Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:01

Safire schreef:
bedankt, maar deze dame doet ook al aan keuren kosten koper. Ik heb alleen maar zulke mensen hele tijd. ;(

Kun je niet de kosten delen, ongeacht goedkeuren of afkeuren. Dat scheelt ook weer wat.

Twilight gefeliciteerd!

Yelly

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:06

Wil je alleen klinisch of ook röntgen laten keur, Safire?

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:21

momenteel klinisch, maar begin bij al deze mensen te twijfelen, dat ik bijna ook rontgen wil doen.

@ShamalArabs, denk het niet. Al kosten voor koper, staat duidelijk in de mails.
Delen zou ik niet erg vinden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:22

ik moest het ook zelf betalen omdat de vorige eigenaar er gewoon echt geen geld voor had, misschien kan je eens informeren wat precies hun reden is dat het sowieso k.k is?

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:32

van de ene weet ik het. draf en tolt aan de hand door elkaar doet ofso. was ze bang dat ze daar op afgekeurd gaat worden.

Ander gaf later ook geen geld ervoor.

Voor goed keuren zie ik helemaal geen probleem in het betalen ervan, maar afkeur begin ik niet meer aan.
Ben op 1 rekening aan het wachten van afkeur. deze dame had goede hoop. had er meerdere keer opgezeten, maar toch zakte ze op de buigproef.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:54

Safire schreef:
momenteel klinisch, maar begin bij al deze mensen te twijfelen, dat ik bijna ook rontgen wil doen.

Zie mijn adv. ik heb het er zelfs bij staan. Gewoon vragen of ze de kosten willen delen ongeacht de uitslag. Nee heb je, ja kun je krijgen!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 15:08

Je kunt het altijd proberen inderdaad. :)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:11

Misschien volgende keer, deze waren echt duidelijk. en wouden liever iemand die niet keurt of alles betaald.
en de rest is gewoon te ver weg voor mij om naar te gaan kijken.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:15

Bij iemand die de voorkeur heeft voor niet keuren zou ik wel argwaan krijgen..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:19

ik zou inderdaad bijna gaan denken dat ze iets voor je achterhousden...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:06

Als je een paard hebt in een lager budget dan snap ik het van de ronten keuren, want dat hoor je inderdaad veel. Maar klinisch zou ik ook bij een lagere vraagprijs sowieso kosten bij afkeuren voor verkoper vinden. Hmm vervelend dat het zo moeizaam gaat met de keuringen.. ik ben blij dat ik er allemaal vanaf ben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:50

Safire schreef:
bedankt, maar deze dame doet ook al aan keuren kosten koper. Ik heb alleen maar zulke mensen hele tijd. ;(

Welcome to the real world.

Als particuliere verkoper zou ik ook gaan voor de opstelling: wie vraagt betaald. Ik moet als verkoper wel de potentiele koper op z'n blauwe ogen geloven dat de eisen die hij mij verteld dezelfde zijn als waar hij de dierenarts op laat keuren? Ik moet er maar op vertrouwen dat de koper weet wat ie wil?

Iedereen roept hier altijd dat je verkopers niet op hun blauwe ogen moet geloven, maar als verkoper moet ik de potentiele koper opeens WEL op z'n blauwe ogen geloven?? Dacht ik niet.......
Safire schreef:

Bij twijfel niet inhalen.........

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:20

ikke schreef:
Welcome to the real world.

Als particuliere verkoper zou ik ook gaan voor de opstelling: wie vraagt betaald. Ik moet als verkoper wel de potentiele koper op z'n blauwe ogen geloven dat de eisen die hij mij verteld dezelfde zijn als waar hij de dierenarts op laat keuren? Ik moet er maar op vertrouwen dat de koper weet wat ie wil?

Iedereen roept hier altijd dat je verkopers niet op hun blauwe ogen moet geloven, maar als verkoper moet ik de potentiele koper opeens WEL op z'n blauwe ogen geloven?? Dacht ik niet.......

Dat kun je op contract zetten, doen wij ook. Als iemand een paard wil kopen met recreatieve doeleinden en specifiek geschiktheid wil voor duinritten (wat best zwaar is, op en neer in het mulle zand), dan komt dat op contract, wordt dat aangegeven bij de keurende DA en past het keuringsbeeld bij de eisen op papier, dan is het paard goed. zegt de DA hij kan wel dat doen wat je wil, maar hij kan nooit hoger dan 1.20 spingen (ik roep maar wat als voorbeeld), dan past dat nog steeds in het doeleinde van de koper en is het paard dus nog steeds goedgekeurd voor het doeleinde dat de koper voor ogen heeft. En ja, dan kun je als verkoper, particulier of niet, makkelijker zeggen: ik betaal gewoon de helft van de keuringskosten!

