Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:10

dejavu schreef:
Allereerst: Joceline, Bandida, Sanne; Ik ben het met jullie eens. :)

Ik vraag me wel af waar de grens ligt tussen grondwerk/'corrigeren terwijl je er niet op zit'.
Vinden jullie dit vallen onder één noemer?

Pharagirlke gaf hier bijvoorbeeld aan dat een van haar beesten gecorrigeerd moest worden. Dit heeft ze naar mijn idee prima gedaan, maar dit valt naar mijn idee niet onder grondwerken.

Excuus voor de late reactie, moest even graven.

Ik vind dat dat zeker onder 1 noemer valt. Grondwerk is in onze ogen samen werken, naar elkaar luisteren en kijken. Samen bezig zijn om dingen te bereiken. Ik vraag dingen aan mijn merrie en als ik respect voor haar toon, naar haar luister/kijk maar haar niet over mij heen laat lopen, verkrijg ik wat ik haar vraag. Als ik nu in de bak haar los laat rennen en ze doet haar eigen willetje of nog erger en ik pak haar vervolgens niet aan tijdens het grondwerk, dan ben je niet aan het grondwerken eigenlijk want het paard heeft totaal geen interesse en geen respect. Oftwel je wilt respect van je paard krijgen dat ten eerste. Als dit respect er is is de weg naar vertrouwen en een goede band niet lang meer. Pas als dit tijdens het poetsen, op de wasplaats, in de trailer, in enge gebieden, onder het zadel, aan de hand en bij kinderen in orde is kan je pas echt samen werken. Het belangrijkste is dus respect van je paard en andersom, waarbij de ruiter/baas boven het paard staat en het paard dit dus accepteerd. Dit gebeurt op een manier met veel rust en geduld maar wel met consequentie. Mijn merrie slaat, bijt, hapt nooit dus als ze afentoe kliert is het dat ze zich omdraait en wegloopt. Meer doet ze niet en ze weet meteen dat ze fout zit. Ze wil zich dan niet meer laten pakken en rent heen en weer omdat ze weet dat het niet de bedoeling is. Als ik haar dan even later ingesloten heb dan gaan zeg ik niets. Maar ik beloon haar ook niet omdat ze weggerend is, wat ze dondersgoed weet, en omdat ik haar heb moeten vangen. Dan gaan we rustig aan het werk waarbij ik dan niets meer duld. Normaal duld ik ook geen brutaliteiten maar op dat moment ben ik even iets strenger. Daarna sluiten we het longeren af, ik brom niet meer op haar ze krijgt beloning voor het werk. Dit weglopen doet ze zo 1x in de 2 maanden. Ze doet dit vaak als we een tijdje niet hard getraind hebben of als we de vorige dag hebben gesprongen. Mijn merrie vindt het enorm fijn om gewoon elke dag hard te trainen, dan lekker de wei in als beloning. Als je haar wilt verrassen met een vrije dag of buitenrijden is ze de volgende dag toch een beetje van slag. Ze kickt op het rijden en ze is er ook goed in.

Conclusie is dus dat wanneer dan ook, altijd ongewenst gedrag straffen, waar dan ook. Op de poetsplaats, wasplaats, trailer, in de bak overal vind ik het woord grondwerk juist. Je bent eigenlijk altijd in rust bezig met je paard, je bent duidelijk en consequent/eerlijk. Je schreeuwt niet, hoogstens een brul is voldoende bij ons. Fluisteren of lelijke woorden zeggen tegen het paard heeft geen zin, het blijft een kuddedier. Ben geen paardenfluisteraar of een zweverig type met boeken over het psychische van een paard. Je moet gewoon helder zijn in de communicatie/lichaamsstaal tegenover je paard, consequent zijn, straffen en belonen en zo bouw je een sterke vertrouwensband op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:24

Lovely schreef:
Kunnen we niet een back-to-basic stroming beginnen en de paarden weer met 4 voetjes weer op aarde beloven te zetten? Als we eerst nadrukkelijk communiceren dat de paardenwereld doorgedraaid is en wij de oplossing in handen hebben, dat moet werken toch? GEwoon weer vilten dekjes en gevouwen dekens, ijzeren roskammen en eenkleurige halstertjes :).

