oji schreef:Ik heb een beetje het gevoel dat bij rijpaard bij sommige alleen aan dressuur gedacht wordt, maar rijden is zoveel meer dan GP dressuur potentie.
Doe mij maar 100 x liever een volbloed als een standaard langpootmug dressuurpaard. Volbloed zijn heerlijk veelzijdig. Mijn hart gaat uit naar de eventing en daarvoor vind ik een puur dressuur gefokt paard niet geschikt. En nee met dat (gemiddeld genomen) wat stijle lange achterbeen zijn volbloeds niet het eerst aangewezen type om GP dressuur te lopen, maar heel eerlijk, hoeveel van de bokkers heeft zelf de potentie voor GP dressuur. Elk gezond paard is in staat met de juiste training de basis dressuur te doorlopen (t/m ZZL), de beperking zit vaker in de ruiter als in het paard. Volbloeds zijn in mijn ogen prima rijpaarden voor heel veel doeleinden. Verder is het vooral smaak. Ik hou van een flinke scheut volbloed (mijn eigen paard is 50%) maar ik heb zelf geen ervaring met pure volbloeds. Ik hou zelf absoluut niet van koudbloed of barok, maar puur omdat ik er niet hou maakt het nog niet dat ze ongeschikt als rijpaard zijn...het zijn alleen niet mijn rijpaarden.
Leuk paard Gretcha! Heel veel plezier ermee!
Helemaal mee eens! En zo geld dit natuurlijk ook voor andere rassen net zo hard als je zelf al aangeeft.
Er zijn meer getalenteerde paarden dan ruiters in NL. De kans dat ik niet uit een dressuurpaard haal wat het eigenlijk kan, is vrij groot.
Geeft ook wat meer ruimte in de portemonnee, gezien je niet meer een rete duur dier hoeft aan te schaffen :’)