Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:44

Ik heb via een kennis gehoord dat de PSSM testen tegenwoordig al kan op enkele dagen. Zowel 1 als 2. Dus gelukkig geen weken wachttijd meer :)
Maar ik kreeg al vaak negatief antwoord omdat ik wou (het)keuren röntgenologisch dan. Bij PSSM keken ze me helemaal al aan alsof ik gek was :+ En ik had het niet over lage prijsklasses

Caily

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:51

Pssm2 duurt ongeveer een maand en dat kan echt niet anders.

Ik geef vrij weinig om pssm. Voorheen wel. Heb er meerdere om laten staan en ook zelfs verkocht. Vooral binnen de Tinkers wordt er enorm voor gewaarschuwd.

Maar als trainer en (voormalig) eigenaar van meerdere, ben ik inmiddels wel overtuigd dat het vrij weinig zegt. Merendeel van positief geteste paarden kan levenslang alles, en sommige vrij geteste dieren zijn binnen een paar maanden stuk, soms zonder oorzaak. Alles valt of staat met een voor betreffend paard goed management.

En bij de Tinkers zijn er in mijn ogen veel grotere problemen die voorrang zouden moeten verdienen, als we het over fokkerij en gezondheid gaan hebben :=

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:21

Fok jij dan wel PSSM paarden Caily?

Ik heb al mijn merries laten testen, wil dit absoluut niet in mijn Haflinger fokkerij. Genoeg ellende gezien en het is te voorkomen. Ken ook paarden die PSSM hebben en met zeer goed management symptoom vrij blijven. Maar dit management is niet door iedereen te bekostigen of uit te voeren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:01

Bij pssm draait alles om management wat mij betreft. Maar ook ik zou met deze dieren absoluut niet fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:05

Wat zijn die problemen dan Caily? (puur interesse)

Wbt luchtzuigen, ik ben er ook wel van overtuigd dat vele spijsverteringsproblemen hebben. Het zijn sowieso stress gevoelige paarden dus zweren liggen ook eerder op de loer. Ik denk alleen dat andere spijsverteringsproblemen ook een rol kunnen spelen. Darm en verteringsproblemen en vica versa. Want er zijn ook genoeg paarden met maagzweren die geen stal gebrek ontwikkelen. Het is nog best een groot grijs gebied.

PSSM weet ik niet genoeg vanaf om te bepalen hoe erg dat is of een paard dat heeft. Dacht dat dit ook van het type afhangt. PSSM1 of 2. Klopt dat?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:38

Pssm2 is zover ik weet progressief. Maar ook daarin heb je weer verschillende types. Officieel heet dit nu MIM. Pssm1 is een makkelijk uitgelegd een suikerprobleem. Mijn paard met pssm1 haar dieet bestaat dus uit zo min mogelijk suikers (ook geen gras), geen krachtvoer maar wel een balancer, extra natuurlijke vitamine E, olie, magnesium etc. En zoveel mogelijk beweging, dat is cruciaal omdat ze suikers uit de spieren moet lopen. Eigenlijk best simpel dus, maar je moet er wel elke dag serieus mee bezig zijn. Heeft hier ook wel even geduurd voordat het management helemaal goed was voor haar, omdat elk paard anders is, maar de basis is dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:48

Dus insuline resistentie waardoor ze ook zaken als zomerecxeem en dergelijke kunnen ontwikkelen? En PSSM1 komt vaak voor bij Tinkers?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:54

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:40

Sabine81 schreef:
Ik lees ook al een poosje mee. Maar ik vind de zoektocht naar een nieuw paard vies tegenvallen. Ik zie nog steeds behoorlijk hoge prijzen. Zelfs voor paarden met bemerkingen. En paarden worden zo snel verkocht dat ik al een paar keer achter het net viste. Met een baan en gezin kan ik nu eenmaal niet gelijk in de auto springen.

Ik zoek een dressuurpaard, 4 tot 10 jaar, ca 170 hoog en vooral eentje die een beetje nuchter is. De meeste dressuurpaarden zijn mij vaak net te scherp/sensibel. Het mag daarom ook wel een springgefokte zijn.
Als amateur wil ik er max 10-15k aan uitgeven. Vind ik een hoop geld, maar koop je momenteel weinig voor. Ik sta open voor tips!

