Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:05

superpony schreef:
Rotstraal komt ook niet van smerige stallen. Een slechte hoef, dus slecht bekapt, slechte doorbloeding etc kan rotstraal krijgen. Vaak ook door slechte weerstand. Dan is een natte paddock of vieze stal een probleem. Een gezonde hoef krijgt niet opeens rotstraal door een vieze stal.

Eens hier eentje op stal ( niet van mij) die zelfs met de zomer in een droge paddock/weide er last van heeft. Diertje is er al heel lang bevattelijk voor, maar heeft hele nauwe stralen. Smid komt met grote regelmaat, word dagelijks behandeld.

Het aantal voerder beurten zegt idd helemaal niks.
Krijgen bij ons op stal 2x daags en staan nooit zonder.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:08

Miss_Mii21 schreef:
Ik hoor links- en rechts overal van pensioneigenaren dat het allemaal niet rendabel is, dat het allemaal een boel geld kost. Via via hoor ik van veel mensen om mij heen die zelf paarden hebben, dat ze makkelijk 2-3 paarden redden voor de prijs waar ik één paard voor weg zet op een pensionstal.

Ik heb nog nooit een sport gezien waar zo veel geroddeld wordt als in de paardensport. Iedereen bemoeit zich overal mee en klept alles door / roddelt alles door. Ik mis de gezelligheid, het elkaar helpen ipv elkaar afkraken. Of er wordt achter je rug om over je geroddeld, omdat je net je eerste paard hebt. Als je om hulp vraagt, krijg je dat wel, maar toch roddelen ze achter je rug om. Dat is toch niet gezellig.

> Slechte hooikwaliteit, paarden eten het niet of netten blijven vol (toch klagen over hoe duur het is als ik zeg dat mijn paard en anderen het net niet leeg hebben) ; beschimmeld hooi voeren en toch volhouden dat het enkel wat vochtig is maar geen schimmel

> Stallen waar simpelweg te weinig voer is; dit zijn er heel veel. Mijn dierenarts zegt maximaal 3 uur zonder voer, als stallen 3 voerbeurten doen verspreid over 24 uur, staat je paard dus + 12 uur zonder voer

> Stallen met kletsnatte paddocks; die er niets aan willen doen waarna jouw paard /andere paarden allemaal rotstraal hebben

> Paarden die los van- / naar de paddocks gaan, rennend, zelfs rennend over tegels waar in de winter ijs op ligt met vorst, levensgevaarlijk

> Stallen met amper stroom op de draden, met als gevolg dat paarden door de draad gaan (risico fikse verwondingen)

> Stallen die paarden "maar bij elkaar zetten" waarna er vechtpartijen ontstaan en niet adequaat ingegrepen wordt

> Stallen die zeggen dat de paarden op het gras gaan, in de praktijk maximaal 3x/4x per week 3 uur ; verwachtingmanagement

> Stallen waar je betaalt voor mesten en waar je paard in z'n eigen uitwerpselen staat

> Stallen waar je zelf mag mesten maar waar wel flink commentaar gegeven wordt op de hoeveelheid hooi, waar je paard dus eigenlijk gewoon op het beton moet liggen "want lees: kost geld" , waar betaal ik ook al weer voor?

> Stalmeisjes die zelf klagen over de gang van zaken; in de praktijk zie je dat ze vaak zwaar werk moeten doen voor weinig geld. En dan klaagt de stal dat ze niet aan stalmeisjes kunnen komen. Of ze zijn simpelweg te jong en niet capabel genoeg / krijgen geen begeleiding bij de werkzaamheden waardoor je weer kan klagen over vieze stallen/paddocks terwijl je immers betaalt voor schone stallen/paddocks

> Een stalhouder die continue klaagt bij zijn klanten over allerlei zaken

> Stallen waar weinig toezicht is, waardoor vechtpartijen niet opgemerkt worden, gewonde paarden worden ook pas vrij laat opgemerkt met als risico dat een wond niet (meer) gehecht kan worden of paarden die ineens in een andere kudde staan omdat ze door de draden zijn gegaan (lees: te weinig stroom). Kan verkeerd aflopen.

Ik zou vooral hard sparen zodat je het zelf anders kan doen op je eigen stekkie!

Niet dat ik bovenstaande normaal vind maar zo wordt het wel onaantrekkelijk weergegeven alsof het overal zo is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:11

superpony schreef:
Rotstraal komt ook niet van smerige stallen.

