Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeFaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:18

Bij deze meld ik me ook maar bij de niet-zo-anonieme-angsthazen.
Ik heb mijn eigen paard, zelf gefokt, meer dan oud genoeg om ingereden te worden...en ik durf er niet op.
Als ik haar weer eens in alle mogelijke combinaties zie bokken, steigeren, met 4 benen in de lucht springen en tegelijk een volle draai om haar as zie doen tijdens een zotte bui in de wei, dan keert mijn maag. Soms komen mensen me vol verbijstering zeggen hoe zot mijn paard deed toen ze met hun paarden langs de weide passeerden. Nou, daar word je pas echt hoopvol van.
Ga ik met haar aan de hand wandelen, gaat het meestal goed. Tót ze weer eens van iets schrikt en heftig staat te steigeren en te bokken (waarbij ze haar achterbenen voluit uitslaat). Tja, dan duurt het meestal wel even voor ik terug mijn moed verzamelen kan.

Mijn angst is niet de enige reden voor haar nog steeds niet zadelmak zijn, maar het speelt zeker mee.

Het stomst van al is dat ik zelfs met rustige paarden niet eens meer durf te galopperen. En laat ik galopperen nu net het leukste vinden.

Ik ben precies zo'n mens geworden als waar ik vroeger op neerkeek. En ik kan maar niet beslissen of dat nu jammer of net verstandig is.

Groetjes, Floortje.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:29

binky schreef:
@Nathalie2302,wat ik zo dapper vind als je angst hebt is om dan bitloos te rijden {ff van je profiel genoten} Ik heb hier ook ergens zo'n hoofdstel liggen want ooit wilde ik het allemaal zo natuurlijk mogelijk hahaha maar nadat mijn tinker er een paar x vandoor ging met bit en niet te sturen was heb ik het niet meer aangedurfd het bitloos te gebruiken......op een of andere manier denk ik dan mijn "rem "niet meer te hebben wat natuurlijk dikke onzin is.

Na mijn 'ongelukje' heb ik zowaar weer een bit gekocht, maar de eerste keer dat ik met Edgar (mijn man) daarna samen op pad ging. Hij met P.C. en ik met Cos heb ik toch meteen het bitloze hoofdstel gepakt. Ik vond het niet eerlijk van mij dat Cos de dupe moest worden van mijn 'angsthazerij' :') want hij is gewoon helemaal gewend aan dat hoofdstel en loopt er prima op. Het bit wordt alsnog wel gebruikt, want Cayleigh rijdt hem ermee want zaken als 'sturen met je gewicht en benen' zijn nog niet echt aan de orde voor haar met haar 24 kilo ;). Ik ben zelfs trouwens met bit zo bang dat hij dat zou vastpakken en dat je dan helemaal niets meer hebt??? Ben zelf dus ook minder bang bitloos, geloof het of niet ;)

Een zwaar bit heb ik trouwens nooit overwogen, daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar, of er hier ook mensen zijn die door hun angst overgestapt zijn op een zwaarder bit om op die manier het gevoel van controle terug te krijgen?

Welkom FloortjeFaun, heel eerlijk vind ik het zelf toch echt erg jammer als ik moet kiezen tussen 'jammer' of 'verstandig'

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:31

Even laten zien waar ik zwaar verliefd op ben maar wat me soms ook zo'n angstige ruiter maakt ......

