Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:03

Caily ik vind het echt goed dat je kijkt naar de juiste match etc. Ik heb echt wel een goed beeld van wat mijn zoekertje ( als ik zoek) zou kunnen kosten. Maar het verschil tussen 8 en 12/15.000 is gewoon echt heel veel. Ik weet heus dat ik voor 8000 geen compleet goedgekeurd brave10 jarige z2 merrie krijg. Maar mensen vragen soms belachelijke prijzen voor “ weinig speciaals” en dat maakt het inschatten echt moeilijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:04

manzano schreef:
Ik ben nu al paar keer bij paarden geweest die dus veel kleiner waren dan geadverteerd. Krijg nu dus steeds de neiging om te vragen of een paard écht zo groot is. Doe ik niet, maar het werkt dat soort dingen wel in de hand.

DIT! :')

Beste verkoper meet je paard voordat je hem te koop zet! Met een meetstok, ff op het oog inschatten is geen meten :')

En voor wie geen zin heeft, een paard van daadwerkelijk 165cm stokmaat OOGT GROOT. Klein ogend paard is over het algemeen wat men een pony noemt.

Als ik tientje zou krijgen voor ieder paard dat minstens 5cm teveel op papier had zou ik van dat geld nog een extra paard kunnen kopen :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:05

Caily schreef:
Overigens kan een vos genetisch ook bruin dragen. Het verschil in fenotype kan iedereen die dat belangrijk vindt wel zien

Dat is niet waar. Een vos heeft van beide kanten vos meegekregen, anders was het geen vos geweest. Vos is namelijk recessief.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:15

Fly_high schreef:
manzano schreef:
Ik ben nu al paar keer bij paarden geweest die dus veel kleiner waren dan geadverteerd. Krijg nu dus steeds de neiging om te vragen of een paard écht zo groot is. Doe ik niet, maar het werkt dat soort dingen wel in de hand.

Beste verkoper meet je paard voordat je hem te koop zet! Met een meetstok, ff op het oog inschatten is geen meten :')

En voor wie geen zin heeft, een paard van daadwerkelijk 165cm stokmaat OOGT GROOT. Klein ogend paard is over het algemeen wat men een pony noemt.

Als ik tientje zou krijgen voor ieder paard dat minstens 5cm teveel op papier had zou ik van dat geld nog een extra paard kunnen kopen :=

Ik heb laatst een paard verkocht van 1.66 (netjes gemeten met de meetstok) en hij stond nu weer geadverteerd als dik in de 1.70. Op de foto's zag het er niet uit alsof hij in een paar weken tijd flink gegroeid was :')

Ik vind zelf de prijs wel van belang en kan ook zeker niet altijd inschatten wat mensen een paard vragen hoor. Soms zie ik een paard waarvan ik denk dat er rijtechnisch nog flink aan gesleuteld moet worden en het paard daardoor te betalen kan zijn, maar vindt de verkoper dat hij al hartstikke goed afgericht is. Ik schrik er soms echt van wat mensen bepaalde paarden vragen. Nu is er natuurlijk nog een verschil tussen vragen en krijgen, maar ik heb dan niet zo veel zin om te gaan kijken.

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:24

Een richtprijs is gewoon wel belangrijk, geeft duidelijkheid voor beide partijen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:30

fokfanaat schreef:
Caily schreef:
Overigens kan een vos genetisch ook bruin dragen. Het verschil in fenotype kan iedereen die dat belangrijk vindt wel zien

Dat is niet waar. Een vos heeft van beide kanten vos meegekregen, anders was het geen vos geweest. Vos is namelijk recessief.

Ja en nee. Een vos kan namelijk wel Agouti dragen, wat een zwarte een bruine maakt. Een bruin paard is genetisch namelijk een zwart paard met agouti.

Het zwartgen (E) heeft een vos niet. Maar een vos kan dus zeker wel Agouti (A) hebbben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:32

Maar je kan met 2 vossen nooit een bruine fokken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:34

Nee, omdat je daarbij het zwartgen (E) mist. Maar je kan met een vos x homozygoot zwart dus wel een bruine fokken.

