Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:51

Zep schreef:

Als ik dit plaatje zie moet ik eerlijk bekennen dat ik steeds meer overtuigd raak dat LDR heel beroerd is voor een paard. Jesus mensen, das toch logisch nadenken. Kijk waar de halswervels uit de borst komen, en kijk dan even naar de plaatjes van het LDR.............zijn kop komt bijna bij de plek waar de hals eruit komt. Of te wel, die hele halswervel wordt dubbel geslagen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:00

Nee, dat probeerde ik dus duidelijk te maken. Uit de literatuur die wij er op nasloegen bleek dat er een beperking aan de buiging van die gewrichten zit.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:03

zep er zit ook een beperking aan het buigen van een menselijke rug, maar ook die kan geforceerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:05

Je kunt alles forceren als je dat wilt, maar diep is nog steeds geen onnatuurlijke beweging. Als je een wortel voor zijn neus houdt krijg je hem ook op die plek namelijk.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:06

SuperPepeijn schreef:
zep er zit ook een beperking aan het buigen van een menselijke rug, maar ook die kan geforceerd worden.

Als ik die "slangenmeisjes"en turnsters zie, dan heb ik af en toe mijn twijfels....

Maar goed, wie zegt dat die na hun 20ste nog rechtop kunnen lopen? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:15

Zep schreef:
Je kunt alles forceren als je dat wilt, maar diep is nog steeds geen onnatuurlijke beweging. Als je een wortel voor zijn neus houdt krijg je hem ook op die plek namelijk.

Wow, dat is wel het allerbeste -not- argument wat ik voorbij heb zien komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:17

Waarom is dat nou een not-argument? Waarom is het niet schadelijk als ik mijn paard een wortel voor zijn neus douw, en plotseling wel schadelijk als ik hem daar met mijn ruiterhulpen naartoe breng. Die redenering snap ik niet.

Wat jij nu gaat zeggen is dat er in het geval van de wortel geen ruiter bovenop zit. Ik denk dat gezien de anatomie van die paard het gewicht van die ruiter er nog niet eens zo gek veel toe doet. In elk geval niet waar het gaat om de buiging van de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:20

Mijn paard kan zich heel erg goed bovenop zijn kruis met zijn eigen tandjes krabben zonder om te vallen. Goh, zal ik m ook eens zo gaan rijden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:20

Zep schreef:

Geloof dat het al gezegd is, maar ik vind het ook een slecht argument.

Kijk nou zelf eens Zep.......kijk naar het skelet en beeld je voor dat je dag in dag uit met je kop daar moet lopen, daar waar de halswervel er net uitkomt!!! Dat kan voor geen dier goed zijn!!

ALbert Voorn wist het beter te verwoorden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:21

Zep, ik denk dat Lovely het bedoeld dat de buiging niet te combineren is met zware inspanning. Met het voorbeeld van de wortel heeft het paard lichte tot geen inspanning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:21

Bovendien, als je die snoet dan voor die boeg hebt gelokt met een wortel, laat hem dan eens lopen... zonder zijn evenwichtsinstrument zijnde zijn hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:29

Maar wat voegt inspanning toe aan de spanning op het ligament waar ik het hier boven toe heb, helemaal niks volgens mij.

Pipo: zoiets heet een boogje. Een paard kan dat, een mens niet want die zit anders in elkaar. Bovendien zit er nog een heel hoofd tussen (...) zoals ik dus al zei: hoe diep je hem ook rijdt, de buiging in die gewrichten wordt nooit groter dan een bepaald maximum. Voorbij dat maximum zul je actief geweld van buitenaf moeten gebruiken, dat lukt je niet met spierkracht vanuit het paard zelf. (dus ook niet door een stille weerstand als een gogue, je zult dan echt actief moeten duwen/trekken)

Ik heb geprobeerd een redelijk blanco opsomming te geven van hoe de anatomie van een paard in de nek in elkaar zit. Sommigen hier willen daar meteen weer een "pro" of "anti" stelling aanhangen. Op die manier is er nooit sprake van enige vorm van discussie natuurlijk. *zucht*

Zoals ik hierboven zei: ik zou dus bij een diep gereden paard eerder problemen in het bovenste deel van het ligament verwachten dan puur op het ene uiteinde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:30

Zep schreef:
Maar wat voegt inspanning toe aan de spanning op het ligament waar ik het hier boven toe heb, helemaal niks volgens mij.

