Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:03

CalipsoLover schreef:
Ik dacht idd dat Andalusiër het ras is en PRE het stamboek. Maar een Andalusier zonder stamboek is vaak niet 100% een Andalusier of toch geen bewijs om dat te kunnen bevestigen. Het is dan ook gewoon een paard zonder papieren. Nu ja op een stamboom kan je niet rijden natuurlijk, maar het is wel een meerwaarde en zeker in de prijs.

Hebben jullie nog tips voor mijn bezichtiging zondag of dingen waarop ik moet letten? Het paard is dus nog geheel groen, uiteraard niet gereden want ze is nog geen 3 jaar. Staat in een kudde, maar kent eigenlijk nog niet zoveel. Zou wel braaf in de omgang zijn dus niet vreemd van mensen maar er is nog niet veel grondwerk mee gedaan en denk dus ook niet dat ze de longe etc al kent.

Loopt ie netjes? Iberische paarden hebben nogal eens de neiging tot maaien. Het wordt mensen graag wijs gemaakt "dat hoort bij het ras" maar dan is het een tot raskenmerk verheven bouwfout. Gel*l dus.
Laat het paard recht op en van je af lopen en kijk naar de beweging. Die moet recht zijn, zonder zijwaartse bewegingen.

Andalusiers bestaan niet; dat zijn kippen, zoals al eerder gezegd en daarmee is het inderdaad een papierloze pony die eigenlijk vanalles kan zijn. Men is in het buitenland niet zo moeilijk om er wat papieren bij te verzinnen. Daar moet de prijs naar zijn en zo niet, verder zoeken.

StonedRomy

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:58

Ik had voor morgen een heel aantal afspraken op de planning, allemaal kunnen afzeggen. Voel me daar zo schuldig om, maar kan gewoon niet op een vreemd paard stappen met maar een werkende hand. Afbeelding

Gebeten door een hond.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 00:25

StonedRomy schreef:
Ik had voor morgen een heel aantal afspraken op de planning, allemaal kunnen afzeggen. Voel me daar zo schuldig om, maar kan gewoon niet op een vreemd paard stappen met maar een werkende hand. [ [url=m/lfvHkQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gebeten door een hond.

Oh jeetje, dat ziet er heftig uit! Sterkte :(:)

@Marlies1 wat een leuk dier!
Ben momenteel al twee keer wezen kijken bij een andere pony die mij nog steeds aanspreekt :o

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:14

Dat ik toen bij mijn 1,5 jarige merrie ging kijken heb ik er inderdaad even los in de bak gehad zodat ik er kon zien lopen. Ze stond apart dus even vast gezet en beentjes opgetild. Was verder braaf dus meteen ja gezegd inmiddels is ze 12 :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:27

ikke schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik dacht idd dat Andalusiër het ras is en PRE het stamboek. Maar een Andalusier zonder stamboek is vaak niet 100% een Andalusier of toch geen bewijs om dat te kunnen bevestigen. Het is dan ook gewoon een paard zonder papieren. Nu ja op een stamboom kan je niet rijden natuurlijk, maar het is wel een meerwaarde en zeker in de prijs.

Hebben jullie nog tips voor mijn bezichtiging zondag of dingen waarop ik moet letten? Het paard is dus nog geheel groen, uiteraard niet gereden want ze is nog geen 3 jaar. Staat in een kudde, maar kent eigenlijk nog niet zoveel. Zou wel braaf in de omgang zijn dus niet vreemd van mensen maar er is nog niet veel grondwerk mee gedaan en denk dus ook niet dat ze de longe etc al kent.

Loopt ie netjes? Iberische paarden hebben nogal eens de neiging tot maaien. Het wordt mensen graag wijs gemaakt "dat hoort bij het ras" maar dan is het een tot raskenmerk verheven bouwfout. Gel*l dus.
Laat het paard recht op en van je af lopen en kijk naar de beweging. Die moet recht zijn, zonder zijwaartse bewegingen.

Andalusiers bestaan niet; dat zijn kippen, zoals al eerder gezegd en daarmee is het inderdaad een papierloze pony die eigenlijk vanalles kan zijn. Men is in het buitenland niet zo moeilijk om er wat papieren bij te verzinnen. Daar moet de prijs naar zijn en zo niet, verder zoeken.

Ik vind dat maaien leuk staan omdat dat het paard een exotische uitstraling geeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:59

anjali schreef:
Ik vind dat maaien leuk staan omdat dat het paard een exotische uitstraling geeft.

Ja, de rommel wordt geëxporteerd en dus wordt het in het buitenland maar verheven tot "raskenmerk". in die context heb ik er ook geen probleem mee, maar het is en blijft een bouwfout waar risico's bij horen en waar je dus extra alert op moet zijn dat het goed blijft gaan in de gewrichten.

Overigens is het niet per se exotisch, Friezen hebben er ook vaak "last" van :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 11:41

Ik ga niet naar een PRE kijken, was gewoon even een quote op iemand anders.

