Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 18:07

Moet eerlijk zeggen dat ik een beetje nerveus was. Joy staat nog niet zo ver als ik normaal zou willen als ik ze mee neem en het blijft wel een hengst. Hoe braaf ze ook zijn. Hoe goed je ze ook op voed, hoe ze reageren als ze andere paarden ruiken en horen dan ze gewoon zijn weet je pas als je ze in de situatie brengt. Heb genoeg hengsten gereden om me wel bewust te zijn dat hengsten daarin toch wat meer voorzorgsmaatregelen nodig hebben tot ze weten dat in die situatie ook gewoon geluisterd moet worden.

Maar hij deed het echt heel braaf. :j
Hij staat nu met zijn grote vriend (Leo) te grazen. :+:

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:52

Ik vond het ook wel wat spannend, je weet maar nooit.... echt heel super zeg, wat heerlijk meid!!!!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:07

Oh wat leuk dattie zo braaf was <3 <3 <3

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:30

Waauw gaaf zeg dat het zo goed is gegaan!
(Had stiekem eigenlijk niet anders verwacht als Chris ‘m uitnodigt :D )

We zijn nu natuurlijk wel heel erg ongeduldig nieuwsgierig naar beeldmateriaal :):)

Reve loopt trouwens niet alleen minder te knabbelen, maar ook de aanleuning lijkt constanter. Dit geeft echt een veel rustiger beeld. Scoor je geheid wat puntjes extra.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 19:51

Hier zat ik er net op maar is maar een kort filmpje. :j

Jullie moeten maar even door de stukken waar ik uit beeld verdwijn door spoelen. _O- Manlief heeft hem op een staander gezet om aan de ene opening te gaan staan die uitzicht gaf op een merrie zeg maar voor de zekerheid. :)) Op het einde stond ie daar niet meer maar geloof dat ie het wel praktisch vond voor vandaag. :)) Als hij filmt kan hij zelf weinig zien natuurlijk.

Je kan zien dat Joy gewoon niet beter weet dan correct bewegen in die draf. Galop is moeilijk en ik ga hem denk ik wel beschermers aan doen want ik hoor een paar keer tikken waarvan ik vrees dat hij zichzelf aan tikt in zijn chaos. :=

Momenteel is ie de tweede nog aan het "controleren" overigens. Dus die komt zo wel zichtbaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:03

Het filmpje helemaal uit gekeken . Geweldig goed gegaan.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:19

Euhh hij slaat een paar stappen over? Knopjes zitten er al op, aanleuning, stelling, verruimen. Je kan er al makkelijk op doorzitten. [&]
Wat zat er in die biest haha :Y)

En die galop komt vanzelf wel goed als ie meer op zijn gemak is.
Mag Joy volgende week ook weer naar Chris? =:)

Alleen net even jammer dat de opname vlak bij de radio was. Zo kun je Chris niet goed verstaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 20:28

_O- 15 Augustus mag Reve nog eens mee. Joy mag nu even verwerken dat er nog een partij een mening in te brengen heeft over wat hij doet en dat de wereld groter is dan zijn huidige bos. _O-
Wil hem nu (en daar was Chris het ook mee eens) rustig door trainen. Sterker maken en dan eind september/oktober nog eens mee. :j

Misschien moet ik Rêve-biest gaan verkopen. _O-

Doorzitten ben ik onbewust al vrij snel gaan doen met stukjes (je ziet me af wisselen) omdat ik te veel info mis voor mijn gevoel als ik licht rijd. Joy heeft daar geen moment een punt van gemaakt eigenlijk. :)) integendeel, kan hem dan beter voelen en met kleinere hulpen ‘bij sturen’ zeg maar.

