[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 11:20

Vandaag (zometeen) fotoshoot door KBK (niet de paarden, maar mijn 2 Dobermanns, waarvan de reu al erg oud is (bijna 12 jaar) , dus nu of nooit, voordat-ie er niet meer is).
Geen paarden dus vandaag.
Wel globaal en rustig trainingsschema opgesteld voor zowel Jaopie als Khavanna, anders wordt het weer een vrijblijvend rommeltje. Hoewel ik echt niet van "moeten", druk endwang hou, moet er natuurlijk wel een plan en structuur zijn.
Dat schema gaat morgenochtend in, beginnend met Jaopie OHZ. Die krijgt dan weer z'n eigen topic.
Ik ga ze om de dag "doen", anders red ik het qua tijd (en aandacht!) niet.

Doel dit jaar: Jaopie weer op conditie en buitenritjes zonder ervandoorga-idioterie
Khavanna in elk geval OHZ rijden

Heb er na een jaar paarden min of meer vrij gegeven (na mijn rechtricht-avontuur met Jaopie) weer zin en vertrouwen in. Een jaar!

Dit jaar komt er geen les-instructiefiguur in elk geval (beetje allergisch van geworden, zeg maar). Kan zelf voorlopig met de paarden vooruit de rest van dit jaar. Basis, basis, basis.

Yvankaxx

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:43

Je was eerst altijd zo tevreden over steef, wat is er gebeurt dat je zo anti bent geworden?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:02

Yvankaxx schreef:
Je was eerst altijd zo tevreden over steef, wat is er gebeurt dat je zo anti bent geworden?

Dat vind ik inderdaad ook een interessante omslag.
Dat jij de manier niks vind, betekent niet dat hij een slecht instructeur is, toch? Ik zie zowel bij jou als bij Tien de paarden er echt fijner door lopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 15:20

Ik ben helemaal niet "anti", de rechtricht-methode heeft met name mijn paard Jaopie (en ook andere paarden) rijtechnisch gezien veel goeds gebracht. En dat neem ik zeker in mijn verdere rijderij mee. Ik heb er een hoop van opgestoken!
Omdat ik het niet kies vind om persoonlijk te worden over mensen, wil ik het wat dat betreft hier bij laten.

De fotoshoot was erg euh... interessant. Met honden die geen seconde stil staan. Lekker foto's buiten in het bosje en bij het ven, zwemmende honden e.d..
Leuk!

Veel dank nog aan Tineke ( http://www.KBKfotografie.nl) en haar echtgenoot Maarten.

Zij brengen altijd veel rust met zich mee, wat 2 hectische Dobers plus hectische baas wel eens konden gebruiken op deze zondagmiddag.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:42

Soms komt aan een vriendschap gewoon een eind bedoel je. En dan maakt het niet uit of je getrouwd bent, gewoon vrienden bent of met instructie.

Geen negatieve dingen, maar de "klik" is weg zegmaar.

Krijgen we foto's te zien van je honden?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 15:48

@Rocamor, ja, laten we het daar maar op houden.

Hondenfoto's plaatsen laat ik geheel over aan Tineke (@KoudbloedKim), het plaatsen daarvan HIER lijkt me ook niet echt in dit topic thuishoren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:12

Mocht je nog wel eens op zoek gaan naar instructie dan kan ik je Silvia Schoenmaker van harte aanbevelen. Zij komt vanuit de westernwereld, maar denkt absoluut niet in hokjes. Ze gaat aan de slag met paard én ruiter, waarbij ze beide volledig in hun waarde laat. Wil niet zeggen dat je niet hard aan het werk moet :D Maar ik heb nog bij geen enkele instructrice/instructeur zo'n goed gevoel gehad na élke les. Ze is regelmatig bij ons in Noordlaren (zo ongeveer elke maand) dus je kan altijd een keer aansluitend haar naar jou toe laten komen :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:56

@Berdien: die tip hou ik zeker vast (met name met het oog op Khavanna)! Bedankt.

Nou okee, hier dan:
reu Damon, Dobermann, bijna 12 jaar

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:58

Knappe foto!

Je mag altijd een keer komen kijken als we les hebben, da's geen enkel probleem.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:13

Lijkt hij op Jaopie? Zie hem daar lekker aanwezig zijn

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 13:14

Jawel, ik zie zeker karakterlinken tussen mijn honden en mijn paarden.

Jaopie is net als Damon niet zo uitbundig, wél erg trots en ingenomen met zichzelf.

Khavanna en Calla hebben ook wel overeenkomsten: jonge dolle meiden die "maar wat doen".

Zie hier foto van teefje Calla:Afbeelding

maar vooral ook:

Afbeelding

Ik zie wel degelijk overeenkomsten tussen oudere reu en Jaopie en jonge teef en Khavanna!

