Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:55

Ik vraag me af of die paarden dan echt vergelijkbaar zijn. Want wat een koper belangrijk vindt, is niet altijd alles zeggend over de prijs.

Als ik zie waar mijn Tinkers soms vergeleken worden dan denk ik, nee, echt niet te vergelijken, maar koop gerust daar, kom je erachter :=

Als “bijbaan” doe ik trouwens buiten de Tinkers, maar vind mezelf niet ervaren genoeg nog om daar oordeel over te kunnen geven.

Zal nu weer braaf onder mijn meeleessteen, jullie onderwerp veranderd beetje zo, excuses.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:01

Sky_As schreef:
Caily schreef:
Zeldzaamheid is juist wat prijs drijft, dus dat het duurder is als het amper te vinden is, vind ik enkel logisch :o

Mijn instructrice en mijn buurvrouw schrokken wat ik voor de niet B-waardige Tinker van amper 1.47 en 15 jaar vroeg. Snap ik, want is best geld. Maar zijn stabiele achtergrond icm hoe braaf hij langs de weg is, is iets wat veel mensen zoeken en er maar weinig is, zeker richting de 1.50, of groter; waar een volwassene op past.

Maar jij verkoopt denk ik vooral tinkers?
Dan heb je waarschijnlijk met 15.000-20.000 een hele dure en aparte.

Maar bij dressuur en spring paarden durven ze soms net zo makkelijk 50-60.000 te vragen voor een halve...
Terwijl je soms voor 3000-5000 euro ook echt tegen een pareltje aan kunt lopen.

Nou ja, een volkomen gezond paard waar een heel matige ruiter mee naar de Olympische Spelen kan,en dan kans maakt op een prijs, die mag best een astronomisch bedrag kosten. Weliswaar blijft het een levend wezen die bij fout management erg kan achteruitgaan en ook nog ineens kan sterven door koliek of ongeval of nare ziekte of wat dan ook. Heeft hierboven het iemand over een 15-jarige Tinker tussen de 15.000 en 20.000?? Dat moet dan wel een superpresterende dekhengst zijn of zoiets. Want dit is toch een ras wat voornamelijk recreatief wordt gebruikt en dan zijn de prijzen veel lager.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:02

Caily schreef:
Ik vraag me af of die paarden dan echt vergelijkbaar zijn. Want wat een koper belangrijk vindt, is niet altijd alles zeggend over de prijs.

Zijn ze echt, warmbloeden van 4 (zadelmak) of 5 jaar (al wat langer onder het zadel) met dezelfde stokmaat en normale gangen/sprong. Waarbij een meer ervaren paard uiteraard meer mag kosten dan een net zadelmakke. Ik denk dat 70% van de verkopers prijzen vroeg die passen bij de 20% meest talentvolle paarden. Bijna niemand die wil toegeven dat ze een gemiddeld of ondergemiddeld getalenteerd sportpaard hebben :Y) . Voor die top 20% snap ik het echt, die zijn dat waard.
Maar de rest niet, die zie je vaak na 6 maanden nog steeds te koop staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:10

Caily schreef:

Als ik zie waar mijn Tinkers soms vergeleken worden dan denk ik, nee, echt niet te vergelijken, maar koop gerust daar, kom je erachter :=

Als “bijbaan” doe ik trouwens buiten de Tinkers, maar vind mezelf niet ervaren genoeg nog om daar oordeel over te kunnen geven.

Zal nu weer braaf onder mijn meeleessteen, jullie onderwerp veranderd beetje zo, excuses.

Ja... twee hadden zelfs vrijwel indentieke ibob en subli scores gelopen. Zelfde kleur, vergelijkbare afstamming. Beide zelde leeftijd, geslacht, niveau en goede keuring.
Dus ja. Volledig vergelijkbaar.
Enige verschil... ene stond bij een bekende stal, andere bij een minder bekende. (Maar dat zag je niet duidelijk in de advertentie aangezien er alleen een voornaam bij stond).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:24

Ik denk dat je ze de kost zou moeten geven die er gevoelig voor zijn om te kunnen zeggen dat ze een paard bij een bekende naam hebben gekocht. Denk dat de bekende namen door het soort mensen dat gevoelig is voor prestige, daardoor ook nog voor een (veel te) hoge prijs van middelmatige paarden afkomen. Maar goed, als de gek het ervoor geeft...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:34

Oh ja zeker... maar zet dan gewoon lekker de prijs of je hele naam er in. Scheelt mij een telefoontje _O-
En bekend/goed betekend trouwens niet meteen duur. Ken ook genoeg goede bekende ruiters die heel normaal geld vragen. Maar weet ook wel welke er per definitie te hoog zitten :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:44

Klopt, niet alle bekende namen vragen per definitie teveel geld.

