Miss_Mii21 schreef:Ik hoor links- en rechts overal van pensioneigenaren dat het allemaal niet rendabel is, dat het allemaal een boel geld kost. Via via hoor ik van veel mensen om mij heen die zelf paarden hebben, dat ze makkelijk 2-3 paarden redden voor de prijs waar ik één paard voor weg zet op een pensionstal.
Ik heb nog nooit een sport gezien waar zo veel geroddeld wordt als in de paardensport. Iedereen bemoeit zich overal mee en klept alles door / roddelt alles door. Ik mis de gezelligheid, het elkaar helpen ipv elkaar afkraken. Of er wordt achter je rug om over je geroddeld, omdat je net je eerste paard hebt. Als je om hulp vraagt, krijg je dat wel, maar toch roddelen ze achter je rug om. Dat is toch niet gezellig.
> Slechte hooikwaliteit, paarden eten het niet of netten blijven vol (toch klagen over hoe duur het is als ik zeg dat mijn paard en anderen het net niet leeg hebben) ; beschimmeld hooi voeren en toch volhouden dat het enkel wat vochtig is maar geen schimmel
> Stallen waar simpelweg te weinig voer is; dit zijn er heel veel. Mijn dierenarts zegt maximaal 3 uur zonder voer, als stallen 3 voerbeurten doen verspreid over 24 uur, staat je paard dus + 12 uur zonder voer
> Stallen met kletsnatte paddocks; die er niets aan willen doen waarna jouw paard /andere paarden allemaal rotstraal hebben
> Paarden die los van- / naar de paddocks gaan, rennend, zelfs rennend over tegels waar in de winter ijs op ligt met vorst, levensgevaarlijk
> Stallen met amper stroom op de draden, met als gevolg dat paarden door de draad gaan (risico fikse verwondingen)
> Stallen die paarden "maar bij elkaar zetten" waarna er vechtpartijen ontstaan en niet adequaat ingegrepen wordt
> Stallen die zeggen dat de paarden op het gras gaan, in de praktijk maximaal 3x/4x per week 3 uur ; verwachtingmanagement
> Stallen waar je betaalt voor mesten en waar je paard in z'n eigen uitwerpselen staat
> Stallen waar je zelf mag mesten maar waar wel flink commentaar gegeven wordt op de hoeveelheid hooi, waar je paard dus eigenlijk gewoon op het beton moet liggen "want lees: kost geld" , waar betaal ik ook al weer voor?
> Stalmeisjes die zelf klagen over de gang van zaken; in de praktijk zie je dat ze vaak zwaar werk moeten doen voor weinig geld. En dan klaagt de stal dat ze niet aan stalmeisjes kunnen komen. Of ze zijn simpelweg te jong en niet capabel genoeg / krijgen geen begeleiding bij de werkzaamheden waardoor je weer kan klagen over vieze stallen/paddocks terwijl je immers betaalt voor schone stallen/paddocks
> Een stalhouder die continue klaagt bij zijn klanten over allerlei zaken
> Stallen waar weinig toezicht is, waardoor vechtpartijen niet opgemerkt worden, gewonde paarden worden ook pas vrij laat opgemerkt met als risico dat een wond niet (meer) gehecht kan worden of paarden die ineens in een andere kudde staan omdat ze door de draden zijn gegaan (lees: te weinig stroom). Kan verkeerd aflopen.
Ik zou vooral hard sparen zodat je het zelf anders kan doen op je eigen stekkie!
Niet dat ik bovenstaande normaal vind maar zo wordt het wel onaantrekkelijk weergegeven alsof het overal zo is.