Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 13:24

Ik denk dat momenteel alles wat bij ons staat en gestaan heeft behalve de haflinger ook bij ons heeft geleerd de trailer/camion op gaan. :)
Het voordeel van een kleine groep houden is dat je dat ook kan aanbieden. Als er 30 lopen is dat moeilijker natuurlijk. :D

De eigenaren kiezen zelf of ze willen oefenen of niet. We werken niet aan zulke dingen zonder de eigenaar. Er is nl een geval geweest die ik uit noodzaak hoofdzakelijk geladen had en die laadde dus ook alleen met mij. := := Daar hadden we niet bij stil gestaan tot ie naar huis ging en niet meer laadde tot ik over pakte. :=
Dus sinds willen we wel dat de eigenaar laad. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:29

Slangenvoltes en zo zijn inderdaad gewoon goed en je laat het Joy royaal uitvoeren, dus niet van die belastende kleine rondjes.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:30

Ayasha schreef:
nafkedemi schreef:
Trouwe volger meld zich weer eens. Ik had een vraag. Naar mijn idee rijd je vrij veel voltes met Joy. Het blijkt voor een jong paard toch beter om rechtuit te rijden? Ben wel benieuwd wat de achterliggende gedachte erachter is.

Oke ik hoop dat dit duidelijk is want ben beetje eh… als ik veel gedaan heb op een dag ben ik soms wat hak-op-de-tak dus als iets onduidelijk is wijs me er even op dan probeer ik morgen na een nachtje slaap opnieuw. :o

Het korte voor de hand liggende antwoord ken je:
Soepel maken. Stelling en buiging leren. :) het stuur installeren dus. Naarmate hij meer wendingen en overgangen doet wordt hij losser, we beginnen natuurlijk in stap. Rijden max 20 min twee keer per week en voor de rest staat hij op weide waar ie zoveel rechtuit kan als ie wil. :D
De eerste filmpjes op de weide zijn er wel hele stukken dat ik hem rechtuit reed overigens. :j

Waarom ik me niet echt zorgen maak in Joy zijn specifieke geval:
Hij heeft regelmatig een week rust (voor de les had ie bv een week niet gelopen.) dus in het totaalplaatje valt de belasting mee. Mijn paarden blijven altijd op weide lopen en bouwen daar ook al kracht en weerbaarheid op. Ik zie zelf niet in wat voor Joy (en dan bedoel ik ook echt voor Joy, als ik morgen een ander paard onder mijn kont krijg kan het zomaar zijn dat die wel veel rechtuit zal gaan.) meerwaarde is aan hoofdzakelijk rechtuit gaan. :) hij moet een paar kleine voltes doen maar de rest zijn vrij ruime wendingen waarin ik probeer om hem ‘rechtop’ te houden. Goed om te vermelden is waarschijnlijk ook dat Joy al in stelling kan lopen op de hoefslag. Joy heeft belachelijk veel controle over zijn lijf.

Wendingen/voltes met jonge paarden zijn vooral een probleem (in mijn mening) als ze die niet in balans kunnen lopen. Dan ‘hangen’ ze naar binnen en belasten ze idd de gewrichten enorm. (Dat geldt eigenlijk voor elk paard ongeacht de leeftijd. Als Rêve tank speelt mag ze ook niet op een kleine volte omdat ze en dan echt verkeerd belast en dat is voor geen enkel paard goed)

Maar een gecontroleerde wending waarin je bewust werkt aan de balans/die balans er is mag voor een gezond paard geen probleem zijn. Ik longeer Joy niet meer dus da’s ook iets om mee te nemen. Veel jonge paarden worden nog ettelijke maanden gelongeerd voor men er op gaat en tussen het rijden door vaak ook nog en dat is ook een volte uiteindelijk. Joy wordt niet gelongeerd tussen de ritten door. :)

Met Rêve zijn er meer filmpjes waar ze rechtuit gaat omdat Rêve dus idd naar binnen ging hangen en ik haar wel moest longeren voor ik er op ging. Die heb ik op de binnenhoefslag eerst laten werken aan balans en toen ik haar ‘tussen mijn benen’ kon houden pas met wendingen begonnen. Als Rêve niet zo’n onbetrouwbare rem gehad had zou ik haar het eerste jaar liefst mee naar buiten genomen hebben maar dat was vragen om ongelukken met Rêve. :=

In galop heeft hij vandaag voor het eerst een soort van volte gedaan (een groot ei zeg maar) omdat ik hem ‘recht’ kreeg (dus recht in de zin dat hij in balans kwam ipv schuin door de bocht te gaan) maar zolang ze naar binnen gaan hangen rij ik wel rechtuit. :j het is vooral wanneer ze zonder balans door de bocht gaan dat ze die benen over belasten.

