Citaat:4 april 2024
Tijd: 13.40 uur
Beilen
Wolf gezien tussen Terhorst en Holthe in Beilen in een weiland vlakbij het spoor.
Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tijd: 13.40 uur
Beilen
Wolf gezien tussen Terhorst en Holthe in Beilen in een weiland vlakbij het spoor.
Zweeloo
13.10 uur
Wolf gezien liep richting Noord-Sleen
Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.
Aanvallen worden alleen gemeld met toestemming van de eigenaar.
Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!
Skessa_ schreef:https://www.ed.nl/deurne/ruzie-rond-wol ... ~ac637538/
Ik kan het artikel niet lezen, maar mss iemand anders wel? Over een wolvenhek in de peel?
Citaat:Volgens Lelieveld is het uitgangspunt bij bescherming tegen schade door de wolf drie H's: herders, honden en hekken. Hij doelt daarmee op herders die bij een kudde schapen lopen, kuddebeschermingshonden en wolfwerende rasters.
Citaat:Putten Gelderland
04-04-2024
18.45 uur
Wolf gezien op de beulenkampersteeg in Putten.
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
#geenwolf
Citaat:4 april 2024/Nederland
CDA-Kamerlid Eline Vedder uit Ruinerwold is radeloos. 'Hoe moet ik mijn koeien beschermen tegen de wolf?’
Eline Vedder stelde donderdag in de Tweede Kamer een emotionele vraag aan ecologen en andere deskundigen in de Tweede Kamer. ,,Hoe moet ik mijn koeien beschermen tegen de wolf?’’
De deskundigen bleken het eigenlijk niet goed te weten en ook uit de politiek kwamen geen hapklare antwoorden, behalve dan betere rasters en een kwestie van wennen. De wolf verjagen of doodschieten gaat onvoldoende werken, want vanuit Duitsland komen er toch wel weer nieuwe roedels.
Vedder, het 44-jarige CDA-Kamerlid uit Ruinerwold, zat als enige veehouder bij een rondetafelgesprek in het parlement over de wolf en schetste haar dilemma. ,,Ik heb 65 koeien die elke dag grazen op verschillende percelen. De weg er naartoe varieert van een paar honderd meter tot twee kilometer.
,,Ik weid mijn koeien zo veel mogelijk. Ik geef ze vrij koeverkeer zodat ze zelf heen en weer kunnen lopen naar de stal. Ik heb een schouwsloot dwars over mijn percelen waarvoor ik verplicht ben het waterschap vrij toegang te geven, dwars door rastering heen. Hoe moet ik dan mijn koeien beschermen?’’
Zonder rasters ook geen vergoeding
Betere rasters, was toch telkens het antwoord van de deskundigen. Verreweg de meeste gedode dieren zijn niet beschermd door die hekken, of niet goed genoeg. Ecologen en andere wetenschappers vonden zelfs dat de schadevergoeding die veehouders krijgen afhankelijk gemaakt moet worden van of iemand wel goede rasters heeft. Ook omdat veel boeren die rasters vaak weigeren omdat ze dan mee lijken te werken aan de terugkeer van de wolf.
Vedder schudde haar hoofd. ,,Het is hondsmoeilijk om een raster op natuurlijk terrein kilometers lang zo neer te zetten dat er nergens een gaatje is.’’
Dierenarts Karina Beuving uit Vollenhove die vooral werkt rond het Drents-Friese Wold zei even daarvoor dat zij en haar collega’s het eigenlijk niet meer trekken. ,,Elke keer staan we weer naast een huilende of radeloze eigenaar’’, begon ze. ,,We treffen een compleet slagveld aan met dieren die niet allemaal dood zijn maar ook zwaar verminkt. Hun ingewanden buiten hun lijf, hun vel van hun botten gescheurd. En soms staat de wolf ons even verderop gewoon aan te kijken. Soms staan er verderop ook schapen niet achter een raster waar ze eigenlijk gemakkelijker bij konden komen.’’
‘Ze zouden geen groot wild aanvallen. Kijk nu’
Beuving en Vedder klaagden over de beloftes van ecologen die vaak niet uit blijken te komen. ,,De wolf zou schuw zijn naar mensen toe en zou geen groot wild aanvallen. Maar kijk nu.’’
Ecologen zoals Hugh Jansman en vertegenwoordigers van Natuurmonumenten en de Dierenbescherming ontkenden dat Nederland te klein en dichtbevolkt is voor de wolf. Er zijn andere landen en regio’s die ook vol zijn en er toch mee weten te leven. Het is volgens hen toch vooral een kwestie van goede rasters en minder vee.
Een boswachter uit de Hoge Veluwe vertelde hoe daar alle ruim driehonderd moeflons waren opgegeten. Dat kwam volgens de ecologen doordat het park omheind is door een hek, waardoor grote grazers nergens heen kunnen vluchten. Bovendien horen moeflons van nature niet thuis in Nederland en de wolf wel.
Wat te doen tegen Roodkapjesyndroom?
Uiteindelijk moest ook Laura Bromet van GroenLinks-PvdA erkennen dat ze niet goed weet wat er te doen is tegen het ‘Roodkapjesyndroom’, dus de angst dat kinderen aangevallen worden.
