Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:56

Ik denk eerlijk gezegd dat het iets wat uit verband wordt getrokken. Ik noemde een kleine opsommingen van voorbeelden. Waar dit een optie is, ik snap best de bezwaren die jullie aandragen hoor. Toen die van mij een jaarling was, net verhuisd en symptomen liet zien heb ik ook blind behandeld na overleg. Maar dit is iets wat ik met de verkopende partij bespreek uiteindelijk en waar we vast wel uitkomen. Het is echt afhankelijk van de context of ik het dier erom laat staan ja of nee :j en, of ik überhaupt ga scopen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:03

Raineri schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het iets wat uit verband wordt getrokken. Ik noemde een kleine opsommingen van voorbeelden. Waar dit een optie is, ik snap best de bezwaren die jullie aandragen hoor. Toen die van mij een jaarling was, net verhuisd en symptomen liet zien heb ik ook blind behandeld na overleg. Maar dit is iets wat ik met de verkopende partij bespreek uiteindelijk en waar we vast wel uitkomen. Het is echt afhankelijk van de context of ik het dier erom laat staan ja of nee :j en, of ik überhaupt ga scopen.

Bij een flinke zuiger zou het ook geen gek idee zijn. Het kan een boel ellende besparen en je kunt gelijk het management aanpassen. Maar of de verkopende partij erom zit te springen, dat zal erom hangen.

Raineri

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:07

Nee snap ik ergens ook wel! Maar goed, denk dat echt iets is wat in goed overleg tot stand. Ik maak altijd een voorlopig koopcontract op, desnoods met notaris. Ook voor een goed gevoel bij de andere kant.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:56

Padoertje schreef:
Raineri schreef:

Bij een flinke zuiger zou het ook geen gek idee zijn. Het kan een boel ellende besparen en je kunt gelijk het management aanpassen. Maar of de verkopende partij erom zit te springen, dat zal erom hangen.

Ik heb nog nooit gehoord dat een dergelijk nogal belastend onderzoek onderdeel van een aankoopkeuring was.Luchtzuigende paarden zijn meestal gewoon gunstiger geprijsd. Het moet wel vantevoren vermeld worden anders is het een koopvernietigend gebrek.Ik geef er helemaal niets om, wel na overleg met mijn pensionstalling. Als je problemen hebt met luchtzuigers of ze verdenkt van andere kwalen waarvoor je zou willen laten scopen ofzo, dan kun je paarden met deze afwijking het beste helemaal overslaan.Dan is het niet jouw ideale match. Het volmaakte paard (of mens) bestaat niet maar wat voor de een een onoverkomelijk probleem is, daar geeft een ander niets om.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:00

Scopen hoort niet tot een aankoopskeuring, het moet ook niet gekker worden. Dat je door je vorige paard onzeker bent geworden en nu alles wil uitsluiten dat begrijp ik best, maar je kunt daar een verkoper niet mee opzadelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:18

Raineri schreef:
Nee snap ik ergens ook wel! Maar goed, denk dat echt iets is wat in goed overleg tot stand. Ik maak altijd een voorlopig koopcontract op, desnoods met notaris. Ook voor een goed gevoel bij de andere kant.

Die notaris is zonde van het geld. Die heb je niet nodig.

Troykee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:36

Hoi allemaal ik weet niet hoe jullie erbij komen dat er import zooi bij stal van haastert in leiden staat of komt. Doen ook geen zaken met rotterdam of wat er allemaal genoemd word. Ik sta hier al een hele tijd met veel plezier en goede zorgen voor de paarden. Mensen oordelen altijd op verhalen maar zou adviseren om als je stalling zoekt of als ze wel is een paard aanbieden waarvoor het ook stoeterij van haastert heet. Is een afspraak te maken om zelf te kunnen oordelen. Word nu een geheel nieuwe rijbak aangelegd echt top! Allemaal vriendelijke mensen. Ook weer stal genoten die na langere tijd weer terug gekomen zijn. Dat zegt ook wat toch

Troykee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:40

Spaansepony schreef:
Lieser schreef:
Kent iemand Stoeterij van Haastert in Leiden? Daar staat een paard te koop, maar ik kan niets vinden over het bedrijf.

