Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:34

Waratje schreef:
nikilover schreef:
@Mensen die andermans welzijn voor die van hun paard zetten, zijn in MIJN ogen geen paard waard.

Dit vind ik dus ronduit schokkend om te lezen :oo
Jij stelt dus een paard boven je medemensen? Wat gaat hier mis? %)

Ik reageer niet voor niki, maar voor mezelf:

Een dierenleven is voor mij net zoveel waard als een mensenleven.
*Krijgt nu heel bokt weer over zich heen met boze reacties*

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:35

HC, ik durf het bijna niet te vragen uit angst direct in een ruiterijhokje te belanden dat iets met een saeck moet doen en ik heb het al zo druk. Maar de nieuwsgierigheid wint het van de angst. Waar haal je toch dat gedogen van paarden in de berm vandaan? Voor zover ik weet bestaat de openbare weg waarop je je te paard als bestuurder mag begeven uit alles van berm tot en met berm. Ongeacht of tussen die bermen ruiterpaden, rijbanen, fietspaden, -suggestiestroken of wat voor wegdelen dan ook liggen. En de plaats van de ruiter is uiterst rechts op de weg, waarbij bij aanwezigheid van een verplicht ruiterpad dat pad gebruikt dient te worden. Verplichte fietspaden zijn alleen voor fietsers, maar fietspaden zonder die aanduiding (verkeersbord G11) zijn géén verplicht fietspad en mogen wel door ruiters gebruikt worden indien deze daarmee uiterst rechts op de weg rijden. Bijvoorbeeld over bruggen, waar in de regel geen berm aan zit.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:35

Waratje schreef:
nikilover schreef:
@Mensen die andermans welzijn voor die van hun paard zetten, zijn in MIJN ogen geen paard waard.

Dit vind ik dus ronduit schokkend om te lezen :oo
Jij stelt dus een paard boven je medemensen? Wat gaat hier mis? %)

Klopt, dat doe ik :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:37

en niet EEN paard, nee MIJN paard.
die is mij heilig :) en dan heb ik liever dat een vreemde, schreeuwende en scheldende minkukel de sloot in rijd als dat mijn paard gewond raakt.

En dat jij een andere mening hebt, is dat prima.

eigen veiligheid en die van andere staan voorop.
maar onder je eigen veiligheid valt op dat moment ook je paard.
dus?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:38

hier ook al heel veel slechte ervaringen.

De ergste is dat ik al eens flink ongeluk gehad heb met mijn paard en een groep wielrenners.
Ik reed netjes in de berm,niks aan de hand, toen een groep van stuk of 15/20wielrenners wilde passeren, het eerste groepje ging fijn met een boogje om mij heen, maar de achterste groep bleef gewoon met vijven naast elkaar fietsen.
Gevolg: fietser raast met enkele mm langs mijn paard af, paard schrikt, draait zich in volle kracht en schiet de weg op (geen houden meer aan). Fietser fiets zo tussen de achterbenen in. Mijn paard trapt achteruit en raakt GELUKKIG alleen de fiets. Fiets total loss en meneer maakte een mooie boog richting de grond.
Ambulance,politie en alles erbij..god,de schrik zat er goed in..en gelukkig goed verzekerd.
Daarna nog heel lang gehad dat paard bang was voor elk geluidje wat leek op de fietser..en mijn hart drie keer sneller ging kloppen als ik er één tegenkwam...

Ander verhaal is dat wij ook constant ruzie hebben met ze in het losloop gebied bij ons huis.
de honden mogen er los lopen en het is dan gewoon de bedoeling dat we allemaal rekening met elkaar houden.
Het is zo vaak dat onze hond voorop loopt (niet eens zover van ons weg) en dat van achter enkele wielrenners komen aangeracet en zonder belletje of waarschuwing doorfietsen. We krijgen nauwelijks de kans de hond bij de halsband te grijpen om er voor te zorgen dat die niet onder het wiel komt...
"fijn dat rekening houden met elkaar.."

Laatste heb ik er een stuk of vijf met een haar na op mijn motorkap gehad.
Ze kwamen een berg af en scheurde de bocht om, verkeerde kant van de rijweg (niet te zien), en ik kwam net die bocht om de berg op te gaan met mijn auto. Het is dat ik echt maar nog net kon remmen...toen hebben ze veel scheldwoorden en een dikke middelvinger gekregen..aso's...

