Luckystory schreef:Ik woon in België, dus fietspaden zijn hier doorgaans niet gescheiden van de weg.
Als ik je een luchtbeeld zou tonen van de regio waar ik woon, geloof je het niet dat ik de enige mogelijkheid voor het verplaatsen van mijn dieren 70 km/u -wegen en nationale wegen zijn. Want ik woon erg landelijk.
Maar toch is het zo.
Echt overal staan standaard borden dat het verboden is voor ruiters. Groot recreatiegebied, compleet afgesloten. Hele stukken grond opgekocht door natuurpunt, omheind voor 'wild' vee en afgesloten. De dijken (nochtans geasfalteerd) zijn verboden terrein voor paarden. Terwijl B-brommertjes daar wel lustig mogen over snorren.
Ik kan mij met m'n paarden bijna alleen verplaatsen over grotere wegen.

Ik geloof je zonder meer en ik schreef al dat ik jouw punt onderschrijf.
Toch ligt de verantwoordelijkheid alleen bij jou en mag je geen voorrang nemen.
Ik begrijp he-le-maal dat je over die grote weg ´moet´. Begrijp het ook wanneer je beslist om weloverwogen eventueel een regel te overtreden.
Het BLIJFT joúw verantwoordelijkheid.
Je mag niet van anderen verwáchten dat ze jou en jouw dieren voorrang zúllen geven. Dat is voorrang némen.
Wanneer dat niet anders ´kan´, dan moet je dit aanvragen bij de verantwoordelijke politie. Absurd maar werkelijkheid.
Als je dat anders wil moet je bij de politiek zijn.
Wanneer jij met jouw jonge paarden over een doorgaande weg gaat en het verkeer daarvoor moet uitwijken/stoppen, dan voorkomen zíj een ongeluk wat jij veroorzaakt zou hebben.
Een eventuele boze reactie is suboptimaal maar niet vreemd. Als men met de gsm de politie belt is dat nog terecht ook.
Idem de situatie van de ts.
Die rijdt op een plek waar ze als ongenode gast gedoogd wordt en ze veroorzaakt onverhoopt een gevaarlijke situatie met haar paard overdwars op het fietspad.
De fietser voorkomt een ongeluk.

mevrouw de fietser.
Wanneer de bestuurder van het paard niet vlot en veilig de weg kan vrijmaken is dat incompetentie of een (nog) ongeschikt paard.
Wrevel daarover bij wie daarop moet wachten is begrijpelijk. Die wrevel uiten mag niet; men zou wel de politie kunnen bellen. Of gewoon ´Zénnnnnn.....´ maar ja, dat is een nog zeldzamer fenomeen dan goed ruiterschap.