Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:25

Jammer Gulpje. zo vaak is het vaak toch heel anders als op foto's en filmpjes.

ik woon in Friesland en zie juist leuke paarden in het zuiden van het land.
ik heb afgelopen weekend 2 paarden bekeken.

ik heb nu zelf een brede kwpn merrie van 1.64
eerste paard was van mijn instructrice, theoretisch perfect
6 jaar allround, M Dressuur, B Springen en M Cross/1* internationaal. super braaf op buitenrit (aanrader voor wie dat zoekt dus). engels volbloed met mooi hoofdje. 1.68 en ruin. Maar ik was toch niet verliefd. ze zijn natuurlijk wat langer en smaller. voor mij met mijn 1.80 niet het perfecte plaatje

zondag bij een 10 jarige ruin van rond de 1.70 gekeken en daar ben ik wel heel enthousiast over. heeft 1.35 gesprongen, verder verkeersmak en lief in de omgang. geen dressuur gereden. is echt een grote grove bok met een springbouw. dresuurmatig denk ik dus was lastiger in de oprichting. dus nu vooral nadenken wat wil ik. qua plaatje klopt het voor mij helemaal. dus het is vooral wat zijn mijn dressuur ambities.

wat is het toch lastig he. dat paarden kopen en verkopen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:47

Vanwaar het bericht verwijderen? Vervelend staartje?
Sterkte iig, nooit leuk!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:59

denisesilver schreef:
Volgens mij hebben ze bij Lely Mare wel de paarden met gemengde groepen.

Gemengde leeftijden, niet gemengde geslachten. Zo lang de veulens aan de voet van de merrie lopen, verblijven ze in de merrie kudde, waar dus drachtige merries, merries met veulens, afgespeende merrie veulens en merrie enters, twenters en ook andere leeftijden lopen.
De gespeende hengstveulens gaan naar de hengsten weide, waar de veulens, enters, twenters en hengsten en ruinen van andere leeftijden bij elkaar lopen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:18

In de FB groep paard/pony zoeken nieuw thuis staat een merrie van 6 jaar en 1.63 in herzogenrath. Heb je die al gezien rochirri?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:17

Ja, ik dacht dat bedoeld werd.

Joltsje, wil je subtop gaan rijden, of gewoon in de basissport? Dat tweede kan prima met een onvoordeliger gebouwd paard.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 22:16

SjonnieZ schreef:
In de FB groep paard/pony zoeken nieuw thuis staat een merrie van 6 jaar en 1.63 in herzogenrath. Heb je die al gezien rochirri?

Nee niet gezien, maar betreft een merrie. Ik zoek echt specifiek een ruin. Schijnt heel moeilijk te zijn -O- lijken meer merries dan ruinen te koop aangeboden te worden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:06

denisesilver schreef:
Ja, ik dacht dat bedoeld werd.

Joltsje, wil je subtop gaan rijden, of gewoon in de basissport? Dat tweede kan prima met een onvoordeliger gebouwd paard.

Tanx voor he reactie. Ooit nog een Z worden lijkt me leuk, meer hoeft niet. Dus basissport.

Mijn man zei net: ‘ik ben blij dat je geen dressuur meer doet, al die spanning”

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:52

Rochiril schreef:
SjonnieZ schreef:

Nee niet gezien, maar betreft een merrie. Ik zoek echt specifiek een ruin. Schijnt heel moeilijk te zijn -O- lijken meer merries dan ruinen te koop aangeboden te worden.

Het grappige is dat ik, gelukkig, ook meer merries heb. Gefokt zeg maar. Toevallig.

Wel veel vraag naar hengsten opfok. Erg veel.. dus of de ruinen komen nog of ze zijn goed verstopt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:40

Ruinen gaan ook sneller de grens over voor het buitenland.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:48

ik geloof dat ik ze moet onderscheppen voordat ze grens over gaan :') Misschien later dit jaar als er weer een deel van de weide afkomen voor de winter.

Had een zoekertje geplaatst in verschillende groepen, daar is wel wat reactie op gekomen, straks maar even voor gaan zitten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:33

Wat zijn de actuele zoekertjes momenteel? Is daar een overzicht van?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:23

hoe streng zijn jullie op rontgen?

een 3 = niet kopen
een 2 = ?
een 1 = goed.

ik lees vooral dat een 2tje ook prima is. maar wat nou als het paard veel 2tjes heeft? wat geeft jullie dan de doorslag?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:26

Een twee is gewoon goed, zolang het maar geen twijfel gevallen 2/3 zijn en het klinische beeld goed is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:47

2 is gewoon goed.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:55

Joltsje schreef:

een 3 = niet kopen
een 2 = ?
een 1 = goed.

ik lees vooral dat een 2tje ook prima is. maar wat nou als het paard veel 2tjes heeft? wat geeft jullie dan de doorslag?