Afbeelding
Eng he?
De goedheid straald er eigenlijk van af .....:P
Afbeelding

Nadat Boi mij een x de grond flink heeft laten zien en voelen ,heb ik een stangbit gekocht op aanraden van een vriendin.Maar net als bij jou heb ik het niet eens gebruikt omdat ik het eigenlijk niet eerlijk vond tegenover Boi....ik ben toen veel gaan wandelen en heb enorme gesprekken gevoerd met Boi {verklaar me maar voor gek :D }en heb er zijn eigen bitje weer ingehangen toen ik er weer op ging,en dat stangbit ligt hier nog ergens werkeloos in een la te liggen.Ben toch niet zo'n voorstander van die scherp inwerkende bitjes eigenlijk.....zeker wanneer de fout ook nog eens bij de ruiter kan liggen.Tenslotte door mijn angst verkrampte ik steeds en dat moet erg vervelend zijn voor een paardelijf denk ik dan....
Laatst bijgewerkt door binky op 22-01-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie2302

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:34

hahaha....heerlijke foto's, gewoon daar thuis heel geconcentreerd naar kijken...dan denken "pffft zo'n goedzak, daar ben ik toch niet bang op"....en onderweg naar stal sijpelt al je moed weer weg tot je er met knikkende knieen naast staat...(zo werkt het bij mij tenminste :') )

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:45

nathalie2302 schreef:
hahaha....heerlijke foto's, gewoon daar thuis heel geconcentreerd naar kijken...dan denken "pffft zo'n goedzak, daar ben ik toch niet bang op"....en onderweg naar stal sijpelt al je moed weer weg tot je er met knikkende knieen naast staat...(zo werkt het bij mij tenminste :') )

hahaha ik zie zijn lekkere smoeltje samen met dat van onze Pip 24 uur :D ze staan nl in onze achtertuin ;) Meet Pippi!AfbeeldingEn dat is precies ook wat mijn angst terweeg brengt ik moet hier altijd de straat op heb geen bak met rijformaat en woon aan een vrij drukke weg.
Zomers staan ze in de polder en ben ik een veeeel grotere held!

FloortjeFaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:47

nathalie2302 schreef:
binky schreef:
Welkom FloortjeFaun, heel eerlijk vind ik het zelf toch echt erg jammer als ik moet kiezen tussen 'jammer' of 'verstandig'

Het slaat bij mij nogal heen en weer. Als ik in de "jammer-fase" zit, bedenk ik optimistisch vanalles wat ik doen kan om het probleem te verhelpen, zowel om haar rustiger te krijgen, als om mijn angst te overwinnen. Zit ik in de "verstandig-fase" overweeg ik serieus om een ander baasje voor haar te zoeken of er maar een wat-groot-uitgevallen-hond van te maken (lees: tot aan haar dood maar aan de hand gaan wandelen).

Overigens had ik er alle vrede mee haar als weidepaard te houden, maar ja, hoefbevangenheid strooide roet in het eten. Waardoor ik nu dus al mijn angsten trotseren moet.
Dankzij mijn lesgeefster zijn we al zo ver dat we op een veilige manier aan de hand wandelen kunnen (dat was jammer genoeg niet vanzelfsprekend, ze durfde namelijk slaan), maar pfoe, moet ik er echt ooit op???

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:11

Het slaat bij mij nogal heen en weer. Als ik in de "jammer-fase" zit, bedenk ik optimistisch vanalles wat ik doen kan om het probleem te verhelpen, zowel om haar rustiger te krijgen, als om mijn angst te overwinnen. Zit ik in de "verstandig-fase" overweeg ik serieus om een ander baasje voor haar te zoeken of er maar een wat-groot-uitgevallen-hond van te maken (lees: tot aan haar dood maar aan de hand gaan wandelen).

Overigens had ik er alle vrede mee haar als weidepaard te houden, maar ja, hoefbevangenheid strooide roet in het eten. Waardoor ik nu dus al mijn angsten trotseren moet.
Dankzij mijn lesgeefster zijn we al zo ver dat we op een veilige manier aan de hand wandelen kunnen (dat was jammer genoeg niet vanzelfsprekend, ze durfde namelijk slaan), maar pfoe, moet ik er echt ooit
op???[/
Je moet toch niets? Als jij er plezier aan beleefd om te wandelen wat kan jou het dan schelen als dat het enige is wat je met haar doet...ik bedoel neem aan dat je ook geniet van het knuffelen en de verzorging?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:18

