Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:23

IMO kunnen verreweg de meeste moderne springpaarden wel 1.30 / Z springen. Met de juiste ruiter dan uiteraard, niet met een amateur die het zelf niet kan (en niet durft :') ).

Andere rassen zijn een ander verhaal en nee, de meeste paarden kunnen dat gewoon niet. Voor sommige is een rondje 1m al een pittige uitdaging, zeker als we het over pony's of koudbloeden hebben. Een fries is gewoon totaal geen sportpaard als het om springen gaat.

Z dresuur daarentegen kan elke geit lopen sorry :+ al dan niet met hangen en wurgen maar ja, als je vaak genoeg op wedstrijd gaat lukt het bijna iedereen wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:51

c_alsemgeest schreef:
Heb eigenlijk nog nooit op bokt gezien dat mensen zeggen dat elk gezond paard Z kan springen.
Imo is dat echt wel een extra stukje talent en inzicht wat het paard moet hebben.

Z dressuur wel, elk gezond paard kan dat lopen. Ligt alleen aan de ruiter of dat er uit komt.

Inderdaad, ik ken de uitspraak ook en die komt vaak voorbij op Bokt, maar het is altijd wel gelinkt aan dressuur.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:38

Gini schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja vroeger kwamen we op dit af:

Dr.Mer 5 br 1m68 brf gang+

:+

Eigenlijk nog niet zo lang geleden. Gek hoe snel dat evolueert. :D

Nou niet lang geleden....
Toch zeker 20jaar toen kocht je bij de benzinepomp nog zo'n geel krantje dat was toen de marktplaats

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:29

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tussen de 500 en 1000 springpaarden per week voor mijn neus door het parcours zie gaan en het kantelpunt vind ik doorgaans bij het 1.20m zitten.
Ik heb het dan over springgefokte paarden.
Dan zie je er die echt met die hoogte spelen of paarden die de hoogte enkel kunnen omdat er een prof ruiter op zit.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:47

StalNollie schreef:
Gini schreef:

Toch zeker 20jaar toen kocht je bij de benzinepomp nog zo'n geel krantje dat was toen de marktplaats

De vondst _/-\o_ daar stond alles wat je maar wilde in!

Idd kyrkelover, in het M zag je het vroeger ook ‘mis’ gaan, en dat vind ik in de dressuur overigens ook. Als ze niet voorelkaar zijn, dan ligt daar het kantelpunt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:52

StalNollie schreef:
Gini schreef:

Hier in de regio heette dat krantje de Via Via :P

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:45

In de Landleven staan er ook nog steeds zulke advertenties :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:31

Grrr word gek van mezelf omdat ik blijf overleggen...

Voorop gesteld: ik houd niet van verkopen. Heb t ook amper hoeven doen. Maar nu dus onze d pony...

1) 2x per week door fijne amazone bij laten rijden en ook wat uit laten brengen en zelf adverteren
Voordeel: ze staat thuis en dus niet veel kosten.
Nadeel: woon in Luxemburg en t is geen pony voor hier. En: ik haat verkopen

2)naar een adresje in NL brengen die dat dan regelt. Weet , dat ze daar super fijn staat.
Voordeel: wordt dagelijks getraind en zou eventueel ook uitgebracht kunnen worden. Staat centraler en hoef me er zelf niet mee bezig te houden
Nadeel: de kosten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:09

Ik zou voor optie twee gaan.. vooral omdat ik denk dat ze vrij snel verkocht gaat zijn hier in NL en je dan de kosten in verhouding moet zien denk ik dan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:27

Dat zegt m'n verstand ook ...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:30

Mag ik vragen waarom het geen pony voor daar is. Verder helemaal niet bekend met Lux.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:42

Jeugdrubrieken worden in groepjes gereden. Achter elkaar. Daar heb je echt wel n heel makke , brave en niet te snelle pony voor nodig.
Dressuur hetzelfde. Pas vanaf de L ( Z1 niveau) rijd je alleen. Verder altijd met 2 of soms 3)
Deze is snel. Hebben het 1x geprobeerd en uiteraard liep ze achteraan . Dat is op zich geen punt. Maar de voorste was zo gruwelijk traag :( . Dan moet je dus gaan inhouden en dat werkt niet. ( met mijn freiberger ook niet. Is echt waardeloos).
Je moet dus echt een niet te snelle hebben.
Verder krijgen de luxemburgse kinderen ook echt van die automaatjes .