Een factor die ook mee speelt is dat Joy zelf dingen gaat bedenken als ik hem niks te doen geef. := en díe ideeën zijn typische jonge paarden ideeën waar geen van beide gezonder van worden (wordt? Worden? := ) . _O- Dat speelt ook mee. Hij wordt nu wat zelfzekerder onder het zadel en je voelt dat hij een snelle denker is. :D Zolang je hem wat te doen geeft doet ie dat maar als je hem niks te doen geeft bedenkt ie zelf wat. :=

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord maar als iets onduidelijk is of níet beantwoord voelt laat het dan even weten dan probeer ik morgen helderder opnieuw, :o

Bedankt voor je super uitgebreide uitleg! Het is mij nu helemaal duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 23:23

pien_2010 schreef:
Slangenvoltes en zo zijn inderdaad gewoon goed en je laat het Joy royaal uitvoeren, dus niet van die belastende kleine rondjes.

:) de ‘voltes 10m’ zijn ook eerder 15 meter gezien ik ze eerder ei-vormig rijdt nu. :D hij mag niet korter draaien dan hij in balans kan doen.
Afbeelding
Voorproefje :+: halt… halt is tijdverspilling baas. :+
Afbeelding
Wat diep omdat hij zoekt maar die kracht in zijn lijf.. :+:
Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:31

Oh kijk hem nou eens mooi gaan met dat achterbeen eronder <3
Hij gaat zo'n kanon worden, die gaat echt voor je lopen

Ander vraagje, je hebt hem vast al eens beantwoord maar ik heb het niet gelezen dus sorry alvast voor de herhaling
Wat zijn je plannen met hem? Als ik een beetje heb gelezen en jou heb begrepen dan ga je vast wedstrijden met hem rijden.
Ga je hem hengst laten? Heb je ambitie om hem als hengst aan te bieden bij een hengstenkeuring om hem goed de laten keuren als dekhengst?
Of ga je hem op termijn ruinen? Als hij uitgegroeid is bijvoorbeeld?
Ik heb echt geen idee, dus nogmaals sorry voor de vraag :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 23:39

De bedoeling is om hem hengst te laten en idd aan te bieden. Bij het RBPS zijn ze niet zo strak kwa leeftijden dus hij kan ook volgend jaar aangeboden worden bv.
Ik dacht dat een drie jarige daar zelfs enkel aan de hand mag aangeboden worden. Maar moet de regels nog eens lezen.

Als hij volgend jaar klaar is zou ik hem idd mee willen nemen op wedstrijd. :j

Tenzij hij afgekeurd wordt of hij echt om slaat van karakter dat hij zichzelf in de weg zit wordt hij niet geruind. :D
Momenteel is ie nog steeds braver dan Rêve op zijn leeftijd. _O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 07:26

Ayasha schreef:
De bedoeling is om hem hengst te laten en idd aan te bieden. Bij het RBPS zijn ze niet zo strak kwa leeftijden dus hij kan ook volgend jaar aangeboden worden bv.
Ik dacht dat een drie jarige daar zelfs enkel aan de hand mag aangeboden worden. Maar moet de regels nog eens lezen.

Als hij volgend jaar klaar is zou ik hem idd mee willen nemen op wedstrijd. :j

Tenzij hij afgekeurd wordt of hij echt om slaat van karakter dat hij zichzelf in de weg zit wordt hij niet geruind. :D
Momenteel is ie nog steeds braver dan Rêve op zijn leeftijd. _O-

Dankjewel voor je antwoord!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 23:39

Zo, foto-spam. :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Galop is nog een gevalletje; ‘gewoon benen naar voren gooien en hopen dat het goed komt. _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even iets te enthousiast _O-
Afbeelding
Afbeelding
Terug rust…
Afbeelding
Rechtsom is zijn moeilijke kant. :(:)
Afbeelding
Maar hij probeert :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Knappe baby :+:

