[VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 05:49

Oh wat fijn zeg! Heerlijk, de boel weer op eigen erf

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:03

Heerlijk toch, ik geniet altijd van de fotos, wauw. Wat een fijn paradijsje heb je toch. <3

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 21:27

Ja zo blij dat ze weer lekker thuis zijn. <3

Maar Milootje heeft een auw voet, hoefzweer (weer na enting...), links achter (al open en doet geen pijn meer) en rechtsvoor waar hij wel last van heeft. |(
Gelukkig blijft hij nu wel goed eten, vorige keer at ie niets meer en wilde alleen maar liggen.

Afbeelding

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:30

Quir schreef:
Zo vervelend hier.
[ [url=m/REq8Ij.jpg]Afbeelding[/url] ]

Snap ik helemaal Namira! Dat wordt ook verhuizen. *\o/*

Jaaa, maar echt!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:47

Ach, wat sneu, arme Milo. :(:) Ik hoop dat het snel weer over is.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:29

Is er een verband met de enting dan?
Naar voor hem iig, hopelijk snel beter!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:16

Ach, arme Milo. Hij en entingen gaan echt niet fijn samen.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:02

Wel een vervelende manier om wederom te concluderen dat het een kind van z’n moeder is… -O-

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 13:03

Selente schreef:
Wel een vervelende manier om wederom te concluderen dat het een kind van z’n moeder is… -O-

Zeg maar niets. -O-
Morgen komen ze merries enten... ik twijfel nu even of tetanus elke 2 of elke 3 jaar moet na de 3 basis entingen. Vorige jaar heeft ze alleen influenza gehad.

Vermoeden is inderdaad dat het mede door enting komt, zijn moeder reageert ook zo extreem op tetanus enting. Influenza gaat wel goed, maar milo heeft nu de derde basis enting van beide gehad. Dus over een jaar weer en dan alleen influenza.

Morgen komt dus de dierenarts om Libby en Odette te enten, dan kijkt hij ook even naar Milo. Rechtsvoor loopt ie nu redelijk goed op, maar nu rechtsachter last (als ie eenmaal loopt, loopt ie niet kreupel, maar hij staat de hele tijd met beentje omhoog en is ook iets wat dik). Kan niets in de hoef vinden, maar wel een ieniemienie wondje in de kootholte (mok vermoed ik).

Dat geeft dus het vermoeden dat zijn weerstand niet goed is en door de enting een extra klap krijgt? Dus even uitzoeken hoe ik zijn weerstand omhoog ga krijgen.

Verder is ie fit en alert en zijn lieve knuffelige zelf. <3
Eet verder ook gewoon goed en doet flink aan zakkenrollen.

Mooi uitzicht vanuit huis/slaapkamer. <3
Afbeelding
En 1 slimme baby, binnen droog gaan staan als het regent.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:27

Ach wat een ellende zeg, maar wel heerlijk om ze zo thuis te hebben!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 15:41

Ja zo fijn om ze weer thuis te hebben. En nooit meer dat ze nog eens weg gaan. <3

Milo rechtsachter toch ook een hoefzweer... gelukkig bijna doorgebroken nu, dus hopelijk voelt hij zich snel weer wat beter.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:01

Wat een fantastische plek!! Dat huis is mega, en dan die 25 hectare erbij! Wat is jullie plan met het land?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 19:20

Ja dat huis is inderdaad mega. _O-
Woonkamer is boven, hele huis door om "even" drinken te pakken. :Y)

Vooral pony's verzamelen. :))
Nee haha. Waar nu de merries staan, 6 smalle maar hele lange weides (20x300m). Komen kleinere weides/paddocks voor voornamelijk paarden die er tijdelijk staan en paddocks voor de winter.
Daar achter komen grote weides voor merries met veulens en aan de andere kant komt opfok voor voornamelijk hengsten en aan die kant komt ook de hengsten stal voor dekhengsten (en alles wat daar voor nodig is).

Grootste stuk land wordt in het voorjaar ingezaaid met gras en komend voorjaar daar van hooien, daarna kunnen er jonkies op.

Misschien dat er beneden aan het water ooit nog vakantie huisjes komen, maar dat is voor de toekomst. Eerst het huis op orde en het deel voor de paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:42

Gaaf quir dat ze thuis zijn, ik heb even bijgelezen. Vind je ze te mager dat je ze zoveel gaat bij voeren?
Wat vervelend toch die reactie op die enting. Ik zou eens goed uitvragen of tetanus elk jaar moet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 21:02

Ja ik vind ze echt te mager. -O-

Morgenochtend gaat er ontworming in, want denk dat ze ook wel wat wormen hebben. En ik wil kijken hoe ik weerstand kan gaan verhogen.