Bijvoorbeeld ee AA (= vos met homozygoot agouti) x EE aa (= homozygoot zwart) geeft altijd een bruine met een vosgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:42

Fly_high schreef:
manzano schreef:

Nou, mijn huidige werd als 1,65 geadverteerd. Die is nu, jaren later, maar 1,63 dus toen nog wel kleiner. Alleen qua verhouding is het hetzelfde als de vorige van 1,70. (Die met verkoop net de 1,65 aantikte maar bij 3,5 vond ik dat niet belangrijk. Geen 1,70 op 3 jaar vond ik beter en verder niet belangrijk haha) Dus groot tonen zegt alsnog niet alles, want met diezelfde stokmaat ken ik ook paarden waarvan ik dacht dat het pony's waren, maar toch echt even groot :')

Qua prijzen inschatten, dat is al jaren moeilijk. Geef een indicatie. Wij hebben hele goede paarden gezien binnen ons budget en matige paarden die erboven zaten. Ik ga de tijd van verkoper en van mezelf niet verdoen om bij een paard te gaan kijken waarvan ik de prijs niet ga betalen. Dat heeft niks te maken met doorsparen oid, er zit voor ons een grens aan wat we willen uitgeven. En helaas is daar weinig over te zeggen welke erin passen. Van de 10 die voldoen zijn er 2 goedkoper, 4 passend in budget en 4 er flink boven. :+

Ooit een paard gekocht waar een prijsindicatie bij stond. Die viel binnen budget, dus idd niet iver de prijs gehad. Later bleek dat die prijsindicatie expres te hoog gezet was en viel dus in een klasse lager. Leuke meevaller, maar we zijn wezen kijken omdat het paard ons aansprak én de prijs binnen budget viel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:02

Ik vind het toch echt heel belangrijk dat er een prijsopgave bijstaat hoor. Momenteel worden er fantasieprijzen gevraagd voor paarden die dat zakelijk gezien echt niet zouden mogen kosten. Natuurlijk is geen bedrag te hoog voor je maatje voor het leven,je beste vriend. Maar als je op zoek bent naar een paard is die emotionele kant er nog niet en kijk je er heel nuchter tegenaan. Ik wil niet afgezet worden en wil gewoon betalen wat hij waard is.D.w.z.de normale marktwaarde voor een degelijk paard op dat moment. Ik ben al voorzien, maar voor de aardigheid kijk ik wel eens op Marktplaats en schrik er dan van wat ze durven vragen voor paarden van mijn doelgroep (oude paarden voor zeer lichte recreatie).Een oude pony voor 6500 euro zou ik toch echt overslaan. Dus verkopers,zet het er gewoon bij wat je ervoor wilt hebben,dat scheelt heel veel nutteloze telefoontjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:18

anjali schreef:
Ik vind het toch echt heel belangrijk dat er een prijsopgave bijstaat hoor. Momenteel worden er fantasieprijzen gevraagd voor paarden die dat zakelijk gezien echt niet zouden mogen kosten. Natuurlijk is geen bedrag te hoog voor je maatje voor het leven,je beste vriend. Maar als je op zoek bent naar een paard is die emotionele kant er nog niet en kijk je er heel nuchter tegenaan. Ik wil niet afgezet worden en wil gewoon betalen wat hij waard is.D.w.z.de normale marktwaarde voor een degelijk paard op dat moment. Ik ben al voorzien, maar voor de aardigheid kijk ik wel eens op Marktplaats en schrik er dan van wat ze durven vragen voor paarden van mijn doelgroep (oude paarden voor zeer lichte recreatie).Een oude pony voor 6500 euro zou ik toch echt overslaan. Dus verkopers,zet het er gewoon bij wat je ervoor wilt hebben,dat scheelt heel veel nutteloze telefoontjes.

Ik ga de luchtfietserij van een ander niet betalen.

Ooit iemand horen praten over Friezen, wat veulentjes waard zouden zijn en dat dat leuke marges waren.
Heeft een Friese merrie gekocht maar een veulen heeft er nooit naast gelopen en in plaats van een leuk zakcentje overhouden heeft dat paard handenvol geld gekost.

