Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Cioccolato schreef:
De 1 vind een heel boekwerk in de advertentie fijn, de ander kort en krachtig.

Ik zie nu veel door ai gemaakte advertentie teksten. Zeer bijzonder vind ik dat nu

Door AI gemaakt heb ik eigenlijk nog niet gezien geloof ik. Wel zo'n soort 'format' die door veel handelaars in het lagere segment zo'n beetje gebruikt worden. dan al niet voorzien van "sterretjes" en andere emoticons in de tekst. Of zijn die nou juist AI gegenereerd? -O-

_yvonne

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

Bedankt voor alle input tot zover.
Ik heb inderdaad toen we een pony voor mijn dochter zochten een keer 2 uur heen en 2 uur terug gereden naar een pony die erg gunstig en bleek eenmaal daar geen recente foto's bij de advertentie had staan. Erg zonde van ieder zijn tijd.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:20

Rochiril schreef:
Ik heb inmiddels een stuk of 5 paarden bezichtigd, geloof dat ik er van slechts 1 een filmpje had gezien verder. Dus ik ga meer af op de beschrijving: leeftijd, geslacht, schofthoogte, trainingstoestand en wat kenmerken kwa karakter (sensibel, voorwaarts, braaf, niet voor beginners, groen, etc). Als er een verhaal van 2 a4tjes bijzit heb ik toch het idee dat ik de vorige eigenaar erbij koop ofzo.

verder hoef ik geen 20 filmpjes en 30 foto's. Ik moet er toch echt op gaan zitten om te zien of het bevalt.

Echt? Ik vind een filmpje toch echt onmisbaar als je er serieus over denkt om een eind te rijden om het paard van dichtbij te kunnen zien. Er zijn zoveel paarden die ik al op basis van een filmpje heb kunnen overslaan - het hoeft écht geen bewegingswonder te zijn maar regelmatig lopen is wel een voorwaarde :') . Er worden echt best wat paarden te koop aangeboden die gewoon niet rad zijn. Ook vind ik het fijn om te zien hoe (vriendelijk) ze gereden worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

Ik ben nog steeds van mening dat je vaak het beste slaagt in de kennissenkring. Lando kwam ik tegen via oud instructeur. Paar bokkers heb ik zo ook via via aan wat leuks geholpen omdat ik wat hoorde.

Ondertussen nog steeds blij met m’n aardappel

Afbeelding

Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Gulpje schreef:
Change3x schreef:
Ik kom even onder mijn meelees steen vandaan!

Ik heb een 5 jarige D pony die ik dit jaar wil verkopen. Nu twijfel ik heel erg of ik haar nu aanbied of wacht tot na de zomer. Hoe is de markt rond deze tijd van het jaar? Beter wachten of kan het nu (binnenkort) wel?

Is het een brave? Mijn stalgenoot is een beetje aan het rondkijken voor haar dochter.

Pony is braaf met veel looplust, maar is nog kort onder het zadel dus vrij groen. Ik zou haar nu nog niet als kinderpony verkopen, meer voor een ruiter(tje) met al enige ervaring.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Gulpje schreef:
Rochiril schreef:
Ik heb inmiddels een stuk of 5 paarden bezichtigd, geloof dat ik er van slechts 1 een filmpje had gezien verder. Dus ik ga meer af op de beschrijving: leeftijd, geslacht, schofthoogte, trainingstoestand en wat kenmerken kwa karakter (sensibel, voorwaarts, braaf, niet voor beginners, groen, etc). Als er een verhaal van 2 a4tjes bijzit heb ik toch het idee dat ik de vorige eigenaar erbij koop ofzo.

verder hoef ik geen 20 filmpjes en 30 foto's. Ik moet er toch echt op gaan zitten om te zien of het bevalt.

Echt? Ik vind een filmpje toch echt onmisbaar als je er serieus over denkt om een eind te rijden om het paard van dichtbij te kunnen zien. Er zijn zoveel paarden die ik al op basis van een filmpje heb kunnen overslaan - het hoeft écht geen bewegingswonder te zijn maar regelmatig lopen is wel een voorwaarde :') . Er worden echt best wat paarden te koop aangeboden die gewoon niet rad zijn. Ook vind ik het fijn om te zien hoe (vriendelijk) ze gereden worden.