Ze zijn niet allemaal zo, heb ook al paar goede ervaringen gehad. _/-\o_
Wielrenners met bellen en vriendelijke gezichten *D . Maar helaas overheersen hier bij mij de negatieve ervaringen.. -O-
komt misschien omdat we een gewild gebied hebben, waar wij wonen, om te wielrennen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:41

Luckystory schreef:
Ik woon in België, dus fietspaden zijn hier doorgaans niet gescheiden van de weg.
Als ik je een luchtbeeld zou tonen van de regio waar ik woon, geloof je het niet dat ik de enige mogelijkheid voor het verplaatsen van mijn dieren 70 km/u -wegen en nationale wegen zijn. Want ik woon erg landelijk.
Maar toch is het zo.
Echt overal staan standaard borden dat het verboden is voor ruiters. Groot recreatiegebied, compleet afgesloten. Hele stukken grond opgekocht door natuurpunt, omheind voor 'wild' vee en afgesloten. De dijken (nochtans geasfalteerd) zijn verboden terrein voor paarden. Terwijl B-brommertjes daar wel lustig mogen over snorren. 8)7
Ik kan mij met m'n paarden bijna alleen verplaatsen over grotere wegen. -O-

Ik geloof je zonder meer en ik schreef al dat ik jouw punt onderschrijf.
Toch ligt de verantwoordelijkheid alleen bij jou en mag je geen voorrang nemen.
Ik begrijp he-le-maal dat je over die grote weg ´moet´. Begrijp het ook wanneer je beslist om weloverwogen eventueel een regel te overtreden.
Het BLIJFT joúw verantwoordelijkheid.
Je mag niet van anderen verwáchten dat ze jou en jouw dieren voorrang zúllen geven. Dat is voorrang némen.
Wanneer dat niet anders ´kan´, dan moet je dit aanvragen bij de verantwoordelijke politie. Absurd maar werkelijkheid.
Als je dat anders wil moet je bij de politiek zijn.

Wanneer jij met jouw jonge paarden over een doorgaande weg gaat en het verkeer daarvoor moet uitwijken/stoppen, dan voorkomen zíj een ongeluk wat jij veroorzaakt zou hebben.
Een eventuele boze reactie is suboptimaal maar niet vreemd. Als men met de gsm de politie belt is dat nog terecht ook.
Idem de situatie van de ts.
Die rijdt op een plek waar ze als ongenode gast gedoogd wordt en ze veroorzaakt onverhoopt een gevaarlijke situatie met haar paard overdwars op het fietspad.
De fietser voorkomt een ongeluk.
_/-\o_ mevrouw de fietser.

Wanneer de bestuurder van het paard niet vlot en veilig de weg kan vrijmaken is dat incompetentie of een (nog) ongeschikt paard.
Wrevel daarover bij wie daarop moet wachten is begrijpelijk. Die wrevel uiten mag niet; men zou wel de politie kunnen bellen. Of gewoon ´Zénnnnnn.....´ maar ja, dat is een nog zeldzamer fenomeen dan goed ruiterschap.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:41

nikilover schreef:
die is mij heilig :) en dan heb ik liever dat een vreemde, schreeuwende en scheldende minkukel de sloot in rijd als dat mijn paard gewond raakt.

dus?

Ik ben sprakeloos :oo
En jij vind dit normaal? 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:43

maura schreef:
Maar de nieuwsgierigheid wint het van de angst. Waar haal je toch dat gedogen van paarden in de berm vandaan? Voor zover ik weet bestaat de openbare weg waarop je je te paard als bestuurder mag begeven uit alles van berm tot en met berm. Ongeacht of tussen die bermen ruiterpaden, rijbanen, fietspaden, -suggestiestroken of wat voor wegdelen dan ook liggen.

Ik stel voor dat je de verkeersregel wat beter bestudeerd.
Je hoeft eigenlijk niet eens verder dan dit onderwerp te kijken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:44

Waratje schreef:
nikilover schreef:

dus?