Het rapport moet door de dierenarts voorzien zijn van de conclusie 'acceptabel' of 'positief advies'. Dat geeft bij mij de doorslag. Waarom zou je anders zoveel geld betalen voor een advies als je toch niets doet met dat advies?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:03

Ja, het advies van de DA telt. Voor mij is ook belangrijk dat de verzekering het acceptabel vindt, want het komt wel eens voor (m.n. bij niet keuringsartsen) dat dat niet overeenkomt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:22

Joltsje schreef:

een 3 = niet kopen
een 2 = ?
een 1 = goed.

Een 1 staat nagenoeg gelijk aan perfect, dus een 2 is vaak nog steeds heel goed, maar niet perfect... Dus meer dan prima en in combinatie met klinisch goed dus echt geen enkel probleem.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:22

klopt hoor.

ik heb nu dus een leuk paard gezien.
is eerder al op de rontgen geweest en daar op goedgekeurd.
mijn eigen dierenarts heeft dat ook nogmaals bekeken en die zegt indd, geen grote dingen, maar wel "veel" kleine dingen. gezien zijn prestaties in het springen (1.35) ook niet onlogisch.
conclusie van haar was ook, hij moet klinisch gewoon echt 100% zijn. en ik dacht dan mogelijk de benen weer op de foto. de laatste 1,5 jaar is hij minder intensief gereden, dus daar zou geen ontwikkeling meer in moeten zijn. bij mij zal de belasting ook minder zijn dan 1.35 springen.

hoe dan ook, eerst nog maar een keertje kijken en beslissen of dit echt de klik is die ik zoek.
wat is dat moeilijk zeg, paarden bekijken. ik heb nog een merrie staan en dat gaat soms goed, soms niet. maar ik vind haar wel prachtig en als ze een keer loopt, dan loopt ze ook en hoef je niks meer te doen. maar het gaat niet zonder slag of stoot. dus ja net als met relaties, dan ga je al snel op zoek naar iets wat je nu niet leuk vindt. maar ja is dat dan wat ik precies zoek of niet. pfff.. ik wordt er helemaal kriegel van

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:16

Hoe ouder, hoe meer dingetjes. Als je perfectie wil kopen, moet je geen paard kopen en helemaal geen oudere.

Zolang ze volgens een da goed zijn op de rontgen en klinisch is er weinig an de hand.
Dag erna kunnen ze been wel breken of koliek krijgen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:42

Ik zit er net zo in als Babootje. Als de verzekering het risico accepteert, accepteer ik het risico ook.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:46

nog nooit een paard verzekerd gehad ( 1x mogelijk nodig gehad, maar verder gelukkig niet).
maar vraag je het dan aan de verzekering voordat je het paard koopt / na de keuring.
ik lees ook dat dierenarts niet meer een go of no go advies geven, maar alleen hun bevindingen aangeven.
al lees je wel vaak "goedgekeurd voor de sport"

en wat je zegt, het is en blijft een moment opname en meestal als je paard kreupel is, zijn het niet de botten. (maar soms wel een gevolg van natuurlijk)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:50

Ach ik had er 1 die op de foto’s en benen beter was dan andere jongere paarden. Maar helaas hogerop kapot wat alsnog inslapen betekende…

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:57

Joltsje schreef:
nog nooit een paard verzekerd gehad ( 1x mogelijk nodig gehad, maar verder gelukkig niet).
maar vraag je het dan aan de verzekering voordat je het paard koopt / na de keuring.
ik lees ook dat dierenarts niet meer een go of no go advies geven, maar alleen hun bevindingen aangeven.
al lees je wel vaak "goedgekeurd voor de sport"

en wat je zegt, het is en blijft een moment opname en meestal als je paard kreupel is, zijn het niet de botten. (maar soms wel een gevolg van natuurlijk)

Een dierenarts keurt een paard niet goed of af. Die geeft alleen een aankoopadvies op basis van je gebruiksdoel.

Verzekeringen vragen soms naar het keuringsrapport en de röntgenfotos om deze door hun eigen arts te laten beoordelen. Het ligt aan de verzekering, de beoogde verzekerde waarde en de arts die gekeurd heeft hoe ze controleren. De verzekering kan je dan weigeren of bepaalde delen uitsluiten.

Voor mij is het naast het advies van de dierenarts inderdaad ook van belang dat de verzekering het paard accepteert.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:58

Ik zeg 'goed bevonden voor de sport'
Soms slipt goed gekeurd er nog in als ik praat. Maar ze kunnen prima goed zijn voor een doel met wat op en/of aanmerkingen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 15:08

volgens mij staat er dan in het rapport goed bevonden voor de sport. Ik had er laatst een "verhoogd risico voor de sport", ik heb hem laten staan icm de prijs.
1/2 is voor zover ik weet prima idd.

Leeftijd speelt mee, een ocd ergens vind ik problematischer bij een 3/4 jarige, dan een 8 jarige die al een paar jaar in de sport loopt en klinisch goed is. Als het tot dan geen problemen heeft opgeleverd, zal het waarschijnlijk daarna ook geen probleem zijn.