Tetanus (en influenza) moeten ze 3 basis entingen van hebben, daarna elke 2 of elke 3 jaar.

Milo heeft nu net de derde basis enting gehad, dus hij is nu minimaal 2 jaar klaar wat betreft tetanus.

Zijn zweertje is open en hij loopt meteen een stuk beter en voelt zich ook iets minder zielig nu. :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:10

Dat is fijn zweertje open.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:02

Afbeelding
<3 <3 <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:37

Aaaaaaah Quir, wat heerlijk deze foto. Wat fijn je mannetjes weer om je heen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 19:01

Ja echt zooo fijn dat ze weer thuis zijn. <3
Heb ze eigenlijk stiekem best gemist. Ze beginnen nu ook weer hun eigenwijze en speelse zelf te worden, vond ze allebei wat bedeesd terwijl ze dat echt niet zijn.

Dierenarts gisteren was opgelucht om een keer jaarlingen op een gezond gewicht te zien... terwijl ik ze wel echt mager vind. :=
Ze mochten niet afvallen, maar ook zeker geen berg krachtvoer in. Dus nu op advies krijgen ze 1kg proteine brok per dag en extra mineralen en vitamine, verder onbeperkt goed hooi. Ook even naar analyse gekeken en hij vond het top voor die kleintjes en gelukkig erg laag in suiker (dit jaar blijkbaar veel hooi extreem hoog in suiker).

Milo's beentje waar de zweer in zat blijft wel iets dik, maar hij loopt weer 100%. 2x per dag even schoon maken en spray er op (zo braaf gewoon los in de wei terwijl het nog wel gevoelig is <3 hij gaat echt zo'n bijzonder fijne pony worden, een echte kinderpony).

En odels gaat gelukkig een stuk beter op deze entstof! Alleen haar hals is ietsje stijf, maar verder niets. Dierenarts had meteen fles metacam voorgeschreven voor het geval dat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:29

Klinkt allemaal heel erg goed. Ik vond ze er ook goed uitzien, dus ben blij met het advies van de dierenarts.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:04

Het is gezonder voor jonge paarden om aan de 'magere' kant te zijn. En wij westerlingen hebben vaak ook geen goed beeld van een gezond paardengewicht :D Het hooi is inderdaad dit jaar dramatisch. Veeeel suiker en haast geen proteine.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 21:51

Dat zei de dierenarts inderdaad ook, beter iets te dun dan te dik op deze leeftijd en rationeel gezien weet ik dat ook wel. Maar het is een beetje het gevoel en inderdaad ook een verkeerd beeld van gezond gewicht. :j

Nu zijn ze niet graatmager (dat zie ik nog wel haha), maar naar mijn idee zie je toch wel de ribben en ruggengraat echt te goed. Aan de andere kant hebben ze nog wel enigszins ronde billen.

Gisteren ochtend ontwormd met pramox en had ergens verwacht dat er wormen af zouden komen, maar helemaal niets. Over 2 maanden mestonderzoek, daar nu wel benieuwd naar (nu niet gedaan, omdat het nu sowieso pramox tijd is en mestonderzoek nu niet betrouwbaar is) .

Maar goed, ze krijgen verder gewoon goed te eten, op papier krijgen ze alles voldoende binnen. Ze groeien natuurlijk ook nog regelmatig hard.
Heb wel het idee dat ze er al anders uit zien, vooral meer ontspanning in hun lichaam.

Ze staan ook erg graag in de stal als het regent, met name de koning (Milo).

Ja ik zie/hoor het veel Piekosjj, heel hoog in suiker en laag in eiwit. Met name kvot ook erg laag.
Hooi wat ik nu heb is ook ietsjes te laag voor jonge paarden (kvot 8.5), maar met proteine brok goed aan te vullen. Suiker is 49 gram/kg.

Maar meeste hooi wat ik vond zat kvot rond de 2/3 en suiker 150 gram en (veel) hoger. :=
Of als de waarde goed waren, super nat (50/60% droge stof). Nu heb ik 89% droge stof, dus eigenlijk gewoon hooi (wel in plastic). Maar heb denk ik wel geluk gehad met dit hooi. :):)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 16:52

*\o/* *\%/* *\o/* *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

En nieuwgierige vriendjes. <3
Afbeelding
Ze worden al Russische spionnen genoemd, ze houden alles en iedereen continue strak in de gaten. _O-

Herfst, hele grote paddenstoelen
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:01

Waar paardemeisjes toch al niet blij van worden hè
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:05

Gaaf je tractor en zo handig!