Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:03

Til de lippen van je paard eens op, dan zie je dat de tanden netjes op elkaar staan. Dat het bit niet tegen het gehemelte zit. Is een van die dingen wel heb je een zeer slecht passend bit. Is dat de maatstaaf van overstappen naar bitloos is dat een slechte reden. Omdat je dan je keuze maakt door te kijken naar hoe het niet moet.

En ik ben ook erg benieuwd wat het antwoord is o de vraag van Lielle.
"En waarom vallen mijn paarden niet dood neer na een cross van 5 minuten in een stevige galop, als een bit de ademhaling belemmert?"

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:13

Ik snap sowieso niet waarom een bit de ademhaling zou belemmeren. Je stopt het bit toch niet in de neus of wel?

Ik zie wél hoe dat zou kunnen met een bitloos hoofdstel......

Dat hele verhaal van dr cook, dat het bit een eet-reflex zou veroorzaken, vind ik zeer on-aannemelijk. Volgens die redenering zouden de paarden van Lielle idd dood neer moeten vallen, maar naar wat ik gehoord heb, leven ze nog.......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:14

2 uur geleden iig wel :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:16

Yamcha schreef:
Ik snap sowieso niet waarom een bit de ademhaling zou belemmeren. Je stopt het bit toch niet in de neus of wel?

Ik zie wél hoe dat zou kunnen met een bitloos hoofdstel......

Dat hele verhaal van dr cook, dat het bit een eet-reflex zou veroorzaken, vind ik zeer on-aannemelijk. Volgens die redenering zouden de paarden van Lielle idd dood neer moeten vallen, maar naar wat ik gehoord heb, leven ze nog.......

Hoe, hoort het bit niet in de neus te steken dan? :=
Nu snap ik waarom ik Pret niet voor elkaar krijg :')

Nee even serieus, eet reflex zou ik ook sterk vinden gezien dat normaal door andere dingen veroorzaakt word als enkel door een stuk metaal in de mond. (denk aan geur enz ;) ) Tenzij je er een geconditioneerde stimulus van maakt maar dan ben je IMO fout bezig :')

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:17

Kazary, je haalt me de woorden uit de mond..
Mensen die zeggen dat de mond niet dicht kan met een bit moeten eerst eens een beginnersboek (voor mensen die met bit willen rijden) lezen en leren waar en hoe een bit in de mond hoort te liggen...
Maarre on topic, ik zou gewoon met bit doorrijden.
Denk dat er belangrijker zaken zijn om je druk over te maken.
HOE ermee gereden wordt bijvoorbeeld lijkt me belangrijker dan WAARMEE gereden wordt. Dat geldt overigens ook voor bitloze optomingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:18

Waar het bit ligt zitten geen tanden/kiezen dus waarom zou de mond niet dichtkunnen dan?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:19

Haha, wat een topic weer :P .
Ik zal m'n paard alvast streng toespreken, mocht het zo ver komen.
"Wolin, we gaan vanaf nu 100% bitloos, ik verwacht dus dat je je voortaan gedraagt en geen streken uithaalt.."
Wellicht helpt het :o . Zal leuk worden in de SGW :roll:

@Yamcha: Vind ik inderdaad ook. Een bitloze optoming kan de neus dichtknijpen, dit is veel stressvoller en belemmerender voor een paard.

Uiteraard zijn er grenzen aan bitten... maar dat is weer een heel ander verhaal, OM MAAR EVEN ON-TOPIC TE BLIJVEN _O- ..
Ik hou het graag simpel, gewoon een watertrensje of bustrens. De mijne loopt op een dubbelgebroken bustrens, al mijn paarden overigens. Of een kneveltrensje, ook een vriendelijk bit... Al die poespas.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:20

Dat iets in een boekje staat betekent niet dat dat voor alle paarden geldt. Heb het zelf niet gelezen, zal wel op een klein onderzoekje slaan oid?

