Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:33

josien_m_ schreef:
Maar ook met toezicht blijft gevaarlijk. Want wat doe je of kun je doen wanneer je een wolvenaanval ziet? En zoals op een filmpje met de schaapherder, zie je een geslaagde jacht bijna niet gebeuren. Zo snel kan het voorbij zijn. En wat als je het toevallig wel ziet? Wat kun je in hemelsnaam doen bij zo'n jacht?

Dat is het stomme, dan mag je nog niks, enkel toekijken, verjagen mag niet.

En als je wel wat doet, dan is je omheining ruk volgens sommigen, hou je niet van je dieren en heb je de wolf uitgelokt en dan is het logisch als ie je bijt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:34

josien_m_ schreef:
Maar ook met toezicht blijft gevaarlijk. Want wat doe je of kun je doen wanneer je een wolvenaanval ziet? En zoals op een filmpje met de schaapherder, zie je een geslaagde jacht bijna niet gebeuren. Zo snel kan het voorbij zijn. En wat als je het toevallig wel ziet? Wat kun je in hemelsnaam doen bij zo'n jacht?

Helemaal niets ben ik bang. Het enige wat je er waarschijnlijk aan over houd is een trauma omdat je getuige bent van een vreselijke moordpartij.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:36

Schaapherder is er klaar mee.

Citaat:
Schaapherder Jan en zijn partner zitten er even helemaal doorheen

Nadat waarschijnlijk een wolf dit lange paasweekend meerdere keren hun kudde schapen aanviel, zijn ze een dag bezig geweest met het opruimen van dode schapen verzorgen van de gewonde en het verhuizen van de resterende kudde

Hoe denk jij over de wolf in onze provincie?

Bron rtv Utrecht
https://fb.watch/rdcgPMGd0s/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:39

josien_m_ schreef:

Bedoel je dit filmpje aanval door een roedel op een koe in nabijheid van mensen. Opname uit Griekenland. Ik durf het niet te kijken.
https://fb.watch/rdcop1BMk2/?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:14

Ik hoop dat als mijn paarden of honden aangevallen worden, dat ik wel zo stoer ben dat ik ze in ieder geval ga proberen te helpen. Dat hangt er alleen wel vanaf met hoeveel ze dan zijn.. 1 of 2 zou ik denk ik nog wel aandurven met iets van een mestvork of stok of iets, maar meer dan dat?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:35

Sanet schreef:
Ik hoop dat als mijn paarden of honden aangevallen worden, dat ik wel zo stoer ben dat ik ze in ieder geval ga proberen te helpen. Dat hangt er alleen wel vanaf met hoeveel ze dan zijn.. 1 of 2 zou ik denk ik nog wel aandurven met iets van een mestvork of stok of iets, maar meer dan dat?

Kan je beter niet doen, jouw leven riskeren in een aanval omdat jij zijn prooi betwist is levensgevaarlijk!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:36

Sanet schreef:

Dit hoop ik ook.
En of het dan wel of niet mag is dan even niet belangrijk.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:37

josien_m_ schreef:
Sanet schreef:

Kan je beter niet doen, jouw leven riskeren in een aanval omdat jij zijn prooi betwist is levensgevaarlijk!

En dan toekijken hoe je paard aangevallen word?
No way.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 17:41

josien_m_ schreef:
Sanet schreef:

Ik denk dat je de F's dan ingaat. Niet nadenken maar Fight, Flight of Freeze.
Denk niet dat je dan aan consequenties denkt maar aan het leven van je beste maatje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:01

Ik zou voor de flight gaan denk ik. Al vaker gebeurd toen beesten van mij in gevaar kwamen, zonder nadenken erop ar (een dolle hond bij de konijnen bv). En hopen dat met een hoop herrie, bombarie en beweging ze aftaaien. Maar staan kijken, ik hoop het niet....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:02

Zerena schreef:
Sanet schreef:

No way.[/quote]

Nope , vuurpijl erop ofzo verjagen zal ik ze

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:17

knollentuin schreef:
Zerena schreef:

No way.[/quote]

Nope , vuurpijl erop ofzo verjagen zal ik ze[/quote]

Vuurpijlen heb ik niet standaard in huis maar hopelijk doet een baksteen ook zijn werk. Ik heb sowiezo altijd mijn longeerzweep in de buurt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:18

Ik sta dan niet voor mezelf in vrees ik.
Al eens gehad met een groepje jeugd die de raam van de buurvrouw hadden ingegooid, samen met ons pa erachteraan :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:23

Een paintbal geweer met tasers aan de ballen lijkt me wel een strak plan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:30

Tancreda4 schreef:
Ik zou voor de flight gaan denk ik. Al vaker gebeurd toen beesten van mij in gevaar kwamen, zonder nadenken erop ar (een dolle hond bij de konijnen bv). En hopen dat met een hoop herrie, bombarie en beweging ze aftaaien. Maar staan kijken, ik hoop het niet....

