Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:57

Wat knap Capriootje *\o/* heb je alvast een kleine blik op de toekomst kunnen werpen. Staat hem goed!

Bij ons is er een kalvenhok de wei gedonderd. Daar waren ze goed van streek van. Maar geen gewonden. Ze hebben de hele wei ook weer open gezet uit veiligheid, dat is wel fijn.

Vandaag heeft ze alleen een rondje van het terrein gelopen. Was niet gepland. Het rondje gaat net om haar weide heen dus vond het geen grote stap. En hier ziet ze ook auto’s. Ze deed het super! Er kwam nog een banketstaaf snel voorbij scheuren met rammelende trailer en een groep paarden gingen naast haar aan de kletter maar ze bleef super rustig! Misschien morgen een groter rondje? Wellicht met een ander. Er zijn me teveel sukkels in het verkeer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:06

Op zondag is het wel een stuk rustiger is mijn ervaring. Maar stoer van je!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 19:54

Je zou wat traumeel inwendig kunnen geven voor de kneuzing.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:38

Muze schreef:

Heb je het tegen mij? :P
Ik gebruik al traumeel om de plek zelf heen, en groene klei, maar voor nu eigenlijk vooral de gel die tegen kneuzingen en bloedstolsels helpt van de DA.
Hij kreeg vandaag zijn laatste metacam nog en temperatuur was super goed. AB heeft ‘ie dinsdag al gehad voor ‘t andere wondje. :+
Nu wel laat van zijn buik door die AB en stress. We waren er net vanaf. Maar probiotica is onderweg. :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 14:13

Sorry haha ja was voor jou, voor die nare wond.
Hopelijk alles snel opgeknapt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:59

Muze schreef:

Hoorde ik van de chiropractor ook als tip voor een ander paard hier. Zij had het over druppels op een broodje, doe jij dat ook zo?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 20:04

Dat kan zeker, dat is wel de meest makkelijke manier om het te geven.
Volgens mij ( maar moet ik zelf ook even nakijken) zijn er ook traumeel tabletjes.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:43

Herstel gaat gelukkig super met alle supplementen en dingen die we nu hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:00

Fijn zeg! En goed dat jullie zo zuinig op ‘m zijn!

Leuk en leerzaam artikel op de VN muze! Tot wellicht kort geleden nog nooit gehoord over de mogelijkheid bij paarden en alle positieve uitwerkingen die het kan hebbeb

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:29

@AlwaysH: fijn dat het beter gaat met het herstel! Lelijke wond.
@Caprioolte: Super goed! En knap paard ook :D

@Danique: Hoe gaat het met die van jou? heb je een keuze kunnen maken qua probiotica?

Met Edje gaat het goed. Hij begint zijn rust te vinden op z'n nieuwe plek. Hij had wat moeite met de nieuwe paarden, met name de andere jonkies, die was hij vooral aan het terroriseren. Nu hebben ze hem wat vaker gezet met de oudere paarden en dat gaat goed! Vanochtend stuurde de stalbaas een foto door waarbij hij aan het kriebelen was met een ander paard en dat heb ik 'm héél lang niet meer zien doen (ook op z'n vorige plek nauwelijks). Hij groeit nog steeds enorm. Nu ik zelf wat minder kom valt het extra goed op als ik er weer ben. Hopelijk over 1 of 2 maandjes de wei op!

Het stilstaan heb ik bewust mee geoefend. Steeds rustig teruggezet op het moment dat hij begon te wiebelen (en geluid gemaakt als dat richting mij was). Hij had het snel door, hij heeft zelfs een minuutje gewoon echt in rust stil gestaan. Note to self: het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn :+.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:35

Hoe is het nu AlwaysH?