Pipo: zoiets heet een boogje. Een paard kan dat, een mens niet want die zit anders in elkaar. Bovendien zit er nog een heel hoofd tussen (...) zoals ik dus al zei: hoe diep je hem ook rijdt, de buiging in die gewrichten wordt nooit groter dan een bepaald maximum. Voorbij dat maximum zul je actief geweld van buitenaf moeten gebruiken, dat lukt je niet met spierkracht vanuit het paard zelf. (dus ook niet door een stille weerstand als een gogue, je zult dan echt actief moeten duwen/trekken)

Ik heb geprobeerd een redelijk blanco opsomming te geven van hoe de anatomie van een paard in de nek in elkaar zit. Sommigen hier willen daar meteen weer een "pro" of "anti" stelling aanhangen. Op die manier is er nooit sprake van enige vorm van discussie natuurlijk. *zucht*

Zoals ik hierboven zei: ik zou dus bij een diep gereden paard eerder problemen in het bovenste deel van het ligament verwachten dan puur op het ene uiteinde.

Geloof je dit nou zelf echt????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:31

Zep schreef:

Lijkt mij wel hoor, aangezien een paard nog steeds uit 1 geheel hoort te bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:33

Geloof jij jezelf echt?

Ik hoef niks te geloven, ik heb het op en aan paarden gevoeld. Kan geen theorie tegenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:33

In ieder geval wel bedankt voor de afbeelding en je uitleg daarbij Zep, ik waardeer het wel dat je de moeite neemt. Wat je zegt is ook begrijpelijk, maar uiteraard stof voor discussie omdat je zoiets nooit geheel blanco onder woorden kunt brengen. Bovendien doe je gewoon aannames.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:34

Serieus Lov: wat voegt inspanning nog toe aan de spanning op dat ligament. Als je dat ligament buigt wordt de spanning niet groter als het paard gaat bewegen.

Ik ben overigens niet de enige die hier aannames doet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-03 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:35

Pipo schreef:
Of te wel, die hele halswervel wordt dubbel geslagen!!!

Sorry hoor, maar dit zie ik toch echt niet gebeuren, hoe wil je in 's hemelsnaam een wervel laten dubbelslaan Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:36

Jawel Zep, als een paard gaat lopen, dan gebruikt ie zijn hals ook zeer zeker, dat kun je ook zien. Dat is dus iets anders dan een hals in rust fixeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:38

Dat begrijp ik, maar de spanning op het ligament verandert er weinig van, en daar gaat het mij even om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:38

Jawel, want dat ligament stabiliseert de hals toch ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:39

Jantien"]
[quote="Pipo schreef:
Of te wel, die hele halswervel wordt dubbel geslagen!!!

Sorry hoor, maar dit zie ik toch echt niet gebeuren, hoe wil je in 's hemelsnaam een wervel laten dubbelslaan Verward
[/quote]

Sorry ik gebruik geen veeartsentaal. De gehele halswervelkolom wordt zowat dubbelgeslagen.

Als zijn neus bij zijn borst zit.........kijk dan eens wat er gebeurd met zijn halswervels.

Kan niet goed zijn! Ben geen veearts, maar dat logische verstand heb ik nog wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:40

De boog wordt er toch niet anders van, dus de rek in het ligament ook niet. Als je bovendien je best blijft doen met die wortel kun je hem ook wel voor zijn neus blijven houden als ie draaft, maar dan moet je als ruiter wel bijna een slangenmens zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:41

Mwah, ik denk dat er heel veel wervelmateriaal op heel weinig oppervlak/omtrek zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:42

Zep schreef:
De boog wordt er toch niet anders van, dus de rek in het ligament ook niet. Als je bovendien je best blijft doen met die wortel kun je hem ook wel voor zijn neus blijven houden als ie draaft, maar dan moet je als ruiter wel bijna een slangenmens zijn Knipoog

De boog wordt er niet anders van? Onderhuids wel volgens mij.