Dat is fight ;) en ja dat zal ook mijn reactie zijn. Of dat de beste is dat kun je je nog afvragen. Op dat moment ken ik echt totaal geen angst.
Achteraf krijg ik de bibbers en denk ik oei…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:51

Wintu schreef:
Dat is het stomme, dan mag je nog niks, enkel toekijken, verjagen mag niet.

Het ligt iets genuanceerder.

Bron: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... eiland-mag
Citaat:
Henk Jumelet, gedeputeerde bij provincie Drenthe, liet vorig najaar door juristen uitzoeken wat je mag doen om de wolf te verjagen. Volgens de Wet natuurbescherming is het verboden om in het wild levende wolven in hun natuurlijke verspreidingsgebied opzettelijk te doden, te vangen of te verstoren.

De vraag is dan of het weiland van een veehouder onderdeel is van het natuurlijke verspreidingsgebied van een wolf. De door Jumelet geraadpleegde juristen concluderen dat het wegjagen van een wolf bij of uit een weiland zonder negatieve gevolgen voor het dier kan worden gezien als een sporadische verstoring die niet in strijd is met de wet.

Addendum
Zo is het ook opgeschreven in het Addendum van het Interprovinciaal Wolvenplan - Interventierichtlijnen; een toevoeging die wordt opgenomen in het Wolvenplan 2024. In dit addendum staat klip-en-klaar: verjagen van eigen terrein of uit de eigen buurt om gevaarlijke situaties te voorkomen, is bij de wet niet verboden en een ontheffing is niet nodig.

Verjaging mag met geluiden of visuele middelen. Het is niet toegestaan de wolf te verwonden. Wanneer de gevaarlijke situatie is verholpen, moet het verjagen worden gestaakt. De wolf mag niet worden opgejaagd of achtervolgd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:59

Een enkele wolf zou je nog wel kunnen verjagen door te laten schrikken door geluid of visuele middelen.

Maar een roedel, die al langere tijd minder schuw geworden is ? Hoe verjaag je die zonder enig echt effectief middel ?

Ik was vandaag even bij een schaapskudde, en al hoewel het hekwerk fors verbeterd is, denk ik toch dat wolven er helaas wel in zouden kunnen komen….

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:09

Je mag zo veel niet!

Ik zou voor fight gaan. Dikke klote voor wie dat not done vind

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:39

Misschien lopen er nu wel plots veel papierprikkers in de natuur……

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:14

Popstra schreef:
Je mag zo veel niet!

Precies dit dus

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:36

Rivendell schreef:
Popstra schreef:
Je mag zo veel niet!

Precies dit dus

Heb inmiddels het idee dat de problematiek in de plattelands provincies niet serieus genomen worden en dat men te veel focust op de randstad en de meningen aldaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:09

Zichtmelding Ermelo tijdens ochtendwandeling met hond

Citaat:
Ermelo Gelderland
04-04-2024
07.30 uur.

Meerdere wolven 2 of 3 om 7:30 bij de Ermelose heide nabij N302. Melder liep met honden en 1 wolf kwam nieuwsgierig op haar af. Melder is omgedraaid en snel weggelopen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:20

Ik heb geen idee wat ik zou doen. Ooit een dreigende situatie gehad met de Spaanse runderen in een natuurgebied. Kwamen op mijn hond af terwijl we echt met een ruime boog om de kudde heen liepen. Groep van een aantal jonge stieren, maatje C pony. Ik verstijfde eerst, maar bedacht toen dat me groot maken en veel herrie maken ook een optie was. Dat hielp want ze stopten met op ons af lopen. Toen snel het hazenpad gekozen. Maar wolven reageren heel anders dan runderen. Geen idee of die onder de indruk zijn als ik herrie maak en met mijn armen ga zwaaien. Misschien lokt dat juist wel uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:38

5 schapen gedood Oosterwolde frl
Citaat:
Oosterwolde Friesland
04-04-2024
5 schapen gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:00

pluisje88 schreef:
Tancreda4 schreef:

Dat is fight ;) en ja dat zal ook mijn reactie zijn. Of dat de beste is dat kun je je nog afvragen. Op dat moment ken ik echt totaal geen angst.
Achteraf krijg ik de bibbers en denk ik oei…

Oh ja, l teveel :o