[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:40

Monique1963 schreef:
Ik denk dat ik een volgende sessie, als ik alleen de voortuin doe, op kaakgekruist ga rijden ipv op bit.

Don't change a winning team.

Als ze nu op deze combi van tuigage en training zo braaf is, niet gaan prutsen. Eerst zo een jaartje door rijden en dat braaf echt goed bevestigen tot gewoonte en reflex ipv schrik en zelf doen.

En kaakgekruisd met winterbaard tinker is van wat ik weet geen succes, release is al vaak zozo en met veel haar er tussen helemaal.

pien_2010

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:41

Eens met tamary.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:05

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Zag er heerlijk ontspannen uit op het filmpje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 10:23

Wat leuk dat jullie allemaal het filmpje gekeken hebben, dank je! En fijne feedback.

De baard van Tamary had ik nog niet aan gedacht. Nou ja, niet de baard VAN Tamary, hahahaha, de vrouw met de baard. Maar dat zou idd een probleem kunnen vormen.

Weet je ik heb zoveel gelezen over wat het bit allemaal (voor fouts) doet in een paardenmond. Het blijft een dwangmiddel vind ik. Als ze het zo goed doet als gisteren dan vind ik het zo sneu dat ik haar toch af en toe hinder in haar mond. Ook bijv een keer gaat ze eten ipv dat ze de bal pakt. Dus dan trek ik haar omhoog. Dat lijkt me niet fijn in je mond, ook al doe ik alles met beleid. Daarom zou ik haar graag het vertrouwen geven, voor op het erf in de veilige omgeving dat het nóg leuker voor haar wordt. Alleen met de oefeningen voor op het erf.

Ik begrijp wat je/jullie zegt, met het eerst bevestigen. Eerder ging ik ook te snel. Ik ben van mezelf erg ongeduldig, ik kan niet wachten tot het zover is dat ik deze stap weer met haar kan gaan maken.

Als ik nu een tussenvorm doe volgende keer op het erf, wat vinden jullie daarvan?
Dan ga ik weer met twee paar teugels rijden. Eentje aan het bit voor als ik ga draven en de noodrem, en eentje zonder bit. Dan niet kaakgekruist, maar aan de neusriem, het hoofdstel heeft daar ook een mogelijkheid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:52

Paardenlogica in de mensenwereld is enkeltje ziekenhuis.

Er is een groep antibit incl. allerlei beweringen die in de praktijk toch anders blijken, aangesnoerde neusriemen zijn bij bitloos eigenlijk noodzakelijk om geschuif, geschuur en ruis in de communicatie te voorkomen. Er zitten beperkingen aan elke optoming, zet dat te zachte opzij. Jij hebt de eindbeslissing over wat Callas doet met jouw er op of naast, als daar "dwang" voor nodig op die 1% momenten om jouw pijnvrij en uit het ziekenhuis te houden, accepteer dat dan als zodanig. Callas inbreng laten hebben en jouw vragen om iets, super! MAAR jouw nee, moet altijd geaccepteerd worden. Jullie beide veilig thuis krijgen is nl jouw verantwoordelijkheid, Callas kan dat niet, die snapt de mensenverkeersregels niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:57

Als je het hebt over dat ze nog met haar neus richting gras duikt, dan klinkt bitloos inderdaad niet als een te best plan. Dan heeft ze gewoon nog steeds niet gewoon respect en dan moet je het niet nog verder willen krijgen door bitloos te proberen. Een combinatie kan inderdaad, maar ik zou het bit er voorlopig inderdaad nog in laten.

En wat tamary zegt, bitloos is niet per see beter. Ik heb hier bijvoorbeeld een ruin die bitloos niet kan verdragen, puur omdat de release niet snel genoeg is. Bij een bit is los=los, bij bitloos zit daar echt altijd nog vertraging op. En zeker met wintervacht.

Ik heb ook een tijdje gedacht dat bitloos beter is, maar ik ben daarop teruggekomen. Te veel voorbeelden gezien waar gewoon het tegendeel gebleken is, ook met oog op veiligheid. Ja, als ze echt gaan dan kun je ze ook op bit niet houden, maar een bit blijft net iets langer binnenkomen dan bitloos en dat is in een noodsituatie echt wel gewenst.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 12:49

JudithO schreef:
Als je het hebt over dat ze nog met haar neus richting gras duikt, dan klinkt bitloos inderdaad niet als een te best plan. Dan heeft ze gewoon nog steeds niet gewoon respect en dan moet je het niet nog verder willen krijgen door bitloos te proberen. Een combinatie kan inderdaad, maar ik zou het bit er voorlopig inderdaad nog in laten.

