Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:42

Miereneter, ik laat Alexandra van Greendistance komen. Die kent denk ik zo'n beetje alle opties voor deze ruggen en ook de types zadels die ik prettig vind.

Qua maat zijn Roos en ik niet zo'n hele goede match dus ik hoop dat we een oplossing vinden. En anders moet ik maar gaan mennen. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:32

Lissy kan in de paddock ook helemaal los gaan. Ik roep dan altijd maar dat ze dat niet moet doen als ik er straks op zit :+
Ik ben nu met de barebackpad aan het werk, maar twijfel nog een beetje wanneer ik een zadel wil laten aanmeten. Zadel van Elevada zal denk ik niet passen, maar is misschien wel goed genoeg om mee te beginnen. Hier ook een heel kort ruggetje, maar ik denk dat ik er wel op ga passen. Ik laat Raisa van Zadel-logisch komen. Die heeft de onmogelijke rug van Elevada ook een fijn zadel aangemeten.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:16

De mijne maakt ook echt kunstzinnige sprongen in z'n vrije tijd. Hij springt met 4 benen te gelijk in de lucht en draait zichzelf om in de lucht en bokt er achteraan voordat hij de grond raakt :') . Recht overeind staan en lekker maaien met z'n benen. Ik dacht wel van hmmm dat wordt nog leuk, maar hij doet het graag in z'n eentje gelukkig

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:49

Het zijn allemaal jonge paarden. :')

Roos is ook zo heerlijk flexibel. Al doet die meestal rustige rek en strek oefeningen waar ik van verstelt sta. Een soort yoga voor paarden en dat uit complete vrije wil en zonder pijn gezicht oid dus echt om lekker te strekken. Zo doet ze de berggeit, buigen met één been naar voren, met twee benen naar voren, spaanse pas, achterbenen een voor een strekken, voorbeen op een verhoging leggen zodat hij bijna horizontaal ligt vanaf de schouder(daarom heb ik hele hoge hooibakken... Dan lukt het niet meer). En dat alles zowel op vlakke ondergrond als helling op en af. Mijn prinses is een bijzondere. := En dan is ze ook nog heel vlug en explosief zo nu en dan. Ik vermoed dat ze ook heel goed zal kunnen springen want ze heeft een enorme controle en kracht in dat kleine lijf van haar.

Op den duur misschien eens een kleine ruiter zoeken die dat kan testen met haar.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 05:14

Maartje_M schreef:
Ik laat Raisa van Zadel-logisch komen. Die heeft de onmogelijke rug van Elevada ook een fijn zadel aangemeten.

Die is gisteren ook bij mij geweest! :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:33

Ah leuk Captain! Ik vind haar echt heel kundig.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:57

Ah, die tips voor zadelpassers zijn welkom! Ik ga eens naar hun websites kijken.

Blaze en Malenka _O- . De mijne doet ook yoga. Kan ook rustig met zijn achterhoef achter zijn oor krabben.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:13

Die van mij is echt heel lenig. Ik zie hem soms ook huizenhoog bokken en dan in de lucht nog met een been uitslaan naar opzij, om vervolgens half in de lucht te bedenken dat een bocht naar links of rechts wel leuk is. Dan is het keren en meteen weer verder rennen. Laten we zeggen dat het een nogal energiek paard is :7

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:23

Ik heb Libertad laten komen. Heel blij mee. Ik had nog twee zadels van mijn merrie die geen twee zadels meer nodig heeft voor bosritjes.
Zij heeft zelf geen zadels dus ze kijkt volledig onafhankelijk naar je zadel. 1 zadel kon aangepast worden op mijn ruin. Ik heb een heel onderzoek gedaan op internet qua zadelpassers alles in excel gezet. Uiteindelijk waren er over flinke wachtrijen en zij m'n gevoel en de excel dat Libertad een goede keuze was. Zij heeft ook alles uitgelegd en kon mij goed vinden in wat ze zei

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:07

Ik ben hier lang niet meer geweest volgens mij :o
Eerst een hoop ellende gehad met Odin, heeft in totaal 4,5 week op de kliniek gestaan. Hij is nu gelukkig weer helemaal opgeknapt en vandaag hebben we voor het eerst grondwerkles :D

Echt super leuk om te lezen hoe het bij jullie allemaal gaat, veel zijn er al goed op weg, leuk!