Mwah ik heb t het inmiddels ook echt andersom gehad, filmpje zag er echt leuk uit, eenmaal erop voor mij niet te doen.
Vriendelijk gereden etc is voor mij een beetje bijzaak, of het moet extreem afwijkende zijn, het gaat erom wat ik er uiteindelijk mee kan. Voor mij zijn ze als snel met veel te veel druk voor gereden of gewoon niet naar mijn smaak, dus dan kan ik ze allemaal wel langs laten gaan. Dat is iets wat ik wel opgelost krijg.
Onregelmatig heb ik ze dusver nog niet getroffen, maar dat zie ik daar wel snel genoeg. Dusver rij ik niet verder als een uur om te gaan kijken, dus te overzien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Rochiril schreef:
Cioccolato schreef:
De 1 vind een heel boekwerk in de advertentie fijn, de ander kort en krachtig.

Ik zie nu veel door ai gemaakte advertentie teksten. Zeer bijzonder vind ik dat nu

Door AI gemaakt heb ik eigenlijk nog niet gezien geloof ik. Wel zo'n soort 'format' die door veel handelaars in het lagere segment zo'n beetje gebruikt worden. dan al niet voorzien van "sterretjes" en andere emoticons in de tekst. Of zijn die nou juist AI gegenereerd? -O-

Nee joh?
Vaak is het een geweldig dier met fantastische ouders.
Als ik wat tegen kom.. :')
Het is best grappig

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Hij is leuk Marjan! <3

Maar ik ben ook van mening dat via je eigen netwerkhet allerbeste werkt. Nog nooit een paard van een advertentie gekocht. Gewoon aan een aantal mensen waarvan ik weet dat ze mijn smaak paarden hebben en de ook weten waar ik van hou, aangegeven ik ben op zoek en dan komen er vanzelf reacties als, heb wat staan, kom maar kijken. En op die manier altijd hele korte en hele succesvolle zoektochten binnen het voorgenomen budget gehad (en met succesvol bedoel ik dat ik nog nooit teleurgesteld ben in een paard dat ik gekocht heb). Maar ik reed dus wel op de blauwe ogen (of eigenlijk op het telefoontje) een paar uur zonder dat ik beeldmateriaal of alleen een amateurfilmpje van dier los in de bak had gezien.

Maar ik snap als je rechtstreeks van de manege komt en je eerste paard koopt, of als je nooit op wedstrijden komt of trainingen buiten de deur volgt, dat je netwerk een stuk beperkter is en het een stuk lastiger is om via via te kopen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

Filmpjes kunnen enorm vertekenen, afhankelijk van hoe het gefilmd is. Uit de juiste hoek kun je een kreupele rad laten lijken, uit de verkeerde hoek kan een goede beweger een baksleper lijken.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Cioccolato schreef:
Rochiril schreef:

Nee joh?
Vaak is het een geweldig dier met fantastische ouders.
Als ik wat tegen kom.. :')
Het is best grappig

Oh ik denk dat ik die mis doordat het misschien niet in m’n zoekprofiel past. Maar ik ben wel benieuwd nu :')

En ja via eigen netwerk is eigenlijk altijd het beste, maar mijn netwerk zit in de verkeerde richting denk ik.
Ik heb vroeger wel in de sport gereden en ook altijd sportpaarden gehad, en die zoek ik nu ook, maar minder goede, want ik denk dat het een veredeld recreatiepaard wordt, die ook wel sportief gereden kan worden. Mijn netwerk zit echter meer in de 20k en meer sportpaard categorie -O-
Dus krijg te talentvolle, te goede en te dure paarden aangeboden.
Ze moeten niet zo goed zijn en niet talentvol, en die bestaan niet meer geloof ik.

Blijvende klacht, waar zijn die amateur paarden, beetje All-round gefokt, die zeker geen Z parcours zullen springen, maar wel een rondje B met als Max L. En een beetje gezond (lichamelijk als in de bovenkamer)
Laatst bijgewerkt door Rochiril op Vandaag, 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Rochiril schreef:
Als hij niet ruim over de 1.70m gaat (rond de 167-168m) dan stuur me maar een pb.

Hij is 4 en 1.70m.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

SjonnieZ schreef:
Rochiril schreef:
Als hij niet ruim over de 1.70m gaat (rond de 167-168m) dan stuur me maar een pb.

Hij is 4 en 1.70m.