Vast niet altijd, maar toch vaak wel. De enige keer dat mijn paarden rotstraal hadden stonden ze op een stal waar slecht werd uitgemest en het nat was. Daarna niet meer gehad.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:30

Ik heb in de randstad nooit de ideale stal gevonden voor mijn paard. Ik heb in tien jaar op drie stallen gestaan en er heel veel bekeken.

Op de eerste stal kwamen de paarden niet buiten en was zelfs de weidegang zeer beperkt. Wel fijn ruwvoer en voldoende stro en mooie ruime open stallen met buitenluik. Ik ging 2x daags zodat hij wel buiten kwam (maar alleen onder toezicht dus je moest wachten), het mesten en voeren werd wel gedaan. Ik betaalde daar tien jaar terug €350, na vier jaar bijna €400 dacht ik. Alleen paddocks en een 20x60 buitenbaan (die wel altijd goed was). 3x daags flink ruwvoer.

Tweede stal moest je alles zelf onderling regelen en kwamen ze in de winter wel op de paddocks met ruwvoer en in de zomer op de wei. Door de diensten ging ik alsnog minimaal 2x per dag. Je moest zelf mesten en had 3/4 diensten per week + voeren savonds. 20x40 buitenbaan, wel afdoende (maar 2-3x boxformaat op een uitzondering na) paddocks en wei. Het kostte me alleen ook heel veel tijd per dag. Dat was dan ook €300? €325? geloof ik. Staleigenaar had geen verstand van paarden dus je was op jezelf en elkaar aangewezen. Geeft ook een hoop gedoe onderling. Je kon wel onbeperkt ruwvoer geven.

De laatste stal werd hij doordeweeks in de paddock gezet in de winter en in de zomer op de wei. 2x opgestrooid per week en 1x volledig leeg. Voeren werd gedaan, wel zelf hooinetten vullen. Alleen een buitenbaan 30x50 die wel flink nat werd in het naseizoen en de winter, idem met de paddocks. Daar staat nog voor op de planning hem aan te pakken dit voorjaar geloof ik. Mogelijkheid tot onbeperkt ruwvoer. Ik betaal daar €435.

Ik had hier het meest ideale gevonden situatie 2 met een binnenbaan én het niet zelf mesten/diensten. Daar had ik zo €600/€700 voor over gehad. Nu was ik door al het heen en weer rijden flink geld kwijt aan brandstof maar vooral ook aan de tijd die het kost. Ik heb hier nooit de ideale plek gevonden.

We verhuizen nu naar de andere kant van het land naar een hele kleine privestal met een binnen en buitenbaan van 20x60 voor 10 paarden totaal. Elke dag - ook in de weekenden en feestdagen - minimaal 6 uur buiten en veilige, grote en mooie paddocks met ruwvoer en flinke stukken land. De faciliteiten zijn zeer goed en heel luxe en de accomodatie is prachtig. Daarnaast is ook alles veilig (!) en ben ik ervan overtuigd dat er daar ook echt goed naar hem wordt omgekeken. Ik hoop dat ik straks voor het eerst in tien jaar met een gerust hart weg durf te gaan en niet hoef te stressen als ik een dag écht niet kan. Dat heb ik nu nog nooit zo durven doen, helaas. Ik ga daar €500,- betalen en vind dat meer dan terecht. Hij krijgt 4x daags ruwvoer waarvan de laatste keer een dubbele portie zodat hij nooit zonder staat. Krachtvoer besteld zij en mag ik doorgeven wat ik wil en de hoeveelheid, uiteraard wel met een maximum maar daar zit ik ruim onder. Daarnaast wordt hij elke dag uitgemest, en kan ik niet dan gaat hij savonds nog extra naar buiten ook - en dat hoort er allemaal bij.

Voor de juiste zorg, toezicht, mogelijkheden etc wil ik een hoop meer betalen en ik begrijp heel goed waar die kosten vandaan komen. Mijn paard is vies, moet flink ruwvoer en ik wil dat dit van goede kwaliteit is. Daarnaast wil ik dat alles veilig is (de box, omheiningen van de paddock en wei) en dat hij veel buiten komt. Ik vind het ook prettig als er iemand aanwezig is die écht verstand heeft van paarden en wil dan daar dus ook flink voor betalen. Deze stal had ik ook gedaan als het €600 was geweest. Het was bij mij niet dat ik het niet wilde in de randstad: die combinatie van alles bestaat hier simpelweg niet. Niet binnen 45 minuten afstand vanaf mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:35

Citaat:
Ik heb in de randstad nooit de ideale stal gevonden voor mijn paard. Ik heb in tien jaar op drie stallen gestaan en er heel veel bekeken.