En wat tamary zegt, bitloos is niet per see beter. Ik heb hier bijvoorbeeld een ruin die bitloos niet kan verdragen, puur omdat de release niet snel genoeg is. Bij een bit is los=los, bij bitloos zit daar echt altijd nog vertraging op. En zeker met wintervacht.

Ik heb ook een tijdje gedacht dat bitloos beter is, maar ik ben daarop teruggekomen. Te veel voorbeelden gezien waar gewoon het tegendeel gebleken is, ook met oog op veiligheid. Ja, als ze echt gaan dan kun je ze ook op bit niet houden, maar een bit blijft net iets langer binnenkomen dan bitloos en dat is in een noodsituatie echt wel gewenst.

tamary schreef:
Paardenlogica in de mensenwereld is enkeltje ziekenhuis.

Er is een groep antibit incl. allerlei beweringen die in de praktijk toch anders blijken, aangesnoerde neusriemen zijn bij bitloos eigenlijk noodzakelijk om geschuif, geschuur en ruis in de communicatie te voorkomen. Er zitten beperkingen aan elke optoming, zet dat te zachte opzij. Jij hebt de eindbeslissing over wat Callas doet met jouw er op of naast, als daar "dwang" voor nodig op die 1% momenten om jouw pijnvrij en uit het ziekenhuis te houden, accepteer dat dan als zodanig. Callas inbreng laten hebben en jouw vragen om iets, super! MAAR jouw nee, moet altijd geaccepteerd worden. Jullie beide veilig thuis krijgen is nl jouw verantwoordelijkheid, Callas kan dat niet, die snapt de mensenverkeersregels niet.

Verstandige woorden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:23

Waar gebeurde anecdote. Wij kwamen hier in Frankrijk met Hercule en Polie. De 1ste keer dat de Franse dierenarts kwam keek hij in beider paarden monden. En zei:" dit zie ik graag, deze paarden zijn vast bitloos gereden. Uuuuuh nee dus, en Hercule stond zelfs voor de wagen met stang bit en beider paarden zijn altijd zeer intensief gereden.
Hij kon het niet geloven en encore grondige inspectie van de monden. Hij begreep het niet waarop ik zei, dat het niet het bit maar de hand is die de mond beschadigt.

Dus Mootje, bij een paard alles Callas, geen gerommel met de optoming. Never change the winning team. Jullie komen daarvoor van te ver en Callas is net als een vosje, ze verliezen wel de haren maar niet de streken.
Dat hele bitloze gedoe zegt echt niet alles. We hebben zelfs met Hercule met stang en trens gereden, hij vond het heerlijk al dat ijzer in zijn mond.

Als je niet wil trekken als Callas graast, geef je met je kuit een knijp net zo lang en steeds klemmender dat ze wel omhoog komt. Deed ik ook met Hercule, geen reactie op de kuit dan bleef het been rustig eraan en werd de druk opgevoerd en gelijk los bij reactie. Dit tesamen met zit en hand (halve ophouding), maar nooit ben ik hard ingekomen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-11-21 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:25

Een paard dat duikt naar het gras en dan een ruk krijgt, heeft ook de optie om niet naar het gras te duiken he :). Ze doet het wat dat betreft zichzelf aan, en wrs bewust want het zal vast vaker gebeuren :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:30

Sintara schreef:
Een paard dat duikt naar het gras en dan een ruk krijgt, heeft ook de optie om niet naar het gras te duiken he :). Ze doet het wat dat betreft zichzelf aan, en wrs bewust want het zal vast vaker gebeuren :P

Dit inderdaad. Ik trek ze rustig aan de teugels omhoog.
Als ik ernaast loop krijgen ze een voet tegen hun mond. Hoe hard die aankomt, ligt eraan hoe hard ze naar beneden duiken. Mijn voet bevindt zich onder de mond, dus als ze hard naar beneden duiken geeft dat best een klap. Doen ze toch echt zelf. Ze leren het zo overigens wel heel snel af.
Als grazen aan de hand wel toegestaan is, geef ik ze eerst wat sprietjes uit de hand, dat is dan het sein dat het nu wel mag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 14:52

hè bah wat zijn jullie toch allemaal verstandig. 8)7

Ik ben nu aan het nadenken over ALLEEN op het erf, waar ze heel braaf is, om daar dan met dubbele teugels te rijden en dan niet kaakgekruist, maar sidepull en bit. (LOL anders heb ik dat hoofdstel ook voor niets gekocht ;-) )