Ik had een soortgelijke wensenlijst, alleen ook eentje die al röntgen gekeurd was, of gekeurd mocht worden (negatief advies kosten verkoper). De maat was voor mij minder belangrijk (155 t/m 175)

Ik heb enorm mazzel gehad en heel snel mijn paard gevonden.

Dit door te reageren op een advertentie waar geen prijs bij stond (n.o.t.k.), de leeftijd was 1,5 jaar ouder dan ik wilde, niet geklasseerd in dressuur (wel springen) en hij had een "probleempje" met opstappen en voor gevorderde. Dat laatste heeft denk ik heel veel mensen afgeschrikt.

Maar in het echt valt het reuze mee. Je kunt hem niet opstappen in de bak (we denken door een nare ervaring). Maar ik kan na een paar keer oefenen, inmiddels zonder hulp met krukje opstappen op de poetsplaats /stenen voor de bak. Hij is verder super nuchter en echt braaf.

Nu weet ik dat dit een "uitzondering" is qua probleem met opstappen. Het is vaak zo dat er veel meer aan de hand is. In dit geval dus niet.

Wat ik in het kort eigenlijk wil zeggen. Laat sommige wensen iets meer los en kijk/informeer ook naar paarden die op niet exact aan je wensenlijstje voldoen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:03

Nu het onderwerp toch gaat over PSSM en luchtzuigen, zouden jullie een paard kopen wat zomereczeem heeft (gehad)? Ook hierin is inmiddels bekend dat er veel in management valt te halen, maar zouden jullie dit met een paard aangaan?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:06

Djorf_6 schreef:
Nu het onderwerp toch gaat over PSSM en luchtzuigen, zouden jullie een paard kopen wat zomereczeem heeft (gehad)? Ook hierin is inmiddels bekend dat er veel in management valt te halen, maar zouden jullie dit met een paard aangaan?

hangt ervan af waar je woont en hoe erg het is....
Wij zitten midden in de bossen en duinen, dus als het dier er last van heeft, hebben ze het in deze omgeving gewoon echt slecht. (mits het echt zomereczeem is, en niet schuren doordat ze voedingsstoffen te kort kwamen/afvalstoffen hadden)....
Als ik dan aan zee zou wonen, dan zou het een minder probleem zijn. Echter: een paard met zomereczeem geeft wel een bepaald management, en daar mag de prijs dan ook naar zijn in mijn ogen. Het is toch "gedoe" (en heel zielig voor het paard als ze er veel last van hebben)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:18

Ik kom ook weer meelezen. Wij zijn op zoek naar een bomproof kinderpony in de D-maat (of grote forse C/kleine E). Ik moet er zelf in ieder geval ook op passen (en ik ben 1.63). Onze zoon is uit onze pony aan het groeien, en onze pony vindt rijden toch al niet echt het grootste succes, dus op zoek naar iets waar hij echt op kan leren rijden. Leeftijd speelt geen rol (oudere pony mag), moet wel braaf een sprongetje kunnen maken.
Maar ik zoek in de lagere prijsklasse en liefst niet te ver rijden (want ik ben nu al een paar keer op pad geweest voor iets dat lichamelijk niet in orde is).
Ik vind de markt echt bizar, wat een prijzen her en der...

Ik sta best open voor 'lichamelijk ongemak' zoals zomereczeem dat te managen is, ex-hb etc. Ze staan hier aan huis en ik kan ze prima van het gras af houden. Maar dan moet inderdaad de prijs er wel naar zijn. Zelfde als met leeftijd overigens. Pony's van 18+ die nog meer dan €3000 moeten opbrengen kan in mijn ogen niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:25

vaak moet je zo'n pony via via aantreffen, die ze net een goed pre pensioen gunt.
Anders gaat lage prijsklasse toch lastig worden ben ik bang (ik weet natuurlijk ook niet hoe laag je laag vindt).
In de lage prijsklasse vallen vaak bij de pony's:
- niet brave
- niet correcte
- te oude
- andere gebreken
- gebruiksaanwijzing

etc.

Een pony die braaf genoeg is om op te leren rijden, ook nog moet kunnen springen (zonder heet te worden of te stoppen als het een keer niet past) is al gauw best wel wat geld waard. (maar nogmaals, is ook afhankelijk van wat je best wel wat geld vind).

