Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:01

Elisa2 schreef:
Phew heftig, sterkte Dreamboy!

Ben in ieder geval blij wat meer kritische geluiden te lezen over de Wolf. Bewoners zouden ze gewoon moeten kunnen verjagen. Alleen hoe is even de vraag..

Sterkte Dreamboy!

Verjagen is redelijk makkelijk/simpel als je het hebt over prooidieren verjagen. Dit is een roofdier en groot ook. Binnen Nederland wordt dit totaal!!! onderschat idd. Die gaan zich misschien individueel eens laten af schrikken door plotseling hard geluid, deo of lichtflitsen maar er zullen ook zeker individuen tussen zitten waarbij zulke dingen enkel agressie/aanval triggert. Verjagen lijkt mij geen optie tenzij je er kuddebewakingshonden (voor op offert) gebruikt die daadwerkelijk ook gevecht aan (kunnen) gaan indien nodig en op hoop van zegen winnen zonder al teveel kleerscheuren. Ik kan dat persoonlijk niet en dus zou enigste optie de kogel zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:03

Dreamboy schreef:
Ik was vanmiddag via de livestream het debat over de wolf aan het kijken. Reuze interessant. Helaas kreeg ik tijdens het kijken een telefoontje dat mijn buurvrouw uit het leven is gestapt. Daarna geen zin meer om het af te kijken.

Oef, Dat is naar. Sterkte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:05

Daarnaast ligt het er ook aan of hij in het nauw zit, zoals eerder toen hij die man beet.
Verjagen als je 2 lintjes hebt gaat in die zin gemakkelijker dan wanneer hij in een wolfwerende omheining zit.
Op zijn gemakkie zoekt hij voor hem de zwakke/ makkelijkste plek om er in te komen.
Maar wil hij snel weg werkt dat toch anders. En in het nauw is er voor een roofdier maar 1 uitweg; de aanval.

Elisa2

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:39

Het is natuurlijk ook niet slim om hem in het nauw te drijven, ik denk de wolf gewoon goed moet schrikken waardoor het mensen gaat associeren met iets om uit de buurt te blijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:41

Nee maar in je wei zit hij vlug in het nauw.

Die ene man wilde hem ook naar de uitgang jagen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:46

DuoPenotti schreef:
Daarnaast ligt het er ook aan of hij in het nauw zit, zoals eerder toen hij die man beet.
Verjagen als je 2 lintjes hebt gaat in die zin gemakkelijker dan wanneer hij in een wolfwerende omheining zit.
Op zijn gemakkie zoekt hij voor hem de zwakke/ makkelijkste plek om er in te komen.
Maar wil hij snel weg werkt dat toch anders. En in het nauw is er voor een roofdier maar 1 uitweg; de aanval.

Over dat geval ben ik nog niet uit. De wolf zat onder de zonnepanelen en zover ik het weet staan die zonnepanelen niet in de schapenwei. Er is ook gezegd dat de wolf ontkomen is en in een perceeltje verder klem is komen te zitten. Dus in hoeverre het terecht was...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:50

DuoPenotti schreef:
Nee maar in je wei zit hij vlug in het nauw.

Die ene man wilde hem ook naar de uitgang jagen.

Ik denk dat als je naar zo'n roofdier toe loopt dat het al het gedrag van een agressor/ aanvaller is. Dat is al niet slim, beter is het denk ik om lawaai te maken en er iets op af te schieten waar hij van schrikt en wegrent. Zo'n paintball geweer is dan imo geen slecht idee. De wolf moet gewoon de associatie krijgen Mens -> dan kan er iets gebeuren. Wegwezen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:09

Sterkte Dreamboy.

Wat een ieder ook van Lelieveld moge vinden, ik vind het wel goed dat hij aanhaalt dat Nederland (veel) geld voor subsidie in Brussel laat liggen voor afrastering.

Het advies voor honden snap ik dan weer niets van. We zijn met zijn allen al decennia tegen hondengevechten (terecht). Maar een gevecht op leven en dood tussen wolf en kbh is nu ineens wel ok :? .
Ik vind dat een verschrikkelijk vooruitzicht, voor zowel hond als wolf. En hoop dat nooit te hoeven zien of horen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:11

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Over dat geval ben ik nog niet uit. De wolf zat onder de zonnepanelen en zover ik het weet staan die zonnepanelen niet in de schapenwei. Er is ook gezegd dat de wolf ontkomen is en in een perceeltje verder klem is komen te zitten. Dus in hoeverre het terecht was...

Wel toch? Ik zie best wel vaak schaapjes in weides met zonnepanelen? Dat is namelijk moeilijk maaien, win win win, schaapjes beschutting, gras gemaaid, zon gebruikt voor energie *\o/*

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:15

@roodvos, Lelieveld doet dat alleen om maar weer te kunnen victimblamen. De schuld van de aanvallen van wolven legt hij bij de diereigenaar neer. En overal hoge hekken belemmeren ook konijnen, hazen , reetjes. Hekwerken is uiteindelijk niet de oplossing, er zal in ieder geval enige vorm van beheer van wolven nodig zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:16

Dat klopt Sanet, maar in dit specifieke geval stonden de zonnepanelen niet in het weiland waar die schapen liepen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:26

dierenfan schreef:
Verjagen is redelijk makkelijk/simpel als je het hebt over prooidieren verjagen. Dit is een roofdier en groot ook. Binnen Nederland wordt dit totaal!!! onderschat idd. Die gaan zich misschien individueel eens laten af schrikken door plotseling hard geluid, deo of lichtflitsen maar er zullen ook zeker individuen tussen zitten waarbij zulke dingen enkel agressie/aanval triggert. Verjagen lijkt mij geen optie tenzij je er kuddebewakingshonden (voor op offert) gebruikt die daadwerkelijk ook gevecht aan (kunnen) gaan indien nodig en op hoop van zegen winnen zonder al teveel kleerscheuren. Ik kan dat persoonlijk niet en dus zou enigste optie de kogel zijn.