Fijn LunarEclipse. Klinkt als een goede keuze voor de plek :j

Hier hebben we een stressvolle week (gehad). Maandag is onze plek overstroomd en moesten we alle paarden evacueren. Noura en Jim staan samen in een grote loopstal op een boerderij verderop in de straat. Super fijn plekje, ze worden gruwelijk verwend en komen niks tekort <3
Hopelijk kunnen ze dit weekend wel weer terug.
Jim is behoorlijk van slag. Ik noem hem wel een autistisch, al weet ik niet of het bestaat bij paarden, maar het lijkt wel op het menselijke autisme zeg maar. Hij kan enorm slecht tegen verandering, kan zijn emoties moeilijk uiten en keert momenteel erg in zichzelf. Raakt tegelijkertijd erg in paniek als Noura iets doet. Wijkt niet van haar zijde. Hij zit echt mentaal dan vast op dat moment. En dat is nu dus ook. Heel sneu om te zien.
Noura daarentegen vindt het al snel prima. Zolang ze maar eten en drinken en een maatje heeft vermaakt ze zich wel. Die is zo vreselijk makkelijk vergeleken bij Jim. En daardoor sleept ze hem er ook echt doorheen. Mooi om te zien hoe dat jonkie de senior helpt :+:

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:39

Oh jeetje wat een gedoe zeg. Trekt het water nu wel weer weg?
En wat fijn dat Noura Jim zo ondersteunt. Hopelijk kunnen jullie snel weer terug.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:44

Hoe gaat het met Noura en Jim? Zijn ze weer terug op hun eigen plekje?

En geneest Nobli zijn wond ook goed?

Heb tijdens de storm besloten even een 50 grams regendeken op te leggen. Doe het liever zonder maar ze had al ondergewicht natuurlijk en had het idee dat ze hier even behoefte aan had. Ze gaat ook niet echt de schuilstal in dus dan maar zo. De probiotica werkt goed! Ze is aanzienlijk minder opgeblazen :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:48

Soms is een deken gewoon nodig. En zeker bij schrale paarden, die kunnen hun energie wel beter gebruiken :j

We hebben ze gister weer thuis gebracht. Noura heeft een kwartier lang lopen stuiteren. Staart er op en gaan <3
Jim was blij dat er zand was. En eten :+
[/quote]

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 18:13

Niks mis met een deken hoor.
Ik had exact hetzelfde gedaan!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:28

Wat een water hebben jullie gehad zeg daihyo, fijn dat ze nu weer lekker op hun vertrouwde plek zijn!

Ik zou idd ook een deken op doen als ik dat nodig acht, die van mij had dat op de vorige stal in de winter standaard helaas echt nodig (toen was ze nog niet eens 2)... Op de huidige stal gelukkig wel voldoende hooi/schuilmogelijkheden dus nog niet nodig gehad :)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:03

Super fijn dat jullie weer terug zijn Daihyo!
@Danique super dat de probiotica helpen.

Die van mij is helaas ziek, de staleigenaar vermoed droes. Hij staat nu apart met een andere pony met ziekteverschijnselen. Hopelijk voelt hij zich snel beter.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:57

Niks mis met een dekentje inderdaad als het even nodig is. 24/7 voor die jonkies vind ik wat anders maar afentoe even is prima.

Ik twijfel of de mijne zich warm kan houden nu. Hij is al zo enorm in de rui en heeft best een dun vachtje en de nachten zijn nu toch best fris, gelukkig overdag lekker zon en daar geniet hij ook zichtbaar van. Maar de nachten vind ik toch lastig. Ik geef hem al extra ruwvoer maar hij eet niet veel meer als normaal dus blijkbaar toch niet nodig dus dat stelt me dan wel weer wat gerust :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:20

Hier is de boel weer zo goed als droog. Vorige week stond er op de bak en track nog iets van 70cm water. Bizar he.

Noura vierde haar eigen feestje vandaag :+

Stops en rollback zitten er ook op <3

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:25

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:31

Hopelijk knapt hij snel op :j
Droes is echt naar :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:44

Wond gaat nog niet helemaal lekker. Zondag been bijna helemaal dun, super fijn… maandagochtend worden we gebeld dat zijn been dik is, hij sleept met zijn been en dat er pus uit komt. :roll:

Hij loopt nu wel weer een stuk beter en amuseert zich lekker in de stapmolen. Vandaag laatste ab shot.
Dus gaat wel de goede kant op. Het loopt er iig goed uit.

Spoiler:
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 12:47

Ach wat naar joh. Hopelijk gaat het snel vooruit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:59

He gatsie! Ziet er ook echt pijnlijk uit voor hem. Veel beterschap gewenst :(:) hopelijk kunnen jullie snel weer samen genieten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:30

Hoe gaat het in de ziekenboeg AlwaysH?

Zonnetje scheen lekker dus even een mooi plaatje kunnen schietenAfbeelding