Ik vind persoonlijk dat er gekeken moet worden naar het paard, wat werkte het beste en wat is voor haar/hem het fijnst. Je hoort geen oordeel te maken nav theoriën. Kijk naar je paard, luister naar hem, dán kun je pas je beslissing maken :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:21

@Pharagirlke: Oh vandaar... Ik begreep het ook niet helemaal, zal voortaan het bit op de juiste plaats doen.
Ik deed mijn cap op mijn knie.. moest er dus twee kopen...
Zo hoort het toch? :o?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:24

Interessant stukje uit de mensport..
Ik houd wel van zulke onderzoekjes.. nu nog met 100 paarden, en dan kun je een redelijke conclusie trekken..

Wij zijn bitloos vanwege een hangend rooster. Niet echt uit principe.. andere paarden rijd ik wel met bit..
en heel veel verschil merk ik toch niet.

Ik heb niet zo veel vertrouwen in Dr Cook, ik vind zijn hoofdstellen helemaal niet prettig..
veel te veel druk overal..
Ik houd het wel lekker bij mijn side pull.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:27

WolinLotte schreef:
@Pharagirlke: Oh vandaar... Ik begreep het ook niet helemaal, zal voortaan het bit op de juiste plaats doen.
Ik deed mijn cap op mijn knie.. moest er dus twee kopen...
Zo hoort het toch? :o?

:j en die lusjes aan je zwepen, zijn die bij jou ook te klein om die over je hoofd te krijgen? :\ Hang ze tegenwoordig maar aan mijn oren... :\

Calanddra: mensen die denken dat alles uit een boekje waar is hebben enkel maar brave dieren onder hun kont gehad... Heb inmiddels al geleerd dat boekenwijsheid je zelden tot een oplossing brengt in tegenstelling tot inzicht, luisteren naar je dier en creativiteit.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:31

pharagirlke schreef:
en die lusjes aan je zwepen, zijn die bij jou ook te klein om die over je hoofd te krijgen? :\ Hang ze tegenwoordig maar aan mijn oren... :\

Daar had ik nou mijn sporen al hangen, vandaar dat ik geen plek had voor m'n zweep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:31

Dat kan wel idd, een geconditioneerde stimulus, maar da's dan gewoon pavlov en heeft niets meer met reflexen te maken......

Hoe dan ook, ik heb die theorie een paar keer grondig doorgelezen, plus de beweringen van mensen dat een paard sowieso een bit niet fijn zou vinden ivm iets in de mond..... en heb besloten dat ik er weinig van geloof. Ik ken verschillende paarden die met een bitloze optoming (bosal geprobeerd, zelfs een simpel stalhalster, ook een touwhalster) recht overeind kwamen...... een bitje gaf echter geen problemen.
Paarden die vrijwillig met waterslangen gingen slepen, maar druk op de neus erg vervelend vinden, met een los halstertouw om de hals waren ze echter heel volgzaam en goed te begeleiden, ook verder qua omgang geen problemen, het lag dus niet in de opvoeding.

Er zijn paarden die hebben idd moeite met een bit, maar dat is volgens de DA 1% en wordt vooral veroorzaakt door een hangend rooster. Het verhaal dat de mond niet dicht kan met een bit, is imo ook onzin..... dan is de plaatsing van het bit niet goed. Dat het bit veelal te hoog in de mond wordt gelegd is wel waar..... het verhaal dat er 3 rimpels te zien moeten zijn, klopt niet. Je kunt met 1 vinger vrij goed voelen wat de beste plek is voor het bit.... daar plaats je het.

Het bit op zich moet ook maatwerk zijn (een bitloos hoofdstel is dat zelden) een bit wat te groot is of te dik, of juist te dun of te smal kan ongemak veroorzaken. Dat wil niet zeggen dat dat paard het bit op zich niet accepteert..... wellicht wordt een andere maat goed aangepakt. Ander materiaal kan prettiger zijn, en sommige paarden vinden dubbelgebroken fijner als enkelgebroken. Sommige paarden prefereren een ongebroken trens.