Voor mij is het simpel, als er geen prijs bij staat klik ik gewoon verder.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:31

Ik ging laatst bij 2 paarden >160cm kijken. Dat bleken beide ponies te zijn en echt te klein voor mij.
Gelukkig beide in de buurt, maar toch niet grappig

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:46

Ik zet zelf ook altijd een richtprijs neer, toevallig deze week een 3 jarige haflinger verkocht via de bokt markt. Wou er 6000 voor en heb de richtprijs erbij gezet van 4000-6000 zodat mensen wel een indicatie hadden.

Zelf vindt ik een richtprijs ook wel fijn dan weet je een beetje waar je aan toe bent en als een paard dan zeker 10.000 boven budget zit hoef ik ook niet te reageren.

Een bericht erbij met wat een geld voor een haflinger die net 3 is, ja reageer dan niet.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:51

Als verkoper geen prijsindicatie wil geven kom ik zeker niet kijken. En op voorhand moeten weten wat de prijsklasse is vind ik flauwek*l.
Ik heb inmiddels genoeg gezien met fantasieprijzen. En ja die paarden staan of nog tekoop of in prijs gezakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:09

Ze zeggen wel eens: Geen telefonische prijsopgave. Maar het heeft weinig zin en is tijdverknoeien voor beide partijen als iemand dan gaat kijken en het paard niet kan of wil betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:28

Als verkoper had ik een document gemaakt met de hele historie van het paard (voor zover mij bekend), paragrafen over gezondheid, karakter, alles wat ze onder het zadel had gedaan en nog wat overige zaken. Drie kantjes en linkjes naar filmpjes. Vaste prijs, geen onderhandeling. Iedereen die een reactie stuurde kreeg het document. Geen aanvullende vragen gehad, alleen verzoeken om te mogen kijken. Binnen een week (incl keuring) verkocht. Ik zou het zo weer doen als ik nu zou verkopen (maar besloten vooralsnog alles nog aan te houden).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:29

Durquia schreef:
Het is frustrerend hoe moeizaam soms het contact met verkopers op mp verloopt, per dag een bericht of soms helemaal niet. En dan heb ik het gewoon over whatsapp.
Als het paard niet meer te koop is of je wilt em niet verkopen of je bent al verder met andere kopers zeg dat dan denk ik….
Hebben jullie hier ook last van?
Nee, nooit maar ik bel. Het gezegde is niet voor niets "de beller is sneller" Ik heb helemaal geen zin in appen over zoiets belangrijks, en maar wachten op antwoord. Ik bel met een lijstje met vragen en geef aan wat ik zoek en wat mijn budget is. Als het overeen komt dan maak ik meteen een afspraak (meestal binnen 3 dagen) en als het paard me aanstaat en is wat ik zoek, dan maak ik meteen ter plekke de vervolg afspraken (of 2e bezichtiging, maar meestal weet ik het wel meteen, of afspraken over prijs en keuring.
anjali schreef:
Klopt. Helemaal vervelend is als ze halverwege het traject, nog in de onderhandelingsfase, ineens helemaal nergens meer op reageren. Later blijkt dan dat ze het paard aan een ander hebben verkocht. Het zou fijn zijn als ze dat gewoon even mededelen. Zodat de aspirant-koper het weet ,niet meer op berichten hoeft te wachten, en zelf verder kan met de zoektocht.
Maar je gaat toch niet onderhandelen via whatsapp/berichtjes? Onderhandelen doe ik face2face ter plekke bij een bezichtiging. Weten beide partijen meteen waar ze aan toe zijn. Onderhandelen heeft bij mij sowieso nog nooit langer dan 5-10 minuten geduurd. Ik weet wat ik uit wil geven, ik weet dat ik een leuk paard niet op 500-1000 laat staan, maar ook dat ik niet duizenden meer ga bieden dan ik kwijt wil.

Ik heb nog nooit een paard verkocht, maar ik weet wel dat ik een koper die gaat onderhandelen via whatsapp niet serieus zou nemen, dan zou ik denken, eeuwige twijfelaar die niet direct concreet en ter zake wil komen....next...

