Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:51

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag was het eindelijk zo ver. Naar wat jaren met veel geduld en opbouwen van vertrouwen, stapjes vooruit, daarna 3 sprongen terug had ik vandaag ineens dat gevoel. Dus nu maar een krukje mee.
Suen is al een tijd wat kalmer in haar gedrag en dat merk ik. Voorafgaande maanden haar al wat laten wennen aan de beugels en singel. Dus die nu weer erop en ze was super kalm.
Zelfs zo kalm en het voelde zo goed dat ik op haar gehangen heb voor het eerst.
Ze was zoo braaf. Super blij en trots en zo fijn om te zien dat het vertrouwen niet alleen van mijn kant komt haha. Toch stiekem een beetje spannend maar echt zo tof.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:09

_lauraaa_ schreef:
Ik heb nu een dubbel gebroken sweet iron watertrens. Met het longeren reageert ze hier iniedergeval goed op.

Leuk om te zien hoe iedereen hier zo hard vooruit gaat!

Qua corrigeren denk ik dat je het voor ieder paard apart moet bekijken. Die van mij is een keer EH roepen genoeg. Als de paarden mij normaal voorbij wilde lopen dan zwiepte ik vaak met het uiteinde van het halstertouw even voor hun neus. Mochten ze daar geen respect voor hebben dan kreeg die wel n ruk aan het halstertouw. Meeste hadden het wel vrij snel door. Maar heb er ook in handen gehad die van een correctie alleen maar drukker werden.

Lady heeft vandaag voor 2e keer zadeltje op gehad. Dit keer helemaal geen reactie op de flapperende beugels. Plan is om volgende maand er op te gaan. Ze is nu al flink bijgekomen en bijna geen rib meer te zien. Ze mag wel nog wat bijkomen op haar rug dus we wachten nog even een maandje.

yes en dat heeft die van mij, wanneer ik na de EH een ruk geef wordt hij alleen maar drukker. Buiten zetten was vanochtend 2 rondjes bokken corrigeren en doorlopen. Bij het binnenzetten stond er op het erf een hooiberg in de fik en er stond een schapentrailer op ons pad. Ik had zelf al dikke stress dus vroeg een stalgenootje mee. De terugweg heeft hij letterlijk NIKS gedaan, voedselbeloning en spanning maar geen 1 uitspatting. Dus juist bij hem proberen de druk zo laag mogelijk te houden.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:33

Wat gaaf naranja!

Hier vandaag ook voor het eerst erop geleund/gehangen :) Ik ga binnenkort eens kijken of ik ergens in de buurt nog een keer wat kan rijden op een ervaren paard... Heb sinds de zomer niet meer gereden, dus voordat ik op de jonkies stap is het denk ik fijn voor ze als ik weer wat meer gewend ben om op een paard te zitten..
Mocht iemand nog een paard/stal weten ergens tussen Eindhoven en Bladel dan hou ik me aanbevolen :o

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:56

loveslimpie schreef:
Wat gaaf naranja!

Ah wat leuk. Wat tof dat jij er ook aan gehangen hebt! Is echt een fijn gevoel he. Ik geniet nu nog na

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:04

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:21

Balen dat die met dikke benen staat Nobel01.

Bij mij is zojuist ook de dierenarts geweest omdat Lady last bleef houden van dikke kogels. Op de fotos waren geen chipfragmenten te zien maar toen we de oude fotos ernaast hadden gelegd bleek er wel een toename te zijn van botirritatie (zover als ik het kon volgen). De nieuwe fotos en oude fotos zijn naar de chirurg gestuurd en ik word nog terug gebeld ;(

Mocht haar wel gewoon beweging geven. Hoop maar dat het niks ergs is.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:59

Nobel01 schreef:
Gaaf Naranja1, heerlijk gevoel hè!?

Dankje, ja zo tof! Enorm torts ook. Omfat we best wat mee gemaakt hebben. Ze schrok echt nog van haar eigen schaduw. En dan vandaag mooi zo met een halstertje

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:18

Ahhh hopelijk valt het mee met de patiënten hier.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:02

Och jeetje wat heftig! Hopelijk trekt het snel bij. Altijd rot zulke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:08

Oei dat is niet goed. Zo zagen de benen van Lady vanochtend ook uit...

Mirthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:13

Altijd lastig die dikke benen waarvan je niet echt weet hoe het komt! :(

Hier gister voor de 2e keer met een singel kennis laten maken!
Puur op basis van vertrouwen en ontspanning. Eerste keer alleen erop losjes vast, paar passen stappen en eraf klaar.
Gister singel erom, stappen en op eigen benen lopen.. :+
Daarna iets strakker, beide kanten om even stappen en weer klaar!
Zo zonder spanning en spelenderwijs weer iets nieuws geleerd *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:59

Hier ook een patiëntje. Caya is in de modder behoorlijk raar uitgegleden en loopt nu recht/links achter afwisselend kort. Ook is ze haar gevoel voor perfecte vliegende wissels kwijt, ze galloppeert nu overkruisd (deed ze nooit). Ze reageert pijnlijk op haar hakken en staat ook extreem koehakkig nu.

Heb haar even apart gezet voor wat rust, misschien is ze wat verkrampt. Als dat niet helpt gaan we verder kijken wat er nu zo scheef staat.

Jong en onbezonnen... ‍♀️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:10

Aii verschillende paarden in de lappenmand dus!

Ik hoop dat ik vandaag de uitslag krijg wat er met Lady aan de hand is. Hoop niks ernstigs. Zit me al vanaf woensdagochtend op te vreten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:48

Aiii...
K heb nog voor een dag of 5 a 6 Novacam over mocht iemand het nodig hebben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:21

balen @ekmincaya. en @Nobel01. hopelijk knapt het snel op.

leuk @Mirthe__ stapje voor stapje. zo doe ik het ook.

hier van de week voor het eerst de beugels aan het zadel.
hij wou liever niet door de waterplas en wou dus omdraaien, dus maar ff longeren zonder touw. het ging er tenslotte om dat hij aan de beugels ging wennen. erg blij met hoe hij het oppakt

https://fb.watch/3sNTrbo3uq/
(hoe krijg ik dit als filmpje hier?
zie poging hieronder, als je m groot maakt zie je m wel

ik zit in twijfel of ik hem een weekje een deken op zal doen met het koude weer wat voorspeld wordt. wat zouden jullie doen? hij staat in een kapschuur. heeft wel een wintervacht en ik heb een deken eventueel klaarliggen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:23

Ziet er braaf uit.
M stond onder 0 grams, sinds een week met fleece voering omdat die andere niet helemaal waterdicht bleek.
Voor het weekend heb ik een nieuwe 200grams klaar gelegd. Maar bij ons staan ze snachts in een schuur, dus tochtvrij.
Hij heeft weinig vacht.

Ik baal ook met oog op het komende weer. Enige andere paard staat op ijzers en kan dus niet in de sneeuw.
M staat op blote voeten dus mag van mij gewoon naar buiten.
Ik wil hem echt niet een aantal dagen binnen hebben staan, ook niet goed voor zijn neiging tot luchtzuigen, wat momenteel goed gaat.
Hoe doen jullie het met de komende verwachtingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:31

Ziet er goed uit Joltsje!

Hier staan ze overdag (09:00tot 15:00/16:00) buiten. Snachts staan ze in een warme tochtvrije stal. De nachten zullen dus niet echt een probleem geven hier. Alleen de sneeuw en bevroren ondergrond zullen denk ik wel een probleem zijn. De weide is met het regenachtige weer bij de ingang helemaal kapot gelopen en is nu een en al modder. Als dat gaat aanvriezen dan breken ze hun benen. Ik had n weidegenoot vanochtend al ge appt dat we even goed moeten nadenken wat we gaan doen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:35

Hier ook pech, muts wilde de bak in springen terwijl die nog dicht was.
Nu flinke pluk haar weg, wat wel te overleven is, maar ook borst flink dik :+ Gelukkig loopt ze niet kreupel, hooguit wat stijf want vocht zakt nu wat richting been. Dus elke dag maar even wat stappen op het harde.

Mijne heeft geen deken op, staat lekker dik in d’r vacht, ben nog aan het overwegen om voor komende nachten even fleecedeken van mama op te gooien ofzo.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:04

Ik heb vanochtend een staldeken van 200 grams gescoord via marktplaats die gaat aankomende week op met een 0grams regendeken (geen fleece). Ze heeft een wintervacht want staat al de hele winter zonder maar hier aan de kust krijgen we een flink windje.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 15:09

Ik twijfel heel erg. Nino heeft nog nooit een deken opgehad. Wel eens om te oefenen, maar nooit lang. Ik heb een regendeken met fleece uitvoering liggen. Wij wonen in Brabant en het word niet zo erg als in het noorden maar dan nog.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:39

Monte_Cristo schreef:
Ik twijfel heel erg. Nino heeft nog nooit een deken opgehad. Wel eens om te oefenen, maar nooit lang. Ik heb een regendeken met fleece uitvoering liggen. Wij wonen in Brabant en het word niet zo erg als in het noorden maar dan nog.