Blijf maar weg daar. Allemaal import en zooi.
Doen veel zaken met handelaar uit almkerk en Rotterdam.

Vind het knap dat jij dat weet, dit is namelijk niet zo doen geen zaken met rotterdam en almkerk. Ik sta er zelf al aantal jaar met mijn paard

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:51

Benzz schreef:
Scopen hoort niet tot een aankoopskeuring, het moet ook niet gekker worden. Dat je door je vorige paard onzeker bent geworden en nu alles wil uitsluiten dat begrijp ik best, maar je kunt daar een verkoper niet mee opzadelen.

Bizarre conclusies trek je hier :roll: lees even terug, gaat mij meer om een welzijnsding en hoeft niet altijd een reden zijn om een dier te kopen. Alsof ik een mes op de keel hou van de verkoper dat ik een scopie moet en zal doen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:52

MyWishMax schreef:
Raineri schreef:

Hm, heb wel een aardig standaard koopcontract zelf opgesteld. Maar als een er een bijzondere clausule is dan neem ik het zekere voor het onzekere liever. Bespaard een hoop gezeur

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:55

Raineri schreef:
MyWishMax schreef:

Hm, heb wel een aardig standaard koopcontract zelf opgesteld. Maar als een er een bijzondere clausule is dan neem ik het zekere voor het onzekere liever. Bespaard een hoop gezeur

Daarvoor hoef je niet naar een notaris. Als jullie het beide ondertekenen is dat gewoon geldig. Zolang het niet in strijd is met de wet, maar dan alsnog is een jurist goed genoeg om het te laten controleren.
Het is nogal een hardnekkige foute gedachte dat je een notaris nodig hebt voor een contract, of dat dat het minder gedoe laat worden. Je moet alsnog juridische stappen nemen als het contract niet nageleefd wordt of als het paard een gebrek heeft bijvoorbeeld. Het levert je dus niks op, alleen een rekening.

Dan kan je beter gewoon bij een professional kopen zodat het onder consumentenrecht valt. Is meer in het voordeel van de particuliere koper qua bescherming enzovoorts.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:55

Goed koopcontract kan je inderdaad gewoon online bij veel partijen downloaden, de meeste verkopers hebben ze zelf al.

Wat is je budget ongeveer @raineri? Weet een hele leuke te staan, maar die is niet goedkoop. Wel goed, braaf en de goed kleur en grootte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:46

Raineri schreef:

Heel simpel hè; een twee-jarige die lucht zuigt moet je niet aan willen beginnen, tenzij je weet waar het vandaan komt; je dus serieus voorinformatie hebt van dat dier en dan is een scopie volstrekt zinloos.

Maar zoals vaak; er wordt vanalles uit de kast getrokken om maar "zekerheid" in te bouwen, maar de simpelste signalen worden gewoon gemist!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:52

[/quote]

Hm, heb wel een aardig standaard koopcontract zelf opgesteld. Maar als een er een bijzondere clausule is dan neem ik het zekere voor het onzekere liever. Bespaard een hoop gezeur[/quote]

Daarvoor hoef je niet naar een notaris. Als jullie het beide ondertekenen is dat gewoon geldig. Zolang het niet in strijd is met de wet, maar dan alsnog is een jurist goed genoeg om het te laten controleren.
Het is nogal een hardnekkige foute gedachte dat je een notaris nodig hebt voor een contract, of dat dat het minder gedoe laat worden. Je moet alsnog juridische stappen nemen als het contract niet nageleefd wordt of als het paard een gebrek heeft bijvoorbeeld. Het levert je dus niks op, alleen een rekening.

Dan kan je beter gewoon bij een professional kopen zodat het onder consumentenrecht valt. Is meer in het voordeel van de particuliere koper qua bescherming enzovoorts.[/quote]

Amen...