Maar goed, als ik op zoek ben naar een paard ga ik sowieso niet allemaal advertenties uitpluizen. Ik kijk op sporthorses om te zien wat een gangbare prijs is op dat moment voor het type paard dat ik zoek. Vervolgens bel ik een aantal handelaren die ik regelmatig tegenkom op wedstrijd en waarvan ik gezien heb dat ze vaak leuk jonge paarden mee hebben die netjes aangereden zijn er er goed gezond uitzien. Geef aan wat ik zoek, wat mijn budget is, geef vaak een paar hengsten/bloedlijnen aan van wat mijn smaak is en vraag hebben jullie wat staan wat hierop aansluit. Zo ja, dan stap ik asap in de auto, maar in ieder geval binnen een paar dagen.
Ik koop niet particulier, vaak zie je bij particulieren juist de (emotionele) fantasie prijzen, gebaseerd op de roze bril van de eigenaar. Bovendien vind ik voor een dusdanig grote aanschaf consumentenkoop rechten gewoon heel erg belangrijk, hoewel ik er nog nooit gebruik van heb hoeven maken.

Op deze manier heb ik eigenlijk altijd nog binnen no time nadat ik besloten heb dat ik op zoek ga naar een paard, een leuke gevonden die precies aansluit bij mijn wensen. Ik ben dus ook nog nooit thuisgekomen met een paard dat totaal anders als wat ik zocht of niet binnen mijn vooraf gestelde budget viel, want dat krijg ik gewoon niet aangeboden.

Zeker in de huidige markt, moet je gewoon niet afwachten en aankijken. Niet 100 keer heen en weer appen om het hele verhaal te krijgen, dat krijg je wel als je ter plekke bent. Je kunt nog zoveel verhalen krijgen, nog zoveel filmpjes, maar uiteindelijk is het allerbelangrijkste als je bij het paard bent, spreekt de energie van het paard je aan, voel je je happy als je hem ziet (of op hem zit als ze al zadelmak zijn), voelt, ervaart.
Maar voor mij begint en staat of valt alles dus met de verkoper. Ik neem geen contact op met elke willekeurige verkoper die een paard op sporthorses heeft staan, ik selecteer de verkopers van wie ik eventueel een paard wil kopen en die bel ik. En daar heb ik nog nooit een bok mee geschoten en ook nog nooit een ellenlange zoektocht.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:31

Bij geen telefonische prijsopgave haakte ik ook af. Dan verdeed ik mijn en de verkopers tijd niet als er (weer eens) een fantasieprijs gevraagd werd. En buiten dat, tegenwoordig kost het ook nog een aardige duit aam brandstof om Nederland door te crossen om paarden die wél binnen budget vallen te bekijken.
En ik heb ze ook gehad hoor, dat ik er van overtuigd was dat paard in budget viel en er 30.000 voor gevraagd werd (3-voudige dus)

Zoiets kan toch nooit werken als iedereen kan vragen wat hij wil voor een paard...Daar kun je dan toch nooit op voorhand een mogelijke match uit halen als jij hun budget niet weet en zij niet weten wat paard moet gaan kosten...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 02:38

Ik denk dat hier wel verschil zit tussen prijsklasse en exacte prijs. Een prijsklasse is hier altijd vermeld of via bericht gelijk op te vragen. Maar exacte prijs kom ik gewoon graag overeen 1 op 1 en is niet voor iedereen gelijk.

Degene die nu onze Tinker kocht, zit vrij onderin de prijsklasse. Maar klik klopt gewoon, doet verder nergens moeilijk over, hoeft er geen spullen bij, haalt hem zo snel mogelijk op als alles rond is, geen keuringen oid die lang moeten wachten en wat er gecheckt wordt, is imo passend bij de prijs. Koper is viavia dus ik heb een idee waar paard beland.

Vorige die ik verkocht was eenn veulen. Die is ook onderin de prijsklasse die ik had weg gegaan, want ze hebben mijn andere paard erbij genomen in bruikleen. Dat is niet in geld uit te drukken zo waardevol voor mij. Maar er was wel enorm veel vraag naar de kleine, dus ook duidelijk geweest dat lager dan wat nu betaald is, geen optie was.