Hoop lenige paarden ook, Odin is er ook zo 1 >;) hopelijk gaat dat met beleren meevallen hahah

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:32

Gelukkig dat het beter gaat, Diertjec. Wat was er aan de hand? Veel plezier met de grondwerkles!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:59

De castratie was niet helemaal goed gegaan, daarvoor was ie geopereerd en de week erna bleek dat ie nog een abces in z'n lieskanaal had zitten, daar heeft ie 3,5 week voor op de kliniek gestaan en dat was nog even heel spannend of ie het wel zou overleven :(:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:05

Jeetje wat een pech zeg! Hopelijk gaat het vanaf nu gewoon goed met zijn gezondheid. :(:)

Vandaag voor de tweede keer alleen naar buiten geweest met Latino! <3 Hij was in het bos wat onzeker, maar wat ben ik trots op hem. <3
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:46

Hebben jullie nog tips voor zadelmaker/passer in het noorden (paard staat nu in noordwest Friesland, maar gaat daarna naar grens Groningen/Drenthe). Ik ken het Tweespan, maar verder niet eigenlijk. Moet me alvast maar wat oriënteren voor volgend jaar.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:52

Zadel-logisch komt door heel het land :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:23

Odin was echt top braaf met de grondwerkles. Voornamelijk basis dingen gedaan zoals halt houden, blijven staan als ik wegloop en beginnend keertwending om de achterhand. Deed ie echt super knap allemaal :D <3

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:37

Ik kom een beetje laat binnenvallen. Vorig jaar praatte ik al mee in het 2021 topic. Maar helaas is 2021 niet echt wat geworden qua inrijden door te weinig hulp en tijd. Ik heb besloten om mijn jonge paardje in de winter nog even lekker te laten staan en te laten groeien. Ik heb in tussen tijd wel de basis geoefend zoals rustig stilstaan , voetjes geven , borstelen en manieren leren. Ook was ik veel bezig met longeren met tuig of zonder. Zo zijn we de winter en het voorjaar aardig doorgekomen. Maar ze had ook veel vrij en kon dan lekker in de wei haar ding doen.

Toen het weer een stuk droger was ben ik weer meer bezig gegaan met de stap maken naar het rijden. Ik heb iemand van buitenaf benaderd die les gaf in het inrijden en daar ook veel ervaring mee heeft. Zo doende hebben we een instructrice gevonden en het bevalt mij erg goed! Het opstappen had ze keurig onthouden en ook iemand dragen had ze geen moeite mee ik vond haar er heel rustig onder.

Nu is het echt leren lopen op eigen benen , en moeilijk dat ze het vindt! Ze is wel slim , hebben we één probleem onder controle gaat ze weer iets anders verzinnen het is dus een leuk maar moeilijk puzzeltje. Ze wil wel haar best doen , maar liever lui dan moe komt zeker voor in haar woordenboek. Het grappige is is dat ze de koppeling van been geven en stappen wel begrijpt maar dit soms kan weigeren en dan ontstaat er een soort blokkade waarbij ze duidelijk geïrriteerd naar mijn been probeert te happen. Of er gebeurd helemaal niks en ze blijft gewoon keurig staan kijken naar de omgeving. Vooral andere paarden raakt ze zo snel door afgeleid en ook als de staleigenaar langskomt heeft ze zoiets van daar moet ik zeker even voor stoppen hoor!

Ik rij haar nu ook alleen. Eerste twee keer ging fantastisch! Ik rij haar nu ook met zweep en ik dacht ah nu is het kwartje gevallen. Ik kreeg ook echt reactie op mijn been. Helaas was het van korte duur en loop ik nu weer helemaal vast :') Ook nog extra balen mijn instructrice heeft corona dus we moeten ook nog weer even wachten totdat ze weer beschikbaar is.

Ik ben heel blij dat ik nog een jaar gewacht heb , ze is veel meer ontwikkeld en ook meer gegroeid. Als ik nu foto's van vorig jaar zie was het nog echt een hele jonge pup.

Hier is de boef in kwestie:

Afbeelding

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:50

Diertjec schreef:
Ik ben hier lang niet meer geweest volgens mij :o
Eerst een hoop ellende gehad met Odin, heeft in totaal 4,5 week op de kliniek gestaan. Hij is nu gelukkig weer helemaal opgeknapt en vandaag hebben we voor het eerst grondwerkles :D

Echt super leuk om te lezen hoe het bij jullie allemaal gaat, veel zijn er al goed op weg, leuk!

Hoop lenige paarden ook, Odin is er ook zo 1 >;) hopelijk gaat dat met beleren meevallen hahah

Wow wat een nachtmerrie zeg. Zeker als het kantje boord is :(:)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:52

Zebrastreep schreef:
Ik kom een beetje laat binnenvallen. Vorig jaar praatte ik al mee in het 2021 topic. Maar helaas is 2021 niet echt wat geworden qua inrijden door te weinig hulp en tijd. Ik heb besloten om mijn jonge paardje in de winter nog even lekker te laten staan en te laten groeien. Ik heb in tussen tijd wel de basis geoefend zoals rustig stilstaan , voetjes geven , borstelen en manieren leren. Ook was ik veel bezig met longeren met tuig of zonder. Zo zijn we de winter en het voorjaar aardig doorgekomen. Maar ze had ook veel vrij en kon dan lekker in de wei haar ding doen.

