Zep schreef:Maar wat voegt inspanning toe aan de spanning op het ligament waar ik het hier boven toe heb, helemaal niks volgens mij.
Pipo: zoiets heet een boogje. Een paard kan dat, een mens niet want die zit anders in elkaar. Bovendien zit er nog een heel hoofd tussen (...) zoals ik dus al zei: hoe diep je hem ook rijdt, de buiging in die gewrichten wordt nooit groter dan een bepaald maximum. Voorbij dat maximum zul je actief geweld van buitenaf moeten gebruiken, dat lukt je niet met spierkracht vanuit het paard zelf. (dus ook niet door een stille weerstand als een gogue, je zult dan echt actief moeten duwen/trekken)
Ik heb geprobeerd een redelijk blanco opsomming te geven van hoe de anatomie van een paard in de nek in elkaar zit. Sommigen hier willen daar meteen weer een "pro" of "anti" stelling aanhangen. Op die manier is er nooit sprake van enige vorm van discussie natuurlijk. *zucht*
Zoals ik hierboven zei: ik zou dus bij een diep gereden paard eerder problemen in het bovenste deel van het ligament verwachten dan puur op het ene uiteinde.
Geloof je dit nou zelf echt????