Ik ben sprakeloos :oo
En jij vind dit normaal? 8)7

ja, dit vind ik normaal.
eigen veiligheid voorop, en daar valt mijn paard onder.
Ik raak zelf nog liever gewond dan dat mijn paard gewond raakt ;)

En ja, dat vind ik normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:48

Huertecilla schreef:
Luckystory schreef:
Ik woon in België, dus fietspaden zijn hier doorgaans niet gescheiden van de weg.
Als ik je een luchtbeeld zou tonen van de regio waar ik woon, geloof je het niet dat ik de enige mogelijkheid voor het verplaatsen van mijn dieren 70 km/u -wegen en nationale wegen zijn. Want ik woon erg landelijk.
Maar toch is het zo.
Echt overal staan standaard borden dat het verboden is voor ruiters. Groot recreatiegebied, compleet afgesloten. Hele stukken grond opgekocht door natuurpunt, omheind voor 'wild' vee en afgesloten. De dijken (nochtans geasfalteerd) zijn verboden terrein voor paarden. Terwijl B-brommertjes daar wel lustig mogen over snorren. 8)7
Ik kan mij met m'n paarden bijna alleen verplaatsen over grotere wegen. -O-

Ik geloof je zonder meer en ik schreef al dat ik jouw punt onderschrijf.
Toch ligt de verantwoordelijkheid alleen bij jou en mag je geen voorrang nemen.
Ik begrijp he-le-maal dat je over die grote weg ´moet´. Begrijp het ook wanneer je beslist om weloverwogen eventueel een regel te overtreden.

Het BLIJFT joúw verantwoordelijkheid.
Je mag niet van anderen verwáchten dat ze jou en jouw dieren voorrang zúllen geven. Dat is voorrang némen.
Wanneer dat niet anders ´kan´, dan moet je dit aanvragen bij de verantwoordelijke politie. Absurd maar werkelijkheid.
Als je dat anders wil moet je bij de politiek zijn.

Wanneer jij met jouw jonge paarden over een doorgaande weg gaat en het verkeer daarvoor moet uitwijken/stoppen, dan voorkomen zíj een ongeluk wat jij veroorzaakt zou hebben.
Een eventuele boze reactie is suboptimaal maar niet vreemd. Als men met de gsm de politie belt is dat nog terecht ook.
Idem de situatie van de ts.
Die rijdt op een plek waar ze als ongenode gast gedoogd wordt en ze veroorzaakt onverhoopt een gevaarlijke situatie met haar paard overdwars op het fietspad.
De fietser voorkomt een ongeluk.
_/-\o_ mevrouw de fietser.

Wanneer de bestuurder van het paard niet vlot en veilig de weg kan vrijmaken is dat incompetentie of een (nog) ongeschikt paard.
Wrevel daarover bij wie daarop moet wachten is begrijpelijk. Die wrevel uiten mag niet; men zou wel de politie kunnen bellen. Of gewoon ´Zénnnnnn.....´ maar ja, dat is een nog zeldzamer fenomeen dan goed ruiterschap.

Ik doe aan zen :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:51

Ik begin te snappen waarom er tegenwoordig zoveel "zinloos geweld" is, andere mensen hoef je niet te respecteren........ |(
Mijn paard is mij zeer dierbaar, maar niet te koste van de veiligheid van een ander mens. Maar goed, ik stel ook niet mijn eigen veiligheid per definitie boven die van een ander, zal wel een buitengewoon ouderwetse manier van denken hebben. >;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:53

Waratje schreef:
Ik begin te snappen waarom er tegenwoordig zoveel "zinloos geweld" is, andere mensen hoef je niet te respecteren........ |(
Mijn paard is mij zeer dierbaar, maar niet te koste van de veiligheid van een ander mens. Maar goed, ik stel ook niet mijn eigen veiligheid per definitie boven die van een ander, zal wel een buitengewoon ouderwetse manier van denken hebben. >;)

eigen veiligheid gaat voor, dan de veiligheid van de mensen om je heen.
ik heb mijn VCA en dit is een duidelijk besproken punt.
Je kunt geen anderen helpen als je zelf onder de grond ligt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:54

Waratje schreef:

De veiligheid van mijn paard en die van andere mensen staat boven de veiligheid van mezelf.
Zou ik een ongeluk kunnen voorkomen, wil ik daar best mezelf voor opofferen.
Mijn paard en de veiligheid van een ander niet.
Toch blijf ik er bij dat een dierenleven net zoveel waard is als dat van een mensenleven.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:55

en zinloos geweld is hier niet mee te vergelijken..
wat een onrespectvolle opmerking.

