Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 13:07

Eifelopfok fokt ze zo op. Die even benaderen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:47

En ook daar gebeuren ongelukken en komen er dieren uit die zichzelf heel wat vinden terwijl anderen er weggehaald worden omdat ze niet mee kunnen komen omdat ze laagste zijn. Dat is gewoon het gevaar aan überhaupt paarden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 17:24

Dat beaam ik helemaal en is ook wat ik aangeef: juiste dier met een goed karakter uit de opfok laat ik niet erom staan. Ik vroeg me alleen af of iemand een goede aanwijzing had of er wellicht fokkerijen zijn die jonge dieren op een dergelijke wijze laten opgroeien :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 17:49

Ik denk dat je niet eens een merrie moet willen die met jonge ruinen heeft gelopen.

Ik heb alleen de jaarlingen en 2 jarigen gemengd staan. Maar alleen maar merries. Wil er geen ruinen bij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:02

Omdat die te wild spelen? Hier altijd zonder problemen merries en ruinen bij elkaar gehad.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:08

Nee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:10

MyWishMax schreef:
En ook daar gebeuren ongelukken en komen er dieren uit die zichzelf heel wat vinden terwijl anderen er weggehaald worden omdat ze niet mee kunnen komen omdat ze laagste zijn. Dat is gewoon het gevaar aan überhaupt paarden.

Ik vraag mij af of er in de Eifel ook volwassen dieren bij lopen.

Op stal kwam er ook zo'n jonge kwal bij die dacht dat heel wat voor stelde.... Meet de familie Fjord }>
Hij werd vakkundig op z'n plek gezet en als hij dacht dat ie wat te melden had, werd er even uber-boos gekeken en meneer werd heel klein....

Dat alles zonder dat er een hoef in het rond vloog.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:14

Cioccolato schreef:
Nee

Met welke reden dan? Ik hoor het wel vaker dat mensen ze apart houden. Als het kan prima natuurlijk. Die paarden lijden er niet onder als ze niet bij merries/ruinen staan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:16

denisesilver schreef:
Omdat die te wild spelen? Hier altijd zonder problemen merries en ruinen bij elkaar gehad.

Ik vermoed omdat ruinen proberen om op merries te klimmen als de merries hengstig zijn. Mijn merrie werd daar (toen ze in een gemengde kudde stond) stikchagrijnig van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:16

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vraag mij af of er in de Eifel ook volwassen dieren bij lopen.

Op stal kwam er ook zo'n jonge kwal bij die dacht dat heel wat voor stelde.... Meet de familie Fjord }>
Hij werd vakkundig op z'n plek gezet en als hij dacht dat ie wat te melden had, werd er even uber-boos gekeken en meneer werd heel klein....

Dat alles zonder dat er een hoef in het rond vloog.

Ik dacht het wel? Zou het moeten vragen, zijn hier net paar terug gekomen en 1 al eerder opgehaald. Die kon daar echt niet meekomen.

Mijn merrie haar oude eigenaresse had een opfok en daar liepen wel volwassen dieren bij. Alleen bestaat die niet meer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:40

Idd vanwege het dekken en daarbij komende verwondingen maar dan boven al het gesmeer in de merrie. De kans op bacteriën van binnen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:50

Ah ja, dat was mijn tweede vermoeden, maar omdat je het specifiek over jonge ruinen had, wist ik het niet zeker. Wij hebben er gelukkig nooit last van gehad. Ooit eens mijn Welsh op de KWPN'er van mijn moeder gehad. Geen idee hoe die dat voor elkaar speelde, maar daarna nooit meer zien doen. Ook eens een Shetlandhengstje het zien proberen bij de Shetlandmerrie die we hadden. Die werd vakkundig de bak doorgejaagd :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:57

Ja ruinen meer in het algemeen maar vanwege opfok zei ik eigenlijk jonge.

Niet zien staat absoluut niet gelijk aan niet doen. En je hoeft er weinig aan te merken. Behalve wonden. En als je wil dekken en er zit iets.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:11

Cioccolato schreef:
Ja ruinen meer in het algemeen maar vanwege opfok zei ik eigenlijk jonge.

Niet zien staat absoluut niet gelijk aan niet doen. En je hoeft er weinig aan te merken. Behalve wonden. En als je wil dekken en er zit iets.

En meer kans op maagzweren bij de merrie, door de stress.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 20:59

Was een sloerie van een merrie. Nooit wonden gezien, en de paarden stonden altijd in het zicht bij mijn oma. Zoete inval, dus dan zou toch echt iemand het gezien moeten hebben. De pony heeft het later ook nooit meer bij andere merries gedaan. Merrie was destijds al 18 volgens mij, en we hadden geen ambities om te fokken verder. Helaas met 20 jaar in moeten laten slapen na een ongeluk met ruim een jaar revalidatie, helaas zonder effect. Was echt een paard van goud.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:30

Nogmaals, dat je het niet ziet wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Je ziet m niet 24 7, tenzij je een week er voor uit trekt met teams om te waken :+

Verder hoeft het natuurlijk niet. Het zijn risico's extra, naast de 'gewone' risico's.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 03:27

De uren dat ze overdag buiten stonden samen was er standaard iemand aanwezig. Kan natuurlijk dat het net gemist werd, maar gezien er verder geen wondes e.d. bij geen van de merries of de ruin(en) te zien waren, ga ik er maar vanuit dat het allemaal wel meeviel. Lijkt me heel toevallig dat we het in al die jaren steeds gemist zouden hebben.

