Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:28

Super stoer Polo , mooi dier heb je :j

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:08

Vandaag voor het eerst op mijn topper gedraaft! :D *\o/*
Meneer is nog wel moeilijk voorwaarts te krijgen/houden. Hoop dat dit wel snel wat verbeterd.

Inmiddels heeft hij ook galop gedaan onder het zadel. Dit vind hij nog erg lastig. Is ook niet zo gek als je 1.75 hoog bent en nog een beetje slap bent :)

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:50

Inderdaad een mooi dier Polo!

@ Lindy, haha dat is inderdaad een flink slagschip. Die jonkies vinde. Galop onder het zadel toch vaak moeilijk. Bij hinde is dat ook nog steeds redelijk een racegalopje.

Vandaag weer lekker een rondje gereden, ik geniet elke keer meer op haar. Fijn dier!

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:04

Wouw Yentl wat ziet ze er best uit :9

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:43

lindy.....wat gaaf dat je gedraafd heb op je topper!
polo....knap dier!!
Yentl....hinde ziet er goed uit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:55

yeentl. wat heerlijk dat je zo goed met haar uit de voeten kunt.
lindy: draven is ook nog moeilijker. Hoop dat je de voorwaarts er op kunt krijgen

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:46

Wat leuk om mee te lezen zo allemaal!

Prachtige merrie Yentl!
Zo leuk om voor het eerst gedraafd te hebben, kan niet wachten!
Gaaf hoor Polo :)

Rijden jullie je paarden zelf in of doet iemand anders dat voor jullie?

Ik wil het zelf gaan doen, ik heb een 3-jarige zelf gefokte Lusitano hengst genaamd Hèrmes. Hij is in principe alles al gewend met longeren, zadel en hoofdstel. Als we 31 mei naar onze nieuwe stal verhuizen (met mijn 10-jarige Lusi) ga ik de training echt oppakken. Mijn instructrice moet dan wel een heel stuk gaan reizen dus ik zit er over na te denken om iemand anders te zoeken. Mocht er iemand een tip hebben in de buurt van Houten? Heel graag!

Nog 1,5 week met zijn beste maatje en dan moet hij in Asterisco zijn nieuwe beste vriend gaan vinden!
Afbeelding

Eerste keer balkjes woensdag :)
Afbeelding

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:00

yeentl wat een mooie foto! Hinde lijkt ook al aardig wat spiertjes op de billen te hebben :)

Gaaf dier Eefiepeefie!

Amaretto wordt door iemand anders ingereden. Het was mezelf denk ik ook nooit gelukt omdat hij alles eng vond. Het heeft ook even geduurd dat de trainer er voor het eerst op zat. Maar nu hij dit eenmaal kent kan het hard gaan :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:28

Eefiepeefie, als het zo door gaat met die van mij doe ik het zelf. Heb met mezelf afgesproken dat ik het zelf doe tenzij ik er met knikkende knieen naast sta. Tot nu toe (maar zijn nog niet zo ver) gaat alles heel vanzelf en voelt iedere volgende stap heel normaal. Geen spanning bij ons beiden.
Nou moet ik er bij zeggen dat ik mijn paard ook wel uitgezocht heb op zijn nuchtere karakter en de aansluiting die ik daarin dacht te vinden.

Wat mij wel opviel aan (mijn) gebrek aan ervaring met inrijden (laatste is 16 jaar geleden): ik moet er echt aan denken dat ik niet allerlei ingewikkelde hulpen ga geven gelijk. Is automatisme van mijn andere paard. Voor je het weet vraag ik dat arme beest in de oprichting :+

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:44

Dankjewel Lindy!

Ik heb die van mij zelf gefokt en de afgelopen jaren opgeleid, hij is veel in de hand geweest naast dat hij met zijn maatjes heeft gespeeld. Hij blijft hengst dus dat is eigenlijk het enige wat ik even wil afwachten op zijn nieuwe stal. Verder is hij mega braaf! Ik wil het dus ook zelf gaan doen maar er zal toch iemand de longe vast moeten houden als ik er op ga zitten :p Inderdaad iets om op te letten polo, daar wil ik dan ook echt hulp bij hebben!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:59

Die hulp *longe) moet ik ook hebben natuurlijk. Maar die haal ik overal vandaag. Alles beetje paardenmensen volstaan. Wordt hij ook niet eenkennig.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:01

Wat een goede verhalen hier, fijn dat het bij iedereen zo goed gaat!

