nafkedemi schreef:Trouwe volger meld zich weer eens. Ik had een vraag. Naar mijn idee rijd je vrij veel voltes met Joy. Het blijkt voor een jong paard toch beter om rechtuit te rijden? Ben wel benieuwd wat de achterliggende gedachte erachter is.
Oke ik hoop dat dit duidelijk is want ben beetje eh… als ik veel gedaan heb op een dag ben ik soms wat hak-op-de-tak dus als iets onduidelijk is wijs me er even op dan probeer ik morgen na een nachtje slaap opnieuw.

Het korte voor de hand liggende antwoord ken je:
Soepel maken. Stelling en buiging leren.

het stuur installeren dus. Naarmate hij meer wendingen en overgangen doet wordt hij losser, we beginnen natuurlijk in stap. Rijden max 20 min twee keer per week en voor de rest staat hij op weide waar ie zoveel rechtuit kan als ie wil.
De eerste filmpjes op de weide zijn er wel hele stukken dat ik hem rechtuit reed overigens.
Waarom ik me niet echt zorgen maak in Joy zijn specifieke geval:
Hij heeft regelmatig een week rust (voor de les had ie bv een week niet gelopen.) dus in het totaalplaatje valt de belasting mee. Mijn paarden blijven altijd op weide lopen en bouwen daar ook al kracht en weerbaarheid op. Ik zie zelf niet in wat voor Joy (en dan bedoel ik ook echt voor Joy, als ik morgen een ander paard onder mijn kont krijg kan het zomaar zijn dat die wel veel rechtuit zal gaan.) meerwaarde is aan hoofdzakelijk rechtuit gaan.

hij moet een paar kleine voltes doen maar de rest zijn vrij ruime wendingen waarin ik probeer om hem ‘rechtop’ te houden. Goed om te vermelden is waarschijnlijk ook dat Joy al in stelling kan lopen op de hoefslag. Joy heeft belachelijk veel controle over zijn lijf.
Wendingen/voltes met jonge paarden zijn vooral een probleem (in mijn mening) als ze die niet in balans kunnen lopen. Dan ‘hangen’ ze naar binnen en belasten ze idd de gewrichten enorm. (Dat geldt eigenlijk voor elk paard ongeacht de leeftijd. Als Rêve tank speelt mag ze ook niet op een kleine volte omdat ze en dan echt verkeerd belast en dat is voor geen enkel paard goed)
Maar een gecontroleerde wending waarin je bewust werkt aan de balans/die balans er is mag voor een gezond paard geen probleem zijn. Ik longeer Joy niet meer dus da’s ook iets om mee te nemen. Veel jonge paarden worden nog ettelijke maanden gelongeerd voor men er op gaat en tussen het rijden door vaak ook nog en dat is ook een volte uiteindelijk. Joy wordt niet gelongeerd tussen de ritten door.
Met Rêve zijn er meer filmpjes waar ze rechtuit gaat omdat Rêve dus idd naar binnen ging hangen en ik haar wel moest longeren voor ik er op ging. Die heb ik op de binnenhoefslag eerst laten werken aan balans en toen ik haar ‘tussen mijn benen’ kon houden pas met wendingen begonnen. Als Rêve niet zo’n onbetrouwbare rem gehad had zou ik haar het eerste jaar liefst mee naar buiten genomen hebben maar dat was vragen om ongelukken met Rêve.

In galop heeft hij vandaag voor het eerst een soort van volte gedaan (een groot ei zeg maar) omdat ik hem ‘recht’ kreeg (dus recht in de zin dat hij in balans kwam ipv schuin door de bocht te gaan) maar zolang ze naar binnen gaan hangen rij ik wel rechtuit.

het is vooral wanneer ze zonder balans door de bocht gaan dat ze die benen over belasten.
Een factor die ook mee speelt is dat Joy zelf dingen gaat bedenken als ik hem niks te doen geef.

en díe ideeën zijn typische jonge paarden ideeën waar geen van beide gezonder van worden (wordt? Worden?

) .

Dat speelt ook mee. Hij wordt nu wat zelfzekerder onder het zadel en je voelt dat hij een snelle denker is.

Zolang je hem wat te doen geeft doet ie dat maar als je hem niks te doen geeft bedenkt ie zelf wat.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord maar als iets onduidelijk is of níet beantwoord voelt laat het dan even weten dan probeer ik morgen helderder opnieuw,