Raineri ik lees je post over scopen ook als onderdeel van je eisen/wensenpakket. Niet als iets wat je in een uitzonderlijk geval zou doen. Daarom word er ook op deze wijze op gereageerd, alsof het onderdeel uitmaakt van jouw aankoopkeuring. Denk dat in een uitzonderlijk geval wellicht een verkoper instemt onder voorwaarde dat jij dokt. Heeft ie iig geen kosten er aan gehad zelf, als jij besluit paard niet te kopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 00:00

ikke schreef:
Raineri schreef:

Heel simpel hè; een twee-jarige die lucht zuigt moet je niet aan willen beginnen, tenzij je weet waar het vandaan komt; je dus serieus voorinformatie hebt van dat dier en dan is een scopie volstrekt zinloos.

Maar zoals vaak; er wordt vanalles uit de kast getrokken om maar "zekerheid" in te bouwen, maar de simpelste signalen worden gewoon gemist!

Denk dat dat wel van context afhangt. Dus ik kan hier weinig zinnigs op reageren. Maar mocht ik aan de vooravond staan van keuring, dan stuur ik je een berichtje als ik ga scopen ok? :P

Los van aankoop keuringen ben ik wel een voorstander van scopen. Wil immers wel weten in welke regio het zit van de maag, en of het toch niet stiekem een ander probleem is. Het kan in sommige gevallen relevant zijn. Maar als ik een paard zie met een maagprobleem en ik heb er een gek gevoel bij, ja dan koop ik het niet. Simpel als dat. Maar aan de andere kant, er zijn zoveel paarden met maagproblemen. Ik vind gevoelig voor zweren echt niet direct een probleem. Want wat betekent het concreet? Dat je niet zomaar een grens kunt overschrijven en ze goed om moet leren gaan met stress. Dat moeten we sowieso, maar nu hebben we meer een stok achter de deur goed naar ons dier te luisteren :)

Dus ja, goed kijken is het halve werk. En ja, de informatie die je krijgt zegt heel veel. Maar laten we wel wezen, dat is nu net het punt waar het vaak fout gaat. Waarom keurt men zo achterlijk veel? Gezien er zoveel bij elkaar gelogen wordt. Een bemerking hoeft klinisch nooit problemen te geven. Neem nu iets als kisting spines bij een dier van 12. Eigenaar zegt dat het nooit problemen heeft opgeleverd. Als het waar is zou ik dat zeker aan durven. Maar ja, de meeste verkopers zijn gewoon niet eerlijk. Helaas..
Als het een dier is wat al langer onder het Zadel is vind ik het klinische beeld veel bepalender.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:42

Hallo
Mag ik mij ook melden hier?
Ik ben opzoek naar een tinker/ koudbloed
Vanaf vier jaar en vanaf ongv 143 verder heb ik niet zoveel eisen liefste een ruin maar merrie mag ook

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:31

paddraigh schreef:
Hallo
Mag ik mij ook melden hier?
Ik ben opzoek naar een tinker/ koudbloed
Vanaf vier jaar en vanaf ongv 143 verder heb ik niet zoveel eisen liefste een ruin maar merrie mag ook

Uiteraard gezond en pssm vrij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:52

Ik ben dan wel benieuwd wat je zou doen met een luchtzuiger/ kribbebijter die geen zweren lijkt te hebben.

Paarden kopen blijft natuurlijk altijd spannend, zeker in deze overspannen tijd. Een goede dosis geluk ermee hebben blijft ook vaak bijzonder belangrijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:03

Ik ben eigenlijk nog nooit luchtzuigers tegen gekomen die geen actieve zweren hebben, of waar je geen resten in de maag/slokdarm ziet van oude zweren.
Denk dat ze er wel zijn hoor... maar toch denk ik altijd dat er iets zit in het spijsverteringskanaal van zulke paarden wat ongemak veroorzaakt wat verergerd bij stress of verveling.
Uni toen wel laten scopen en die zat helemaal vol zweren en ook littekenweefsel.