Misschien komt dat wel een beetje door mijzelf en hoe ik met ze omga, want zowel honden als paarden zijn beste spiegels voor de mens.... :x

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:02

Ben je al met Jaopie aan de slag gegaan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:33

Geen idee wat ik tijdens de fotoshoot heb uitgespookt, maar blijkbaar een schouder/hals/nekspier of zoiets verrekt of overspannen gemaakt.
Tintelingen linkerhand en arm, kan nek niet goed naar links draaien, onderlangs schouderblad stevige pijn in verticale spier. Als ik er op druk voelt 't beurs aan. Al dágen, ik probeer die linkerarm nu maar zoveel mogelijk te laten rusten, dan zakt 't een beetje weg. Lijkt wel soort RSI-arm.....weetikveel.

Dus nee, hiermee natuurlijk niet met Jaopie aan de slag gegaan, moet dit eerst weg zijn. Lijkt me niet slim om als eenarmige bandiet met Jaopie te gaan stoeien... Balen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-09-16 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:34

Het zit je ook niet mee, Tijn!
Misschien naar de fysio?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:39

Nee, vind ik teveel gedoe, neem wel lekker warm bad en doe zoveel mogelijk met rechts.
Heb 't nog nooit gehad, dus dit is weer iets nieuws.
Pijnstillertje Ibuprofen extra dan voel je 't niet zo. Maar daar moet ik natuurlijk niet 'doorheen"gaan bewegen, overigens ook gezellig is typen met 1 hand... oefff...

Ik verwacht eigenlijk wel dat dit in een paar dagen/over het weekeind weer wegtrekt, hoor. Snap totaal niet hoe ik er aan kom, wanneer het gebeurd is, of wát het precies is... alleen dat het strontverelend is.
Jaopie valt na al die tijd niet om van nóg even wachten, vermoed ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:50

terpentijn schreef:
Nee, vind ik teveel gedoe, neem wel lekker warm bad en doe zoveel mogelijk met rechts.
Heb 't nog nooit gehad, dus dit is weer iets nieuws.
Pijnstillertje Ibuprofen extra dan voel je 't niet zo. Maar daar moet ik natuurlijk niet 'doorheen"gaan bewegen, overigens ook gezellig is typen met 1 hand... oefff...

Ik verwacht eigenlijk wel dat dit in een paar dagen/over het weekeind weer wegtrekt, hoor. Snap totaal niet hoe ik er aan kom, wanneer het gebeurd is, of wát het precies is... alleen dat het strontverelend is.
Jaopie valt na al die tijd niet om van nóg even wachten, vermoed ik.

Eigenwijs. Redelijk lange rsi=peesblessure/ontsteking geschiedenis hier. Ga naar je HA (kan zijn dat je injectie nodig hebt) en daarna fysio die ook goed manueel/chiro is. Blijf er mee aanklooien en je hebt zo chronische ellende te pakken die je overal in beperkt niet alleen je hobby's.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:58

Nee, iets chronisch moet 't niet worden zeg, hou op alsjeblieft!

Eigenwijs ben ik geloof ik wel, ik hou niet van al dat gedoe, ik denk altijd dat alles "vanzelf" maar over moet gaan. Ik wéét ook niet wat het is, hoor, en of het RSI is (en waarvan dan wel? geen idee) het was er opeens, zomaar overnight, ik stond er mee op.
Gedurende de dag naar de avond toe wordt 't meestal wat erger, rond het middaguur is het het minste (maar dat komt waarschijnlijk door de Ibu).
Ik kijk het nog een dagje aan, als het niet betert kan ik vrijdag nog langs de huisarts voor 't weekeind begint.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:01

Verstandig. Als het incidenteel is, van een verkeerde beweging of klem gelegen of zo, zou het snel beter moeten gaan. Als het langer duurt of vaker terug komt kan je beter er snel bij zijn, dan ben je er ook sneller vanaf.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 15:11

De linkerarm is vrijwel over, maar ik moet er nog wel mee oppassen dat ik het niet weer forceer.

Ik schat in op - als het tegen zit net na - het weekeinde weer de volledige functionaliteit terug te hebben. Ben het er ook wel helemaal zat van.

Zou wel moeten gaan met de paarden, want zoveel krachtzetting heb ik in m'n linkerarm natuurlijk niet nodig, zowel doe ik toch iets verkeerd. Alleen Khava longeren (want dat gaat beiden kanten op) ging niet, je moet toch die linkerarm geregeld optillen om richting aan te geven, evtl. elleboog omhoog voor blocking als ze mee moet lopen, etc.) én Jaopie halen, poetsen en opzadelen en rijden natuurlijk helemaal niet. Kan me in dit stadium ook geen (fysieke)onzekerheden veroorloven met beide paarden, om verschillende redenen bij noch de ene noch de andere.

