[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

susannevdv

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:28

Mijn autistische atact heeft ondanks mega spanning wel steeds iets geleerd van mee gaan. Al was het maar om na het vroegtijdig afgroeten met pap aan de hand een rondje door de bak te stappen. In de tijden dat ze meer van de plaats komt lijkt het zelfvertrouwen (uiteindelijk) wel beter te worden dan puur in de veilige omgeving van de buitenbak. Iemand bekends/vertrouwt in de hoek zetten wilde in ons geval ook echt wel helpen. Succes met je besluit!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 16:37

Ik vind het echt fijn dat jullie zo meedenken!

Omdat ik er nog niet uit ben, heb ik vandaag maar eens een proefje gereden in de buitenbak. Er is een filmpje van. Ik vond het bijzonder ingewikkeld met de kleine terrorist, maar ik houd verder nog even voor me wat ik er precies van denk, omdat ik liever eerst jullie mening hoor... Wel wil ik alvast zeggen dat voltes rijden blijkbaar nog een hele kunst is. :')

De laatste keer B voor mij was met de moeder van Frum (bijna 13 jaar oud nu), dus de proef was wel even wennen. :P Filmpje moet nog een uurtje uploaden (buitengebied hier, valt niet onder 'de beschaving' als het gaat om internetsnelheid)...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 17:08

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:32

Naar aanleiding van jouw filmpje! DOEN!!!!

Als het niet wil groet je af en kan je trots zijn dat jullie het geprobeerd hebben. Echt ik denk dat hij je nog kan verbazen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:36

Vind het er niet verkeerd uit zijn hoor! Gewoon doen idd!
Hoe is hij inmiddels op de trailer?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:37

Wat mij vooral opvalt is dat hij zich hartstikke goed staande houdt tijdens het schrikken! Geen gestruikel of kruisen van voorbenen door de plotselinge spanning, hij kan het hebben +:)+ !!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 17:41

In de trailer gaat het niet goed. We hebben laatst een record gevestigd: hij stond er 20 seconden in. Maar je wil niet zien hoe. Heel dronken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:48

Vind het helemaal niet slecht voor de eerste keer. Zou het gewoon doen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:03

Gaaf Lorette, hij gaat beter rond dan mijn bijna 4-jarige :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 19:10

Nou, rijtechnisch en proeftechnisch is het nog niet iets om blij mee te zijn, hoor. :P haha
Maar goed, bij Frum ligt de lat wat lager. Heel wat lager. Op de grond eigenlijk.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:13

ik vind het er echt wel goed uitzien op het filmpje.

hoe kan het dat hij in de trailer zo slecht word eigenlijk?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:36

_Lorette_ schreef:
Nou, rijtechnisch en proeftechnisch is het nog niet iets om blij mee te zijn, hoor. :P haha
Maar goed, bij Frum ligt de lat wat lager. Heel wat lager. Op de grond eigenlijk.

Laat daar nou net de lat van B hc ook liggen, toch? ;)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:02

Even relativeren: had je ooit verwacht dat je zó met hem rond zou kunnen rijden, dat je überhaupt kon rijden op hem? Ik denk dat je inderdaad die lat lekker op de grond moet laten liggen en lekker aankijken hoe het gaat lopen. Je bent toch helemaal niet verplicht om die proef te gaan rijden? Als het voor jou niet goed voelt, doe je het gewoon niet. Als je blijft twijfelen, schrijf je je in, en kijk je tegen die tijd hoe het tijdens het oefenen gaat en volg je gevoel!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:45

FriesWytske schreef:
winnie03 schreef:
Het feit dat je twijfelt geeft al aan dat je eigenlijk heel graag wilt weten hoe hij zich staande houdt in zo'n situatie, anders had je meteen al besloten dat er geen meerwaarde aan zit en de optie meteen als niet interessant afgedaan. Alleen daarom al denk ik dat je het moet doen want een mooiere gelegenheid dan deze komt er niet. Het is vlakbij, je hebt nu de tijd en geen verplichting ten opzichte van andere paarden. Daarnaast ben ik er nog steeds van overtuigd dat je hem niet aan genoeg verschillende prikkels bloot kunt stellen, zelfs als ze de eerste keer even een intense reactie opwekken. Want hoe meer hij bekend raakt met allerlei soorten prikkels, hoe minder stimuli gaandeweg in staat zullen zijn die intense reacties nog op te wekken bij hem.