Nu heb ik gelukkig wel ervaring met jonge paarden en zadelmak maken, het is wel al jaren geleden en heb ook al iemand die me zou helpen er mee, helemaal alleen ga ik het niet doen. Jammer genoeg kan zij niet mee, ga wel iemand anders meenemen. Als ik er een goed gevoel bij heb neem ik haar sowieso ook nog een keer mee en heb beloofd veel videos te maken en door te sturen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:22

We zijn nu op de terug weg naar huis! Ik ben officeel de eigenaar nu :D Zijn naam is Vindur en hij is een 19 jarige tinkerruin. Naast hem staat de aanwinst van m'n zusje, een shetlandertje die Bako heet haha.

Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 14:23

Kiki1995 schreef:
We zijn nu op de terug weg naar huis! Ik ben officeel de eigenaar nu :D Zijn naam is Vindur en hij is een 19 jarige tinkerruin. Naast hem staat de aanwinst van m'n zusje, een shetlandertje die Bako heet haha.

[ [url=m/FeIhQc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah wat leuk! Veel geluk en succes met je nieuwe topper. Laat je ons nog wat foto's zien?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:24

Balen, StonedRomy!
Gefeliciteerd, Kiki1995!

Domi_94 schreef:
@Marlies1 wat een leuk dier!
Ben momenteel al twee keer wezen kijken bij een andere pony die mij nog steeds aanspreekt :o
Leuk!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:31

Bedankt!! Ja er komen zeker meer foto's aan als hij zometeen gesettled is op stal!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 12:51

Ik kom juist terug van mijn afspraak. Het is een onwijs leuk dier. Ze wordt in april 3 jaar, maar is nog zeer weinig mee gedaan en komt echt het land uit, daarom dat ze er ook de hoofdprijs niet voor vragen want er is dus wel nog wat werk aan voor je ze zadelmak kan gaan maken. Ze staat 24/7 buiten in een kudde, helaas kon hij ze er niet meteen uit krijgen en heb ze daarom enkel in de kudde zien bewegen. Ze loopt goed, mooi achterbeen gebruik. Enige minpuntje was dat haar hoeven lang waren. Maar ze was lief, zeker niet vreemd van mensen en ook niet brutaal. Ik denk dat ik volgende week nog een keer ga kijken en neem dan iemand met wat meer deskundigheid mee.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:13

Hier is hij! Ik ga binnenkort een leuk stal bordje voor hem laten maken. (Zodat mijn moeder stopt met hem Sven te noemen :') )
Afbeelding
Afbeelding

Melleke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:14

Ik ga een 2de paard bij kopen. Een draver :)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:25

Kiki1995 schreef:
Hier is hij! Ik ga binnenkort een leuk stal bordje voor hem laten maken. (Zodat mijn moeder stopt met hem Sven te noemen :') )
[ [url=m/v8iZUu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VKIMoi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd *\o/*
Hij ziet er heel lief uit. Sven is stiekem ook wel een leuke naam

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:32

Melleke24 schreef:
Ik ga een 2de paard bij kopen. Een draver :)

Dat is niet moeilijk; even Ruitje een PB sturen...... :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:58

Sven is echt een leuke naam <3 het paard waar ik vandaag naar ben gaan kijken heet Maria _O- :r

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:09

Ik ben, ondanks mijn hand, gaan kijken bij twee paarden. Wist niets van de dieren af, alleen de leeftijd en de schofthoogte. Ze waren al 5 jaar niet onder het zadel geweest en staan al maanden stil. 2 rondjes aan de longe gehad en voelde zo goed aan, dat ik gewoon ben opgestapt. Half rondje hebben ze hem nog vast gehouden en toen was het op goed geluk rijden. Alleen de keuring nog afwachten, maar als het goed is ben ik eigenaar van een 17 jarige draver ruin.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 15:38

Ah wat leuk! Hoe meer ik er over nadenk en naar de foto's/filmpjes kijk hoe meer ik ook denk dat ik mijn droompaard gevonden heb, iedereen is ook heel lovend over haar. En dat al bij de allereerste die ik ga bezichtigen _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:02

Ik heb besloten mijn zoektocht te staken. We willen over een paar jaar een huis kopen en een eigen paard drukt best zwaar op het te lenen bedrag.

Ik blijf hier wel lekker meelezen :D.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 18:22

Oh wat jammer! Maar natuurlijk weer een andere deur die opengaat, veel succes met je huisje!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:25

Woensdag een bezichtiging.
Paard is nog niet geadverteerd.
Verkoper heeft geen haast, dus dat is fijn.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:26

Leuk, Kiki! Lekker genieten nu!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:53

esje01 schreef:
Woensdag een bezichtiging.
Paard is nog niet geadverteerd.
Verkoper heeft geen haast, dus dat is fijn.

Dat geluk heb ik ook.

Ik heb deze week toch nog een afspraak gemaakt met een ander paard, ook een zwarte merrie van bijna 5 jaar dus wel al bereden. Staat echt vlakbij dus hoef niet ver te rijden. Heb afgesproken met mijn moeder om toch gewoon te gaan kijken voor de zekerheid aangezien ik nog geen andere paarden gezien heb.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:56

Is wel heel fijn als de eigenaar alle tijd neemt! Veel succes woensdag.

Ik twijfel of ik het paard met de trailer ga ophalen ( 15 minuten ) of gewoon lekker ga wandelen. Is zo’n 10 km door de velden. Paard is wel geheel uit conditie, maar heeft begin december nog 10 km voor de koets gelopen.