Het zou goed zijn, als bepaalde mensen eerst eens keken wat het ideale bit zou zijn voor hun paard..... als je dat niet vindt, kun je alsnog roepen dat bitloos beter is, maar dan voor jouw paard specifiek..... ik ben flauw van al die algemene stellingen, die gebaseerd zijn op uitzonderingen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:35

_O- ...Hahaha ja ik heb ze daar ook maar gehangen.. Wist het anders ook niet...

Lekker flauw bezig hier :o

@Yamcha: Jups :j . Een bit is zo zacht of hard als de ruiterhand hem maakt :) .

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:37

Helemaal mee eens :)

Dat geldt ook voor een bitloze optoming.

Dr Cook + strenge hand := auw...lijkt me ook best vervelend...

Pharagirlke: precies ja!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:38

Lijkt me ook niet fijn :n .

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:40

1%.. ik wist wel dat ik een byzondere knol heb..

@ wolinlotte.. dat geld ook voor een bitloze optoming hoor..
Ik denk dat je soms nog wel harder zou kunnen inwerken met een bitloze (niet dat ik dat van plan was.. maar kan wel hoor)

edit.. ik vind het zonde voor veel paarden dat veel mensen nog denken dat een bitloze optoming veel vriendelijker is dan een bit.
dat je zo maar een beetje aan kunt kloten omdat er geen bit in hangt..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:43

Uiteraard, geld eigenlijk voor alles :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:44

Als je niet kunt rijden met bit, kun je het ook niet zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:46

Je hebt idd een bijzonder paard, FitzChivalry, een hangend rooster komt af en toe voor bij heel jonge paarden, maar verdwijnt meestal voor het 3e jaar.
Bij jouw paard is het gebleven.

Mijn punt was dat het vrij uniek is als een paard géén bit verdraagt. De meeste paarden hebben er geen enkele moeite meer.

Ik zie een bit over het algemeen als vriendelijker dan een bitloze optoming idd :j
Ik denk dat je heel scherp bitloos kunt inwerken, er zitten nogal veel zenuwuiteinden op de neus...... meer dan in mond in de lagen geloof ik zelfs.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:48

Is ook zonde dat mensen "maar even" voor bitloos kiezen omdat het vriendelijker zou zijn. Ligt nog steeds aan de ruiter en er zijn nou eenmaal paarden die niet tegen die druk p[ de neus kunnen. De drukverdeling is nou eenmaal bij bitloos anders dan bij bit.

Ik heb ook niet voor bitloos gekozen uit principe, we hadden niet echt een keuze :P van de zomer heeft hij geprobeerd zijn graaskorf af te schuren, is in zijn mond gekomen en mond hoeken waren ietwat gescheurd :\ arm ding...
Was net in de vakantie periode, stil zetten is dan ook geen optie, meneer wordt al rond van lucht, hij stond 24/7 op t land en zou dan tonnetje rond worden.

Op stal was aangeboden om een bitloos hoofdstel te lenen, naja, moest dan maar := Op dat moment was hij echter erg hangerig en trekkerig met rijden, dus ik zag er niet zoveel hoop in. Maar het was gewoon over, zodra we met bitloos gingen rijden, rust. Uiteindelijk nadat zn mondhoeken weer goed waren genezen af en toe bit er weer bijgepakt. Uiteindelijk liep hij met bit ook weer goed.

Momenteel loopt hij nog steeds met bit prima, maar met bitloos net ietsje beter. Merk dat hij dat net wat fijner vind. Dát was dus voor mij de reden om (grotendeels) over te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:53

Ik vind persoonlijk je foto's met bit beter, meer verbinding. Je mag proberen wat meer eraan te rijden, meer aan het been maken, maar bitloos vind ik hem nogal uit elkaar vallen :o

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:55

bitloze foto is overigens wel van afgelopen zomer he :P met bit is 2 maanden terug :)

Als het goed is binnenkort wat recente rijfoto's :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:07

OKé, dat verklaart ook het een en ander :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:52

Graag ontopic blijven, alvast bedankt!