Art_Ificious schreef:Ik ben eens dat er bedenktijd moet zijn ook. En anderzijds weet ik het niet zo goed.
Ik ga eerlijk en open zijn.
Ik heb een week verlof gehad, in die week limo zelf wat verder getraind. Onder toeziend oog van stalbaas en stalgenoten. Want ik mocht niét rijden als er niemand in de buurt is. Dat was zo afgesproken ivm veiligheid.
Opstappen, afstappen, opzadelen los in de piste allemaal geoefend en gaat super.
Dan gestapt en draf erbij genomen.
Dit 3 dagen lang herhaald.
1 dag rust gekregen.
Dag erna weer even gereden kreeg hij een vluchtreactie terwijl hij lekker aan het draven was. Stalgenoot vond hem lekker lopen en ook niet erg gespannen dus die vluchtreactie was eeg onverwacht. Bij de bakwand scherpe draai waardoor ik eraf lag.
Limo was wel snel rustig. Even aan de hand gestapt en weer erop.
Toen kwamen stalgenoten zelfs bij in de bak met hun paarden en weer eruit voor buiten te wandelen. Al die tijd bleef limo rustig en zelfs wanneer de merrie galoppeerde en draafde door de bak bleef limo rustig stappen en kauwen op het bit. Niks aan de hand en heel goed afgesloten.
Dag nadien opstappen, en bij het willen ronstappen vliegt limo in galop waarvan ik twee rondes uitzat maar dan gaat limo op de bakwand af remt en draait scherp, zadel zakt scheef en ik lig er weer af. Zadel hing op de ribben dus limo in paniek rondrennen.
Daarna niet meer opgestapt enkel wat grondwerk gedaan om tot rust te komen.
Drie dagen rust gehad en zondag weer erop geweest met een beter passend zadel, wederom vanuit stap uit het niets wegschieten recht naar de muur en scherp draaien op het laatste moment.
Vanaf toen besloten het niet meer zelf te doen. En zelfs mijn zus die me niet geloofde dat limo er zomaar vandoor schiet stond er perplex bij en kon niet begrijpen wat er gebeurde.
Dus eerst gaat het erg goed en is hij ook kalm en meer ontspanning al (kauwen, oortjes niet strak naar achter maar afwisselend naar voor opzij naar achter, netjes stilstaan en me laten bijsingelen). En dan ineens uit het niets vluchtgedrag waarbij hij blind op de muren/bakwand afrent.
Jemig wat dom
en dan ook nog met een slecht passend zadel. Dit zijn nu net van die cruciale fouten die je niet moet maken met beleren, omdat je deze manier een paard een hele slechte start mee geeft. Volgens mij ben je genoeg gewaarschuwd van te voren, dus ik vind het echt mega dom. Hoop dat je je lesje hebt geleerd en dat het voor dat arme paard nog goed kan gaan komen bij een prof trainer.