Precies dit! Waarom zou een wolf schrikken van lichtflitsen of lawaai als er verder niets bedreigends is voor hem? Hij is de jager, onderzoekt en ontdekt vroeg of laat dat zulke dingen hem geen pijn of verwonding bezorgen. Dus zijn ze niet langer van belang. Dus toch nogmaals een waarschuwing om zelf de wolf niet met een hooivork te lijf te gaan wanneer die je dieren bedreigt. Onderschat de kracht en intentie van een groot roofdier (in roedelverband) niet!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:58

Sterkte Dreamboy, dat zijn heftige dingen.

Ik zag vanochtend de ponies van Mekel in de Kale Duinen, achter gaas van een meter hoog.

Kom ik net we weer langs, loopt de kudde in paniek tussen de fietsers en wandelaars schuin tegenover Aekingerzand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:12

3x raden waar die tegen aan liepen ;(

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:22

Wintu schreef:

Ik zag vanochtend de ponies van Mekel in de Kale Duinen, achter gaas van een meter hoog.

Kom ik net we weer langs, loopt de kudde in paniek tussen de fietsers en wandelaars schuin tegenover Aekingerzand.

Is er niemand gewond geraakt?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:32

Telpeva schreef:
Wintu schreef:

Is er niemand gewond geraakt?

Heb de boswachter aan de lijn gehad. Ponies mogen daar lopen, hebben 500 hectare tot hun beschikking. Is wat onrust doordat 2 verschillende kuddes zijn samengevoegd en er lopen ook nog 2 hengsten ergens. Dus vandaar de onrust, ze gaan even kijken. Maar de ponies mogen daar lopen en staan ook niet in een klein afgezet stuk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:41

Roodvos schreef:
Sterkte Dreamboy.

Wat een ieder ook van Lelieveld moge vinden, ik vind het wel goed dat hij aanhaalt dat Nederland (veel) geld voor subsidie in Brussel laat liggen voor afrastering.

Het advies voor honden snap ik dan weer niets van. We zijn met zijn allen al decennia tegen hondengevechten (terecht). Maar een gevecht op leven en dood tussen wolf en kbh is nu ineens wel ok :? .
Ik vind dat een verschrikkelijk vooruitzicht, voor zowel hond als wolf. En hoop dat nooit te hoeven zien of horen.

Ik zag de docu op nieuwe oogst en een kbh is niet per definitie veilig voor de omgeving. Vooral in een drukbevolkt Nederland niet, waar weinig stilte en rust rondom kuddes niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:33

Zichtmelding Hollandscheveld de
Citaat:
Hollanscheveld Drenthe
05-04-2024
14.30 uur.

Ik reed op de marten kuilerweg toen ik van rechts uit de weilanden wat naar links over de weg zag schieten
Ter hoogte van de beukerswijk zag ik 2 wolven het bos in rennen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:00

Wintu schreef:
Roodvos schreef:
Sterkte Dreamboy.

Ik zag de docu op nieuwe oogst en een kbh is niet per definitie veilig voor de omgeving. Vooral in een drukbevolkt Nederland niet, waar weinig stilte en rust rondom kuddes niet.

Niet alleen in Nederland niet. Mijn ouders waren 2 jaar terug op vakantie in Zwitserland. Kwamen op de alm een kudde schapen met kbh en geen herder in de buurt tegen. Ze hadden hun ruwhaar teckel mee. Mijn vader heeft het even aangekeken maar het was dusdanig bedreigend mn richting hun hondje dat hij omgedraaid is en mijn moeder alleen naar de top is gegaan. Mijn vader is echt nog een tijd op afstand gevold door 1 van de honden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:03

Paar jaar terug zijn er in Oostenrijk 20 in een asiel beland omdat ze er niets mee konden aanvangen.
is hier toen ook geplaatst.

Hier een stukje verderop zat er ook 1, alles nablaffen de hele tijd.
Nu staan er op dat stuk geen huizen. Maar hadden ze dat naast ons gezet was ik echt wel gaan klagen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:28

Weer een pony gedood in Ede

Citaat:
Ede Gelderland
05-04-2024

Opnieuw een pony aangevallen en gedood.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:38

Is er bekend waar ongeveer ?? (ik ga de foto niet bekijken om een evt omgeving te zien 8-) )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:39

Is dat steeds dezelfde wolf of ligt het daarvoor te ver uit elkaar?
En overdag gebeurt?

Maar verschrikkelijk weer....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:41

Op de foto is helemaal niets van de omgeving te zien.
Alleen een leeggetrokken grote maat Shetlander??

Ik denk persoonlijk dat het er eentje of meerdere zijn geweest die het kunstje kent. En al die slachtoffers waren natuurlijk op loopafstand van elkaar.
Tijdstip is wordt niet gemeld. Maar gezien tijdstip van melding verwacht ik dat de pony overdag is aangevallen.
Me dunkt, zeker in wolvengebied dat je ‘s ochtends altijd checkt als ze er nog lopen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 16:46

DubbelFun schreef:
Is er bekend waar ongeveer ?? (ik ga de foto niet bekijken om een evt omgeving te zien 8-) )

Het is een hele mooie valkpony.
Lastig om de grootte in te schatten en je ziet geen omgeving.
Pony ligt dood in het gras