Degene die wat meer op fatsoenlijk niveau rijden ( Z) met een pony zijn op een hand te tellen.

Springen: geen aparte ponyrubrieken. Tm 80 zie je aardig wat ponys. Daarna...amper. Gaan vrij snel over op n paard.

Kort gezegd : ze willen hier kant en klare leermeestertjes die echt bomproef zijn. Ziet er ook nooit 1 n keer gek doen. En zo ja, zie je k daarna niet meer :Y)

Kreeg op die ene dressuurwedstrijd veel opmerkingen dat ze respect hadden dat mijn dochter deze pony kon rijden. Nou , pony deed niets verkeerd , en dochter was pas 11 . Maar bijna de enige die haar pony van niets tot nu zelf heeft opgeleid.

In Nederland en België is dit niets raars.
In Luxemburg krijgen de meeste wedstrijd ruiters 5x per week begeleiding van een trainer . Die er soms meer op zit als de kinderen zelf. Tot aan het losrijden aan toe.

Zou prima geschikt zijn voor een familie ook. Die wat rijden en lekker naar buiten gaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:07

Ben weleens op bezoek geweest in de stad daar. Als ik die auto’s zie, snap ik wel dat die kinders 5x per week les (kunnen) krijgen :$

Zou ook voor de tweede optie gaan. Succes!

Hier komt de zadelmaker voor Amy (en het nakijken van het zadel van mijn paard) over twee weken. Ben benieuwd. Ze heeft niet zo’n heel lange rug, staat wat overbouwd en is wat smal in de schouders, dus hoop dat hij wat passends heeft. Kom langzaam steeds een stukje dichterbij erop gaan. :):)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:19

Poeh dan zou ik hem ook verplaatsen denk ik Getup. Leuke, brave D ponies zijn hier wel makkelijk kwijt te worden, misschien wel even keuren van te voren (of is misschien al gebeurd) zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Maar als dat in orde is zou je hier geen enkel probleem moeten hebben denk ik. Vraag lijkt hoger dan het aanbod te liggen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:35

Bedankt , dat had ik even nodig.
Wil haar inderdaad laten keuren.

Denisesilver: ben benieuwd naar wat voor zadel het wordt !

Hier in t noorden is minder pracht en praal , maar toch , pfff. Daar beneden in de stad is t echt bizar ja .

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:39

Haha bijzonder hè. Ik heb vroeger ook in Luxemburg gewoond en heb daar wel eens bij een manege geïnformeerd omdat ik wat les wilde. Met met 15 jaar plus ervaring moest ik eerst minimaal 10 longe lessen nemen.
Over minder viel niet te praten :?
Uiteraard nooit gedaan.

Ik zou dit paard ook in Nederland verkopen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:42

Bizar dat daar zo’n verschil inzit. Zo heb ik over Duitsland weleens gehoord dat de kinderen daar echt gedrild worden in het tot in perfectie rijden. Is natuurlijk goed voor de ontwikkeling, maar lijkt me we de lat heel erg hoog leggen. Weet natuurlijk niet in hoeverre dat (voor iedereen) waar is.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:58

denisesilver schreef:
Bizar dat daar zo’n verschil inzit. Zo heb ik over Duitsland weleens gehoord dat de kinderen daar echt gedrild worden in het tot in perfectie rijden. Is natuurlijk goed voor de ontwikkeling, maar lijkt me we de lat heel erg hoog leggen. Weet natuurlijk niet in hoeverre dat (voor iedereen) waar is.

Ach ik heb vroeger altijd les gehad in Duitse stijl.. wat men nu drillen noemt, heette toen gedisciplineerd. Ik ben er als persoon niet slechter van geworden. In Duitsland is op veel plekken idd nog wat minder soft dan in Nederland.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 00:06

Ze kunnen vaak wel netjes zitten. Maar leren niet rijden. Alleen knopjes drukken.
Over t algemeen hé, er zijn er echt wel die kunnen en willen.

Maar van de paar die internationaal rijden , is er geeneen bij die een paard of een volgend paard / pony zelf opgeleid heeft.
T is natuurlijk n klein landje , maar grof gezien heeft een aantal mensen toch aardig wat financiële mogelijkheden. En toch zie je amper wat internationaal rijden.