Ik rij ook bitloos maar totaal niet angstig daarbij. Omdat mijn pony er veeeeel relaxter op loopt. En ik weet dat hij met bit ook gaat als hij wilt. Dat heb ik namelijk toendertijd een paar keer meegemaakt. :=

Je moet helemaal niets Floortje. ;)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:31

@binky, heel herkenbaar. Mijn nieuwe aanwinst Ava is bomproof (ook een tinker). Ze schrikt nergens van maar toch heb ik het voor elkaar gekregen om ernaast te vallen. Madame en ik gingen voor het eerst in galop, ging allemaal goed... Totdat ze bokte, schrok en de bocht in sprong... Ik gleed er zo vanaf. En nu moet er iemand vlakbij mij zijn en me constant wijzen op spanningen (handen, benen, rug, schouders, zelfs de spieren in mijn gezicht span ik aan!) En ik baal er zo van, ze is zo lief!

Maar het komt wel, daar ben ik van overtuigd. Dankzij de natte winter kunnen we weinig rijden nu, dus knuffelen we veel... Dan maar op die manier met haar bezig zijn ;)
Laatst bijgewerkt door leonie1988 op 22-01-12 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:31

Oh leuke foto's zie ik hier!

Welkom Floortje Faun! Is het geen optie om je paard door iemand anders te laten inrijden? dan kan je zien of ze braaf is en heb je er misschien meer zin in?

Opstappen doe ik vaak ook met een blokje, daar heb ik geen enkele angst of wat dan ook bij.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:42

FloortjeFaun, ik zou ook adviseren om je paard door iemand anders in te laten rijden. Wie weet is ze wel heel erg braaf onder het zadel.
Ik weet van Goldz dat als hij onder het zadel hetzelfde zou doen als in de wei of aan de hand je echt een ruiter zoals Gert van den Hof nodig hebt om te blijven zitten, dan gaat hij zo ontzettend te keer. Nu bokt Goldz onder het zadel wel enorm bij mij, maar ik heb ze allemaal, (op 1 keer na), uit kunnen zitten. En bij diegene die hem voor mij heeft gereden was hij, na correctie, echt superbraaf.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:26

zijn jullie ook zo goed in smoesjes voor jezelf bedenken?
ben vandaag niet "zelfstandig" opgestapt maar liet hem weer vasthouden. Het was al zo druk in de bak :)
Bijkomend nadeel is dat mijn paard 1.75 is, ik gebruik wel en opstapje maar ben een stijve hark, maak eerst de beugel nog 4 gaatjes langer :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:28

Smoesjes, ja die ken ik ja. :))
Maar nu kan ik echt drie weken niet rijden. :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:33

*hoopt dat ik het grote smoezenboek dicht kan slaan met mijn nieuwe paard :+ *
Blijft er het veel grotere smoezenboek op mijn werk over. Daar heb ik dan mijn handjes al vol genoeg aan _O-