Ik meld me weer zodra ik het programma met beide paarden weer heb opgepakt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:27

De paarden krijgen er niets van, als je even wat minder met ze doet, die vermaken zich wel. Als je hersteld bent, ben ik wel weer benieuwd naar je avonturen met de dame en de heer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 15:30

Haha, ik zelf ook, met deze snelheid is Khava bejáárd als ik er eens op kom te zitten (en ik ook....).
En ik ben ook enigzins onrustig, want ik wilwelweeresopJaopie na zo lang. Dat kriebelt inmiddels aardig.

Nou, herfst en winter komen er aan, lekker frisse paarden, natuurlijk, dus ik kan er tegenaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 12:32

Gisteren paarden verweid, maar het restant van de mineralen liksteen was nog in de andere wei achtergebleven, dus vanochtend vroeg erheen en de steen plus houderbij J. en Kh. in de wei gelegd.

Toch maar eventjes gekeken (zonder tools, had niks bij me behalve 2 appels...) of Khava nog wist wat lichaamstaal was: nou dat viel me niet tegen. De wei is vrij groot, maar ze bleef zonder iets netjes om me heen cirkelen. geweldig, want ze had natuurlijk meteen weg kunnen lopen, of uit kunnen breken. Kennelijk bleef ze liever bij mij in de buurt, gunstig! Ook van richting veranderen ging prima (dat mag ze van mij nog wel wat rustiger doen, want ze springt echt om, ipv gewoon om te draaien, maar beter een te prompte dan een moet-dat-nou reactie).
Van dat gewijs/gezwaai kreeg ik wel weer een stekerige arm, dus ik hield er vrij snel mee op (10 minuten).

Jaopie wilde zich een paar keer in de cirkel dringen, eigenlijk háár blokkeren, maar tot mijn blijschap kon ik die met een wijzende vinger en "Terug" uit onze buurt houden. Dat is best bijzonder, voor zijn doen, want het is doorgaans een opdringerig kereltje. Wellicht doordat ik háár anders ben gaan behandelen, ben ik hem ook anders gaan benaderen, gewoon veel stricter.
Voor hem dus ook geen overbodige luxe.

Nu eerst maar arm weer wat rust geven, rustig schilderij afmaken (schilder toch met rechts, het zijn nog wat ienieminie details)en morgen nog kalm aan met die arm, dan wil ik toch maandag weer verder met beide paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:39

Ik denk dat je dan zomaar even heel goed bezig geweest bent.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:50

Terpentijn hoe is het met jou arm/schouder? Hoe gaat het met je paardenvriendjes?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 16:14

@tamary had wel gelijk... duurde langer dan ik wilde en hoopte. Een klein beetje druk met de arm (bijv. m'n Dobers uitlaten/stokken gooien, Shetten verzorgen) en het was daarna meteen weer erger.
De eerste dagen nam ik gewoon een pijnstiller extra, maar ik was toch wel een beetje benauwd dat het daardoor chronisch zou worden, dus werd ik toch maar even een weekje de eenarmige Bandiet.
Dat nam niet weg dat ik in de wei wat (onbenullig) grondwerk kon doen, immers dat is nogal fiks gebaseerd op lichaamstaal.
ZIJ reageert daar echt geweldig goed op, ze is ook echt van de hele genuanceerde gebaartjes, Jaopie "moet het nog leren", want daar heb ik werkelijk nog nooit iets van NH/grondwerk/name it mee gedaan, dat is af en toe wel eens IN MY FACE geweest, hij staat je eerst aan te kijken van "are you serious"? Nee, echt, heb je dit zonet bedacht? Doe es normaal... Vervolgens besluit hij dat hij in die onzin geen zin heeft en wil een eind verder (met een demonstratieve NEE-rug) gaan staan grazen (maar het is dan toch wel onuitstaanbaar als ik met z'n vriendinnetje bezig ben, dus komt-ie van lieverlee weer terug sjokken).
Ik laat J. maar een beetje. Hij trekt zich mentaal momenteel een beetje terug, zie ik wel, hij wacht gewoon op het moment dat ik ONLY HIM er uit haal en hem weer opzadel.
Khava vindt dat grondwerk-gedoe buitengewoon boeiend, ik heb de indruk dat ze het allemaal ergleuk en spannend vindt, er is werkelijk nog niets voorgevallen waar ik over te klagen heb, behalve dat ze het allemaal wel wat kalmer mag aan doen. Ze valt bij wijze over haar eigen benen om te voldoen aan de (dus eenarmige) aanwijzingen, ik heb ook al gemerkt dat ze op mijn hoofdbewegingen of zelfs oogbewegingen heel opmerkzaam reageert. Daar is ze ook mee te sturen. Let wel: zonder tools, zonder longe, zonder zweep, zonder iets. Dat vindik wel iets, eigenlijk! Ik val met haar van de ene verbazing in de andere.
De arm is inmiddels zo goed als over, kan ze weer aan de longe, en ... DIE WEI UIT.

Khava trekt zich overigens helemaal niks van J. aan als ik met haar bezig ben.