Even zonder naam want het is niet persoonlijk bedoeld.

Dan is er ook de keuze geen paard kopen.
Woon je ergens waar je een paard niet op een fatsoenlijke manier paard kunt laten zijn is het geen recht of verplichting of wat ook een paard te kopen.
Het is een luxe behoefte van een mens.

Voor Miss_Mii21 zeg ik ook, lekker doorsparen.
Zelf al je inkopen doen en kijken hoe makkelijk en duur alles is.

Ik ken ondertussen diverse mensen die paard aan huis gingen houden en er nu al lang niet meer wonen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:38

Babootje schreef:
superpony schreef:

Vast niet altijd, maar toch vaak wel. De enige keer dat mijn paarden rotstraal hadden stonden ze op een stal waar slecht werd uitgemest en het nat was. Daarna niet meer gehad.

Same here. Een vieze stal heeft geen goede invloed op de kwaliteit van de voeten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:42

Er is geen pensionstal waar het zo gaat als je het thuis zou doen. Dat is gewoon een illusie.

Waar ik nu sta, sta ik meer dan 10 jaar, en natuurlijk zou ik dingen anders doen als alles van mij is. Maar overall ben ik prima tevreden. Ik ben niet zo'n moeilijke pensionklant ook. Je kunt op elke slak zout leggen of denken, ok, het is overall gewoon goed en dat is prima.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:53

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Even zonder naam want het is niet persoonlijk bedoeld.

Dan is er ook de keuze geen paard kopen.
Woon je ergens waar je een paard niet op een fatsoenlijke manier paard kunt laten zijn is het geen recht of verplichting of wat ook een paard te kopen.
Het is een luxe behoefte van een mens.

Voor Miss_Mii21 zeg ik ook, lekker doorsparen.
Zelf al je inkopen doen en kijken hoe makkelijk en duur alles is.

Ik ken ondertussen diverse mensen die paard aan huis gingen houden en er nu al lang niet meer wonen.

Als het wellicht heel slecht voor je paard is wel. Ik heb echter de keuze gemaakt toen om er heel veel tijd in te stoppen, waardoor het alsnog redelijk of goed was. Ik ging voor m’n werk en direct na m’n werk waardoor ik soms op stal 1 er 6-9 uur was, op stal 3 zette ik hem zelf nog 1x extra buiten. Het was niet zo dat mijn paard 22/7 op stal stond: maar dat kwam dus omdat ik zélf die tijd erin investeerde. Bij 90% van de stallen is dat hier wel zo. Op stal 2 kwamen ze in de winter een dagdeel (5 uur) buiten en zomer de hele dag, dat vond ik prima.

Alleen red ik het niet met een eigen bedrijf en nu nog enorme reisafstand van 300 km naar mijn werk om dat elke dag nog te realiseren. Hij staat nu op stal 3 waar hij wel buiten komt, maar in een natte paddock en niet lang.

Was optie 2 er met diensten geweest die verzorgd werden dan had ik daar jaren nog gestaan. Dat was voor mijn paard prima namelijk.
En nu verhuis ik deels voor hem naar de andere kant van het land omdat er daar meer mogelijkheden zijn. Zowel voor hem als voor mij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:50

De reden dat mensen zeggen dat ze er thuis 2 of 3 voor de prijs van 1 op pension kunnen hebben staan is omdat ze de kosten van de locatie met vaste lasten, afschrijving en onderhoud niet meerekenen.

Wij hebben hier alles gebouwd voor 6 paarden en weet wat alles gekost heeft. Dat ga ik in geen 30 jaar terugverdienen met wat ik vraag als onkostenvergoeding.

De kosten voor hooi en strooisel zijn nog niet de helft van mijn onkostenvergoeding en de rest van onkostenvergoeding dekt bij 6 paarden niet eens de vaste lasten, kosten en afschrijving van gebouw, stal, bak, omheining, trekker, veegmachine etc. Etc.

En dan hebben we het ook nog niet gehad over arbeidsloon. Want zelfs nu we de verzorgbeurten verdeeld hebben, zijn er nog heel veel uren die we er in stoppen die niet betaald worden.