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:51

Helemaal herkenbaar, ik heb met veel moeite mezelf overgehaald om mijn pony te beleren. Vier maanden gelongeerd en er uiteindelijk opgestapt. Na twee weken los gaab rijden en toen kon ik eigenlijk alles zelf alleen doen. Prima, maar toch is hij drie jaar en vind ik hem wat te jong om echt door te rijden ook al pakt hij alles zo snel en super op. Ik was bezig om het alles wat af te bouwen en deze winter lekker met rust te laten. Lekker vertroetelen, wandelen en longeren op zij. Tijd. Alles ging goed totdat ik een ander zadel er oplegde om te proberen of dit zadel wat beter op zijn rug ligt. Het lag helemaal super, maar hij vond dat niet zk geweldig. Jij schrok van het zadel en we hebben lekker een paar min. Rodeo gereden. Het was niet uit kwaadheid maar echt omdat hij schrok. Stomme fout van mij. Hier leer ik dus weer van maar baal wel dat het mij overkomen is. Ik klapte er af en had een herzenschudding en mijn bekken zaten scheef. Prima, even rust en dan weer aaan de slag.. Dacht ik. Maar ik gaf steeds meer excuses dat ik er even niet meer op kon. Er werdt me aaangeraden om hem te verkopen. Jdat wou ik niet maar heb er over na gedacht en heb nee gezegd. Ik moet er gewoon weer op. Zadel en hoofdstel opvelegd en een stuk gewandeld aab de hand. Hij vond het geweldig en reageerde niet eens op het tuig. Ja je moet er weer op werdt me gezegd. En toen kwam ik tot de conclusie dat het zeker weten niey aan mijn ponny ligt maar echt aan mij. Ik ben een vett
e angsthaas en probeer steeeds uitvluchten te vinden om iets maar niet te hoeven.. Ik wil graag weer de moed hebben om er weer op te stappen en hulp kan ik overal krijgen als ik wil en een vriendin vaan me wil hem wel doorijden. Maar ik moet het doen. Het enigste wat me tegenhoud is dan hij obtzettend fria is en im twee keer met longeren achter hem aa. Ben gesleurd

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:53

. Hij heeft is eem kruizing tussen een kwpn tuigpaard en een andalusier en waar ook nog hackney bloed in zit. Dat houd me eigenlijk oon tegen ben gwn een verschrikkelijke angsthaas

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:57

Als het zo erg is zou ik er nog lekker niet opgaan. :) Tot je een keer een goede dag hebt en je twijfelt zal ik of zal ik niet. Dan moet je gaan. :j

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:22

@FloortjeFaun - ik ben het met de rest eens, je MOET helemaal niks en rijden al helemaal niet. Ik kan me prima met Cos vermaken zonder te rijden. Ik kan zelfs intens genieten door alleen maar te kijken hoe de pony's met elkaar bezig zijn :)

Arasha- ik zou het samen met de vriendin doen als ik jou was. Je paardje neemt echt jouw angst ook over dus wordt het voor hem dubbel moeilijk. EN allerlei nieuwe dingen leren EN nerveus door jouw angst...dingen aanleren kan dan beter in rust gebeuren met iemand die niet een "extra handicap" heeft zoals angst (om het zo maar even te noemen). Je kunt dan zelf ook even afstand nemen zonder dat je het gevoel hebt dat je van alles moet....

Ik moest bij Goldz al meteen aan Gert denken, dat ik benieuwd was hoe hij erop zou blijven zitten...maar jijzelf bent er dus ook maar 1 keer afgevallen? Nu voel ik me helemaal een kluns...*gaat in foetushouding in een hoekje liggen huilen*
Ben trouwens ook wel nieuwsgierig naar jouw werk-smoezen-boek nu....

FloortjeFaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:22

Wat fijn om door jullie verwelkomd te worden!
En wat fijn dat jullie me zeggen dat ik het best bij wandelen houden mag.

Jammer genoeg geniet ik eigenlijk niet erg van de omgang met haar. Daar is nu dankzij mijn lesgeefster (Valérie Cornille van Equistyle) en de website van Rick Gore (Natural Horsemanship) gelukkig verandering in aan het komen. Nu heb ik eindelijk het gevoel dat er naar me geluisterd wordt. Ik hoop maar dat ik alsnog een goede band met haar krijgen kan.

Doordat ze in een private stalling staat (in de achtertuin van de eigenaren), mogen er geen andere mensen komen. Dichte familie, hoefsmid, dierenarts, lesgeefster: dat is allemaal geen probleem. Maar iemand anders die mijn paard zou berijden, dat gaat te ver. En ze staat er voor de rest heel erg goed, ik wil haar daar niet weghalen.

Misschien moet ik het nog wat tijd geven. Of misschien moet ik het inderdaad maar gewoon bij wandelen houden.