Ik ben voor, alleen dan zonder dekjes (die gebruik ik niet, hoe basic is dat)

Vind 't echt belachelijk dat paarden zo vertrutteld worden, sinds vorig jaar scharrel ik rond bij iemand die dat niet doet, mijn stalgenoten zijn ook niet zo van het getrut. En ik moet zeggen, het bevalt wel. Voor mijn paard is het even wennen dat hij nu ineens wordt opgevoed (heb 'm nog niet zo lang) maar ook voor hem geldt: het bevalt 'm wel. Eindelijk duidelijkheid (waarmee ik niet mezelf op de borst wil slaan, ik poog alleen maar duidelijk te maken dat een consequente aanpak een heel verschil maakt)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:02

Hoorde net van een vrouw dat ze met een halstertouw zwaaide naar een paard,omdat ze niet fatsoenlijk met haar pony de wei in kon komen.Nou kreeg ze me daar een commetaar,zoiets van he je slaat toch niet me paard want dan bel ik de politie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:32

Na drie keer en zwieper met het halstertouw slofte mijn toenmalige bijrijdhobbel voortaan zo met mij mee. Zijn eigenaresse vroeg zich af hoe ik dat toch deed :+

Level 1 en 2 heb ik overgeslagen bij gebrek aan voederbieten en deken. Level 3 is af, inclusief bruin Oostduits zadel (serieus) en 4 was ook een makkie. level 5 roept problemen op. Mijn paard is 1,35 meter en gaat de meter niet redden. Mag ik dispensatie op grond van stokmaat?

Tijdens het praktijkexamen van level 4 kwamen wij (stalgenootje, die daar ook galoppeerde, en ik) een dame tegen met een hypere schimmel met slof. Die zich afvroeg hoe onze paarden zo ontspannen door het bos galoppeerden. En en passant nog even opmerkte dat mijn optoming mijn paard pijn zou doen. Veel meer dan haar pessoabit natuurlijk, zijn echt gemene krengen, die hackamores :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:15

hestejente schreef:
Lovely schreef:
Kunnen we niet een back-to-basic stroming beginnen en de paarden weer met 4 voetjes weer op aarde beloven te zetten? Als we eerst nadrukkelijk communiceren dat de paardenwereld doorgedraaid is en wij de oplossing in handen hebben, dat moet werken toch? GEwoon weer vilten dekjes en gevouwen dekens, ijzeren roskammen en eenkleurige halstertjes :).

Ik ben voor, alleen dan zonder dekjes (die gebruik ik niet, hoe basic is dat)

Vind 't echt belachelijk dat paarden zo vertrutteld worden, sinds vorig jaar scharrel ik rond bij iemand die dat niet doet, mijn stalgenoten zijn ook niet zo van het getrut. En ik moet zeggen, het bevalt wel. Voor mijn paard is het even wennen dat hij nu ineens wordt opgevoed (heb 'm nog niet zo lang) maar ook voor hem geldt: het bevalt 'm wel. Eindelijk duidelijkheid (waarmee ik niet mezelf op de borst wil slaan, ik poog alleen maar duidelijk te maken dat een consequente aanpak een heel verschil maakt)

Idd ben ik het helemaal mee eens, en ik kan me er aan ergeren tot en met. Maar aan de andere kant, het is niet omdat ze met een net halster aan rondlopen en een gewone borstel hebben dat ze niet opgevoed moeten worden. Ik hou van een net, stevig halster, maar ze worden vast en zeker goed opgevoed. Ik wil ze geen cm te ver voor me, dribbelen krijgen ze ook wel eens een halstertouw op de neus enzovoort. En ze zijn wel stuk voor stuk braaf. Zo moet het zijn vind ik. eigelik moet ik ze echt weinig corrigeren. Als je maar duidelijk blijft...
maar idd vooral op stallen en zo merk je hoe veel onopgevoede paarden er zijn. Ben altijd blij als ik gewoon met eigen opgeleerde paarden kan werken. :).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:19

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd weinig onopgevoede paarden meer tegen ben gekomen. Het mijne heeft de afgelopen vier jaar lustig over zijn eigenaren heen gelopen, nu mag hij dat niet meer en ik merk aan 'm dat hij het prettig vindt duidelijkheid te hebben. Dat is wat ik met mijn post bedoelde te zeggen :)