[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 18:27

bigone schreef:
Tj, een jong dier inrijden met een niet passend en ook nog verschuivend zadel, dat is op z'n zachtst gezegd heel dom. wanneer je een dier een trauma wil bezorgen is dit een manier. Fijn dat je nu een passend zadel hebt en zorg er voor dat het echt goed past.
als iedereen (inclusief student zadelmakerij met opleiding in Engeland) me bevestigd "ja past, ligt goed,..'" en bij longeren ook stabiel blijft liggen (niet schuiven, kiepen, klapperen) dan geraak je vanzelf overtuigd dat het past. (Wintec springzadel)
Helaas was dit dus duidelijk niet het geval, zadel blijkt gewoon 3-5cm te lang (kussens me cair kon geen kwaad zeiden sommigen me) en de smal/normale boom te smal en de medium boom nét iets te breed. Iets ertussen is er helaas niet. Door die te brede boom ging die dus schuiven, en limo is zelf ook scheef wat het zadel extra doet scheefzakken omdat hij het zadel scheef duwt.

Limo is linksom een stijve plank, Osteopaat is pas ook langs geweest voor een lesje rechtrichten.

Ik wacht morgenavond af. Klikt het toch niet zo goed breng ik limo naar een andere trainer.

hwn

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:39

Tja, Wintec is voor paarden/pony's met Arabisch bloed meestal een no go, heb hier zelf 5 eigen paarden (waarvan 4 arabieren) en geen enkele waarbij een 17 inch Wintec zelfs kort genoeg is.

En had wel verwacht dat Limo vluchten als reactie zou kiezen (beter dan bokken vind ik), de éénteugelstop installeren vind ik dan een goede optie.

Ik pb je even over je africhtster, want denk dat ik haar gevonden heb op 2dehands en heb mijn twijfels.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:52

Waar ik ergens ook wel benieuwd naar ben, natuurlijk ben je niet verplicht om te antwoorden.. Wat zijn je beweegredenen om nu in je verlof er toch voor te kiezen te gaan rijden? Wat is je voorbereiding geweest tot het rijden?

Ik verwonder me er oprecht over. Allicht heb je gewoon je eigen beweegredenen en dat is prima, je hoeft ook niet alles op Bokt te melden. Maar ik wil het toch vragen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:57

Ik ben, net als Leo, daar ook wel nieuwsgierig naar. In mijn boekje is Limo nog lang niet klaar voor een mens op zijn rug en ik dacht ook eigenlijk dat je er nog een flinke tijd mee zou wachten (en het niet zelf te doen, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden).

Het komt op mij wat grillig en ondoordacht over, eerlijk gezegd. Zonde.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 20:14

Hij reageerde erg goed met longeren met zadel en losse steigbeugels. Niet vluchten, wegspringen, etc maar netjes luisteren naar mij en mijn commando's.
De stap verder heb ik onder toezicht gedaan. Als ik te snel zou gaan had mijn stalbaas me dat sowieso gezegd. Hij vond namelijk dat ik met mijn vorige pony wel te snel ging en beter wachtte tot die wat ouder was dan juist drie.
Met limo zei hij zelf om er op te gaan en niet ene dag maar meerdere na elkaar zodat het een gewoonte wordt.
Het ging ook goed tot er een dag tussenin zat dat hij rust heeft gehad.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:35

Tussen losse stijgbeugels en een ruiter zitten nog wel wat stappen. Maar daar zijn wel de meningen over verdeeld dus laat ik verder in het midden. Er zijn ook mensen die het zo aanpakken, ik ben er geen fan van maar dat betekent niet dat het niet ook een manier is.