Daarnaast ben je prima in staat te beoordelen wanneer het genoeg voor hem is geweest. Ik neem aan dat je zijn signalen inmiddels wel enigszins kun aflezen. Probeer de ervaring te beëindigen voordat hij moe wordt en daardoor sneller overstuur raakt. Al ben je er maar tien minuten en loop je een rondje over het losrij terrein. Als dat goed gaat heb je al winst behaald.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Mee eens. Gewoon doen, zie je vanzelf hoe het gaat. Misschien maak je je veel te druk, maar dat weet je nu niet. Lukt het niet, dan weet je dat ook, heb je het iig geprobeerd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:17

We gaan het maar gewoon proberen. En dan niet 'proef rijden' proberen, maar gewoon proberen los te rijden in de wat minder enge binnenbak en buiten zien we wel. Ik heb anders een paar minuten voor een proef en ik kijk gewoon hoe ik die paar minuten wil benutten. Het is toch wel wat Winnie03 zegt: ik ben benieuwd hoe hij is in een dergelijke situatie. Ik verwacht dat hij erg slecht is, maar ik weet het pas als ik het probeer. Ik ben het ook eens met het prikkelen, maar ik heb het idee dat gewoon rijden nu al spannend genoeg is... En dat maakt me aan het twijfelen.
Donderdag in de clubles (in de binnenbak met een groepje ervaren paarden) loopt hij 10x beter, maar dat zijn voor hem dan ook de ideale omstandigheden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:26

Ohhhh, ik vind het eigelijk heel netjes, geen gekke bewegingen. op een gekke sprong na dan, maar ik zie daar gewoon een jong paard door de baan gaan.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:15

Ziet er goed uit hoor! Je ziet dat sporen op de volte nog wat lastig is, maar mijn inziens meer groenigheid dan niet weten waar hij z'n benen moet laten.

Vooral knap hoe makkelijk hij zijn hals strekt en dan lekker in dezelfde balans doorloopt, dat is waar die van mij het toch wel erg moeilijk gaat vinden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:15

Zo af en toe zie je inderdaad achter wel eens dat hij een beetje knoeit.
En dat zijn passen niet altijd 100% gelijk zijn. (oa. in de overgang draf-stap, en galop-draf)
Maar hij is natuurlijk ook nog heel groen en vindt het precies wel een beetje spannend in dat filmpje. Dus ik vind het allemaal best meevallen. Mochten mijn jonge paarden binnenkort zo lopen als ze net onder het zadel zijn, dan ben ik een gelukkig mens hoor. ;)
Ik vind ook dat je hem redelijk snel kan gerust stellen en dat je er dan ook snel mooie ontspannen stukken eruit krijgt. Vooral dat hals strekken enzo. Nog geen 5 minuten eerder hupst hij weg maar enkele minuten later wel mooi die hand volgen en zijn hals strekken. Knap hoor!
Veel (jonge) paarden zouden veel langer in die stress blijven hangen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:58

Heel netjes hoor! Hij is vooral nog jong en dat zie je, maar niks mis mee. Wat is het toch - ondanks de problemen - een leuk paard!

Gewoon doen! En... als je het toch niet ziet zitten ku je altijd eerder weggaan....