Mensen die hier klagen over de hoeveelheid werk die ze moeten doen, die er met de pet naar gooien, of het te duur vinden, zoeken maar een andere plek...

Ik wil mijn plek alleen nog delen met mensen die weten hoeveel werk het is om alles netjes te houden en die bereid zijn daar redelijk eerlijk in bij te dragen. Zowel qua kosten als tijd en moeite. Anders maar niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 02:05

Babootje schreef:
superpony schreef:

Maar dan is er een reden waarom de viezigheid invloed heeft. De weerstand is dan echt te slecht of de hoeven zijn in slechte vorm, met name dan de stralen.

Misschien was het dan voorkomen met een schone stal, maar misschien ook niet. Dat hangt ook van al die factoren af; veel bewegen, goed voeren, goed bekappen, etc.
Bij een paard waar het ergens ontbreekt aan 1 van de factoren kan elke vorm van nattigheid of viezigheid al ellende geven.

Zonnetje81

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:54

Nou ik heb het twee keer meegemaakt. Bij mij op stal niks aan de hand en bij de zadelmak maker rotte voeten.

Een pony gekocht met dikke benen en rotstraal die altijd in de drek stond en dan in echte drek. Kwam op de pensionstal en had waar rempel ineens dunne benen en mooie voeten. Terwijl iemand die de pony kende zei nee ik ken hem niet anders!!

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:30

0000 schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Ik hoor links- en rechts overal van pensioneigenaren dat het allemaal niet rendabel is, dat het allemaal een boel geld kost. Via via hoor ik van veel mensen om mij heen die zelf paarden hebben, dat ze makkelijk 2-3 paarden redden voor de prijs waar ik één paard voor weg zet op een pensionstal.

Dat lijkt me logisch. De particulier rekent alleen het hooi, stro, voer. De pensionstal rekent ook het onderhoud van terrein, stroom en water, verzekeringen, btw, en grootste kostenpost, personeel (of je dat nou zelf bent of je mensen in dienst moet nemen, er gaan veel uren zitten in het verzorgen van een paard).

Wat jij hier benoemt is nou precies waar het misgaat in de sector en waarom er steeds meer stallen stoppen...werkloon moet ook gewoon betaald worden, men (in het algemeen, niet de bokker uit deze quote) zou eens moeten stoppen met het normaal vinden dat iemand gratis 24/7 verantwoordelijk is voor en zorgt voor hun paard en dat ok vinden omdat er een paar tientjes winst word gemaakt op het hooi en stro verbruik....

Onderhoud ja, maar als de grond in eigendom is dan hoeft dat niet betaald te worden. Afschrijving van de stallen, ja. Water en stroom, zeker. Verzekeringen idem. Personeel, als dat zo duur is dan doe je toch meer zelf lijkt mij, daar kan je op besparen. Ipv ALLES uitbesteden, snap wel dat stallen stoppen omdat het 'zo duur' is. Dan heb ik het al over een stal waar je +330 euro per maand betaalt. Dan verwacht je ook wel dat dingen geregeld worden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:43

Wat ik ook wel een kleine afknapper vind, is een klein zadelkastje waar je niet veel in kwijt kan en daardoor veel spullen thuis moet neerleggen.

Als het ergens perfect is voor mijn merrie zou ik een stal daarom niet links laten liggen maar als ik een rondleiding krijg en ik zie van die kleine kastjes denk ik altijd wel “hm, dat is jammer/minder”.

Gelukkig op mijn huidige stal geen sprake van. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:46

Vanaf een bepaald aantal stallen kan je het ook niet meer zelf doen als je het goed wilt doen. Zeker niet in combi met fulltime of halftijds werk, maar om van een stal zodanig te kunnen leven dat je dat werk kan opgeven is ook weer wat. (En dan opnieuw komt er daar ook een limiet voor het aantal paarden aan).

Overigens heb je ook kadastraal inkomen, makkelijk 7-10k voor gemiddelde stallen vanaf een 25- tal paarden. En als de grond in eigendom is kan er ook nog steeds een hypotheek opzitten die betaald moet worden.
‘T is niet eenvoudig :)

Die kleine kastjes begrijp ik zelf ook nooit hoe mensen hun spullen daarin krijgen. Hier de XXL kasten en die zijn te klein voor mij :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:52

Wiwabalia schreef:
Wat ik ook wel een kleine afknapper vind, is een klein zadelkastje waar je niet veel in kwijt kan en daardoor veel spullen thuis moet neerleggen.