Wat denk je van mijn vorige bericht met betrekking tot het emmertje?
Het klinkt mij niet logisch in de oren dat Limo vlucht omdát hij een rustdag heeft gehad (en dus 'de gewoonte doorbroken is'), maar dat kan dus allerlei oorzaken hebben. Allerbelangrijkste is dat degene op zijn rug hem moet kunnen bijstaan en ondersteunen in het leerproces, zodat hij gaat leren wat die juiste reactie is. Juist omdat een paard dat dit nog niet geleerd heeft, bij schrik, angst of simpelweg even te veel op zijn bord, primair gaat reageren (=vluchten).
Afijn, ik val in herhaling. Ik ben wel benieuwd wat je gedachten bij die post zijn.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:37

Zou het niet kunnen dat de vluchtreacties komen vanuit die beginnende artrose in zijn rug? Misschien dat je net even anders ging zitten? Of misschien had hij spierpijn omdat hij het nog niet gewend is om gewicht te dragen? Ik hou juist bewust 2 a 3 dagen tussen het rijden om de spieren te laten herstellen. Ik vind het wel heel dapper van je dat je er zo bent op gestapt. Ik hoop dat je over een tijdje heerlijk ontspannen op je paardje kan gaan rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:31

Wat ik werkelijk niet kan begrijpen is dat je met een zo groen en jong paard meteen maar even 3 dagen achter elkaar erop gaat, alleen omdat jij toevallig verlof hebt. Die paniek is het gevolg van teveel prikkels, te snel achter elkaar, geen tijd het te verwerken. De 3 x per week die de trainster voorstelt is echt meer dan genoeg en ga dan asjeblieft niet tussendoor zelf bezig met longeren enzo. Gun het dier alles te verwerken. Op deze manier breek je vertrouwen en spierkracht alleen maar af. Dat het nu mis is gegaan is echt je eigen schuld en volledig te wijten aan je ongeduld en nu ben je 10 stappen achteruit ipv 1 vooruit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:42

Oei wat zonde dat je gevallen bent, dat is voor de meeste jonge dieren echt een straf waar ze daarna behoorlijk van overstuur kunnen zijn.

Voor een 3 jarige is 3x per week absoluut in orde. Zeker als je tussendoor gewoon een beetje wandeld en poetst.

Hopelijk heb je een ervaren trainer uitgezocht die een flinke dosis rust meebrengt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:02

Sizzle schreef:
Oei wat zonde dat je gevallen bent, dat is voor de meeste jonge dieren echt een straf waar ze daarna behoorlijk van overstuur kunnen zijn.

Voor een 3 jarige is 3x per week absoluut in orde. Zeker als je tussendoor gewoon een beetje wandeld en poetst.

Hopelijk heb je een ervaren trainer uitgezocht die een flinke dosis rust meebrengt.

En een trainsters die heel goed is in dingen overbrengen naar eigenaar. Eigenaar moet in dot geval nog het meeste leren ben ik bang.
Eerlijk gezegd denk ik dat bij trainsters thuis beter is voor alle partijen.
Ook voor jou Ts dan kan in je tussendoor ook niet in de verleiding komen om wel weer dingen te gaan doen. Nu het een paar keer mis gegaan is wordt de training alleen maar lastiger slechte dingen afleveren gaat meestal stuk moeilijker dan goede dingen aanleren.
Als Limo wel thuis blijft maak met trainster heie
duidelijke afspraken wat ze verwacht dat er tussendoor gedaan wordt. En hou je ook aan deze afspraken . Je bent best gevoelig voor wat de omgeving zegt en doet. Ook al zegt de halve stal je kan er tussendoor dit en dit mee doen als dit niet met trainster afgesproken is doe het niet !
Klikt het met deze persoon niet zoek iemand anders ervoor maar ga aub echt niet meer zelf verder

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 22:12

Denk erom limo is 4 niet een driejarige. Ik lees het nu al vaker dat er driejarige gezegd wordt. Maar hij is van 13/05/2014

Oji, je was er niet bij dus kan je niet oordelen. Je weet niet hoelang ik erop geweest ben, hoe ik te werk gegaan ben, etc. Ik ben heus geen drie dagen achtereen een uur lang erop geweest. Nee ik heb het rustig opgebouwd. Eerste keer was 10 min en enkel in stap eerste keer draf aan beide kanten was aan de longe en ook maar 20 min erop gezeten, bewust gekozen om galop nog achterwege te laten.
Hij ontspande ook echt bij het draven ohz aan de longe (briezen hoofd wat lager oortjes naar voor).
Na enkele goede rondjes ook weer even gestapt en daarna afgestapt om aan de hand uit te stappen.

