Het moeten moet er zo te lezen weer een beetje af (ja, dat staat er expres zo, ik weet het). Willen is veel leuker, en kunnen ook. En die zijn volgens mij rijkelijk aanwezig
Om wat te relativeren: stel dat alles vanaf nu perfect volgens het boekje zou gaan. .. . Super saai toch?!!! De kunst van paardrijden is steeds weer naar de basis: 'zijn in het hier en nu'.
Anoniem
Geplaatst: 11-05-15 09:19
Anoniem schreef:
Het moet niet gaan over wat goed gaat of niet, zorg ervoor dat je lol hebt.
Precies dat!!!!
Ik heb me gisteren rot gelachen tijdens mijn les. Voor het eerst een trail-achtig parcourtje gedaan. Oke, daar valt nog heel wat te verbeteren op stuurmanskunst op de centimeter zeg maar
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-15 09:42
Foto uit de les van gisteren, tegen einde van de les. Moest halthouden, achterwaarts en van hieruit wegdraven.
Volgens Steef draafde hij ""zo licht als een veertje" met impuls weg.
Niks gaat hoe ik het wil: dit gebeurde het weekeinde: merrie Khavanna wilde de wei niet uit (dus: niet bij Jaopie weg) steigerde op het schouwpad en maakte daarbij tegelijk een halve draai naar links waardoor ik haar linkerhoef in m'n bek (op m'n kaak) kreeg. Auw. het oeroude probleem lijkt nu dus weer op te spelen bij haar. Dat terwijl de haflingers van de landeigenaren inmiddels al weer langzij in het weiland staan. Daar krijg ik nou echt een sik van. Dacht dat we dit stadium nu wel een beetje gepasseerd waren.
De dag na dit feest:
Jaopie is over de kop geslagen (gelukkig zat ik er niet op en had-ie ook nog geen zadel op)in z'n geheel. Hoe die het voor elkaar kreeg is me een raadsel, maar het ging als volgt: ik kwam 'smorgens aan en verstrekte hooi, dan moet ik altijd een "lijntje hooi" maken omdat hij Khava nogal eens er bij weg jaagt. Dat deed hij nu weer, maar dan anders, hij was veel feller, en ging haar echt een stukje achterna zitten. Toen kwam hij weer terug bij het hooi, en werd opnieuw kwaad, waarop hij een enorme cirkel in rengalop rende (Khava was al van het hooi weggerend), op de een of andere manier in volle vaart struikelde of slipte en een volledige salto voorover over zijn hoofd en hals maakte om met een dreun op z'n rug te belanden. Ik kreeg zowat een hartaanval. Ik dacht: O God, die heeft z'n rug gebroken. Maar hij stond meteen weer op, schudde zich uit en draafde meteen weer op het hooi toe. Daar heb ik die dag natuurlijk niets meer mee ondernomen verder.
Zit er een krankzinnigenbacterie in het drinkwater of zo?
Anoniem
Geplaatst: 19-05-15 16:34
Pff, dat is wel even pech hebben inderdaad! Helemaal als hij echt op z'n rug terecht kwam. Gelukkig lijkt er niks mis zo op het eerste gezicht. Sukkeltje dat het is, alsof hij ook maar iets tekort komt.
Jaopie kan echt ontzettend voedselnijdig zijn, echter deze crazyness heb ik ook nog nooit eerder van hem gezien. Ik weet wel dat hij ook af en toe van die 'geweldsexplosies" kan hebben, maar hij is nog nooit zó gevallen. Hij sloeg zuiver met een salto over z'n eigen hoofd heen, ik zie nog die achterbenen door de lucht suizen. Nou dan komt er wel wat gewicht op die rug neer. Hij moet dus over voor zijn gestruikeld, anders kan zoiets niet. Heb tot nog toe niets vreemds/diks/warms o.i.a. aan hem kunnen bemerken, maar ben nu wel even voorzichtig alvorens weer op te zadelen. Ik schrok me echt de pl.....! Voor mij was Jaopie in mijn beleving altijd wel zo'n beetje 'het paard dat niet kan vallen". Wel dus. En hoe.
Oeiiiii....dat zal hij echt wel gevoeld hebben! Houd hem hem ondanks zijn ontkennende gedrag (pure schaamte van zijn kant waarschijnlijk...) toch maar goed in de smiezen!
En ook sterkte met je kaak, want die zal ook wel pijnlijk zijn
Oei. .. goed in de gaten houden Mando heeft het ook gehad. .. getackeld door en shet en vol over de kop. Bij hem stonden zijn bekken toen scheef. Heb 6 maanden lopen stunten en toen is hij 3 maanden in revalidatie training geweest
Ze kunnen gek vallen hoor.
Blij dat je er niet op zat.
Sterkte.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-15 18:46
Nu die kaak is al weer aardig geslonken, inmiddels, het leek een paar uur na Khava haar "tender touch" wel of ik de bof had, hahaha.
Hij lijkt niks te hebben, Jaopie, maar goed, je kent dat soort showbinken....Hoezo? Viel ik? Niks aan de hand hoor (en ondertussen).
Dat ken ik maar al te goed van hem. Jaopie en merries (vooral vreemde merries), hoeieoei!