Als het ergens perfect is voor mijn merrie zou ik een stal daarom niet links laten liggen maar als ik een rondleiding krijg en ik zie van die kleine kastjes denk ik altijd wel “hm, dat is jammer/minder”.

Ik vind een gemeenschappelijke zadelkamer anders ook vrij vervelend. Verdwijnen toch regelmatig spullen en er zitten ook vaker mensen in mijn poetskist ;(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:54

Deze instelling dus precies....als personeel duur is doe je maar meer zelf. Want zelf leef je van de lucht, jouw uren hoeven niet betaald te worden? Ik ken geen enkele stalhouder die alles door personeel laat doen. Maar meer zelf doen is alleen goedkoper als je jezelf dan ook niet uitbetaald. Dus eigenlijk is jouw argument, ik vind m'n stalling te duur dus dan moet de stalhouder maar voor niks mijn paard verzorgen, want iemand de verantwoordelijkheid geven over mijn dierbaarste bezit mag mij vooral zo min mogelijk kosten...ik vind dit echt bizar.

330 is niks, daar kan je niet fatsoenlijk van leven.

Stel 10 paarden, inkomen 3300 euro. Tel daar vanaf btw, gwl, verzekering, kosten voor hooi, stro, voer en afschrijving. Laat elk paard 120 euro verbruiken, je aan overige kosten 500 euro hebben (daar zit je boven hoor, maar als er niks stuk gaat, het zomer is ze veel buiten staan en er weinig elektriciteit gebruikt word red je het misschien af en toe. Dan blijft er dus 3300-500-1200 is 1600 euro over. Dat is dan je bruto!!! loon, daar moet je pensioenopbouw nog af en je hebt ook nog geen belasting betaald over je inkomen want zelfstandige. Laten we zeggen dat je 1100 euro overhoud netto (wederom erg aan de optimistische kant). Daarvoor moet je dagelijks 10 paarden verzorgen. Laat je met voeren, opstrooien (mesten gaan we niet eens aan beginnen dan), binnen en buiten zetten, slepen met hooi en stro, terrein onderhouden, voer bestellen, reparaties, vragen van klanten etc etc etc eens 5 uur per dag kwijt zijn gemiddeld. 30 dagen in de maand dus 150 uur. Dat is een 7 euro per gewerkt uur. Maar wel 24/7 beschikbaar en verantwoordelijk. En dan heb ik echt heel erg gunstig gerekend, plus je moet alsnog zelf mesten als klant voor dat geld. Wat een groot deel alweer weigert want vinden ze 'dat dat wel moet kunnen voor dat geld'. Hoe dan?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:05

JudithGigi schreef:
Wiwabalia schreef:

Ik vind een gemeenschappelijke zadelkamer anders ook vrij vervelend. Verdwijnen toch regelmatig spullen en er zitten ook vaker mensen in mijn poetskist ;(

Bedoel je waar alles open en bloot ligt van iedereen? Daar zou ik nooit mee “akkoord” gaan, op zijn minst een kast die ik zelf kan afsluiten en waar alleen ik toegang tot heb. Anderen hebben niks te zoeken in mijn spullen. :n

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:07

Wiwabalia schreef:
JudithGigi schreef:

Bedoel je waar alles open en bloot ligt van iedereen? Daar zou ik nooit mee “akkoord” gaan, op zijn minst een kast die ik zelf kan afsluiten en waar alleen ik toegang tot heb. Anderen hebben niks te zoeken in mijn spullen. :n

Jup.. Komt hier in de omgeving verrassend veel voor. Dan is er ook geen plek voor een kast. Mijne staat nu al 3 jaar thuis met al mijn niet-essentiele paardenspullen want ik wil zo weinig mogelijk op stal hebben liggen :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:21

Zo'n gezamenlijke opslagruimte ben ik tijdens mijn laatste zoektocht ook tegen gekomen. Een container die 24/7 open kan waar iedereen zijn eigen zadel steun en plankje kreeg en een plek voor een ton. Nou, nee bedankt. 8)7

Ik snap goed dat als er iemand op mijn huidige stal komt stelen ze gewoon alle sloten van de kasten doorknippen en alles van leer weg is. Maar gewoon maar alle stalgenoten toegang geven tot alle spullen kreeg ik echt de kriebels van haha.