Jennyxx: ik moet eerlijk bekennen dat ik daar vandaag ook wel aan gedacht heb. Maar volgens twee dierenartsen die de foto's gezien hebben (buiten de arts van de kliniek) was er niets kwaads te zien wat eventueel pijn kan veroorzaken en zij gaven ook groen licht om te gaan beleren. Van de kliniek mocht rijden ook gewoon.
Ben wel aant denken om eventueel een scintigrafie te doen (900€) moest het vluchtgedrag blijven behouden ondanks beleren door ervaren trainer.

Leo, heb heus alles gelezen maar nog niet op alles een antwoord. Sommige dingen ben ik aan het overdenken. ;)

Genja,
Ik ga nu zelf ook niet meer verder, no worries ;)
Als het niet klikt met deze wordt een sowieso een andere trainer maar idd ene die niet op verplaatsing komt. Anderzijds is dán ook niet zeker hoe limo gaat reageren als hij terug naar mij komt. En dát is de reden dat deze trainer die morgen komt voorstelde om toch tot bij mij te komen ipv limo bij haar te stallen.
Ze kan niet verzekeren dat als limo bij haar rustig gereden kan worden, limo bij terugkomst óók rustig bereden kan worden ivm stress van opnieuw verplaatst worden. Ik weet echter ook niet hoevaak per week er op een trainingsstal met de paarden gewerkt wordt. Dit is allemaal nieuw voor mij.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:21

20 minuten is echt lang voor een paard die dit nog niet kent. En zeker als je dit 3 dagen achter elkaar doet. Pas op dat je je paard niet overvraagt/voorkom blessures bij jezelf en je paard.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 06:52

20 minuten is heel lang.

Iets in zijn systeem laten komen door dagelijks kort te herhalen is een goede methode, mits het om iets bekends gaat ter bevestiging. Niet als het gaat om nieuwe dingen. Verwerken is zo zo zo belangrijk. Als je een dier die tijd niet geeft, is je training niet gebaseerd op hem iets leren, maar hem overbluffen. En dat gaat 'goed' tot een bepaald punt dat voor ieder paard anders is. Maar hij leert er niets van. Behalve nu je bent gevallen dat er enge dingen gebeuren. En ja, helaas door schade en schande ervaringsdeskundige wat dat vallen betreft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:02

Art_Ificious schreef:
Denk erom limo is 4 niet een driejarige. Ik lees het nu al vaker dat er driejarige gezegd wordt. Maar hij is van 13/05/2014

Oji, je was er niet bij dus kan je niet oordelen. Je weet niet hoelang ik erop geweest ben, hoe ik te werk gegaan ben, etc. Ik ben heus geen drie dagen achtereen een uur lang erop geweest. Nee ik heb het rustig opgebouwd. Eerste keer was 10 min en enkel in stap eerste keer draf aan beide kanten was aan de longe en ook maar 20 min erop gezeten, bewust gekozen om galop nog achterwege te laten.
Hij ontspande ook echt bij het draven ohz aan de longe (briezen hoofd wat lager oortjes naar voor).
Na enkele goede rondjes ook weer even gestapt en daarna afgestapt om aan de hand uit te stappen.