Ik vind het wel een geruststelling om te lezen dat ze zich onder het zadel niet hetzelfde hoeft te gedragen als in de weide of aan de hand.
Want, pfoe, ze heeft een schitterende carriëre als hogeschoolpaard of rodeopaard gemist! Mooi, hoor, als je paard zo mooi verzameld steigeren kan of zo'n sprong uitvoeren kan waarbij ze met vier benen in de lucht springen en dan bokken eens ze in de lucht hangen. Maar je wil er toch liever niet opzitten als ze weer eens een showtje weggeeft en maar meteen een aantal nieuwe combinaties bedenkt.
En zeggen dat ik zo vertederd heb staan kijken toen ze als jong veulen eerst de hele tijd aan het oefenen was op steigeren en, eens dat onder de knie, over ging op bokken. Ik heb er zelfs nog foto's van genomen omdat ik het zo grappig vond. Wat later dacht ik daar een ietsje anders over...
Misschien moet ik het als een hoopgevend teken beschouwen dat ik het haar wel heb kunnen afleren om vlak voor mijn neus te bokken. Dat deed mevrouw namelijk altijd als ze een zotte bui had. Ik heb maar al te vaak die hoeven vlak voor mijn gezicht gezien, en nee, ik hoef ze echt niet meer van zo dichtbij zien. Uiteindelijk besloot ik kwaad te roepen telkens ze het deed en hé, hé, na een paar keer deed ze het niet meer.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:56

Zo zie je maar Floortje, dat je wel wat te zeggen hebt aan je paard! Dat zal later onder het zadel vast ook zo zijn, kop op!

Deze angsthaas heeft vandaag wel 70cm gesprongen! Nadat een vriend met mijn paard een parcoursje van 90cm had gesprongen heb ik me zelf ook nog gewaagd aan een paar sprongetjes, was eigenlijk best leuk!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:39

@ floorjefaun kan je ook alleen maar adviseren om eerst lekker alles vanaf de grond op te bouwen. Dat rijden komt wel als de tijd rijp is ;) .... Ik vind het juist jammer dat ik niet eerst een band met vertrouwen opgebouwd had voordat ik fanatiek ging rijden met mijn paard. Mijn paard was dan wel al zadelmak, maar toch vind ik dat ik ons meer tijd had moeten geven om elkaar beter te leren kennen. Ik ben daar NU pas echt mee bezig... Sta er nu pas bij stil dat ik nooit geen band krijg als het alleen maar om werken gaat :? .... Ik hoef niet elke dag te rijden(werken) meer van mezelf... Regelmatig maak ik er een tutteldag van lekker kriebelen vrijheidsdresuren.. Tuurlijk deed ik dat al wel eerder maar nu meer bewust ze heeft het nodig en ik ook... Op zulke dagen ga ik haar ook anders zien dat ze gewoon een ontzettend lief dier is die wel mee wilt werken, zolang ik me maar niet te druk maakt. Maargoed mijn angst overwin het nog met buitenrijden (in de bak of op de weg)... Zelfs wandelen dan zit ik al vol zenuwen... En tja dan ben ik net zo hyper als haar :P ... Ik heb wel gedacht om haar te verkopen enkele weken terug nog omdat ik droom van heerlijke buitenritten... Maar eigelijk moet ik keihard aan mezelf werken en niet zo zwart wit denken... Ennuhh galoperen heb ik zelf ook een tijdje niet goed gedurfd door het gebok gelukkig doet ze dat al veel minder tjaaa ze doet het nog wel en goed ook :P maar toch dwing ik mezelf om haar harder aan het werk te zetten.. Ga niet stoppen om even adem te happen ik houw mezelf druk bezig want anders ga ik er alleen maar over nadenken :P

@ Binky van die eerste foto zal ik vooral helemaal bang van woorden. Haha wat een leuk dier! En tja praten tegen je paard helpt :P doe ik ook vooral als ik een minie buitenritje maak op de vroege ochtend (als er bijna geen kip is :P en dan wel in een bloedhete zomer) ik ratel dan maar door en prijs haar de hemel in :P ... Maar ik ga dus nu naar een andere stal waar het rustiger is in de omgeving... Heb nogal weleens last van horror beelden dat ze opeens uitzwenk naar een auto... En eerlijk ik zie haar daar gerust toe in staat...