Ik blijf sowieso van luchtzuigers af, na er een te hebben gehad. Terwijl ik die bijna volledig van het luchtzuigen af heb gekregen op 10 jarige leeftijd terwijl hij al vanaf jaarling non stop luchtzoog.
Het vraagt zo veel in het voer en stal management om dat maag darm kanaal goed te houden en ook nog eens om het tussen de oren helemaal goed en stress vrij te houden... het kan, dat weet ik. Maar zou aan zo veel extra zorg nooit meer beginnen.
De mijne zoog zelfs op het land aan de schoften van andere paarden :') dus ook met zo veel mogelijk buiten en onbeperkt ruwvoer kwam je er niet.

Hij had op een gegeven moment een stal waar hij helemaal Zen was, de baas in een koppel en een uitgepast dieet met dagelijks omeprazol en gouden lijnzaad. Toen ging het helemaal weg... maar het heeft mij 4 jaar gekost om de goede combi en stal te vinden. En nog bleef het altijd op de loer liggen. Wat weersveranderingen of ergens wat stress en hij werd alweer gevoelig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:48

Goede vraag Elisa. Ik denk dat er vaak wel wat zit. Ik schrik er niet volledig van terug mocht er niets zitten. Hangt voor mij echt af van het verhaal van de eigenaar, misschien is het paard een jaar geleden behandeld en is het gedrag geworden. Stel het is een heel rustig paard wat het wel constant doet dan zou ik twijfels hebben (binnenvetter, slecht afvloeien). Wat ik wil uitsluiten zijn de situaties zoals C_alsemgeest beschrijft. Maar goed, met een jong paard is dat lastig. Dus wie weet als ik een zuiger zie of een paard met andere symptomen dat ik er toch van terugschrik. Maar misschien ook niet, meerderheid krijgt toch wel een keer zweren. Vind het zo van de situatie afhangen..

Laten we wel wezen, van de tientallen paarden die ik ga bezichtigen (zin in :') ) hoeveel zullen er een stalgebrek hebben en hoe groot is de kans dat daardoor de deur niet direct gesloten zal zijn? Vrij klein.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:52

paddraigh schreef:

Even algemeen:
Hoe kijken jullie naar PSSM?
En dan bij warmbloeden? Vaak kennen mensen het niet en stuit je op onbegrip

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:22

Farjen schreef:
paddraigh schreef:

Even algemeen:
Hoe kijken jullie naar PSSM?
En dan bij warmbloeden? Vaak kennen mensen het niet en stuit je op onbegrip

Zelfs bij een haflinger stuitte ik op veel onbegrip en weerstand toen ik er over begon.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:35

Het is een heel lastige ziekte, omdat het niet snel op te sporen is.
En ik kan me voorstellen dat als je een paard verkoopt, en nooit gekke dingen tegen gekomen bent, je op het moment dat je besloten hebt het paard/de pony te verkopen (en er veel interesse is), je niet nog 6 weken wilt wachten op een uitslag......

Wellicht als het bekender wordt, dat het ooit nog wel een standaard ding gaat worden, die mensen testen voor ze gaan fokken of bijv. voor de verkoop, maar voor nu is dat nog niet het geval.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:40

Ik heb er één staan met pssm(1) en zou haar niet zomaar aan iedereen verkopen, het is best een serieus management die, als je dat niet goed doet, ervoor zorgt dat je paard zich niet goed voelt (trial and error, vooral als je er pas later achter komt dat ze het hebben, je moet toch eerst zoeken naar een passend management).

Mijn paard heeft nu nergens last van en loopt gewoon in de sport maar als je ervoor kiest zo’n paard aan te schaffen, moet je dat wel serieus nemen, het komt vaak heel precies.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:29

Pssm1 kan je makkelijk testen met uitslag binnen een week. Dus dat hoeft echt niet lang te duren. Als je de haren zelf opstuurt en het handig plant met de evt verdere keuring loopt dat gewoon gelijk.