Maar bedankt voor jullie imput, ik ga inderdaad maar naar NL met de pony

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:05

Ik heb het idee dat de kinderen in Duitsland over het algemeen wel beter leren rijden.

Ook wat jij omschrijft Sjonnie klinkt mij niet slecht voor de paarden, al snap ik wel dat als je al ervaring hebt dat je niet op zoiets zit te wachten.

Leuk Denise, ben benieuwd hoe Amy onder het zadel gaat zijn.

Ik zou ook voor optie twee gaan GU, denk dat ze in NL beter tot haar recht komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:15

SjonnieZ schreef:
denisesilver schreef:

Ach ik heb vroeger altijd les gehad in Duitse stijl.. wat men nu drillen noemt, heette toen gedisciplineerd. Ik ben er als persoon niet slechter van geworden. In Duitsland is op veel plekken idd nog wat minder soft dan in Nederland.

Ik heb het in NL ook gehad, eerst longe lessen en 'drillen'. Zou willen dat het normaler was, ook op latere leeftijd. Je leert er tenminste echt van rijden en niet trekken en schoppen wat helaas op veel maneges wel zo is. Fijner voor de pony's en paarden ook. Het is dat de mijne niet meer aan de longe mag en dat in de rijbanen ook niet mag, anders deed ik het af en toe alsnog

Getup, klinkt als een pony die in NL veel makkelijker verkocht raakt. Als de keuring goed is zou ik ook die optie doen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:02

Had graag zo willen leren rijden. Was als kind veel harder voor mezelf om perfectie na te streven. Nu rijd ik voor mijn ontspanning. Zolang ik het paard niet in de weg zit, en juist kan opleiden, noem ik het een goede rit. Wel een reden voor mij om weer wedstrijden te gaan rijden, om de druk bij mezelf een beetje op te voeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:29

Ben heel benieuwd Denise :D zo leuk als je straks samen met haar op avontuur kan!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:00

Joltsje schreef:
ik meld me ook in dit topic.
ik ga op zoek naar mijn once in a lifetime paardje, leerpaard noem maar op.
de vraag is vooral, is ie te vinden.

wat ik zoek:
- allround inzetbaar
- braaf voor de gevorderde amateur ruiter (rennen, wakker geen probleem, staken, steigeren niet)
- groot en/of breed 170 of hoger (ik ben 1.80 en niet te dun)
- het liefst minimaal Z dressuur geweest, L springen, cross en verkeersmak. dit is geen harde eis allemaal, maar ik wil graag leren van het paard, ooit Z dressuurrijden en vooral lekker genieten
- leeftijd tussen de 6 en de 15
- kleur en geslacht maakt niets uit (hengst is niet handig)
- mijn droompaard heeft een bles en 4 witte benen
- een hoofd met uitstraling (sorry, daar val ik gewoon op)
- braaf in de omgang
- ik hou van een knuffelkont waar je ook lekker mee om kan pielen.

paardje komt op een stal waar ze 's winters buiten staan zolag het licht is en zomers als het weer meezit 24/7 buiten of ook op stal als t donker is. paard komt met nog 2 paarden en een pony te staan.

mijn budget zit zo rond de 12,5K is dat realistisch? het hangt er ook helemaal vanaf of mijn zadels en andere spunnen allemaal gaan passen, anders komt dat er ook nog bij.

mijn huidge paard ga ik verkopen via mijn instructrice. dus afhankelijk wat ik daar voor krijg zit er nog wat ruimte in mijn budget.

Er staat een hele leuke die in je plaatje past op facebook, in de groep Sportpony gezocht, let wel, deze sportpony is 1.80 !

En nee, ik ben niet de eigenaar, maar moest aan je denken of ben ik nu de boktregels aan het overtreden :(:)
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 27-06-25 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:02

Ik vind ook echt wel dat ze hier in Duitsland veel beter leren rijden en zitten dan in NL, mijn rijkunst (ahum) als 45 jarige stelt niks voor in vergelijking met de 13 tot 16 jarige pubers bij ons op stal, en hetzelfde geldt voor mijn 2 overige (ruim volwassen) Nederlandse stalgenoten, best beschamend gezien wij alledrie jaren les hebben gehad in NL en al langer een eigen paard hebben.