Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 09:48

JJ4 schreef:
Hebben jullie ook foto’s gemaakt van het wisselen van de tanden? Bij Dexter begint het nu ook en ben benieuwd of het er een beetje normaal uitziet.

Hier komt de tandarts volgende week. Dan kan ik wel foto's maken :j Mijn jonkie wordt in juni 3. Hij heeft wel wat gezeur gehad met zijn voorste snijtand. Die is tijdens een opstootje voor zijn 2e jaar gespleten en uiteindelijk voor meer dan 50% afgebroken. Toen is de tandarts ook gekomen met het idee om hem eruit te trekken, maar uiteindelijk laten zitten omdat ze te hard moest trekken om die eruit te krijgen. Die is inmiddels wel teruggegroeid, maar ben benieuwd hoe precies :o

Renee_S

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:53

Ik heb wat foto’s van de tandarts!

Vis is 7 december geweest. Dus inmiddels zal er al wat meer veranderd zijn. Ook heeft hij inmiddels zijn voorste snijtanden gewisseld (op 1 onderste na die nog los zit) dus we zijn al wel even verder.

Je ziet links onder (rechts op de foto) heel duidelijk een dop nog op de volwassen kies zitten (die dop is er ook afgehaald want zat al los)
Links boven zie je een volwassen kies wat scheef doorkomen naast de dop. Het is nog even afwachten hoe die het precies gaat doen, ik laat de tandarts in mei/juni weer terugkomen.
Ook zijn wolfstandjes heb ik meteen laten trekken.

Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:46

Ik heb ook geen fotos helaas. Mijne heeft een net gebit volgens de tandarts alleen wat moeite met wisselen af en toe. Zodra ik merk dat ze last krijgt laat ik de tandarts weer even kijken. Bij de mijne zijn het vaak doppen die er niet goed af komen of dus snijtanden die blijven zitten :')

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:41

En toen....zat ik erop :+
Helemaal niet de planning. Voor het eerst longeren met de stijgbeugels aan het zadel, daarna weer even geoefend met stilstaan bij het krukje net zoals na elke training. En een beetje leunen, staan in de stijgbeugel en toen dacht ik doe eens gek :')
Zo'n te gek gevoel! Ik ben echt een schijterd en heb voor dinsdag iemand ingehuurd die voor het eerst erop zou gaan maar toch stiekem zelf erop geklommen *\o/*

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:42

Wat leuk!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:42

Wat stoer!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:56

Heerlijk zeg, heel stoer! Zo ging het bij mij dus ook. 'Ineens' zat ik erop O:)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:57

Wat goed escada! Kan me voorstellen dat zoiets heel gaaf voelt.

Hier gisteren weer eens gewandeld. Ze vond het in het begin super spannend. Maar ze was wel heel braaf. Ze gaat dan zo lekker lopen snurken maar verder ook niet :')

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:58

Ik heb gisteren weer beetje geoefend met inparkeren/ naast de opstap staan en wat er over hangen ( wel zelf op opstap staand). Heb wat met m’n been gewiebeld en opgetild, dat was al spannend zat..

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:48

@jaimy_Liam. tanden wisselen en leeftijd zou ik niet helemaal puur op vertrouwen.
Mijn quarter ken ik al vanaf veulentje en weet de geboortedag en zelfs de tijd, maar qua wisselen is hij niet zo ver als dat hij op leeftijd moet zijn.
Mijne is nu bijna 3 jaar en zou qua tanden zo ver zijn als een goed 2 jarige (begint nu pas met wisselen)

@Roosa. Wat is muis braaf! fijn dat ze dit bitje ook goed accepteert.
Hoe groot is ze? ze oogt zo op de foto groooooot.

@escada hoe pakt jouw paard het bit in hebben op? die van mij heeft het nu 3x in gehad maar blijft het een raar ding vinden en gaat overdreven smakken en schud het hoofd...
Super dat je er zelf op hebt gezeten! ik herken de heerlijke roze wolk <3

Ik heb even een gigantisch roze wolk moment. gister met het mooie weer mijn paardje lekker gepoetst en de barebackpad opgedaan. En nu kon ik er behalve op hangen, gewoon op gaan zitten! *\%/*
mijn zusje en vader liepen voor de zekerheid wel beide aan een kant met een touwtje, maar het was eigenlijk niet nodig. ik gaf het stap commando en meneer deed gelijk al braaf een rondje door de bak. ben na het belonen afgestapt en heb hem als beloning veel knuffels en snoepjes gegeven. <3
bleek achteraf dat precies 5 maanden nadat ik het paard gekocht en thuis had, ik er dus voor het eerst op zat <3