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:34

Tor wat meer zelfvertrouwen in je eigen gevoel en kunnen kan geen kwaad hoor ;)

Ik vind dat die echt niet verkeerd door de baan gaat. Naast zijn "beperking" is het ook gewoon een jong dier dat door de baan gaat. Hij mist gewoon nog wat kracht en balans.
Ik zou me ook niet teveel focussen op het feit dat hij niet voor de loodlijn loopt. Stel hem desnoods bewust wat ronder in als dat voor Frum makkelijker is. Als hij later wat meer kracht en balans krijgt dan komt dat vanzelf wel weer goed!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:18

Ik zie (als je weg denkt dat je weet dat er iets met het paard is) een hele terechte B proef, als in, ik wil met mijn paard leren wedstrijden te rijden. nee het is niet vlekkeloos maar zeker ook niet belabberd.
En realiseer je je wel dat hij ook hier schrik momenten heeft alleen om dat we die classeviseren (?) >;) als bakkabouters je dus gewoon door rijdt! en hij gewoon doorloopt?! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je overal door moet willen rijden (bv 1st buitenrit poging) maar ik denk wel, dat als je minder nadenkt over hoe nieuw het voor hem is en gewoon rijdt dat het in sommige gevallen ook niet meer zal zijn dan een verdwaalde bakkabouter.

een paard laat zich ook erg meeslepen in de spanning/emotie/gevoel van de baas, en al helemaal als dat zo'n goede vertrouwensband is als dat jij en Frum hebben.

Ik denk idd wat er meer zeggen, gewoon doen. Lukt het niet dan niet, maar wie weet verbaasd hij jou (en zichzelf) zal vast goed zijn voor zijn zelfvertouwen.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:51

Ik wilde trouwens nog zeggen dat ik vind dat in het filmpje wat je gepost hebt waarin je een B-proefje oefende dat hij opvallende gemakkelijk zijn hals strekte. Op het moment dat hij dat deed werd hij rustiger in zijn bewegen en leek wat stabieler te gaan lopen met een fijner ruggebruik vind ik. Daarom was ik benieuwd hoe dat nu gaat in de training. Oefen je het lang en laag rijden nog veel en hoe gaat dat inmiddels?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:57

winnie03 schreef:
Ik wilde trouwens nog zeggen dat ik vind dat in het filmpje wat je gepost hebt waarin je een B-proefje oefende dat hij opvallende gemakkelijk zijn hals strekte. Op het moment dat hij dat deed werd hij rustiger in zijn bewegen en leek wat stabieler te gaan lopen met een fijner ruggebruik vind ik. Daarom was ik benieuwd hoe dat nu gaat in de training. Oefen je het lang en laag rijden nog veel en hoe gaat dat inmiddels?

Vind ik ook. Dan loopt hij met veel meer ontspanning.

Voor de rest vind ik het er best goed uitzien, hij is nog instabiel op sommige momenten maar ja voor een jong paard vind ik dat niet zo erg.
En gewoon proberen, stoppen kan altijd toch.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:11

Hij vond het eerst eng en heel lastig, maar het gaat inderdaad opvallend goed en ik vind het stukje halsstrekken in het filmpje volgens mij ook het beste moment!! Dat had ik nooit verwacht. Halsstrekken pakt hij dus beter op dan verwacht, want ik ben daar nu nog maar enkele weken mee bezig en zoveel rijd ik niet. :) Het lukt me alleen nog niet om hem constant op kniehoogte te houden en zoals jullie konden zien, snijdt hij enorm af. Het stuur ontbreekt nog tijdens het halsstrekken. Maar hij wordt niet ineens heel slecht, dus dan neem ik die kleine probleempjes op de koop toe.
Alleen het uitleggen in de hals is nog ingewikkeld. Ik moet hem eerst laten nageven, zodat hij de hals wat laat vallen en dan geef ik meteen ruimte om de neus eruit te rijden. Helaas is hij met spanning vaak voor dat moment alweer terug in de opgekropte houding. Dat wil dus nog niet zo heel best. Middenstap bleek ik vergeten te zijn in de training (toch handig, proef rijden :+ ) en daarbij weet hij ook nog niet wat hij met zijn hoofd aanmoet. Dan duikt hij ineens of hij blijft te hoog. Maar goed, dat heb ik dus ook nog niet met hem geoefend.
Ik ga hem vandaag weer even pesten. Hij had sinds het filmpje niet meer gelopen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 01:09