in dekjes, bitten en zadels. Met een solide basis kosten al dat soort zaken nml nauwlijks moeite en training.

Mijn jonkie is van nature een heethoofd en snel overprikkeld. Maar omdat ik maanden alleen aan de basis heb gewerkt met hem, heb ik daarna 0 moeite gehad om hem aan dekens, dekjes, singeltje om etc te laten wennen. Hij is zelfs in staat om zelf af te kunnen vloeien in een spannende situatie met de tools die ik hem heb geleerd.

Met gaten in de basis krijg je vaak ergens later in het proces problemen waardoor je terug naar start kan ten opzichte van een stapje terug bij een basis waar je paard op terug kan vallen. Zie het dus meer als een tip om wat minder hard van stapel te lopen en eerst de focus terug op de basis opvoeding. Is dat in orde, kost de rest minder tijd, minder moeite en blijft het veel veilger voor jullie beiden.