Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:00

Joltsje schreef:
ik meld me ook in dit topic.
ik ga op zoek naar mijn once in a lifetime paardje, leerpaard noem maar op.
de vraag is vooral, is ie te vinden.

wat ik zoek:
- allround inzetbaar
- braaf voor de gevorderde amateur ruiter (rennen, wakker geen probleem, staken, steigeren niet)
- groot en/of breed 170 of hoger (ik ben 1.80 en niet te dun)
- het liefst minimaal Z dressuur geweest, L springen, cross en verkeersmak. dit is geen harde eis allemaal, maar ik wil graag leren van het paard, ooit Z dressuurrijden en vooral lekker genieten
- leeftijd tussen de 6 en de 15
- kleur en geslacht maakt niets uit (hengst is niet handig)
- mijn droompaard heeft een bles en 4 witte benen
- een hoofd met uitstraling (sorry, daar val ik gewoon op)
- braaf in de omgang
- ik hou van een knuffelkont waar je ook lekker mee om kan pielen.

paardje komt op een stal waar ze 's winters buiten staan zolag het licht is en zomers als het weer meezit 24/7 buiten of ook op stal als t donker is. paard komt met nog 2 paarden en een pony te staan.

mijn budget zit zo rond de 12,5K is dat realistisch? het hangt er ook helemaal vanaf of mijn zadels en andere spunnen allemaal gaan passen, anders komt dat er ook nog bij.

mijn huidge paard ga ik verkopen via mijn instructrice. dus afhankelijk wat ik daar voor krijg zit er nog wat ruimte in mijn budget.

Er staat een hele leuke die in je plaatje past op facebook, in de groep Sportpony gezocht, let wel, deze sportpony is 1.80 !

En nee, ik ben niet de eigenaar, maar moest aan je denken of ben ik nu de boktregels aan het overtreden :(:)
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 27-06-25 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:02

Ik vind ook echt wel dat ze hier in Duitsland veel beter leren rijden en zitten dan in NL, mijn rijkunst (ahum) als 45 jarige stelt niks voor in vergelijking met de 13 tot 16 jarige pubers bij ons op stal, en hetzelfde geldt voor mijn 2 overige (ruim volwassen) Nederlandse stalgenoten, best beschamend gezien wij alledrie jaren les hebben gehad in NL en al langer een eigen paard hebben.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:48

Lizenlotte schreef:
Ik vind ook echt wel dat ze hier in Duitsland veel beter leren rijden en zitten dan in NL, mijn rijkunst (ahum) als 45 jarige stelt niks voor in vergelijking met de 13 tot 16 jarige pubers bij ons op stal, en hetzelfde geldt voor mijn 2 overige (ruim volwassen) Nederlandse stalgenoten, best beschamend gezien wij alledrie jaren les hebben gehad in NL en al langer een eigen paard hebben.

Ligt dat aan het land? Ik zie hier in Nederland ook meiden van 16 in het Z rijden terwijl ik als oudere dat niveau nooit bereikt heb. Ik denk dat de lessen in Nederland tegenwoordig ook beter zijn dan die van 40 jaar geleden.

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:16

In Duitsland leren ze nog vallen en opstaan in Nederland niet meer. Wereld van verschil, ik verkoop liever rijponys naar Duitsland die weten dat ponys ponys zijn en soms ook keertje stout mogen zijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:52

Nou of de lessen echt beter zijn als 40 jaar geleden weet ik niet. Zal afhangen van waar je lest. Maar je mag je nu veel sneller instructeur noemen en mensen staan ook les te geven zonder papiertje of zonder zelf de ervaring te hebben. Dat was vroeger een stuk minder, want bij ons in de buurt was je niet welkom op stallen zonder papier. En voor het papier moest je bewezen ervaring hebben. Ja, soms hele ouderwetse gedachten, maar die mensen heb je nu nog steeds. Dat paard gewoon stout is, gewoon in de bak rijden niet leuk vindt, zich expres aanstelt en tig andere dingen. En ook gewoon slechte instructie, maar ze hadden iig geleerd les te geven en moesten iets kunnen tonen te paard, anders slaagde je niet
Maar ik denk dat het nu bijna lastiger is om een goede instructeur te vinden. Er zijn zoveel stromingen, wat lang noet altijd positieve verandering is en vaak juist verwarrend als ze ineens nieuwe termen gaan bedenken voor bestaande begrippen. En als beginner, zowel beginners op manege als beginner met 1e paard, is het vinden van goede instructie heel lastig. Laat staan dat je weet waar je op moet letten.

Als je ervaring hebt weet je hoe je wilt rijden en is het vinden alsnog moeilijk, maar dan kan je er al wel een stel overslaan omdat je weet dat dat niet is zoals je wilt rijden of dat het niet past bij jouw visie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:29

Lessen van nu zijn niet meer de lessen van toen. Heb aantal verzorgmeisjes gehad en heel wat ruitertjes van een manege voor aankoop pony en vriendin heeft op twee maneges les gegeven, nee de meeste zijn bang en onzeker.