Nee ja hier hetzelfde verhaal dus :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:02

Maar kunnen ze dan bij jullie ook niet naar buiten?
Vorige week was hier de grond ook knetterhard opgevroren dus dan loopt het ook niet lekker want het wordt niet gesleept dus er staan flinke hoefafdrukken in.
Ik zei nog zet het paard op sneeuwzolen ( hoefsmid kwam toch gister) maar dat vond ze te duur -O-
Ik heb geen binnenbak ofzo dus als ze niet in de wei/paddock/bak (allemaal hobbelig en de bak staan ook nog dikke plassen in) zouden kunnen dan staan ze 24/7 op stal. We hebben wel mega stallen van 3x6 maar toch.
Ik zei nog je moet gaan slepen zodra het licht vriest. Dan kan de trekker er wel in maar kun je het nog zo recht mogelijk krijgen. Als het dan hard vriest maakt dat toch niet uit?
Evt met de trekker de sneeuw weghalen op een stuk, het pad naar de paddock sneeuwvrij maken en zout strooien. Komen ze er toch even uit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:48

De mijne heeft een deken op. Geen idee hoeveel grams precies, maar redelijk licht. Ze heeft zelf een nogal miezerige vacht, maar heb nu vaak het gevoel dat ze het er aardig warm onder heeft (als ik onder de deken voel dus). Ik kijk het aan, ik heb nog 1 mega dikke deken liggen van een koude winter toen haar moeder geschoren was. Dus als ik het idee heeft dat ze zich niet voldoende warm kan houden gaat die op. Er is een inloopstal waar de komende dagen onbeperkt hooi te vinden zal zijn en ik zet 1 van de 2 weides open die zijn nog egaal, dus die vriezen als het goed is netjes op.
Ik kijk meer tegen het water geven aan, wat een ellende is dat altijd :')

Vandaag een goede trainingsdag gehad. Ik was even met de trailer weggeweest om een buitenrit te gaan maken. Dus dat mocht ze ook weer in. Ging braaf, ze moet altijd een beetje nadenken op de klep en daarna loopt ze er zo op. Paar keer in en uit en ontspannen staan.
Nog even weer met voetjes geven bezig geweest. De laatste keer bij de smid was ze een grote draak en volgende week komt hij weer. Tussenliggende tijd ook wel geoefend, maar met de blub is dat toch geen heel aantrekkelijke klus haha.
Toen geoefend met wachten. Haar aan de muur laten staan terwijl ik de trailer schoon ging maken en terug zetten, auto uitpakken. Wederom braaf en maar een beeeeeetje ongeduldig.
En als klap op de vuurpijl nog even hoofdstel geoefend. Zelfs halster helemaal af en hoofdstel op. Het is goed geweest te switchen van dubbel gebroken kneveltrens naar ongebroken, die vindt ze echt dikke prima.

Grooooote knuffel en extra snoepjes en weer terug in de wei.

Beterschap voor alle brokkenpiloten en pechvogels!
Laatst bijgewerkt door Qimm op 05-02-21 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:51

Kleine foto spam van mijn aankoop die dinsdag goed gekeurd is en sinds gister op stal is en nu de officiële deelname aan dit topic *\o/*

Shadow van het dauwhof maar omgedoopt tot Smurf
Volledig groen op halstertje en dekentje na
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lachen kan hij ook al :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteravond al meteen kennis gemaakt met de longeersingel want hij kwam bezweet met schuim van de vrachtwagn. Nou zo snel geen deken met singels dus even met een logeersingeltje omgedaan en meneer deed alsof hij nooit anders had gedaan

Vanaf het moment dat hij aan kwam echt helemaal verliefd op hem. En hij leert zo ontzettend snel. Vannochtend kennis gemaakt met de kippen en de geit. Even kijken en dan stoer er voorbij *\o/* (de spelende kinderen met harde muziek van de buren was wel erg spannend maargoed :o )

Vanochtend ook even zn beentjes gekriebeld. 2 seconden dacht hij huh waarom zit je aan mn been en daarna was zijn hooi eten belangrijker :D Ook bij de bezichtiging mocht ik niet aan zn oren zitten dus ik dacht oke dat wordt nog leuk maar vanochtend mocht ik ze gewoon dubbelvouwen en erin knijpen

Sta echt te poppelen om te ervaren hoe hij alles leert en hoe snel hij leert