Vandaag Terror gereden en thuis is ze nu fijn fris. Ook in galop zelf er aan trekken waardoor ze fantastisch simpel te verzamelen is. :+:
Hopelijk kunnen we zondag ook gewoon fijn rijden.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 00:14

Wat een knap dier! Jullie zijn leuk samen! Ziet er heel fijn uit!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 04:06

Echt zaaaaalig om te zien <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 04:09

Heel leuk!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:31

Ik vind joy echt heel mooi! Jammer dat je waarschijnlijk in de toekomst manen moet knippen voor de wedstrijden :P

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:53

Sintara schreef:
Ik vind joy echt heel mooi! Jammer dat je waarschijnlijk in de toekomst manen moet knippen voor de wedstrijden :P

Gewoon een hengstenvlecht er in :j

Heel fijn beeld, hij staat verder dan mijn 7 jarige :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 12:59

Sintara schreef:

Die van Rêve zijn ook niet geknipt waarom zou ik de zijne dan moeten knippen?

Farjen: Hij is mijn 10-jarige aan het inhalen met meestal maar 1 keer per week 20 minuten gereden te worden. _O-
Deze week zal het weer maar 1 keer worden als het niet pas voor na het weekend is. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 13:35

Zo net nieuwe mensen gehad om kennis te maken. Als zijn toezeggen staan we weer vol. :+

Verder mag ik zondag al vroeg staan vlechten. _O- maar dan zijn we ook klaar voor de warmte. :))

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:56

Oh sorry, ik dacht dat je ze van allemaal knipte :+ geen idee waar ik dat idee dan vandaan heb haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 15:11

Sintara schreef:
Oh sorry, ik dacht dat je ze van allemaal knipte :+ geen idee waar ik dat idee dan vandaan heb haha

Nee Rêve heeft ook ongetemde manen. :D iets langer dan die van Joy maar liggen naar 1 kant dus Rêve knot ik maar Joy zal idd eerder een hengstenvlecht op de manenkam worden gezien ik niet denk dat alles naar 1 kant dwingen aangenaam voelt. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 22:43

Afbeelding

Afbeelding
‘Een van ons twee is in de war en volgens mij ben ik het deze keer niet baas. >;)

Rêve heeft een baksteen er uit gemept waar de deur deels aan vast zat (das een manier om het veiligheidsslot te omzeilen) dus als we toch moeten verbouwen maken we ineens alle stallen groter zoals de bedoeling was. De timing is knudde maar het zij zo.

Vandaag hard gewerkt en niet kunnen trainen want buiten ook wat dingen bezig die moeten nu het droog is, heb even gezeten om te eten en dat is het ook. :=

Terwijl mijn man het goede stro uit haar stal naar haar tijdelijke stal schepte was ik met de waterbak bezig. (Had al de vriezers uitgewassen, voer om geschept om de vriezers te verplaatsen daarna de stal helemaal proper gemaakt en mijn schouder zit niet 100% in de kom dus had al vrij veel gedaan. Had al gevloekt over het opbergen van spullen want had die stal als opslag :+ )

Anyhow. Om een kijkje te geven in wat men niet ziet:
Had de waterbak open gedraaid. Elastiekje er uit (elastiekje rond de vlotter dat er geen water in de bak zou lopen maar dat moest nu dus wel) en ik word dan erg single minded. :o gelukkig herkent mijn man de signalen. Kreeg de kap niet helemaal goed er in zoals moest dus hij kwam even helpen.

Ik keek heel geërgerd op, achteraf weet ik dat het onredelijk is maar op dat moment is het belangrijk voor mij omdat IK DIT WERK KAN AFMAKEN! :+
Dus manlief zegt ‘als je even helpt met een lichtje laat ik je verder doen met de schroeven.’ (Dingen als schroeven in draaien geven mijn hersenen rust. Herhaling en simpele taak die ik af kan maken.)

Dus even bij geschenen en mijn taak af gemaakt. :o maar op zo’n moment moet je me dus echt de schroevendraaier niet uit mijn handen nemen ‘om te helpen’ hoe goed bedoelt ook. Dan voel ik me echt nutteloos. :o en dat helpt op zo’n moment niet aan mijn toch al overprikkelde hersenen. :o

Morgen al een deel uit sorteren maar het zal toch verspreid worden over een week. :=
En nu lig ik in bed met een pijnlijk lijf en van me af schrijven. Schrijven lukt… praten is nu met heel veel omschrijvingen omdat ik niet op de woorden kom. :x :x (wat ik met schrijven dus niet heb.)

