Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:57

ik ben er voor verzekerd dat als mijn pony niet goed meer is een
echt niet verder kan dat ie dan naar de slacht kan en een dikke prijs
vang voor een nieuw paard.

Ik vind het zelf een naar idee hebben.
Het geeft mij een omruil gevoel. Dat als mijn pony 'op' is
dan naar de slacht en in de frikandellen (daar ben ik voor verzekerd,
dus kan niet zeggen dat ie niet in de producten gaat)
en weg er mee. Vind ik zo'n rare gedachte, zo wil ik het niet over laten
komen! :(:)
Meer mensen die hun paard zo verzekerd hebben?
En een geldprijs krijgen voor een nieuw paard?

en wat voor gedachten hebben jullie daar bij?

ozzyhorse

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:03

Wel gehad maar nu niet meer, omdat we de verzekering te duur vonden worden met nog net geen tien paarden. Als je een of twee paarden hebt, én zeker weet dat ze worden gedood en niet doorverhandelt, vind ik het een goeie verzekering waardoor je inderdaad het geld hebt om een vervangend paard aan te kopen.

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:05

bitje heeft gelijk

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:07

waarmee @sannikita?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:09

Hoezo heeft bitje gelijk? Ik denk dat er in dit geval helemaal geen gelijk en ongelijk bestaat. Het is puur een gevoelskwestie en niet iedereen heeft er hetzelfde gevoel over.
Niet verzekeren betekent voor een hoop mensen, paardloos worden als je paard doodgaat. Een paard kan ook dood neervallen in de wei of een ongeluk krijgen. En ben je niet verzekerd, dan sta je mooi met lege handen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:12

ik vind het toch een naar idee toen ik te horen kreeg
dat ik zo verzekerd was, ik ben nog maar een puber :o :D
dus heb niet zo veel te bepalen na mijn pony's dood...
gelukkig lus ik geen frikandellen of kroketten en we eten ook niet
zoveel patat :9
maar ja, wat vinden jullie?
Ben toch wel benieuwd naar jullie mening

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:15

Ik vind er niks mis mee, om iets van een paard op te eten. Ik vind het zelf ranziger, als ze naar het destructiebedrijf gaan.
Als je het echt koosjer wilt aanpakken moet je helemaal geen gefrituurde dingen eten. In frituurvet zit namelijk heel veel paardenvet.
Laatst bijgewerkt door ozzyhorse op 25-06-09 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:19

ja dat heb ik inderdaad ergens gelezen, in dit topic :P

gelukkig is ponnepon nog maar 7 jaartjes oud, dus snel dood gaat ze
'hopelijk' nog lang niet!

voor de mensen die net zo verzekerd zijn als mij, laat het weten!
ben wel nieuwsgierig!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:37

_Bitje_ schreef:
ik ben er voor verzekerd dat als mijn pony niet goed meer is een
echt niet verder kan dat ie dan naar de slacht kan en een dikke prijs
vang voor een nieuw paard.

Ik vind het zelf een naar idee hebben.
Het geeft mij een omruil gevoel. Dat als mijn pony 'op' is
dan naar de slacht en in de frikandellen (daar ben ik voor verzekerd,
dus kan niet zeggen dat ie niet in de producten gaat)
en weg er mee. Vind ik zo'n rare gedachte, zo wil ik het niet over laten
komen! :(:)
Meer mensen die hun paard zo verzekerd hebben?
En een geldprijs krijgen voor een nieuw paard?

en wat voor gedachten hebben jullie daar bij?