Denk dat het vooral risico's zijn voor als je met de merrie fokt. Tenzij je een ruin hebt die geen manieren heeft of om de haverklap op de rug van de merrie zit, met blessures tot gevolg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:06

Vroeger had ik een dekkende ruin.
En die kwam niet in een gemengde kudde.

Hij is een keer door een fout op een vakantie adres bij merries gezet door iemand en hij heeft er 2 gedekt. 1 op het oog zonder schade (kan natuurlijk altijd vuil naar binnen komen) de ander wel bijtplekken in de nek en een wond op haar rug.

Daarbij kunnen merries soms best hormonaal van slag raken van een wat dominantere ruin er bij.
Veel ruinen geven er niks om en doen er niks mee, maar de merrie kan ook heel opdringerig worden en last krijgen van de hormonen/vele hengstigheden zonder gedekt te worden.

Het kan inderdaad prima gaan, ken ook groepen waar het jaren lang prima gaat. Maar ken ook genoeg voorbeelden waarbij de gemengde kudde problemen geeft.

Betreft de Eiffel opfok:
Vriend van mij heeft zijn dieren er altijd staan, staan daar niet in een gemengde kudde qua leeftijd.
Maar moet even checken of het dezelfde is als hier genoemd. Want kan best dat er meerdere adressen zitten daar natuurlijk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:16

Volgens mij hebben ze bij Lely Mare wel de paarden met gemengde groepen.

Die ruin van mijn zus is zelf volgens mij hormonaal ontregeld als de merries hengstig zijn. Jammer voor hem, maar beide moeten niks van hem hebben. De oude merrie van mijn moeder (weer een andere dan van mijn vorige post) vree er op los met hem. Toen mijn merrie hengstig was, dacht hij dat hij over haar gedurende die periode ook wel even de baas kon spelen. En mijn merrie? Negeerde hem compleet en liep op die merrie van mijn moeder af, om daar neus aan neus mee te grazen. Die kop van die ruin vergeet ik nooit meer, dumbfounded _O-

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:20

Ik heb ook een dekkende ruin gehad, wat een ellende was dat. Hij deed het gelukkig niet als de dames niet hengstig waren, dus in de winter liepen ze samen, in het voorjaar moest ik de boel scheiden helaas. Zichtbare schade maakte hij eigenlijk niet, het was wel een echte gentleman, maar wat het vanbinnen oplevert kan ik ook alleen maar raden, dus nee.
Merries reageerden ook extreem op hem, was wel handig toen ik 2 jaar geleden een merrie moest dekken, hij was prima te gebruiken als schouwhengst, zij liet zo niks zien. En zo kon ik toch de henstigheid bepalen.

Maar ik heb het toch ook wel vaker gezien dat het geen probleem was, het is de ene voor de andere.

Zaterdag nog een paard bezichtigd, maar dat was een enorme afknapper. Paard leek ok in de advertentie en op video (maar denk dat die niet recent waren). 8 jarige ruin, er werd gezegd paard is 168/1.70m, waarop ik al aangaf, dat dat misschien te groot was voor mij, maar dat zou ik even moeten uitproberen. (Werd aangeboden als recreatiepaard omdat hij wel 1.20m parcoursen had gelopen, maar ergens de klad erin was gekomen en hij op wedstrijd niet meer sprong.)

Paard wat zaterdag de stal uit kwam was ongeveer 1.78 :oo en als ze had gezegd dat ie 20 was had ik het ook geloofd, vreselijke rug. In beweging twijfelde ik er aan of hij zuiver was, ik heb bedankt onder het motto: hij is echt te groot, en ook wel 10cm groter als verteld. >;)

Dus ik blijf onsuccesvol

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:33

Vervelend zeg :\

Wel grappig dat als je juist een grote zoekt iedereen met e-pony's aan komt lopen die "echt wel 165cm groot zijn hoor!" :+

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:41

haha ja erg hè? Voor mij zou 1.58m dan weer prima zijn, maar ik kan ze niet vinden. Ruin en klein, lijkt niet aangeboden te worden. In het noorden van het land lijkt er wel wat te staan, maar dan moet ik me vermannen en eigenlijk zien dat ik er in een weekend een aantal kan bekijken, maar dat is lastig plannen.

Drente rij ik gewoon bijna 3 uur op, dus dat is niks om er 1tje even te gaan bekijken. Dan zou ik al een nacht daar blijven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:18

Oh vreselijk dat. Ik heb er ook weleens bezichtigd die echt wel 1,60+ waren. Vervolgens was de schoft op ooghoogte. Ik ben 1,55 :+

Kijk je ook op ehorses? Daar staan er ook meer uit Duitsland en België op. Misschien is dat beter aan te rijden voor je.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:57

Gulpje :(:) wat balen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:01

Echt vervelend Gulpje. Kan me voorstellen dat je daar echt van slag van bent