Toen het weer een stuk droger was ben ik weer meer bezig gegaan met de stap maken naar het rijden. Ik heb iemand van buitenaf benaderd die les gaf in het inrijden en daar ook veel ervaring mee heeft. Zo doende hebben we een instructrice gevonden en het bevalt mij erg goed! Het opstappen had ze keurig onthouden en ook iemand dragen had ze geen moeite mee ik vond haar er heel rustig onder.

Nu is het echt leren lopen op eigen benen , en moeilijk dat ze het vindt! Ze is wel slim , hebben we één probleem onder controle gaat ze weer iets anders verzinnen het is dus een leuk maar moeilijk puzzeltje. Ze wil wel haar best doen , maar liever lui dan moe komt zeker voor in haar woordenboek. Het grappige is is dat ze de koppeling van been geven en stappen wel begrijpt maar dit soms kan weigeren en dan ontstaat er een soort blokkade waarbij ze duidelijk geïrriteerd naar mijn been probeert te happen. Of er gebeurd helemaal niks en ze blijft gewoon keurig staan kijken naar de omgeving. Vooral andere paarden raakt ze zo snel door afgeleid en ook als de staleigenaar langskomt heeft ze zoiets van daar moet ik zeker even voor stoppen hoor!

Ik rij haar nu ook alleen. Eerste twee keer ging fantastisch! Ik rij haar nu ook met zweep en ik dacht ah nu is het kwartje gevallen. Ik kreeg ook echt reactie op mijn been. Helaas was het van korte duur en loop ik nu weer helemaal vast :') Ook nog extra balen mijn instructrice heeft corona dus we moeten ook nog weer even wachten totdat ze weer beschikbaar is.

Ik ben heel blij dat ik nog een jaar gewacht heb , ze is veel meer ontwikkeld en ook meer gegroeid. Als ik nu foto's van vorig jaar zie was het nog echt een hele jonge pup.

Hier is de boef in kwestie:

[ [url=m/oXMGNU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat ze zo braaf is! Vergeet alleen niet dat paarden niks kunnen "verzinnen" als iets een paar keer lukt wil niet zeggen dat ze het echt begrijpt. Misschien bedoel je het anders dan je zegt. Mijne is ook elke dag weer anders, maar hij is braaf en probeert mee te denken dus ik probeer hem het zo mogelijk uit te leggen en als hij niet de gewenste reactie geeft dan heb ik het dus niet goed uitgelegd of zit z'n emmer misschien door een of andere gebeurtenis voor die dag al vol

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:49

Precies wat Blaze schrijft wilde ik ook zeggen. En... Leuk paardje!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:42

Gelukkig, diertje_c, dat hij er bovenop is. En dat je grondwerkles zo goed ging.

Captain, tof zeg. Zo fijn als je relaxed naar buiten kunt.

Zebrastreep, leuke Fjord. Ben het wel eens met Blaze. Meestal als het paard het niet begrijpt, hebben wij het niet op de goede manier gevraagd. Of gaan we te snel. Gelukkig is ze braaf, dat is een hele goede basis.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:33

Roos en ik zijn gisteren voor het eerst in de bak van de buren aan het werk gegaan. Soms nog wat explosief, maar Roos is een slimme pony dus ik denk dat ze de technieken die ik haar leer wel snel oppikt. Ik hoop over twee weken over haar rug te kunnen hangen. We gaan het zien. :)

Afbeelding
Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:43

Afgelopen zondag is ofira even ontploft en ging behoorlijk bokken en steigeren ( gelukkig vrij laag). Was snel weer rustig. Daarna ging het super goed en ben ik snel weer afgestapt nadat ze keurig een drafje deed toen ik mijn beenhulp gaf dus dat vond ik wel voldoende.

Dinsdagavond heb ik haar nog even kort gereden en ook weer erg tevreden. Alleen als ze maar een ander paard ziet dan stopt ze en wil ze er niet voorbij lopen en gaat stilstaan. Dan is het toch echt even een kwestie van streng zijn. Maar als ze dan weer een rondje heeft gelopen stap ik ook af.

Af en toe wil ze in plaats van draf naar de galop maar dat vindt ik zelf nog een beetje te spannend :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:23

Zebrastreep hoe gaat het werken vanaf de grond? Klinkt alsof ze vooral haar aandacht ergens anders heeft en niet bij jou. Weet je overigens zeker dat het zadel past en ze geen lichamelijke klachten heeft? Als ze steeds zo blokkeert/'dwars' is?

Vandaag weer les gehad, het is nog zo'n tiener. :')
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:09

Die bovenste foto, Malenka, wauw!

Was je tiener aan het puberen, Captain? Jullie zijn een knap duo.

Was er een aanleiding voor het ontploffen, Zebrastreep?