Laatst een meisje voor een ponys die was van een pony gevallen en kwam bij mijn ponys kijken om te kopen.ze was zo bang durfde er niet eens op.... Wat kom je doen

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:34

Ik heb vroeger eerst bij de ponies gereden uiteraard, 40 jaar geleden op een pony gezet en er nooit meer afgekomen. Dat was al een beetje survivallen, op m’n 14e een heel gedegen ‘zit’ opleiding gehad van een jaar denk ik van iemand van de oude stempel, onafhankelijk leren zitten zonder zadel, zonder teugels. Ik had het niet willen missen, fantastisch… maar inmiddels ben ik 43, met wat rugklachten etc, dat kan ik echt niet meer, ik heb een specifiek paard nodig, en zo mooi als mijn houding was is ie allang niet meer. Best jammer, maar dat vergt ook wel ‘onderhoud’.

Maar heel eerlijk, ik vind de instructie (recente ervaringen met een eigen pony op maneges) echt heel bedroevend. En vind het niveau en vooral de vriendelijkheid naar de paarden heel wisselend, maar vaak ook bedroevend. Ik ben misschien wel een softie geworden over de jaren, maar ik denk dat dat wel goed is -O-
Ik zie dingen gebeuren daar was ik door mijn toenmalige instructeur wel van het paard voor getrokken, letterlijk.
Ook buiten de lessen om zie ik dingen gebeuren waar ik met m’n verstand niet bij kan (en dan ook wel vaak de neiging om er iets van te zeggen). Daar was ik als tiener niet mee weg gekomen (en blij toe)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:37

Ik lees altijd vol interesse mee in de dit topic, en wil nu toch ook even reageren. Ik reed als kind bij St. Capelse Manege en in de maand maart, werden alle zadels nagekeken, aangepast, opnieuw of bijgevuld en moesten alle leergingen gewoon zonder zadel rijden.
De les bleef hetzelfde, er werd ook gesprongen (huppeltjes) maar alleen dan zonder zadel. Super zit kreeg je ervan. En ja je viel er sneller vanaf, maar ja dat hoorde erbij, dat hoort bij het leerproces. Spreek wel over meer dan 30 jaar geleden :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:40

Maar goed, kinderen zijn over het algemeen veel onzekerder en bang dan vroeger. Nu wordt hun hele leven gemanaged en als ze ook maar een krasje hebben dan is het gevaarlijk.

:') die echte afgeharde kids van vroeger die moet je met een vergrootglas zoeken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:46

Maar, zou je die DLD dan niet hebben? :D :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:50

MarjanB schreef:
Maar goed, kinderen zijn over het algemeen veel onzekerder en bang dan vroeger. Nu wordt hun hele leven gemanaged en als ze ook maar een krasje hebben dan is het gevaarlijk.

:') die echte afgeharde kids van vroeger die moet je met een vergrootglas zoeken

Zoiets:
https://www.slideshare.net/slideshow/be ... 8-2/201837

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:01

Mijn eerste manege was de lokale manege in het dorp waar ik de basis heb geleerd, blijkbaar de enige basis de je daar leerde was sturen met de teugels en benen geven met je hakken :') Daar kwam ik pas achter toen die manege stopte en ik les kreeg in de klassieke dressuurstijl (zoals Spaanse rijschool in Wenen) toen ik 12 was. Moest zo'n beetje alles opnieuw leren en diegene was ook niet voorzichtig. Iedere keer als mijn benen zwabberden moesten de beugels weer weg. Teveel sturen met de teugels? Dan die ook weg. Leren rijden met je zit en "been geven" met je kuiten, je hak werd niet gebruikt. Complete omslag maar erg veel van geleerd! Kom op tiktok nog regelmatig mensen (vooral in manegelessen) voorbij die de paarden schoppen, constant met sporen tikken, aan de teugels hangen etc. Gewoon jammer om te zien dat zoiets met de jaren niet is verbeterd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:22

Ik was twintig jaar geleden ook een schijtbak hoor. Kocht mijn pony na twee jaar manege “ervaring” toen ikzelf bang was om te galopperen. Beestje was net aan 3. Je kan je wel voorstellen hoe goed dat ging de eerste twee jaar :+

Later tijdens de zoektocht naar een paard voor overstap naar de paarden nog eens keihard van een paard afgevallen, waardoor ik nu niet meer voor beleerde paarden ga. En dan geen of in ieder geval weinig moeite hebben met de zesjarige destijds overpakken, en gewoon voor het eerst thuis rijden zonder begeleiding terwijl het aan het stormen is :')

Groot probleem is ook wel dat ik het al vanaf kind af aan in mijn rug heb. Zit ook met mijn zesjarige veel in verlichte zit met galop om ons beide ruggen te ontlasten. Ik ben wat dat betreft wel blij met het feit dat we tegenwoordig pas in het M verplicht moeten doorzitten. Toen ik met de pony startte was dat al verplicht in het B bij het aangalopperen een halve volte.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:44