Wat ik wel lastig vind bij de "grote" namen, is om in te schatten wat nou daadwerkelijk de kwaliteit van het paard is vs wat allemaal heel fijn lijkt door de extra kwaliteit van de verkopende ruiter.

Maar goed daar heb ik geen last van want ik koop paarden die nog onbeleerd zijn of net zadelmak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:03

Ik meld me ook voorzichtig, ga op het gemakje wat rondkijken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:25

Mocht iemand wat weten, kennissen zoeken een leuke C/D kinderpony. Geschikt voor beginners, mag ook ouder zijn. Krijgt een werelds huisje, aan huis bij mensen met paardenverstand en paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:43

Ik meld me ook! Ook wij zijn op zoek naar een paard.

We zoeken een brave, stevige koudbloed. Circa 1.50-1.55m., leeftijd van 3 tot 12 jaar. Moet rijtypisch zijn, dus geen XXL Belg oid. Kleur van palomino tot zwart, alles mag maar geen bont en geen schimmel. Ook geen zwaar beenbehang (dus geen tinker oid). Geslacht maakt niet uit. Bij merries moet er een stamboekpapier bij zitten.

Eigenlijk zoek ik een brave kopie van mijn blitse haflinger :D

Mocht iemand zo'n dier te koop weten te staan, hoor ik dat graag!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 06:44

fokfanaat schreef:
Caily schreef:
Overigens kan een vos genetisch ook bruin dragen. Het verschil in fenotype kan iedereen die dat belangrijk vindt wel zien

Dat is niet waar. Een vos heeft van beide kanten vos meegekregen, anders was het geen vos geweest. Vos is namelijk recessief.

Oeps dat is toch echt een ander allel vos en bruin.
Een vos kan zelfs homozygoot voor Agouti zijn.

Edit: al meer uitleg een paar posts terug zie ik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 23:42

Ik moet helaas weer opzoek naar een paard. Nu nog niet klaar voor, maar wie weet volgend jaar. Wel al naar de prijzen gekeken. Heb eigenlijk het idee dat er een kleine daling heeft plaatsgevonden in prijs (laatste keer dat ik zocht was zomer ‘21)

Skye93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:14

:wave:

Ik kom me hier ook maar eens melden. Ik lees al een hele tijd mee met jullie verhalen.
Ik heb eind maart helaas mijn lieve pony veel te jong moeten laten gaan (9 jaar oud, flinke artrose). Eerst dacht ik te wachten met een paard, maar ik mis het heel erg en kwam vrij snel een pony die me erg aansprak tegen :+

Ik heb toen eerst afgewacht, maar uiteindelijk toch gaan kijken en uiteraard nu na 2x kijken verliefd. Dinsdag wordt ze gekeurd.
Ik heb even getwijfeld over wat ik zou doen met de keuring, maar door alle ellende met mijn vorige pony toch besloten klinisch + röntgenologisch te laten keuren. Liever nu even verdriet dan later om dingen die voorkomen hadden kunnen worden...

Maar oh oh wat vind ik het spannend. Ze loopt helemaal zuiver zover wij kunnen zien, maar je weet toch nooit wat er onder zit. Ik hoop dat het inderdaad allemaal goed is (of geen ernstige bemerking, een kleine bemerking is afhankelijk van de bemerking niet meteen een probleem), en dan gaat ze dinsdag ook meteen lekker mee naar huis <3

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:34

Spannend Skye, wat voor soort paard is het?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:42

In September wil ik starten met de zoektocht naar een nieuw maatje. Die zoektocht mag best een jaar duren want ik ben zeer kieskeurig. Mijn laatste zoektocht (2 jaar geleden) heb ik er tientallen gezien. Ik weet binnen 2 sec of ik een paard wat vind als ik het zie.

Ik wil nog even overdenken komende maanden wat ik zoek qua karakter. Maar qua eisen stel ik dit:
- merrie
- dressuur gefokt (kruising PRE oid geen problemen mee) gebruiksdoel is de sport. Liefst hoger dan het basisniveau.
- jaar of 2 - 2,5
- koffievosjes <3 of zwart of donkerbruin. Maar goed paard heeft geen kleur? Bovenstaand heeft slechts een streepje voor
- niet te groot, 1.65 volwassen leeftijd. Maar over een paar cm meer of minder doe ik ook niet moeilijk
- mag best wel wat karakter hebben, zolang het maar eerlijk is. Elke 2 seconden extreem nerveus zijn vind ik niets. Maar uiteindelijk moet de klik er vooral zijn
- fijn als er al foto’s aanwezig zijn. Maar ik laat het dier sowieso volledig op de foto zetten, wellicht nog aanvullende diagnostiek (zoals echo SI of een maagscopie)

Ik zoek nog geen dier, moet eerst het verlies van mijn paard verwerken. Maar wellicht kent iemand een fijne en eerlijke fokker of verkoopadressen?Natuurlijk ga ik marktplaats en Sporthorses af maar vind een fijne naam in de wereld ook prettig. Ik wil absoluut een goed gevoel hebben bij de aankoop en een gezond dier meenemen waar ik hopelijk heel lang van kan genieten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:02