Heel veel nu komt neer op gehoorzaamheid: wil hij onder me uit lopen overgang naar stap of halt, wil hij juist stoppen om te brullen moet ie voorwaarts. Alleen in de galop moei ik me niet met het tempo omdat hij daar gewoon te weinig balans heeft om meer te doen dan wat ie doet. Het enige wat hij wel moet is stukjes galopperen. Maar een manier om het te leren. Nu de laatste rit sprong hij rechtsom steeds om op de lange zijde dus dat is al beter. :(:)

Soepel houden… Gas, rem, stuur… ook als hij hinnikt moet ik die drie gewoon hebben. :j

De rest doet ie nagenoeg van nature. Voor vandaag was het ook vooral kijken hoe hij om ging met de indrukken en dat was onvoorstelbaar braaf. :+:

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:01

Hij steelt zijn naam absoluut niet
Trots in jou plaats <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:02

Aah kijk de gup eens lopen, geweldig! Je zou er emotioneel van worden als je hem zo ziet gaan. Zo braaf op een wildvreemde plek met een vreemde vent in het midden die zich ermee bemoeit :P
Menig driejarige hengst zou de bak weer uit sjezen. Hij zal vast goed slapen, heel wat om over na te denken zo!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:06

Hij loopt ook zo lekker losjes en verend, met die gezellig mee swingende staart :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 21:11

Ja en daar doe ik dus echt niks aan behalve hem niet in de weg zitten. _O- Het is gewoon hoe hij loopt. _O-

En hij zit zalig dus hij vangt alle veer zelf op. :+:
Hij liep ook gewoon aan de longe mee naar de bak, keek wel wat rond maar geen gedans of gedoe. Ook met zadelen stond hij gewoon netjes te wachten terwijl hij zicht had op een halfzus. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:24

Dat doorzitten doe je goed. Als jezelf dat goed beheerst dan zit je beter en is ook voor het paard fijner.
Ik vind het goed wat je doet. Je hebt in wezen een vraag paard. Dus nu hij nog jong is gewoon veel laten zien en leuke dingen mee doe, zoals buiten rijden enz.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 23:00

Mars schreef:
Aah kijk de gup eens lopen, geweldig! Je zou er emotioneel van worden als je hem zo ziet gaan. Zo braaf op een wildvreemde plek met een vreemde vent in het midden die zich ermee bemoeit :P
Menig driejarige hengst zou de bak weer uit sjezen. Hij zal vast goed slapen, heel wat om over na te denken zo!

Toen die langs hem stond keek ie wel eens vanuit zijn ooghoek. Ik zei nog ‘kijk maar goed, nog iemand die zich gaat moeien met wat je mag en wat niet. _O-

Hij was echt braaf. De eerste vijf minuten maakt ie wel wat herrie op de vrachtwagen maar na een paar minuten stopt ie. :))

pmarena schreef:
Hij loopt ook zo lekker losjes en verend, met die gezellig mee swingende staart :+:

Zalig hè :+:

pien_2010 schreef:
Dat doorzitten doe je goed. Als jezelf dat goed beheerst dan zit je beter en is ook voor het paard fijner.
Ik vind het goed wat je doet. Je hebt in wezen een vraag paard. Dus nu hij nog jong is gewoon veel laten zien en leuke dingen mee doe, zoals buiten rijden enz.

Ik vind het vaak fijner. :j ook met Rêve, durf ook wel zeggen dat het een van de dingen is die ik echt wel beter dan gemiddeld onder de knie heb. :o ik ben nog geen paard tegen gekomen dat ik niet kon uit zitten. Komt misschien nog maar tot op heden niet. :D in mijn beleving is het hun ritme vinden en volgen… alleen als je een hulp wil geven even aanspannen maar verder zit ik eigenlijk heel losjes in mijn benen/liezen. Daarom houd ik ook niet van ‘plak’broeken. Ik moet kunnen mee bewegen.. optisch stil zitten, niet stil zitten… imo wordt dat onderscheid niet meer genoeg gemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:27

Helemaal mee eens. Ik heb het altijd over zachte verende billen die rustig mee gaan op de zachte deinende rug.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:27

Jeetje, hij is echt super braaf daar. Nog niet vaak een jonge pas zadelmak paard gezien die zo rustig in een nieuwe omgeving blijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:30

petraaken schreef:
Jeetje, hij is echt super braaf daar. Nog niet vaak een jonge pas zadelmak paard gezien die zo rustig in een nieuwe omgeving blijft.

