studiemiep schreef:Even niet uit de Penny maar weet niet waaruit dan wel. Iig volgens mij zo'n dik meiden zomer boek
Maar ik heb vroeger een verhaal gelezen en dat ging over 2 meisje
Die in klassen waren in gedeelde de Alfa's en de Beta's (dacht ik) (alfa's waren meisjes zonder gebreken etc...) en de beta's mensen met een handicap. De alfa's maken de beta's? belachelijk.
Maar er was dus 1 alfa meisje wat ik meen bij te herinneren een ongeluk kreeg en toen verlamd was..en die werd dus toen beta's.....
wat ik ook nog weet is dat ze meededen met zwemwedstrijden...
Het verhaal is al echt oud...dus heb het > 25 jaar geleden ooit een x gelezen, in het zwart wit als ik mij niet vergis.
Denk dus eind jaren 80/begin 90..maar weet het niet zeker....
Dat stond in een oud Tina zomerboek, zwart-wit idd, herfsteditie of zomereditie 1980 of 1985 (voor 1990 meen ik iig) zou heeeel misschien kunnen - toen werkten ze met seizoenen meen ik. Maar ik heb het 17 jaar geleden tweedehands gekocht, gelezen en later weer weggedaan, dus ik weet helaas ook niet meer helemaal hoe het heet. 'Wereld zonder tranen' misschien?
De meisjes heette trouwens Alfa's (perfecte meiden) en Gamma's, Gamma's werden als persoonlijke sloof van de Alfa's behandeld en mochten enkel de kliekjes eten, de blonde uberbitch en zwemrivale van de heldin heette Perfecta die uiteindelijk inderdaad verlamd raakte tijdens een zwemwedstrijd en er zat een tijdreis/coma-element in; donkerharige manke (een korter been, tijdens operatie om been te verlengen vind het verhaal plaats) heldin uit onze wereld raakte in 'perfecte' wereld terecht waar men geen medelijden met haar had (en dat was ze niet gewend) - en beland aan het eind wijzer terug in onze tijd/wereld. De beste gamma-vriendin van de heldin was zonder dat iemand het wist de dochter van de schooldirectrice, maar dat wist zij zelf niet.
De Gamma's van de school van de heldin waren de enige Gamma's die meededen aan een sportschoolkampioenschap (zwemmen, turnen, etc.) met verder enkel alfa's van diverse scholen om te bewijzen dat ze wel mee konden komen - van hun deelname werd schade gesproken. De Gamma's wonnen uiteindelijk een aantal medailles.
Ik zou het best weer eens willen lezen

.
Dat boek zat in een hele stapel tina(seizoen)boeken -
http://www.marktplaats.nl/a/boeken/stri ... usPage=lr# is een advertentie van een winterboek uit die tijd, maar daar staat geen jaartal bij.