Zal nooit vergeten dat hij een keer indruk probeerde te maken op een wildvreemde merrie die eens langs voor hoefbekappen kwam (de hoefsmid was die dag bij ons), dus Jaopie alvast naar voren in een stukje afgezette wei waar eerst koeien hadden gelopen. En dus koeienvlaaien lagen. O, o,o, hij zag die merrie nog niet of daar begon het hele vertoon, van links naar rechts paraderen, nek erop, benen hoog de lucht in, wat een vertoon, tot... hij uitgleed in een koeienvlaai en roemloos op de grond klapte. Hij krabbelde meteen op met een nogal verbijsterd gezicht van: Eh... didn't happen. Die merrie heeft noch daarvoor, noch daarna ook maar even naar hem gekéken zelfs. Arme Jaopie, met de koeienstront aan z'n body, alles voor niks...
Nee, 't is ECHT een ruin, Jaopie.... (ik heb er ook wel eens aan getwijfeld, moet ik eerlijk zeggen, maar er zijn indertijd met de castratie toch echt twee balletjes uitgehaald, die ik ook heb gezien).
Moet er niet aan denken dat DATnog een hengst zou zijn, dan had-ie geen normaal leven meer kunnen leven.
Kim is inderdaad ook zo, maar die is meer onhandig dan dat ze echt showt. Ben zelf al 3x met haar gevallen en ze is zelf ook al een aantal keer uitgegleden, maar voor zover ik weet nog nooit zo over de kop. Daar zou ik zelf ook akelig van worden. Gelukkig zondag even geen les.
Sodeju, als Jaopie op die manier onderuit gaat is dat zeker wel even schrikken. En dan Khavanna die dwars is en je een kaakslag toedient. Je gaat inderdaad even niet zo lekker. Zit jij wel goed in je vel (afgezien van al die capriolen)?
Wat een pech, eerst maak jij een mentale koprol, nu doet je paard dat nog even letterlijk na. Dat hengstengedrag kan ook komen doordat hij 'lang gesneden' is. De zaadstreng heeft ook invloed op de hormoonhuishouding.
@senna21: wat, als ik vragen mag is "lang gesneden"? Heb ik nog nooit van gehoord? Jaopie is al heel vroeg in z'n leven gecastreerd, staande in de stal, hij is dus niet lang hengst geweest in z'n leven.
senna21
Geplaatst: 20-05-15 13:33
Dan is er bij de castratie veel zaadstreng blijven zitten, en daarmee blijft een deel van de hormoonproductie op gang. Dit schijnt invloed te (kunnen) hebben op het gedrag. Medisch-technisch weet ik het niet helemaal zeker hoe het zit, mogelijk dat de prostaat nog werkt dan.
Ik heb een merrie die ook extreem veel last heeft van voernijd. Bekken dat die dan kan trekken! Het kan ook gewoon karakter zijn.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-15 13:51
Ah, bedankt, tsja we zullen het nooit weten of ik moet een hormoontest laten afnemen. Heb vaak genoeg van anderen gehoord die hem zagen acteren dat ze hem enorm hengstachtig in voorkomen én gedrag vonden. Er zijn ook mensen die van een afstand gewoon aannemen dat het om een hengst gaat. Dat is wel typisch eigenlijk, want hij is al zó lang ruin. Klophengst heeft iemand wel eens gezegd, maar kan niet want ik heb de twee (hele kleine) balletjes van indertijd zelf gezien toen ze er uit gehaald werden. Hoe dan ook het is een enorme macho showert die groeit in z'n eigen fysieke vertoon van power. Dat gebruikt hij (ook OHZ) graag om mee te imponeren. Krijgt-ie z'n zin niet meteen , zoals van het weekeinde in de weide gebeurde met het hooi, dan kun je dus van die enorme overreacties van hem krijgen. Want die waanzinnige rengalop was ook weer een dreig/imponeer actie om Khavanna te dreigen bij het hooi weg te blijven. Alleen dit keer viel hij over z'n eigen klikken in de bocht.....
Ik hoop dat hij er daadwerkelijk niets van heeft overgehouden. Vanmorgen toen ik voor hooiverstrekking kwam kwam hij al van verre aangedraafd, luid hinnikend, en zag ik ook weer niets aan hem. ben nog wel in de wei alles gaan bekloppen en bevoelen en drukken op z'n lijf en benen, maar het lijkt er op dat hij er zonder mankementen is afgekomen. Hoewel ik dat pas zeker weet als ik weer opzadel. Ik wil hem vrijdag weer uit de wei halen en eens kijken hoe hij op het opzadelen/rijden reageert, als er dan nog niets te bespeuren valt.
Dat idiote overdreven gedrag van hem ook altijd. Dat hele powervertoon met dat krachtlijf kan dus ook aardig tégen hem werken, hij denkt volgens mij gewoon dat-ie indestructable is. OHZ kan je er wel veel aan hebben, maar ook dan moet je hem af en toe een beetje tegen zichzelf in bescherming nemen....
KoudbloedKim: Jaaahh, dat karakter van Jaopie, praat me er niet van. Dat is even geweldig als lastig. Trots, eenkennig, macho, imponerend, maar ook werkwillig, slim en vergevensgezind.