Pieter van Geel, de vooraanstaande oud-CDA’er die tal van commissies over de wolf voorzat, schetste hoe het een zoektocht is naar goede maatregelen. Grote kuddehonden zijn ook lastig in het drukke Nederland en het perfecte hekwerk is nog niet uitgevonden, erkende hij. ,,We moeten ontdekken wat wel en niet werkt en goed kijken in het buitenland. Helemaal tegenhouden kunnen we de wolf niet. We hebben in het begin misschien gedacht dat hij veel schuwer zou zijn.’’
De Tweede Kamer gaat er later over in debat.
https://dvhn.nl/drenthe/Eline-Vedder-ka ... 1712251006
Citaat:4 april 2024/Nederland
Expert voorspelt met computermodel opzienbarende opmars wolf: ‘We moeten ingrijpen’
Waar gaat de wolf zich nog meer vestigen in Nederland? Een prangende vraag voor met name schapenhouders, maar ook andere veehouders en gemeenten. Wetenschapper Diederik van Liere uit het Gelderse Almen (gemeente Lochem) zegt het antwoord te kunnen geven. Dat is verrassend en leidt tot een opmerkelijke oproep.
De bioloog heeft samen met wiskundigen een ‘wolvenvoorspelmodel’ ontwikkeld en claimt daarmee de eerste in Europa te zijn.
Van Liere ziet het model als een belangrijk hulpmiddel voor provincies en gemeenten om bewoners van een bepaald gebied op tijd te waarschuwen voor de komst van de wolf, zodat ze maatregelen kunnen treffen.
Het model is gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Diederik van Liere, een internationaal gerenommeerd wolvengedragswetenschapper, nam het initiatief en ontwikkelde en testte het in samenwerking met data-scientists van Cmotions in Bunnik.
Een verslag daarvan is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Environmental Management. Op vrijdag 12 april wordt het model officieel gepresenteerd. ,,We hebben aangetoond dat het model heel goed werkt’’, zegt Van Liere.
Landbouwgebieden
Bergen data uit de periode 2000 tot 2019 met informatie over het gedrag van wolven in Duitsland vormt de basis voor het model. Die situatie in Duitsland is volgens Van Liere vergelijkbaar met Nederland. Een belangrijke en verrassende conclusie van het voorspelmodel is dat wolven zich vaker zullen vestigen op het platteland. Landbouwgebieden met hier en daar wat kleine bossen (40 procent van het areaal) is al aantrekkelijk genoeg voor een wolf.
,,Eerder werd gedacht dat wolven zich alleen vestigen in uitgestrekte bosgebieden, ver van de bewoonde wereld. Nu blijkt dat ze hun territorium het liefst binnen 40 kilometer tot andere roedels afbakenen, ook al is dat in de buurt van een bewoond gebied.’’
Angst wegnemen
Van Liere denkt dat het model een belangrijke bijdrage kan leveren aan het wegnemen van angst voor de wolf.
,,Wolven gaan niet meer weg uit Nederland. Daarom moeten we leren hoe we met hen kunnen samenleven zonder incidenten. Hoe beter je kunt voorspellen welke gebieden vooral in trek zijn, hoe beter en gerichter de voorlichting over mogelijke maatregelen kan zijn. Angst en emotie regeren nu vaak door onbekendheid, onbeheersbaarheid en onvoorspelbaarheid.’’
Om te zorgen dat mens en wolf met elkaar kunnen blijven leven, is volgens Van Liere meer nodig. Hij pleit voor de oprichting van een ‘verjaagdienst’, eventueel onder de vlag van bestaande diensten zoals de brandweer.
Minder schuw voor mensen
,,Wolven in het westen van Duitsland en in Nederland zijn duidelijk minder schuw dan hun soortgenoten uit het bosrijke Oost-Europa. Dat een wolf overdag door een bebouwde kom loopt, is daar een teken van. Daar moeten we tegen optreden. Een wolf moet leren uit de buurt van mensen te blijven, anders wordt het alleen maar erger.’’
Wolven hebben volgens Van Liere net als honden een uitstekend lerend vermogen. ,,Alleen wij kunnen ze leren om uit de buurt van mensen en vee te blijven. Als er een wolf door de bebouwde kom loopt, moet deze onmiddellijk op een professionele manier verjaagd worden, zodat hij mensen met gevaar associeert. Als wolven zich vertrouwd gaan voelen bij mensen zullen hun welpen dat gedrag kopiëren. Dat gaat problemen opleveren.’’
Goede manier
,,Er komt wat mij betreft een dienst die je kunt bellen om wolven op een goede manier te verjagen. Dat is in het belang van de mens en de wolf. Op plekken waar nu roedels zitten en waar volgens het model de kans groot is dat ze gaan komen, zou je daarmee kunnen beginnen.’’
Volgens de bioloog uit Almen is er heel veel kennis over de wolf en komt er met het voorspelmodel nog meer bij. ,,Er wordt tot dusver alleen te weinig meegedaan. De overheid moet op dat terrein actiever worden en veel meer voorlichting geven.’’
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... jsHiskjgLG
Dreamboy schreef:DuoPenotti schreef:Sterkte. Verschrikkelijk nieuws.
Ja zeg dat. Niemand hier heeft ooit iets aan haar gemerkt. En we hadden toch regelmatig contact.