Hier in de omgeving heb je de zogeheten paardenfondsen. Daar kun je je paard voor weinig geld verzekeren, maar dan alleen inderdaad voor de dood. Dit houdt in: dat je als je paard niet meer geschikt is voor rijden/fok of welk doel je het paard hebt, het wordt overgenomen door dat paardenfonds. Zij beslissen dan wat er met dat paard gebeurt. Heel vaak komt zo'n paard dan in de handel terecht en tja... denk dat de meesten wel weten, wat er met zulke paarden gebeurt. Van paardenmarkt naar paardenmarkt. Van handelaar naar handelaar en dan misschien komt zo'n paard dan nog eens in een slachthuis in nederland terecht, maar zeker weten doe je het niet... Transport naar buitenland brengt vaak meer op. Paarden waar twijfel over bestaat, of ze goedgekeurd worden voor consumptie worden vrolijk even tijdelijk bij handelaar geplaatst (en dan heb ik het over medicatie, wormkuren enz.) om dat uit het lichaam van paard te krijgen. Dus ook bij dit soort verzekeraars... Zorg er asjeblieft zelf voor dat je paard inderdaad meteen richting slachthuis gaat, want echt... je wilt toch dat je paard waardig uit dit leven geholpen wordt en niet nog eens een hele poos (met waarschijnlijk veel pijn) nog even voor het geld ergens wordt geplaatst danwel in de handel terecht komt.

Dan nog even over die verhalen over verdrinken enz... Ik ben van mening, dat je met dit soort dingen al ver voordat een paard er aan toe is, besproken moet hebben. Heb ik jaren terug ook gedaan en juist deze DA heb ik dan ook gevraagd om mijn paard te laten inslapen. Mocht het inderdaad zo zijn, dat een paard gaat vechten enz., dan nog ben jij degene geweest die niet voor de juiste DA hebt gezorgd. DA moet absoluut bij je passen en ook dit soort dingen behoor je te bespreken voordat het zover is... je denkt toch ook over je eigen "einde" na? dan hoor je dat ook voor de dieren te doen, die jij zonodig wilde 'hebben"....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:30

ozzyhorse schreef:
Ik vind er niks mis mee, om iets van een paard op te eten. Ik vind het zelf ranziger, als ze naar het destructiebedrijf gaan.
Als je het echt koosjer wilt aanpakken moet je helemaal geen gefrituurde dingen eten. In frituurvet zit namelijk heel veel paardenvet.

Als we zo de dingen gaan bekijken, dan kun je werkelijk niets meer eten. Gelatine wordt bijvoorbeeld in heeel veeeel dingen verwerkt. Ook in dat lekkere gebakje op een verjaardag. enz. enz.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:45

Zammie schreef:
ozzyhorse schreef:

Als we zo de dingen gaan bekijken, dan kun je werkelijk niets meer eten. Gelatine wordt bijvoorbeeld in heeel veeeel dingen verwerkt. Ook in dat lekkere gebakje op een verjaardag. enz. enz.

dat is inderdaad zo, maar ik zelf probeer er wel zo veel mogelijk op te letten!

en even over de kwestie spuitje of slacht. ik denk dat als het zo ver is, ik toch voor een spuitje ga..

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:49

geen van beide gewoon van nature laten dood gaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:53

funnygirl1 schreef:

Ja joh.. Paard staat met een gebroken been in het land... Gaat ie niet dood aan. Wordt dus een hele lange lijdensweg van niet meer kunnen/willen eten/drinken... Ja, dit is de manier }:0

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:55

Eens met Zammie...je kan niet altijd afwachten!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:00

Een paard gaat niet vechten tegen een spuitje als de DA maar niet te zuinig is met het "euthanasie" middel, want vaak wordt er te zuinig gegeven! Ik heb nu met 1 paard en 1 pony meegemaakt met een spuitje inslapen, en de DA er nadrukkelijk bijgevraagd heel veel in te spuiten, omdat ik niet een gevecht wil, en bij beide ging het heel vredig.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:33

Bovenstaande reaktie getuigt ook weer niet van al te veel respect. Indirect zeg je nu tegen allen die het gevecht wél hebben meegemaakt: jij hebt het fout gedaan, het is jouw schuld.