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:13

SCC schreef:
@jaimy_Liam. tanden wisselen en leeftijd zou ik niet helemaal puur op vertrouwen.
Mijn quarter ken ik al vanaf veulentje en weet de geboortedag en zelfs de tijd, maar qua wisselen is hij niet zo ver als dat hij op leeftijd moet zijn.
Mijne is nu bijna 3 jaar en zou qua tanden zo ver zijn als een goed 2 jarige (begint nu pas met wisselen)

Goed punt..
Maar ik vind het een enge gedachte om hem te laten beleren onder het zadel, terwijl zoveel mensen hebben gezegd dat hij (gezien zijn gebit) 2,5 jaar is/zal zijn en het bij het rechte eind blijken te hebben..
En dat ik dan de 'eigenwijze' ben die zijn eigen plan trekt en hem bewust (van uitgaande dat hij 2,5 is) zo jong heeft laten beleren.
Qua bouw is hij heel sterk en grof, en overbouwd, maar ik bezit niet de kennis om te zeggen dat hij 3 zou zijn (bewijze van)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:01

Ik zou lekker wachten dan.
Je kan zo veel doen met een jonkie.
Dat er op zitten laat je dan nog voor wat het is toch?
Lekker grondwerkjes doen en wandelen.
Nog een jaartje geduld.

Escada super stoer!
Dat is zo.n momentje dat het goed voelt.

De rest ook weer lekker bezig geweest met inparkeren en wandelen. +:)+

Scc
Muis is 158.
Ik denk dat ze wel de 160 gaat halen.

Wat super dat het zo goed ging!

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:15

roosa schreef:
Nog een jaartje geduld.

Ja we laten alles nu ff voor wat het is. Lekker puppy zijn en wandelen.
Wel moet ik bekennen dat ik wel op hem gezeten heb. 1x. En dat was voordat ik wist dat hij aan het wisselen was en ik dacht dat hij daadwerkelijk 3 was.. :(

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:18

Jaimy_Liam schreef:
roosa schreef:
Nog een jaartje geduld.

Ja we laten alles nu ff voor wat het is. Lekker puppy zijn en wandelen.
Wel moet ik bekennen dat ik wel op hem gezeten heb. 1x. En dat was voordat ik wist dat hij aan het wisselen was en ik dacht dat hij daadwerkelijk 3 was.. :(

:') daar gaat ie niet dood van hoor.
Dat is omdat je niet beter wist.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:23

Dat is zeker waar haha. :P

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:23

Escada - wat leuk! Heb je toch zelf eerst erop gezeten :D

ElinaSK - Wandelen vind ik ook heerlijk. Het word nu ook eindelijk weer een beetje beter weer en niet zo stervens koud :')

Muze - voor je het weet vinden ze dat ook weer saai. Ga je zelf beleren?

SCC - Jaaa leuk! Fijn dat je vader en zusje er waren om te begeleiden.

Jaimy_Liam - ik zou ook nog een jaartje rustig wandelen en vanaf de grond alles al leren. Die ene keer dat je erop hebt gezeten overleefd die wel.

Hier ben ik helemaal blij, gisteren een groter rondje gereden dan we tot nu toe hebben gedaan. Ik had alleen maar gestapt en hier en daar een drafje sinds een week of 2.
Maar we zaten op een mooi pad en het kriebelde zo dat ik voor het eerst een galopje heb gevraagt onder de man. En waaaaauw <3 wat heeft ze een heerlijke galop en wat was ze braaf. Dat gaan we zeker opbouwen!

Afbeelding
Afbeelding

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:43

Wat gaaf! Dat zal ook een fijn gevoel gegeven hebben :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:00

Igniss: ik hoop zelf te gaan beleren. Vind het ergens wat spannend maar als ik dan zoals vandaag weer op het opstapje sta. En met m’n been zwaai.. dan kriebelt het wel, haha.

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:14

Hier druk bezig met grondwerk en werken aan de hand, plannen zijn gewijzigd omdat ik ongepland zwanger raakte waardoor we hem nu na de zomer pas gaan oppakken als ik helemaal hersteld ben en ergens vindt ik dat helemaal niet erg :o

3 April komt de tandarts, hij is al lekker aan het wisselen en vind regelmatig een kies in/rondom zijn stal, verder begint hij echt brutaal te worden op het moment en kijken waar de grenzen liggen dus daar werken we op dit moment aan *D

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:04

Renee s : dat zijn wel goed duidelijke foto's van het gebit.