Gelukkig herkent mijn man veel. _O-
Wilde net zeggen dat ik aardappel-gratin had voor morgen. Dat werd: ‘die patatjes voor in dr oven uit het rode doosje.’ :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:49

Ze staat wel met veel gezichtsuitdrukking op de foto :=

Klinkt als veel druk, hopelijk niet over de kop aan het werken jullie....

Oh ik vind het wel herkenbaar wat je omschrijft, zo voel ik me ook als ik moe / afgestressed / overprikkeld ben. Heel irritant ook dat je dan niet op allerlei woorden kan komen.... je kan het woord als het ware proeven, de contouren voor je zien, maar je komt er niet op _-:( Althans zo werkt het bij mij dan. Apart zeg als je het dan wel kan schrijven maar niet kan zeggen, bij mij is het echt gewoon even totaal niet bereikbaar dan :=

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:54

Haha herkenbaar wat betreft koppig proberen dingen zelf te fixen en niet sterk/handig genoeg zijn met sommige dingen! En onze arme mannen proberen alleen maar goedbedoeld te helpen dan! Maar goed dat hij je kent!

Ok rustig bijkomen nu, of heb je een druk weekend voor de boeg?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 23:04

Zalig hè die uitdrukking op haar hoofd, _O-

Schrijven en spreken zit in een ander deel van de hersenen. Als ik niet meer kan schrijven dan zit ik tegen een epilepsie-aanval aan. Het zou kunnen dat ze bij jou tegelijk overprikkeld raken. Omwille van mijn vrij grote letsel hebben mijn hersenen veel nieuwe routes moeten aan leggen . Uit psychologische testen en testen met mijn fysio (die ook neurologische revalidatie doet) bleek dat mijn hersenen een aantal dingen die normaal ‘samen vallen’ compartimentaliseren. Met wisselende resultaten. :=

Fysio en neuroloog denken dat ze dat doen om delen ‘rust’ te geven zonder dat ze geheel ‘out’ gaan zeg maar… net zoals ik op zo’n momenten wel dingen kan verwerken die ik lees maar met de beste wil van de wereld niet als ik ze hoor.

Bv met Joy in de les was er ook een moment dat ik echt zei ‘wacht, sorry wat zei je?’
Had het wel gehoord maar mijn hersenen waren te druk.
Chris herkent de signalen ook gelukkig dus die weet dat hij dan iets minder snel achter elkaar oefeningen moet geven of meer in een patroon. :+ óf stappen en dan even zeggen wat we gaan doen.

Lucia:
Ik heb wedstrijd dit weekend maar gezien de werken zit echt voorbereiden er niet in dus ga de wedstrijd maar als training zien. :=
We hebben de paddock aan gepakt maar is nog niet helemaal af. De dode bomen om doen ging alleen even voor omdat die gevaarlijk werden. :=
Natuurlijk moeten de hengsten ook gedaan worden. Morgen avond na de fysio hooi brengen. :j
Zaterdag heb ik wel de bbq die ik normaal had af gezegd. :o

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:32

Oeii nou sterkte dan dit weekend en succes alvast met de wedstrijd!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:33

Ik dacht eerst dat het Joy was, die kan ook zo kijken....

Leuk weer wedstrijd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 00:10

Nou ik zag die foto's en vroeg me meteen af van Oei waarom staat die daar zo'n stevig potje verongelijkt te kijken := Ze houdt het niet verborgen zeg maar als ze vindt dat iets niet deugt _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 00:24

pmarena schreef:
Nou ik zag die foto's en vroeg me meteen af van Oei waarom staat die daar zo'n stevig potje verongelijkt te kijken := Ze houdt het niet verborgen zeg maar als ze vindt dat iets niet deugt _O-

:n Ze wilde in eerste instantie ook de stal niet in. Tot ik zei ‘als ge uw eigen stal verbouwt krijgt ge dit. Eigen schuld. Ale, hop!’
Toen kwam ze met een zucht _O-
Ze staat er verdorie maximum 5 uur in met meer eten en afleiding dan ze op krijgt en nog schopt ze de baksteen er uit. :roll:
Net die waar een scharnier in zit dus de poort ging scheef hangen en daar kon ze lelijk met haar been in vast komen. Dat was dus geen optie meer.

Joy heeft zijn uitdrukkingen van geen vreemden. :))