Dat is gewoon niet zo en is zeer kwetsend kan ik me zo voorstellen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:37

funnygirl1 schreef:

Dat is een zeker een grapje _O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:39

Ik kan me nog exact de quote herrineren van een bokker hier die haar pony met zware problemen moest laten inslapen (als je me niet geloofd dan zoek ik het topic zelfs nog eens op):
"De veearts moest hem een spuit die zwaar genoeg was om 3 belgen(paarden hé :+ ) te vellen, maar we moesten hem nog met touwen op de grond trekken."

Dat het altijd voor 100% zeker helemaal goed gaat als je maar voldoende middel gebruikt geloof ik dus helemaal niet. Ja, het verkleint de kans dat het misloopt, maar de kans blijft toch altijd. Net hetzelfde als dat kans kleiner is dat een paard gaat panikeren bij een slachthuis als hij al jaren met de trailer naar vreemde plaatsen gaat, maar dat geeft ook geen 100% zekerheid dat er niets onverwachts gaat gebeuren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:42

Ooit zelf eens onder narcose geweest? Dan weet je, dat je echt niet tegen dat middel kunt "vechten". Ik blijf er dan ook bij, dat er inderdaad een fout is gemaakt (of het verkeerde middel of te weinig) en dat is iets wat niet hoeft te gebeuren. Dus een quote van iemand hier... zegt mij dan ook niet zoveel...
En dat is dus wat in vorige berichten ook als zei: dat is iets wat je van te voren al eens met je DA moet hebben besproken. Je weet nooit wanneer de tijd daar is en als ik geen vertrouwen hierin heb met mijn DA, dan kijk ik verder naar iemand die wel weet hoe dit gedaan moet worden.

Bij het doden met de pin, weet ik ook (te) weinig van. Ik weet alleen hoe dat bij koeien gebeurt en het schijnt dus dat paarden in een aparte ruimte worden "geschoten". Ik weet dat de koe wordt begeleidt in een kooi, waar het geen kant op kan. Wordt dit ook met een paard gedaan? Zoniet, dan vraag ik me af, of dit nooit verkeerd gaat, want een paard kan zijn hoofd toch weg trekken? Wat kun je dan wel niet voor nare dingen krijgen, als het paard net licht wordt geraakt en dus alleen pijn heeft en bij lange na nog niet gedood. Dit kan dus ook thuis gedaan worden. Hier ben ik dus info over aan het verzamelen ivm een paard wat echt angst heeft voor spuiten.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:12

@Zammie, als je wilt weten hoe dat gaat kan ik je de Nijkerktopics aanraden. Er is een paar keer een excursie geweest naar slachterij Nijkerk, en daar zijn filmpjes van gemaakt. Daarop is te zien hoe het schieten van een paard gaat, en daarop is ook te zien hoe snel het gaat.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:19

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:33

Goeie links Abeltje. Ik heb het zelf een aantal keren een paard weggebracht en was ook erg te spreken over de snelle en vakkundige manier van "werken".

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:19

heeft iemand ook een filmpje hoe ze dat doen met inslapen?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:47

Helaas ken ik dus wel een verhaal dat het schieten niet in 1 keer ging.

Daarom ben ik er ook van overtuigd dat wat je doet goed is.
Je kunt geen toekomst kijken en nooit weten welke manier de juist zou zijn.
Dat weet je pas achteraf.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:02

Ik heb het filmpje na enige twijfel toch bekeken (ben niet zo'n held, maar weet dat het moment ooit komt..)
en ik moet zeggen dat het minder gruwelijk er uit ziet dan dat ik dacht!

Toch zou ik denk gaan voor het inslapen, want mijn pony heeft nog nooit in een trailer gestaan en zodra hij bij zn vriendjes
weg moet wordt ie helemaal leip! Daarom denk ik dat alleen dat al zo veel stress mee zou brengen, dat ik hem voor zijn rust
beter op eigen terrein kan houden.