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:13

Hahah, niet overdrijven Mo. De beste stuurlui staan aan wal, en dat zijn wij.
Ook wij zijn niet roomser dan de Paus. Ook wij doen wel eens domme dingen.
Maar de meesten van ons hebben niet de ballen om dat zo op internet te plaatsen. Inclusief ikzelf ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:29

JudithO schreef:
Hahah, niet overdrijven Mo. De beste stuurlui staan aan wal, en dat zijn wij.
Ook wij zijn niet roomser dan de Paus. Ook wij doen wel eens domme dingen.
Maar de meesten van ons hebben niet de ballen om dat zo op internet te plaatsen. Inclusief ikzelf ;)

Eens. Een beetje dan. Het gaat niet om de ballen ervoor hebben maar meer over spijt dat je het geplaatst hebt omdat je inzichten kunnen veranderen. Als je beter weet doe je het beter.
Meestal dan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:41

Ik rij Mercy altijd met sidepull, die vind een bit helemaal niets. Wel met een iets scherper inwerkende neusriem. Angie is ook ingereden met sudepull, gaat ook prima.
Pathos rij ik wel met bit, shanks, dus werkt best scherp in. Maar hij loopt er ontspannen mee en ik hoef het gevecht niet aan te gaan. Bitloos of met trens gaat ie drammen en de teugels uit mijn handen trekken. Dat doet ie dus niet met de shanks.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:42

Als je nu iemand was die dacht poeh, verveel me soms een beetje /heb behoefte aan iets nieuws dan zou ik er anders in staan. Maar jij wilt graag stabiliteit, kalmte, veiligheid/betrouwbaarheid van callas... :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:45

Vanwege de endurance heb ik met Lou wel bitloos geprobeerd omdat dat toch makkelijker drinkt onderweg, maar Lou vond het helemaal drie keer niks. Die kon slecht druk op haar neus verdragen en al helemaal geen druk achter haar oren, dus heel veel bitloos viel al af. Daarbij kon ze best wel eens drammen om harder te willen dan ik verantwoord vond, met bit was dat op een normale manier beter te reguleren.

Als jij toch écht over wil stappen op bitloos, dan zou ik denk ik van het voorjaar met je dubbele optoming beginnen, niet nu net naar het koudere, nattere, winderiger seizoen toe. De meeste paarden worden dan toch wat frisser in hun hoofd en dat lijkt me niet de beste tijd om op bitloos over te gaan stappen. Bovendien heb je straks kans dat je door het weer minder kan rijden, heb je net een paard keer met dubbel gereden, kan je weer een week niet rijden ofzo... Eerst zo maar lekker doorgaan, genieten van de fijne, goed luisterende Callas en dan van het voorjaar pas de volgende stap. Maar... zo denk ik er vanuit hier over hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:45

Ik denk dat jij meer last hebt van het bit dan Callas. Ze is geen doetje. :P
Het communiceren tussen jullie gaat nu eindelijk goed, waarom dan voor een andere 'taal' kiezen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 23:30

Zucht...

Oh you're (all) probably right as usual (Bilbo tegen Gandalf in LOTR, huge LOTR-fan here)

Jet is de winnaar met haar argument: "Als jij toch écht over wil stappen op bitloos, dan zou ik denk ik van het voorjaar met je dubbele optoming beginnen, niet nu net naar het koudere, nattere, winderiger seizoen toe. De meeste paarden worden dan toch wat frisser in hun hoofd en dat lijkt me niet de beste tijd om op bitloos over te gaan stappen. Bovendien heb je straks kans dat je door het weer minder kan rijden, heb je net een paard keer met dubbel gereden, kan je weer een week niet rijden ofzo..."

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:46

Haha, heb ooit de Hobbit gelezen en vond dat geweldig, maar de boeken van LOTR kwam ik niet door... Wel ooit wat films/DVD's van gezien, maar nee, ik kwam er niet in :D .
Mijn moeder was enorm fan van Tolkien, mijn broer trouwens ook, dus die Hobbit, daar kon ik niet omheen en dat bleek nog goed ook...