Zou toch moeten lukken, zeker als je maat niet zo'n punt vind.
Afgaand op de meeste wensenlijstjes en redenen waarom men niet naar een paard gaat kijken is dat alles onder de 1,65 niet voor vol aangezien wordt.
Lees het maar terug.....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:11

ikke schreef:
Zou toch moeten lukken, zeker als je maat niet zo'n punt vind.
Afgaand op de meeste wensenlijstjes en redenen waarom men niet naar een paard gaat kijken is dat alles onder de 1,65 niet voor vol aangezien wordt.
Lees het maar terug.....

Ah, goed voor mij dus. Hou wel van een klein pittig kroketje 8-) maar aanbod van kleine dieren is helaas.. ook kleiner

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:17

Uit interesse, waarom een maagscopie bij aankoop? Lees ik niet vaak :o

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:29

ruitje schreef:

Beetje afhankelijk van het paard hoor. Stel ik zie eentje die luchtzuigt, maar alleen op stal. Dan zou ik gaan scopen. Bij mij staat het 24/7 buiten. Ik ben wel voorzichtig hiermee, maar als alles goed lijkt zou ik het dier er ook niet om laten staan. Maar dan wil ik wel zeker zijn dat er geen ongemak is. Ik laat niet elk dier dat door mijn selectie komt scopen in ieder geval!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:47

Raineri schreef:
ruitje schreef:

Beetje afhankelijk van het paard hoor. Stel ik zie eentje die luchtzuigt, maar alleen op stal. Dan zou ik gaan scopen. Bij mij staat het 24/7 buiten. Ik ben wel voorzichtig hiermee, maar als alles goed lijkt zou ik het dier er ook niet om laten staan. Maar dan wil ik wel zeker zijn dat er geen ongemak is. Ik laat niet elk dier dat door mijn selectie komt scopen in ieder geval!

Ah, logisch! Ik dacht dat er standaard gescoped ging worden en dacht jeetje alle keuringen worden echt steeds uitgebreider haha :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:59

Raineri schreef:
ruitje schreef:

Volgens mij is een scopie vrij belastend .Ik zou er niet zonder reden toestemming voor geven.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:17

Nou idd. Dag van tevoren naar de kliniek, nuchter blijven, onderzoek zelf met opblazen van de maag en dan het voer weer rustig opbouwen. Behoorlijke stressfactor voor je paard. Ik zou daar als verkoper voor passen.

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:29

Ik lees ook al een poosje mee. Maar ik vind de zoektocht naar een nieuw paard vies tegenvallen. Ik zie nog steeds behoorlijk hoge prijzen. Zelfs voor paarden met bemerkingen. En paarden worden zo snel verkocht dat ik al een paar keer achter het net viste. Met een baan en gezin kan ik nu eenmaal niet gelijk in de auto springen.

Ik zoek een dressuurpaard, 4 tot 10 jaar, ca 170 hoog en vooral eentje die een beetje nuchter is. De meeste dressuurpaarden zijn mij vaak net te scherp/sensibel. Het mag daarom ook wel een springgefokte zijn.
Als amateur wil ik er max 10-15k aan uitgeven. Vind ik een hoop geld, maar koop je momenteel weinig voor. Ik sta open voor tips!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:33

Padoertje schreef:
Nou idd. Dag van tevoren naar de kliniek, nuchter blijven, onderzoek zelf met opblazen van de maag en dan het voer weer rustig opbouwen. Behoorlijke stressfactor voor je paard. Ik zou daar als verkoper voor passen.

Ik heb het dan ook specifiek over gevallen die symptomen laten zien. Niet even scopen voor de lol. Voor mij is het doel het dier na aankoop gericht te helpen met ongemakken indien ik besluit het dier te kopen, maar ook om bij zuigers uit te sluiten of dit dier extra gevoelig is voor zweren in de toekomst. Het gaat dus echt om specifieke gevallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:46

Ik zou er ook niet mee akkoord gaan. Als het is om de dieren te helpen zou ik het niet tijdens een keuring willen, dat kan dan ook al je het dier al gekocht hebt. Of zou je ze laten staan als ze zweren hebben?

Want ik snap niet helemaal waarom je dat bij een keuring / voor de aankoop al zou willen doen. Dat je het doet bij een net aangeschaft paard waar je twijfels over hebt snap ik helemaal. Maar je weet alsnog niet of ze er gevoeliger voor zijn als je niet weet of ze het ooit eerder gehad hebben en of het bij ander management nog steeds zo is.

Sabine, dat zou inderdaad wel moeten lukken, maar is inderdaad lastig als je niet snel een afspraak kan maken en bij wijze van spreken meteen in de auto kan springen.