TS uit deze reactie blijkt maar weer hoe "groen" je zelf bent.
3 4 of 5 maakt niet zoveel uit bij het beleren. Het is een domme actie. Trek er lering uit en laat het beleren aan een professional over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:21

Ik snap dat je het graag zelf wil doen maar je hebt het eerst over een trainer die kan helpen en nu stap je er dus toch zelf op met de nodige consequenties... :\
Nu heeft de toekomstig trainer waarschijnlijk al een moeilijkere start omdat Limo weet dat hij mensen eraf krijgt als hij even gaat rennen....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:29

Ik vraag me af of ze je nog wel wil helpen als ze dit zou weten... Ik zou zeggen: doe het lekker zelf maar dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:32

Art_Ificious schreef:
Ik ben eens dat er bedenktijd moet zijn ook. En anderzijds weet ik het niet zo goed.

Ik ga eerlijk en open zijn.
Ik heb een week verlof gehad, in die week limo zelf wat verder getraind. Onder toeziend oog van stalbaas en stalgenoten. Want ik mocht niét rijden als er niemand in de buurt is. Dat was zo afgesproken ivm veiligheid.
Opstappen, afstappen, opzadelen los in de piste allemaal geoefend en gaat super.
Dan gestapt en draf erbij genomen.
Dit 3 dagen lang herhaald.
1 dag rust gekregen.
Dag erna weer even gereden kreeg hij een vluchtreactie terwijl hij lekker aan het draven was. Stalgenoot vond hem lekker lopen en ook niet erg gespannen dus die vluchtreactie was eeg onverwacht. Bij de bakwand scherpe draai waardoor ik eraf lag.
Limo was wel snel rustig. Even aan de hand gestapt en weer erop.
Toen kwamen stalgenoten zelfs bij in de bak met hun paarden en weer eruit voor buiten te wandelen. Al die tijd bleef limo rustig en zelfs wanneer de merrie galoppeerde en draafde door de bak bleef limo rustig stappen en kauwen op het bit. Niks aan de hand en heel goed afgesloten.

Dag nadien opstappen, en bij het willen ronstappen vliegt limo in galop waarvan ik twee rondes uitzat maar dan gaat limo op de bakwand af remt en draait scherp, zadel zakt scheef en ik lig er weer af. Zadel hing op de ribben dus limo in paniek rondrennen.
Daarna niet meer opgestapt enkel wat grondwerk gedaan om tot rust te komen.
Drie dagen rust gehad en zondag weer erop geweest met een beter passend zadel, wederom vanuit stap uit het niets wegschieten recht naar de muur en scherp draaien op het laatste moment.

Vanaf toen besloten het niet meer zelf te doen. En zelfs mijn zus die me niet geloofde dat limo er zomaar vandoor schiet stond er perplex bij en kon niet begrijpen wat er gebeurde.

Dus eerst gaat het erg goed en is hij ook kalm en meer ontspanning al (kauwen, oortjes niet strak naar achter maar afwisselend naar voor opzij naar achter, netjes stilstaan en me laten bijsingelen). En dan ineens uit het niets vluchtgedrag waarbij hij blind op de muren/bakwand afrent.

Jemig wat dom 8)7 en dan ook nog met een slecht passend zadel. Dit zijn nu net van die cruciale fouten die je niet moet maken met beleren, omdat je deze manier een paard een hele slechte start mee geeft. Volgens mij ben je genoeg gewaarschuwd van te voren, dus ik vind het echt mega dom. Hoop dat je je lesje hebt geleerd en dat het voor dat arme paard nog goed kan gaan komen bij een prof trainer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:39

Art_Ificious schreef:

Deze reactie toont alleen maar hoe weinig kennis jij hebt van hoe om te gaan met groene paarden. Dat je werkelijk geen idee hebt hoeveel impact jouw acties op de vorming van Limo hebben en hoeveel je al verknalt hebt. En dan ook nog eens met een paard waarvan je keer op keer aangeeft dat hij zo snel overprikkeld en onzeker is, hem zo overprikkelen. Ik hoef daar niet bij geweest te zijn om te weten dat jij echt veel te veel en veel te snel wilt. Sterker nog, ik zou dat niet willen zien want ik had je aan je haren van dat dier afgetrokken. Dit is zo niet eerlijk naar je paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:48

Lieve TS, het is zo verleidelijk om te gaan rijden, zeker als ze braaf zijn.
En als ze dingen braaf doen, wil je vaak te snel. Vaak genoeg op mijn oude werk gezien, die beestjes kregen gewoon geen tijd om alles op een rijtje te zetten.
Maar als je niet goed weet wat je doet gaat er meer fout dan goed helaas.
De basis, het begin is zo belangrijk voor een (jong) dier.