Maar heb er ook wel eens een gehad waar echt veel vraag naar was. Eerste kijker wilde echt alles laten checken wat er maar te checken viel, zadel erbij, duurder bit erbij en eerst nog 3 weken op vakantie voor ze hem ophaalden. Allemaal prima, maar dan wil ik wel graag een aanbetaling en dan ga ik wat hoger in de prijsklasse zitten.

Maar ik ben particulier en geld is voor mij niet belangrijkste. In alledrie de gevallen had ik wellicht met andere keuzes keer kunnen verdienen, maar goede match en plek vind ik belangrijker. Maakt wel weer dat er altijd enkele pennys zijn die voor appel en ei wel denken paardje mee te krijgen, want zij hebben thuis het paradijs :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:07

Dat lijkt me alleen maar fair enough Caily, en als de prijsklasse er dan bij vermeldt wordt dan weten mensen waar ze aan toe zijn. Scheelt ook enorm veel berichten over de vraagprijs en in die prijsklasse is er dan nog ruimte voor onderhandeling.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:07

Een prijsrange is prima inderdaad. Prijsklasse in de zin van "normaal" en "hoger" kan ik ook niets mee. Bij iedere verkoper wisselt wat dat betekend. Bij "hoger" ga ik maar standaard uit van "te hoog voor wat het paard al kan" := . Paarden zonder enige indicatie van prijs sloeg ik ook over toen ik op zoek was. Heb weleens prijzen opgevraagd,maar het merendeel vroeg dan fantasieprijzen van 25K+ voor een simpel net beleerd paard :+ . Zijn ook vaak de paarden die lang te koop blijven staan.

Kon ook moeilijk een leuke gezonde allrounder vinden, los van de prijs. Toen maar besloten om geen paarden meer te kopen maar zelf te fokken en nog een veulen aan te kopen, nog maar 2 jaar wachten :Y) . Mag nu voor een eigenaar een heel knap dressuurpaard rijden, maar even mijn ambities verlegd.

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:55

Zeldzaamheid is juist wat prijs drijft, dus dat het duurder is als het amper te vinden is, vind ik enkel logisch :o

Mijn instructrice en mijn buurvrouw schrokken wat ik voor de niet B-waardige Tinker van amper 1.47 en 15 jaar vroeg. Snap ik, want is best geld. Maar zijn stabiele achtergrond icm hoe braaf hij langs de weg is, is iets wat veel mensen zoeken en er maar weinig is, zeker richting de 1.50, of groter; waar een volwassene op past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:11

Knap dier Eef!

Nouja de markt en het aanbod bepaald de prijs he, ik schrik ook wel van sommige prijzen van vooral wat oudere paarden waar gezondheidsproblemen toch ook eerder op de loer liggen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:12

Caily schreef:
Zeldzaamheid is juist wat prijs drijft, dus dat het duurder is als het amper te vinden is, vind ik enkel logisch :o

Mijn instructrice en mijn buurvrouw schrokken wat ik voor de niet B-waardige Tinker van amper 1.47 en 15 jaar vroeg. Snap ik, want is best geld. Maar zijn stabiele achtergrond icm hoe braaf hij langs de weg is, is iets wat veel mensen zoeken en er maar weinig is, zeker richting de 1.50, of groter; waar een volwassene op past.

Maar jij verkoopt denk ik vooral tinkers?
Dan heb je waarschijnlijk met 15.000-20.000 een hele dure en aparte.

Maar bij dressuur en spring paarden durven ze soms net zo makkelijk 50-60.000 te vragen voor een halve...
Terwijl je soms voor 3000-5000 euro ook echt tegen een pareltje aan kunt lopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:52

Klopt, advertenties zonder prijs doe ik altijd even nabellen.
Maar het is wel veel werk vaak voor niks. Want 2 vergelijkbare paarden van kwaliteit, niveau en gezondheid kan bij de ene verkoper 30k zijn en de andere 60k. Heb ik in mijn zoektochten gemerkt.
Als er dan gewoon al een prijs of iig een indicatie in de advertentie staat. Scheelt dat een hoop gebel naar paarden die boven je budget zijn.