Jaimy Liam: van er een keer opzitten heeft hij echt geen direct last hoor. Maar lekker nog even op de grond bezig gaan dan toch.

Escada : Gaaf zeg om er dan zo op te kunnen zitten en wat braaf!

Igniss : wat goed zeg in galop, dekje staat haar mooi.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:05

Wat super leuk igniss! Lijkt me zo leuk voor het eerst in galop te gaan op je paard na die lange periode van wachten :):)

Vind de filmpjes en foto’s van alle dieren zo leuk!

Lastig Jaimy, maar als je je beter voelt bij even wachten, waarom niet? We zitten erop voor onszelf uiteindelijk en als je er niet lekker opzit dan kun je het beter (nog) niet doen
Die van mij is ook niet gewisseld en ik weet best zeker wat haar leeftijd is (bijna 3)

Ik bericht niet zo trouw als de rest hier dus even korte samenvatting nog. In december is mijn jonkie enorm ontploft en heeft mij bijna in mijn borst geschopt op een haar na. Ik werd niet bang, maar ik was echt wel op m’n hoede. Het is echt een dominant dier dus die voelt dat direct. Intensieve begeleiding direct gehad en ik durf nu weer te zeggen dat ik denk dat het helemaal weer goed zit en we weer elkaar weer helemaal (bijna) blind vertrouwen. Ik zie mezelf er zo op zitten weer. Binnenkort gaan we starten met werken aan de hand. Ik zoek nu dus ook een kaptoom. Eind deze maand komt de tandarts ook dus dan gaan we starten met een bit. Het gaat nu best snel opeens :Y)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:20

@raineri, oei dat klinkt heftig! Wel knap dat je weer vertrouwen hebt gevonden.

Ik was vandaag een een foto vergelijken van bas. Ik dacht hij is nog zo iel, zal ik niet nog een jaartje wachten. Toen vergeleek ik een foto van ong. een half jaar terug en vandaag. Nop niet zo iel meer, aardig aan het uitzwaren :')

Vandaag:

Afbeelding

Ongeveer een half jaar terug;
Afbeelding

En dan bedenken dat het ooit zo'n mormel was (6 maand);

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:57

Dat is een hele verandering zeg.
Leuk om te zien!

Raineri fijn dat het vertrouwen terug is.
Nu lekker aan het werk gaan.

Igniss het galop knopje gevonden.
Dat is super zeg
Dat is dan wel weer fijn om buiten te rijden.
Lekker recht door dat is net even wat makkelijker.

Muis vandaag weer gereden.
Ze was zelfs een klein beetje bezweet,want we hadden wel 4 rondjes gedraaft :+
Super braaf.
Ze is echt heel eerlijk.
En durf nu wel een beetje meer aanwijzingen te geven om haar te helpen.
Het voorzichtig aftasten en elkaar leren kennen hebben we mooi afgerond.
Nu gaan we een beetje gymen en balansen.
Super leuk om te doen.

Muis als klein muisje
Afbeelding

En grote muis
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:05

Wat heerlijk Igniss, dat je even hebt kunnen galopperen onder de man nu.

Klinkt spannend Muze, maar wel leuk als je weer een stapje verder kan en er straks helemaal op zit.

Wat heftig raineri, gelukkig goed afgelopen. En fijn dat je hulp hebt.

Die is al aardig mooi opgedroogd inmiddels hiphorse.

Wat goed roosa, klinkt alsof het vertrouwen wederzijds steeds beter wordt onder het zadel.

Ik heb een klein vraagje voor de mensen hier. Mijn merrie vindt aansingelen heel spannend, geen pijnsignalen oid maar gewoon spanning, ik heb voor mezelf wel een beetje in mijn hoofd hoe ik het wil gaan oplossen. Maar ben benieuwd hoe anderen hier het aanpakken. De druk van de singel is overigens geen probleem. Het maakt niet uit waar de singel aan vast zit, momenteel werken we alleen nog met een longeersingel dus het zadel kan niet het probleem van de spanning zijn. Het is sowieso een merrie die snel dingen spannend vindt hoor. Maar ben wel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. :o

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:26

Ik heb eerst op de poets plaats geoefend.
Singeltje aan singeltje los,beetje trekken en weer los.
Ik doe hem niet vast!
En als ik hem vast had in de baan zat hij erg los.
Het echt aansingelen heb ik stapje en gaatje voor gaatje gedaan.
Snoepie er in klaar.
Dat een paar dagen oefenen.
Maar mijn knollen doen alles voor snaai :o
Wellicht zijn er andere opties.