Bovenstaande pony's gaan namelijk vaak via via naar de volgende ruiter (en dan inderdaad vaak onder de marktwaarde omdat een goed tehuis heel belangrijk is).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:30

Goed huisje kunnen we wel bieden geloof ik :D Ik kijk nu tot €3000/€4000. Een paar jaar terug was dat nog normale prijs, volgens mij is het tegenwoordig echt lagere klasse.
Te oud en andere gebreken zijn op zich niet echt een probleem mits pony wel makkelijk rond te sturen is. En de prijs dan klopt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:32

ik zou zeggen dat je voor die prijs echt wel een 15+ moet kunnen kopen die wat van de wereld gezien heeft en een fijne leermeester kan zijn. Het zal dan geen M/Z pony zijn....maar een brave die gewoon goed zijn ding doet zou al moeten kunnen volstaan dan. Zeker als er nog een klein gebrekje aan mag zitten.
Dan vind ik de prijsklasse echt netjes hoor!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:38

Met gebrek wel maar zonder gebrek een leermeester in d maat ga je al niet vinden rond de 3/4. Die zijn schaars en erg geliefd.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:40

Ben blij dat ik toch niet de enige met die mening ben! We hoeven inderdaad geen M/Z pony, liever niet zelfs, want dat zijn ook niet altijd de meest simpel te rijden pony's. Gewoon een brave inderdaad die lekker simpel te rijden is.
Gelukkig hebben we geen haast, we hebben alle tijd om te zoeken :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:04

Ik hoop dat morgen mijn zoektocht ten einde is. Morgen keuring van een 6 jarige Friese merrie.

Eigenlijk is ze alles wat ik zoek en ik zal echt balen als ze niet door de keuring komt.
De kans is best aanwezig dat ze niet door de keuring komt. Ze is 2 weken geleden gekeurd met een negatief aankoopadvies, omdat ze RV niet helemaal rad was.

Dierenarts dacht aan iets kleins en adviseerde om haar na 2 weken opnieuw te keuren. Erg spannend dus :o

Ik heb eigenlijk ook geen reservepaard op het oog voor als dit niets wordt.
Ben nu alles bij elkaar ook al een maand bezig met het paard dat morgen gekeurd wordt, dus wellicht heb ik heel veel leuke gezonde paarden laten schieten :=

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:32

Boemel ik ga voor je duimen!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:00

Dankjewel :o

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:13

Caily schreef:
Pssm2 duurt ongeveer een maand en dat kan echt niet anders.

Ik geef vrij weinig om pssm. Voorheen wel. Heb er meerdere om laten staan en ook zelfs verkocht. Vooral binnen de Tinkers wordt er enorm voor gewaarschuwd.

Maar als trainer en (voormalig) eigenaar van meerdere, ben ik inmiddels wel overtuigd dat het vrij weinig zegt. Merendeel van positief geteste paarden kan levenslang alles, en sommige vrij geteste dieren zijn binnen een paar maanden stuk, soms zonder oorzaak. Alles valt of staat met een voor betreffend paard goed management.

En bij de Tinkers zijn er in mijn ogen veel grotere problemen die voorrang zouden moeten verdienen, als we het over fokkerij en gezondheid gaan hebben :=

IK heb het even opgezocht, er bestaat een snelle test maar die is wel prijzig:

Citaat:
€327.25 VAT incl.
List price - personal prices are available after logging into ATC user account.
You will receive the results of the MIM-6 Var.-Test within 3 working days from the time the sample is accepted in the laboratory. Please note the following information when ordering: - Please do not order a separate sampling set , instead please follow our instructions for hair sample collection: ( link ) - Send the sample to: Generatio GmbH - Center for Animal Genetics |...

Boemel veel succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:44

Die test is alleen voor Amerika als ik me niet vergis. Europa moest testen via Duitsland. Of zit ik mis?

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:20

Iemand tips waar je een leuke koudbloed(kruising) kunt vinden? De haflingers, fjorden en tinkers lijken tegenwoordig steeds meer sportpony's. Dat zoek ik dus niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:28

PSSM1 is ongeveer 60 euro met in een week uitslag. PSSM2 weet ik niet precies, maar die testen zijn ook nog niet gevalideerd las ik, dus is discussie over begreep ik. Maar is wellicht beetje offtopic. Zijn hele topics over op bokt.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:43

Heide83 schreef:
Iemand tips waar je een leuke koudbloed(kruising) kunt vinden? De haflingers, fjorden en tinkers lijken tegenwoordig steeds meer sportpony's. Dat zoek ik dus niet.

Ik stuur je pb