Goed dat je toch gaat wachten met het bitloos gebeuren, als je het van het voorjaar echt nog wil kan het dan ook en dan heb je waarschijnlijk een grotere kans van slagen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 19:01

Ik heb de filmserie lotr van peter jackson gezien. Eh, deel 1 hebben we minstens 75 keer bekeken. Ongelogen.

Afijn, vandaag weer een twintig minuten gereden. Stappen en draven, voor het huis ging goed, maar er was wel spanning. Achter het huis zat ik op een elastiekje. Toch doorgezet met stappen en draven en ze luisterde best heel goed. De stukken draven afgewisseld met stilstandoefeningen, jambette, wijken en dan weer stappen en korte stukken draven. Ik voel dat dat haar frustreert, ze wil zo graag gáán gáán gáán. Maar ik weet dat het dan te hard gaat en ik mogelijk de controle verlies. Dus na een poosje haar gepest te hebben met overgangen draf stap stop achterwaarts wijken en jambette, veel koekjes verder, heb ik haar heel tevree op stal gezet. Alles ging superbraaf en de schoenen bleven weer netjes zitten.

Ik ben weer blij. Ze was enorm voorwaarts, gespannen vond ik wel, maar door de overgangen werd ze wel rustiger en ze heeft zelfs gebriest tijdens het draven. Dat vind ik fijn. Daarmee geeft ze voor mij aan, dat het haar niet tegenstaat.

De meneer van het land dat we willen kopen heeft een finaal tegenbod gedaan. Dat hadden we niet meer verwacht, we zijn er nog niet, maar het is toch weer een stap in de goede richting om het land te kunnen kopen. De tussenpersoon vertrouwt het niet, maar goed, je moet ergens beginnen. Eind deze week weten we meer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:10

Toch een prima ritje zo, lijkt me.

En wat dat land betreft, een tegenbod is nog geen nee! We duimen met je mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:36

Spannend over het land Mo en fijn dat het weer goed is gegaan ondanks wat spanning.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:53

Ik lees af en toe mee en land nu net in de bit versus bitloos discussie. Ik word er toch een beetje verdrietig van als ik lees de anti bit mensen! Dat verdeelt weer zo in kampen wat we volgens mij niet willen. Paardrijden heeft alles te maken met vertrouwen. Elk paard kan zonder bit bereden worden, en als dat niet kan moet je er misschien beter niet op gaan zitten. Dwang is niet het juiste middel, daar zijn we nu toch wel achter inmiddels. Belonen met de kleinste vorderingen, veel grondwerk en spelen met je paard, dat is toch het belangrijkste. Het is al geweldig dat een paard je op zijn/haar rug laat zitten, dan ga je toch niet met dwang zorgen dat hij of zij doet wat jij wil. Je kan zoveel meer bereiken met andere manieren.
En wat ik lees over aansnoeren is gewoon niet zo. Het zijn juist de optomingen met bit waar dan nog zo een neusriem over de neus gaat en het arme paard niet eens meer zijn mond kan open krijgen. Dit moeten we toch niet willen?
Ik geloof dat we allemaal het beste voor ons paard willen, en misschien hoort daarbij dat we ook eens gaan nadenken of het anders kan wat we tot nu toe al jaren hebben gedaan. Zwepen, sporen, bitten enz enz. Het kan zo anders!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 15:01

Hi Cajabol, ben het met je eens. Ik zou dat ook heel graag willen, maar ik wil toch ook graag rijden op Callas. Ik heb ook erover nagedacht of ik dan wel zou moeten willen rijden, maar ik ben nog niet zo ver dat ik dat opgeef als we niet zonder bit kunnen rijden.

Ik meen dat we deze discussie al eerder hebben gehad in mijn topic en ook op bokt staat er veel over uiteraard. Ik ben sinds we de vorige keer die discussie in mijn topic hadden niet veranderd. Zodra het kan met Callas wil ik naar een bitloze optoming. Daar wil ik het graag bij laten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:36

Niemand is toch anti bitloos hier? De meeste zeggen: doe rustig aan, neem kleine stapjes en ga het doen op een moment dat je de grootste kans hebt op succes :j