Ik vind 3 keer in de week meer dan zat voor zo'n dier. Hij moet het ook kunnen verwerken. Dus dat de vrouw (?) drie keer in de week komt meer dan zat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:51

Hoop dat een trainster uitkomst biedt! Wat ik wel even wil vermelden nog. Cavia is vijf en wordt 15 min tot 30 min per keer gereden. 3 Max 4 x per week. Rustig aan. Een korte goede training is fijner om op te borduren. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:53

Wat k.lote dat je gevallen bent.. En wat jammer dat hier weer zoveel rotopmerkingen moeten volgen.
Alsof je je al niet rot genoeg voelt. :(:)

Was ook niet zo handig maarja dat weet je nu zelf ook wel. Ik denk dat het een goed idee is dat je hem elders laat beleren :j

Ik ben vorige week ook gevallen, en hij heeft er écht geen trauma aan overgehouden.. Dat hoeft echt niet zo snel te gaan hoor. Ik zou het wel nu laten rusten en wachten tot hij in training staat. Ik vind 3x trouwens niet weinig, ik train zelf maar 2x per week waarvan 1x rijden. Maar Lars is 3.

Heb je je bezeerd?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:54

Oh nog wel iets anders! Ik heb de filmpjes van het rijden gezien. Eerlijk is eerlijk, TS is kalm, stoer en vriendelijk. Waarom Limo schrikt kan tal van redenen hebben, maar ik denk niet dat hij een groot trauma eraan heeft overgehouden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:55

Het is nog niet eens zozeer dat hij leert dat hij mensen er af kan krijgen door te rennen; hij leert wel dat rijden spannend of zelfs eng is/kan zij . En dan krijgt de primaire reactie voorrang en zodra de ruiter valt is de druk uiteindelijk weg en dus is er ruimte om weer tot zichzelf te komen en te kalmeren.
Hij moet nu eerst leren andersom te gaan denken: voorwaarts en rennen mag geen oplossing meer zijn. En echt, dat goed aanleren moet je niet zelf willen en ook een trainer moet verrekte handig zijn en kennis van zaken hebben om dat goed op te lossen. Weet dus wie je uitkiest. Voor je het weet lost iemand het op middels "symptoombestrijding" en lijkt hij goed te zijn, maar krijg je het verder in het proces keihard terug. Hoeft niet, kans is wel heel groot aanwezig.

[Edit] ik spreek ook zeker niet over een trauma, dat gaat idd wel wat stapjes verder. Wel om een complexere situatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:02

Met zadelmak maken moet je inderdaad gewoon iemand hebben die er ten eerste op kan blijven zitten, die ten tweede het hoofd omhoog kan houden als een paard wilt gaan bokken oid. En die gewoon voorwaarts kan blijven rijden, en het paard kan blijven "leiden" bij schrikreacties e.d. zodat het vertrouwen krijgt ohz.

Dit paard heeft nu even extra bevestigd gekregen dat een ruiter eng is, want als je schrikt word dat bevestigd door een ruiter die er afknalt en een zadel wat opzij schuift. 10 stappen terug ipv 1 vooruit...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:20

Pff wat een slechte ervaring voor je jonge paard. Echt heel erg zonde dat hij nu rechtstreeks op het zadel is gaan panikeren. Ik zou hem wegbrengen TS, doe er even afstand van en laat hem daar een maand in training staan. Ga dan de volgende maand daar naar stal en breng hem dan weer naar huis als hij daar klaar voor is. Maar ga er niet meer zelf mee knutselen want dat gaat zeker nog wel een keer met minder geluk voor beide aflopen.