Vandaag ook weer op Daminka gegaan en voor het eerst los gegaloppeerd, het aanspringen kost soms wat moeite maar eenmaal in de galop gaat t goed! Een groot voordeel is dat ze heerlijk doorzit, zelfs als ze hard draaft is het goed uit te zitten!

Volgende week (Of die daarna) afhankelijk van haar, gaat ze naar een springruiter om langzaam aan te wennen aan het springen en de hindernissen ohz, ben benieuwd :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:31

We zijn nu een weekje verder, en met afwisseling van mij en dan mijn instructrice, mocht ik gister alleen (met hulp van vriendlief) met History werken. Dus gelongeerd en erna erop. Moet zeggen, dat ik het wel spannend vond, zonder toeziend oog van mijn instructrice die natuurlijk veel sneller ziet waar paardje eventueel spanning opbouwt. Maar ik ben gewoon braaf aan de longe gebleven. Op eigen kracht gedraafd en op het eind wat stuurwerk oefenen. Hij was zoals gewoonlijk super braaf! Juist daarom mocht ik dus ook een dagje zelf werken met hem. Super trots dus!

Vandaag weer les gehad, en voor het eerst los geweest met mij! Mijn instructrice vind hem al vrij stabiel vanuit zich zelf, dus in stap mag ik hem van de hoefslag wegsturen. In draf mag hij wel nog hier steun zoeken. Verder veel met sturen geoefend, want ik ga dus onbewust verkeerd zitten. Voor mij is dit ook weer goed wennen, na jaren lang buitenrijden en geen tot nauwelijks lessen. Dus ook ik word nu weer bewust van alles. En met mijn toppertje die zo braaf is, kan ik dit perfect weer leren! Die precies aangeeft wanneer ik onbewust scheef ga zitten en dus naar binnen valt of op de volte naar buiten. Als ik mijn adem inhoud met overgang draf > stap.. waardoor ik niet zwaar genoeg ga zitten en hij dus niet begrijpt wat ik bedoel. Mijn groen jonkie is dus ook mijn leermeester, ipv andersom :P

Maar hij zoekt langzaam aan ook mijn hand op tijdens het rijden en komt al wat naar beneden. We moeten het ons nog eigen maken, maar wat is het toch een vriendelijk, geduldig en goed dier!!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:45

Vandaag weer les gead. Morgen en overmorgen heeft hij lekker vrij en mag op de wie gaan genieten.
Hier wat foto's uit een filmpje!

(in het zwart is mijn lesgeefster, zij ging als eerste erop. Daarna mocht ik nog even.)
Hij heeft zelfs bij mijn lesgeefster zijn eerste galop onder het zadel gehad! Rechtsom ging super, linksom gaf hij na 3 galoppassen steeds een bokje en viel dan terug. Uiteindelijk goed beloond toen bij poging 3 het bokje achterwege bleef. Toppertje!

1. Drafje
Afbeelding

2. Hij was moe, dus lekker gaan stappen en wat stuurwerk
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Eerder bij mijn lesgeefster. Duidelijk Meer voorwaarts
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:50

Gaaf zeg Orsje! Ziet er goed uit! :D

Ik ga zo weer op Amaretto rijden! :):)

Dit keer neem ik mijn eigen zadel mee, gaan we even kijken hoe die op hem ligt :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:51

Vandaag zelf meteen op Amaretto gestapt (zonder dat de trainer er eerst op ging) Meneer was erg braaf. Blijft mooi stilstaan met opstappen. Leek er zin in te hebben en was lekker alert :) Na een tijdje draven begon hij weer 'lui' te worden. Ik krijg hem dan erg moeilijk voorwaarts, wel een beetje irritant. Binnenkort denk ik maar ook met zweepje gaan rijden.

Zadel hebben we gepast. Boom is iets te wijd waardoor het zadel aan de voorkant te laag komt en de achterkant omhoog komt. Met een bontje eronder lijkt dit beter. Trainer gaat hem morgen met mijn zadel met bontje eronder rijden om te kijken hoe het gaat en hoe Amaretto er op reageert.
Mijn nicht heeft een prolite pad die aan de voorkant opgevuld kan worden. Eens kijken of dat ook wat is voor onder het zadel. Zal wel een mooie tijdelijke oplossing zijn.