Hercule. Was toen ook nog hengst.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:36

Wauw wat doet hij dat netjes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 15:59

petraaken schreef:

Hij is een topper. :+: zolang hij ons bij zich heeft wil ie alles wel doen. Hij heeft even aan de longe gewandeld dat hij alles rustig kon bekijken. Maar hij bleef een beetje hangen bij de spiegel. _O-

Sintara schreef:
Wauw wat doet hij dat netjes!

Tis gewoon een heel braaf dier. :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 18:51

Joy is vandaag op de foto gezet. :+: Hij was weer flink én ik kon vandaag zelfs wat inwerken op zijn tempo in de linker galop. Kon hem een paar galop passen ‘rechtop’ laten galopperen ipv zijn benen alle kanten uit en ik voelde het haast klikken in zijn hoofdje. :+:
Daar mag hij nu een paar dagen over nadenken.
Joy wordt heel vrolijk van verruimen dus na de galop (= moeilijk) mag hij een paar keer verruimen en daarna moet ik hem even terug rijden omdat ie heul enthousiast wordt. _O-

Verder een van de mannen ook even geladen, die deed het heel goed. Toen we hem gingen halen was hij niet zo enthousiast over het laden dus vandaag geoefend en we zijn uiteindelijk maar 10 minuten bezig geweest. Hij liep er meerdere keren zo op. :+
Altijd handig als ze die dingen kunnen voor ze naar huis gaan. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:05

Heerlijk Kathleen. Met een grote glimlach gelezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 23:17

Ik ben helemaal de mist in gegaan met uploaden dus moet morgen kijken welke dubbel zijn en welke missen. _O- de eigenaar wiens paard even mocht oefenen heeft gefilmd. :+: had het niet eens door tot ze ze stuurde. (Iets met hyper-focus _O- )

Zo beginnen we. :j even de regels door lopen.

Dan meer ontspanning maar na de diagonaal hoor je gekraak. Dat was een boom die ergens in het bos neer ging. Ze kennen dat geluid natuurlijk dus daar wordt ie even terug gespannen.

Hierna moest ik de rem wel even terug zoeken. _O- dat filmpje doe ik morgen want heb volgens mij al meerdere dubbel geüpload. In de lijst staan er nog, die is openbaar.

Ik weet dat de filmer mee leest dus nogmaals dankjewel voor het filmen. :+:

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:33

Trouwe volger meld zich weer eens. Ik had een vraag. Naar mijn idee rijd je vrij veel voltes met Joy. Het blijkt voor een jong paard toch beter om rechtuit te rijden? Ben wel benieuwd wat de achterliggende gedachte erachter is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 23:58

nafkedemi schreef:
Trouwe volger meld zich weer eens. Ik had een vraag. Naar mijn idee rijd je vrij veel voltes met Joy. Het blijkt voor een jong paard toch beter om rechtuit te rijden? Ben wel benieuwd wat de achterliggende gedachte erachter is.

Oke ik hoop dat dit duidelijk is want ben beetje eh… als ik veel gedaan heb op een dag ben ik soms wat hak-op-de-tak dus als iets onduidelijk is wijs me er even op dan probeer ik morgen na een nachtje slaap opnieuw. :o

Het korte voor de hand liggende antwoord ken je:
Soepel maken. Stelling en buiging leren. :) het stuur installeren dus. Naarmate hij meer wendingen en overgangen doet wordt hij losser, we beginnen natuurlijk in stap. Rijden max 20 min twee keer per week en voor de rest staat hij op weide waar ie zoveel rechtuit kan als ie wil. :D
De eerste filmpjes op de weide zijn er wel hele stukken dat ik hem rechtuit reed overigens. :j