Verzekerings technisch speelt er ook veel als je een manege bedrijf runt en dat maakt het ook niet makkelijk en hebt gelijk van alles aan je broek hangen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:45

Ik heb nooit in DLD gelest, dus kan er niet over oordelen. Wel op een stal gestaan waar 2 dames reden die heel lang in DLD hadden gewoond en daar ook gereden, die vond ik heel strak. Wel precies en netjes, maar weinig ontspannen en met heel veel druk in de handen. Ja dat was typisch Duits zeiden ze....maar goed, 2 is een steekproef van niets natuurlijk :+

Ik ben heel blij dat ik vroeger als kind juist niet zo serieus les heb gehad. Vooral heel veel ongedwongen lol met je knol, gekke dingen doen, heel veel vallen en opstaan, maar vooral echt van alles proberen. Als ik kijk naar die jonge meiden van nu, die allemaal Anky willen worden, alleen nog maar dressuur willen rijden, kant en klare ponies krijgen die al Z+ hebben gelopen en als ze geen privéles krijgen, een moeder aan de kant hebben staan die met een instructiesetje alles staat te vertellen wat die kinderen moeten doen en hoe ze moeten zitten en rijden (moeders die vaak zelf amper kunnen rijden maar wel denken dat ze het allemaal weten). Ik heb dan echt medelijden, denk waar is het lekker raggen met je pony, zandhappen en heel veel lol hebben. Waarom al allemaal zo serieus. Ik vraag me werkelijk af of ze daar nou beter van worden als alles vanaf het begin af aan zo statisch en volgens het boekje moet. Ik weet werkelijk niet of ik als kind paard/ponyrijden nog leuk had gevonden als ik in de huidige tijd als kind had moeten beginnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:36

Wij hadden ook heel veel lol met je knol maar afgewisseld met serieus. Alleen niet zoals in jouw bericht, maar juist houding ennzit, paard op eigen benen laten lopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:41

oji schreef:
Ik heb nooit in DLD gelest, dus kan er niet over oordelen. Wel op een stal gestaan waar 2 dames reden die heel lang in DLD hadden gewoond en daar ook gereden, die vond ik heel strak. Wel precies en netjes, maar weinig ontspannen en met heel veel druk in de handen. Ja dat was typisch Duits zeiden ze....maar goed, 2 is een steekproef van niets natuurlijk :+

Ik ben heel blij dat ik vroeger als kind juist niet zo serieus les heb gehad. Vooral heel veel ongedwongen lol met je knol, gekke dingen doen, heel veel vallen en opstaan, maar vooral echt van alles proberen. Als ik kijk naar die jonge meiden van nu, die allemaal Anky willen worden, alleen nog maar dressuur willen rijden, kant en klare ponies krijgen die al Z+ hebben gelopen en als ze geen privéles krijgen, een moeder aan de kant hebben staan die met een instructiesetje alles staat te vertellen wat die kinderen moeten doen en hoe ze moeten zitten en rijden (moeders die vaak zelf amper kunnen rijden maar wel denken dat ze het allemaal weten). Ik heb dan echt medelijden, denk waar is het lekker raggen met je pony, zandhappen en heel veel lol hebben. Waarom al allemaal zo serieus. Ik vraag me werkelijk af of ze daar nou beter van worden als alles vanaf het begin af aan zo statisch en volgens het boekje moet. Ik weet werkelijk niet of ik als kind paard/ponyrijden nog leuk had gevonden als ik in de huidige tijd als kind had moeten beginnen.

Dat tegen het licht van drie kotertjes en een Welsh-B taart die bijna op het gevaarlijke af de grootste lol hadden, ouders aan de kant die doodsangsten uit stonden maar het benul hadden om niet in te grijpen.
Ik denk dat je gelijk hebt.

Want toen die drie kotertjes een beetje ouder en handiger werden en les kregen van iemand die heel serieus wist waar Abraham de Mosterd haalde, reden ze in no-time iedereen eraf want die kotertjes hadden het allemaal al gedaan en mee gemaakt; die hoefden zich niet af te vragen of ze het durfden, ze wisten dat ze het konden en deden het gewoon, zowel in de spring- als in de dressuurring.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Wij hebben wel eens les gehad van een Duitse, geloof me dat is echt hele andere koek. Interactie wordt bijvoorbeeld niet bepaald gewaardeerd :+

Man man man, ik geloof dat aankopen een ding kan zijn, maar verkopen is ook een behoorlijke aanslag op je gestel….. :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Ja is beide niet altijd even fijn...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Getup schreef:
Ja is beide niet altijd even fijn...

Eens en stiekem doet het ook zeer, we zoeken echt een 5 sterren huis. Zo niet, dan blijft ze mooi staan!