Waarschijnlijk dat we Amaretto maandag over een week gaan ophalen! :) Nu alleen nog op zoek naar een goede instructie die aan huis komt, voor niet al teveel geld.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:03

eefiepeefie....leuk paard heb je daar!
orsje....wat heerlijk om te zien hoe goed hij het oppakt!
Lindy.....super, straks lekker samen aan de gang.

Hum heeft even een paar dagen vrij, even lekker genieten op het land, morgen weer even longeren denk ik.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:47

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:56

Wauw orsje ziet er goed uit :) gave kruising ook!

En hummie ziet er ook netjes uit, misschien iets aan de luie kant maar voor het eerst los buiten mag je daar zeker trots op zijn :D ziet er ook al volwassen uit!

Eros heeft gister z'n eerste fotoshoot met rijden erbij gehad en was super braaf :D

Afbeelding
hele topic voor geïnteresseerde _Zoe @ [ITP] Eros (z)onder zadel door Bert Kroeze

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 23:33

Wauw Zoë!! Gave foto's, heel mooi gedaan.

Ik heb vanavond m'n eerste les gereden bij Tim Coomans, en met een heerlijk gevoel afgestapt. Eindelijk een fijne instructeur gevonden waar het voor mij en Hinde goed mee klikt. Hier wat foto's van vanavond:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moniek! Hoe gaat het met Haydn? Al minder rillerig?

Top carmuh, humm gaat super zo te zien!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:05

Ziet er goed uit yentll, hoe vaak rij jij haar nu per week?
zoe....gave foto's joh!! Heel natuurlijk. Hum ziet er inderdaad al aardig volwassen uit en dat terwijl ze pas 14 juni echt 3 word.

Zit echt op een roze wolk met d'r. Vandaag maar weer gereden, dit keer in de binnenbak omdat de buitenbak zwaar was. Reden trators langs de schuur i.v.m hooien maar ze bleef heel kalm. Vrij snel al los gegaan en super fijn gestapt, gedraafd en gegalloppeerd beide kanten op. Ze was al een stuk meer voorwaarts dan afgelopen keer en kon zelfs al een beetje sturen, alleen rechtsom vind ze nog wel moeilijk dan gaat de kont af en toe naar binnen of valt ze van de hoefslag af.

https://www.facebook.com/carmen.herder.3/videos/vb.100002041984661/864907023587356/?type=2&theater&notif_t=video_processed

Zie zelf al wel verbetering met de vorige keer, zo leuk om te zien.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 06:55

Wat super fijn Carmen ziet er goed uit :) , waar staat ze ?

Fijn om te lezen dat jullie allemaal zo lekker gaan, ik ga als het goed is zaterdag bij Haydn kijken...
Ben heel benieuwd hoe het gaat ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:30

phoe yeentl, die loop al fijn.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 10:26

@ Carmuh, ik rijd haar nu 1 a 2 keer in de week. Dit is zat omdat ze alles zo snel oppakt. Ook longeer ik niet meer voor het rijden. In juni krijgt ze de gehele maand vrij om zich lekker op de wei vol te vreten na de merriekeuring.

@ Pol013, dankjewel. Ze heeft een hele fijne zelfhouding gelukkig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:04

Is het ook zo'n late Carmuh? Idd, dat zou je niet zeggen dat die nog 3 moet worden. Dat wordt nog een hele imposante dan. History wordt 1 juni 3. Nog wel heel puppy, maar ik vond ook wel de transformatie naar paard de laatste 1,5 maand ineens hard gaan. Wij zijn dus even gestopt met rijden en pakken hem zo ongeveer half september weer een beetje op. Maar goed, ik mis hem wel, want hij staat nu 24/7 buiten op een opfok adres met nog een paar ruintjes van dezelfde leeftijd.

Yentl de jouwe vind ik ook zo gaaf. Die van ons pakt het ook zo gemakkelijk op dat je moet uitkijken dat je weer niet teveel gaat doen. Benieuwd wat ze gaat doen op de merriekeuring.

Van Eefiepeeie en Zoe prachtige Anda's voorbij zien komen.
Orsje heeft ook een History, leuk!

Lindy, een goed passend zadel is zo belangrijk juist voor een jong paard waarvan de rug zich nog zo ontwikkeld. Er wordt vaak op beknibbeld omdat jonge paarden zo snel uit hun zadel groeien, maar het is altijd verkeerde zuinigheid vind ik. Een prolite biedt vaak wel uitkomst. Je hebt ze nu ook die je op 3 locaties (voor midden en achter) kunt opvullen.