Ik heb nog nooit iemand zomaar aangeraakt,
maar omdat mijn paard mij meer waard is dan een onbekende pipo, bevordert dat zinloos geweld? elkaar een kogel door het hoofd schieten??

nee, zieke vergelijking.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:56

Is er ooit een landelijke campange over geweest, zou wel handig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:57

nikilover schreef:
en zinloos geweld is hier niet mee te vergelijken..
wat een onrespectvolle opmerking.

Ik heb nog nooit iemand zomaar aangeraakt,
maar omdat mijn paard mij meer waard is dan een onbekende pipo, bevordert dat zinloos geweld? elkaar een kogel door het hoofd schieten??

nee, zieke vergelijking.

Dat dacht ik ook, sorry maar zinloos geweld is echt iets anders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:06

nikilover schreef:
en als er hier iemand is, die diegene die zijn paard expres heeft aangereden,
een vriendelijk bedankje en een bos bloemen geeft..

dan weet ik niet wat DIEGENE in de buurt van een paard doet.

Iemand gaat natuurlijk express een paard aanrijden.
Levendige fantasie heb je

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:07

nikilover schreef:
Waratje schreef:

Klopt eerst jezelf dan de andere personen en dan de rest. Je spreekt jezelf nu een beetje tegen.

Even een voorbeeld.
Ik ben samen met een vriendin en m'n paard (als ik die zou hebben). En er gebeurd iets en je zou kunnen kiezen tussen de persoon of het paard. Dan kies jij dus vor het paard :7

Zo ja dan ben ik blij dat jij mijn vriendin niet bent

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:09

nikilover schreef:
Waratje schreef:

Ik wil je verder niet aanvallen of wat dan ook maar heb je enig idee hoe egoïstisch dit over komt? Als iedereen zo zou denken en handelen dan zouden we er allemaal niet meer geweest zijn. Denk bijvoorbeeld aan als die militairen die in de oorlog hun leven hebben gegeven zodat jij en ik kunnen leven zoals we nu doen.

Maar naar mijn idee is deze discussie een beetje uit de hand gelopen en zijn we de werkelijke kern van de zaak helemaal voorbij. SO WAT, dat er "pennies" zijn die de verkeers veiligheid in gevaar brengen en SO WAT dat er vervelende wielrenners zijn, er gebeuren zo veel dingen die veel erger zijn in de wereld! En ja naar mijn menig gebeurd dit doordat de meeste mensen hoofdzakelijk maar aan zichzelf denken...
Laatst bijgewerkt door Noissue op 03-08-12 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:11

nikilover schreef:
Waratje schreef:

Klopt eerst jezelf dan de andere personen en dan de rest. Je spreekt jezelf nu een beetje tegen.

Even een voorbeeld.
Ik ben samen met een vriendin en m'n paard (als ik die zou hebben). En er gebeurd iets en je zou kunnen kiezen tussen de persoon of het paard. Dan kies jij dus vor het paard :7

Zo ja dan ben ik blij dat jij mijn vriendin niet bent[/quote]

Of niet blij als jij haar paard bent .

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:18

Die mag je me even uitleggen

Anoniem

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:19

Nou, jij zou dus voor de persoon kiezen. Persoon blij. Paard niet blij. Vat je em?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:20

Tuurlijk zou ik voor de persoon kiezen.
Wel zo sociaal. Wat niet wil zeggen dat ik het niet erg vind voor het paard en ze t liefst allebei red :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:23

quera schreef:
Tuurlijk zou ik voor de persoon kiezen.
Wel zo sociaal. Wat niet wil zeggen dat ik het niet erg vind voor het paard en ze t liefst allebei red :)

Ik zou ze ook het liefst allebei willen redden.
Wat ik er mee wil zeggen, is dat een mensenleven imo net zo veel waard is als een dierenleven.
Maar ieder zn mening, dit is hoe ik het vindt!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:23

stef schreef:
nikilover schreef:
en als er hier iemand is, die diegene die zijn paard expres heeft aangereden,
een vriendelijk bedankje en een bos bloemen geeft..

dan weet ik niet wat DIEGENE in de buurt van een paard doet.

Iemand gaat natuurlijk express een paard aanrijden.
Levendige fantasie heb je

Inderdaad. :')