Kleine kastjes zijn inderdaad ook dramatisch, maar daar laat ik een stal niet voor. Was wel pittig onhandig dat ik bij de vorige stal mijn zadel maar net aan door het deurtje kreeg. Gekanteld met een hele onhandige draai kreeg ik 'm erin. Moest echt super voorzichtig anders beschadigde ik mijn zadel. Was ook erg blij toen ik eindelijk mijn tweede kastje kreeg. Loste het zadel probleem niet op, maar ik kon in ieder geval eindelijk mijn auto leeghalen met dekens, dekjes en mijn barebackpad kon eindelijk mee van huis. _O-

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:29

Goed om te weten trouwens;
Je zadel/harnachement valt inprincipe onder je inboedel (ook als je hem niet opgegeven hebt), echter dient het dan wel in een afgesloten kast te zitten met slot en de volledige zadelkamer dient ook afgesloten te zijn.

Mocht je dus op een stal staan waar dat niet het geval is, krijg je bij diefstal niks vergoed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:18

Het ligt echt aan de stal. Ik heb ooit op een stal gestaan met half gezamenlijke zadelkamer. De zadel hingen allemaal aan de muur met singel en dekje. Daarnaast had je een eigen kast per paard waar de rest in lag. Daar werd nooit iets gestolen of 'geleend'. Die zadelkamer had en een alarmsysteem en een slot plus dat je niet op het terrein kon komen als vreemde. Was een kleinschalige stal in hoge segment. Op andere plekken altijd eigen kast gehad met slot, maar daar werd ook veel gepakt van elkaar en dan niet terug leggen. Gewoon in de tijd dat je er zelf was en spullen voor box stonden of kast openstond. Dus die gemeenschappelijke kamer was veiliger door type stal als de volledig eigen kasten :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:32

Hier op stal is het de staleigenaar (ikzelf :') ) die veel wegpakt… alle spullen die blijven slingeren op stal nadat de eigenaars zijn vertrokken zijn van mij :D
Handig wel, sinds ik die regel heb ingevoerd is er veel minder rommel. Overigens steel ik niet - wie ernaar vraagt krijgt het meteen terug maar ‘t wordt wel gebruikt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:04

Wat pensiongasten laten slingeren is inderdaad soms absurd. Ik weet van een stalhouder dat die complete dekens vindt, hoofdstellen, halsters en dan is het van niemand. Hij legt het in een kruiwagen en na 4 weken gaat de kruiwagen in de verkoop.

Op de eerste stal waar ik stond verdwenen altijd mijn longeerzwepen, die konden niet in de kast wegens te lang. Ik heb toen een roze gekocht. Toen durfde niemand hem meer te 'lenen'.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:11

Hahaha opvallende kleurtjes werken idd ook goed! Voor dat probleem heb ik zelf longeerzwepen gekocht en aan de piste gezet. Gratis te gebruiken. Werkt al 5 jaar en tot nu toe heb ik ze altijd wel ergens teruggevonden. Maar kan we voorstellen dat op grotere stallen die longeerzwepen gewoon worden gestolen dan.

Hier ook zulke miserie geweest met rommel hoor. dekens te drogen hangen over de stoelen etc. Is nu veel beter geworden nu ze gewoon weggenomen worden. Hoofdstellen vind ik dan wel weer speciaal, dat wil je toch echt niet kwijt? :') Dat van die kruiwagen is ook handig maar kan je nog wel wat ruzie van krijgen vrees ik?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:27

Mijn dure menzweep ging altijd weer mee naar huis. Een Fleck laat je niet op stal als die niet in een kast kan.

Mensen raken echt van alles kwijt hoor, singels, beugels, hoofdstellen, bitten, je kunt het echt niet bedenken. Ik denk wel hoe dan, maar kennelijk kan het echt.

Waar ik nu sta ook, daar hebben 2 andere pensionklanten gestaan. Beiden hebben van alles achter gelaten, en 1 inderdaad haar hoofdstel. Is het nooit meer komen halen. Na een jaar heb ik het maar opgepoetst en zelf gebruikt voor de oude merrie. Was compleet met bit.

Maar als ik kijk wat ik kwijtgeraakt ben met uitlenen, echt niet normaal. 1 bijrijder was zelfs op de allereerste wedstrijd en de allereerste rit met een nieuw hoofdstel bij thuiskomst de teugels kwijt van mijn nieuwe hoofdstel. Dus die mocht wat gaan regelen, maar helaas krijg je nooit meer de juiste gespen. IK leen dus niest meer uit.