Waarom ik me niet echt zorgen maak in Joy zijn specifieke geval:
Hij heeft regelmatig een week rust (voor de les had ie bv een week niet gelopen.) dus in het totaalplaatje valt de belasting mee. Mijn paarden blijven altijd op weide lopen en bouwen daar ook al kracht en weerbaarheid op. Ik zie zelf niet in wat voor Joy (en dan bedoel ik ook echt voor Joy, als ik morgen een ander paard onder mijn kont krijg kan het zomaar zijn dat die wel veel rechtuit zal gaan.) meerwaarde is aan hoofdzakelijk rechtuit gaan. :) hij moet een paar kleine voltes doen maar de rest zijn vrij ruime wendingen waarin ik probeer om hem ‘rechtop’ te houden. Goed om te vermelden is waarschijnlijk ook dat Joy al in stelling kan lopen op de hoefslag. Joy heeft belachelijk veel controle over zijn lijf.

Wendingen/voltes met jonge paarden zijn vooral een probleem (in mijn mening) als ze die niet in balans kunnen lopen. Dan ‘hangen’ ze naar binnen en belasten ze idd de gewrichten enorm. (Dat geldt eigenlijk voor elk paard ongeacht de leeftijd. Als Rêve tank speelt mag ze ook niet op een kleine volte omdat ze en dan echt verkeerd belast en dat is voor geen enkel paard goed)

Maar een gecontroleerde wending waarin je bewust werkt aan de balans/die balans er is mag voor een gezond paard geen probleem zijn. Ik longeer Joy niet meer dus da’s ook iets om mee te nemen. Veel jonge paarden worden nog ettelijke maanden gelongeerd voor men er op gaat en tussen het rijden door vaak ook nog en dat is ook een volte uiteindelijk. Joy wordt niet gelongeerd tussen de ritten door. :)

Met Rêve zijn er meer filmpjes waar ze rechtuit gaat omdat Rêve dus idd naar binnen ging hangen en ik haar wel moest longeren voor ik er op ging. Die heb ik op de binnenhoefslag eerst laten werken aan balans en toen ik haar ‘tussen mijn benen’ kon houden pas met wendingen begonnen. Als Rêve niet zo’n onbetrouwbare rem gehad had zou ik haar het eerste jaar liefst mee naar buiten genomen hebben maar dat was vragen om ongelukken met Rêve. :=

In galop heeft hij vandaag voor het eerst een soort van volte gedaan (een groot ei zeg maar) omdat ik hem ‘recht’ kreeg (dus recht in de zin dat hij in balans kwam ipv schuin door de bocht te gaan) maar zolang ze naar binnen gaan hangen rij ik wel rechtuit. :j het is vooral wanneer ze zonder balans door de bocht gaan dat ze die benen over belasten.

Een factor die ook mee speelt is dat Joy zelf dingen gaat bedenken als ik hem niks te doen geef. := en díe ideeën zijn typische jonge paarden ideeën waar geen van beide gezonder van worden (wordt? Worden? := ) . _O- Dat speelt ook mee. Hij wordt nu wat zelfzekerder onder het zadel en je voelt dat hij een snelle denker is. :D Zolang je hem wat te doen geeft doet ie dat maar als je hem niks te doen geeft bedenkt ie zelf wat. :=

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord maar als iets onduidelijk is of níet beantwoord voelt laat het dan even weten dan probeer ik morgen helderder opnieuw, :o

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:02

Stille meelezer, maar vindt het fantastisch hoe je met Joy bezig bent, jullie zijn een mooi team.

En ook wat een luxe dat je meehelpt met de andere dieren met trailertraining. Ken geen enkele opfok die je daarmee helpt, daar verdoven ze je paard om ze weer terug in de trailer te zetten en mee te nemen.