Je kunt het vergelijken met boodschappen halen. De één pakt gewoon een brood, de ander wil specifiek een tijger-wit hebben. Door bij de eerste door te vragen welk brood nu eigenlijk het favoriet is, kun je de klant beter dienen. Nu begrijp ik dat er altijd verkopers zijn die gewoon het paard kwijt willen, maar ik denk dat vooral een particuliere verkoper liever er vrij zeker van is dat het nieuwe baasje en het paard echt goed bij elkaar passen en dat op die wijze misschien net iets minder kans is op een eventuele doorverkoop (na korte of lange tijd).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:22

@ikke: daar maak je samen afspraken over, zet je in een koopcontract en je gaat naar een onafhankelijke DA.. Een da keurt goed of af, daar discusieer je dan niet over. Dus ik zie het probleem niet.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:29

Een DA keurt feitelijk niet goed of af, maar geeft een negatief of positief koopadvies. Een 3tje hoeft niet altijd gevolgen te hebben voor de doeleinden van de kopers, of een chipje oid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:36

Lioony schreef:
Een DA keurt feitelijk niet goed of af, maar geeft een negatief of positief koopadvies. Een 3tje hoeft niet altijd gevolgen te hebben voor de doeleinden van de kopers, of een chipje oid.

Precies!
Jotoma schreef:
@ikke: daar maak je samen afspraken over, zet je in een koopcontract en je gaat naar een onafhankelijke DA.. Een da keurt goed of af, daar discusieer je dan niet over. Dus ik zie het probleem niet.

Dat klopt, de afspraak is: wie vraagt, betaald........

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:40

@ikke: dat is jou afspraak.. Zo maak ik geen afspraak.
Maar goed, eindeloze discussie..

@lioony: daarom maak je van te voren afspraken en leg je die vast..

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:44

Ook mijn manier van handelen niet idd Jotoma! Geen hand vol maar een land vol.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:48

Ook niet de mijne hoor, als ik een paard wil kopen en hij wordt niet goed gekeurd dan ga ik ook niet betalen.
de verkoper hoeft maar 1x te keuren en dan weten ze hoe het paard ervoor staat, als ik 5 paarden bekijk en ze zijn allemaal afgekeurd, dan is mijn budget drastisch verlaagd en heb ik helemaal niets.

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:36

wij hadden eigenlijk niet eens afspraak gemaakt,
maar hij was natuurlijk 3 maanden geleden gekeurd dus verwachte dat die goedgekeurd zo worden,
en bij dit paard had ik het begrepen als wij het zouden moeten betalen als die afgekeurd werd omdat hij zo kort geleden nog goed was hebben hun vertrouwen erin
(denk dat ze alsnog zouden betalen als die afgekeurd zou worden maar gelukkig was dit niet het geval :) )
zoo weer naar me paardje toe en gelukkig morgen middag vrij kunnen krijgen van werk want de zadelmaker kon of morgen of pas over 7 weken :o

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:16

ikke schreef:

Heb je groot gelijk in! Want je wil toch dat je paard niet in verkeerde handen terecht komt.
Vind dat risico eigenlijk groter dan andersom.
Want andersom kun je heeeeel goed het paard onderzoeken of het geschikt is, maar om de nieuwe eigenaren te onderzoeken wordt lastig.
Die kunnen je altijd voorliegen en zelfs als je komt kijken dingen achterwege laten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:18

Dat is absoluut waar, maar dat heeft niets met een gezondheidskeuring te maken.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:19

Nee weet ik, maar ik ging even in op het feit dat ikke het erover had dat je kopers ook niet altijd kunt vertrouwen. :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:25

nee dat klopt, maar net zoals het erg lastig om te zien hoe hij behandeld en verzorgd is en gestald is bij zijn vorige adres is het bij zijn nieuwe adres hetzelfde.
Maar je kan wel een keuring doen en ik vind niet dat ik bij afkeuring zou moeten betalen, ik zal daar ook nooit mee akkoord gaan.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:28

Zou ik ook niet doen, een paar van zulke en je budget is ineens heel erg gekrompen. :=
Maar dat is ook zo, eigenlijk is het gewoon heel lastig om alles voor de volle 100% te weten.
Ik weet dat bij mijn paard straks gelukkig wel, mijn instructeur heeft hem al als veulen gekocht.