Maarja als ons vertrouwen 100% is trakteer ik mezelf op een 2e paard :P was eigelijk al op zoek naar eventueel een paardje erbij maar dat zou niet realistisch zijn want mijn paard en ik hebben alle aandacht nog nodig :

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:43

Ach Adin ik ben ook een stijve hark hoor dat ontken ik niet :P maar zonder opstapje lukt het nog wel op een haflinger van 1.45 :P haha... Maar stiekem vind ik dat opstapje verdomd handig hahah

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:08

Ik herken je verhaal helemaal hoor Franka,toen ik Boi zo ongeveer een jaartje had draaide hij heel vaak zomaar ineens om midden op een drukke weg.En of daar nou een vrachtwagen aankwam of niet hij ging er recht op af........en daar is mijn grootste angst mee begonnen want welke medeweggebruiker verwacht nu ineens een paard wat zomaar omkeert? Niemand toch........Aan de hand deed hij het nooit.....
Later zag ik dat hij het altijd deed op de zelfde plaatsen en iemand zei me dat ik op die plekken niet ontspannen zat omdat ik zo bang was dat hij weer zou omdraaien.....en dat was zoooooooooo waar!
Boi voelde mij verstrakke en ik denk dat ik hem onbewust dan mee gaf :naar huis en wel nu!
Ik ben de zelfde plekken gaan langs rijden op de hele rustige zondagochtende en dacht als ik er plezier aan wil blijven beleven moet ik er daar niet afgaan maar juist doorzetten {ik ging er altijd af als ik bang werd} en dat deed ik dus.De eerste keren waren geen succes maar wat was ik trots op mij zelf dat ik was blijven zitten........En er was nog een oplossing en dat was om samen te rijden met een vriendin,want al kletsend vergat ik de "enge"plaatsen en waren we er langs voordat ik het wist.
Wat mij ook erg geholpen heeft zijn de snoepjes {ojee zo slecht maar ach het helpt me wel} als Boi iets heel keurigs deed zoals bv stoppen bij de 80 km weg kruising zodat ik op het stoplichtknopje kon drukken kreeg hij een snoepje......Nu vraagt hij het wel maar krijgt het niet meer altijd....maar zonder snoepjes ga ik niet op pad want wat hij heeft geleerd is dat een snoepje krijgen betekend stilstaan en zelfs na een galop kan ik zeggen :staan en hij staat meteen stil. {staan is het woord wat een snoepje betekend :P)
Heel soms als mijn angst toeslaat gebruik ik het ook,dan staan we weer stil kan ik mijn angst verwerken en is Boi al weer vergeten waarvoor hij klierig of angstig en vervelend aan het doen was.
Lang verhaal maar wie weet kun je er wat mee.

@floortjefaun,je band word echt zo goed met je paardje als je vele wandelingen maakt,want ook dan moet hij/zij leren luisteren naar je,dus stilstaan,achteruitgaan,versnellen als jij dat wilt. succes,het komt vast wel goed.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:24

Deze angsthaas heeft gisteren na 10 dagen terug op haar paard gezeten. Normaal kwam er een crashtestdummie langs, maar die heeft me mooi laten stikken ... Met wat wat aanmoedigen en traantjes ben ik er uiteindelijk zelf maar opgeklommen ...
Gelukkig heeft iedereen zijn kwek gehouden, ik heb immers geen angst voor mijn paard, wel voor de commentaar die iedereen telkens spuwt :(

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:24

Goed gedaan Belsje! Commentaar is inderdaad niet fijn, maar dat mag je je eigenlijk helemaal niet aantrekken! Als ze het zelf beter kunnen moeten ze het maar even voortonen!