Nee dan is/gaat hij echt te groot worden voor mij, jammer maar helaas. :(

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

SjonnieZ schreef:
Ik vind foto’s waar het paard aan beide zijdes er op staat en vooral de beenstand goed te zien en een video met de 3 gangen op beide zijdes wel fijn.
Als ik iets zoek (en helaas staat dat er weer aan te komen) zoek ik een nuchter paard dat alles leuk vindt en een karakter heeft dat geschikt is of kan worden om lange buitenritten mee te maken, alleen en in een groep.
Naast een gezond paard vind ik het verhaal erbij dus belangrijk.
Wat mij opvalt is dat veel paarden verkocht worden op prestatie en papier en dat informatie over het karakter vaak ontbreekt.

Oh ja, dat vergat ik te zeggen. Dat paard met die ene simpele foto, daar stond wel een omschrijving bij hoe ze was in de omgang en onder het zadel. Mijn moeder heeft veel gedaan bij die zoektocht, en zij leest eigenlijk standaard eerst de omschrijving. Zo zijn we ook bij haar paard gekomen destijds.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

Rochiril schreef:
Ik heb vroeger wel in de sport gereden en ook altijd sportpaarden gehad, en die zoek ik nu ook, maar minder goede, want ik denk dat het een veredeld recreatiepaard wordt, die ook wel sportief gereden kan worden. Mijn netwerk zit echter meer in de 20k en meer sportpaard categorie -O-
Ze moeten niet zo goed zijn en niet talentvol, en die bestaan niet meer geloof ik.

Blijvende klacht, waar zijn die amateur paarden, beetje All-round gefokt, die zeker geen Z parcours zullen springen, maar wel een rondje B met als Max L. En een beetje gezond (lichamelijk als in de bovenkamer)

Een paard dat L springt onder een amateur is hetzelfde type paard wat ook Z kan springen, dus ja dat zijn dezelfde paarden maar dan worden ze anders ingezet. Qua talent is het iig hetzelfde dier :o?

Ik zie trouwens juist best vaak BB/B-springpaarden te koop moet ik zeggen, vooral wat oudere dieren en jarenlang door amateurs gereden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

Via eigen netwerk is zeker fijn.
En ik heb een redelijk groot netwerk en het lukte niet. Ik kreeg zeker wel paarden aangeboden, maar niet wat ik zocht.

Uiteindelijk via zoekertje geslaagd. Was dacht ik al eerder via zoekertje geslaagd, maar helaas afkeur.
Ik ben blij met mijn resultaat van de zoekopdracht.
Heb haar nu 1,5 week en gisteren een fijne les meegereden en ook al wat buitenritjes gemaakt. Ze is al wat aan het afvallen, heb al een andere singel gekocht. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De discussie wel filmpje, geen filmpje heb ik vaker voorbij zien komen. Ik snap best dat film niet zaligmakend is, maar over het algemeen geeft het wel een beter idee.
Ik zou zelf filmpjes maken. Bij recreatieve verkoop meer gericht op lief/schattig/ kijk hoe braaf. En voor de sport meer op gangen en uitstraling.

Ik heb trouwens meegemaakt hoor dat ik op basis van film erg enthousiast was. Maar, de een was een head shaker, de ander een staker. Dan kan je nog steeds mooie stukjes tussen de ellende door op film zetten :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:15

Joltsje schreef:
ik meld me ook in dit topic.
ik ga op zoek naar mijn once in a lifetime paardje, leerpaard noem maar op.
de vraag is vooral, is ie te vinden.

wat ik zoek:
- allround inzetbaar
- braaf voor de gevorderde amateur ruiter (rennen, wakker geen probleem, staken, steigeren niet)
- groot en/of breed 170 of hoger (ik ben 1.80 en niet te dun)
- het liefst minimaal Z dressuur geweest, L springen, cross en verkeersmak. dit is geen harde eis allemaal, maar ik wil graag leren van het paard, ooit Z dressuurrijden en vooral lekker genieten
- leeftijd tussen de 6 en de 15
- kleur en geslacht maakt niets uit (hengst is niet handig)
- mijn droompaard heeft een bles en 4 witte benen
- een hoofd met uitstraling (sorry, daar val ik gewoon op)
- braaf in de omgang
- ik hou van een knuffelkont waar je ook lekker mee om kan pielen.

paardje komt op een stal waar ze 's winters buiten staan zolag het licht is en zomers als het weer meezit 24/7 buiten of ook op stal als t donker is. paard komt met nog 2 paarden en een pony te staan.

mijn budget zit zo rond de 12,5K is dat realistisch? het hangt er ook helemaal vanaf of mijn zadels en andere spunnen allemaal gaan passen, anders komt dat er ook nog bij.

mijn huidge paard ga ik verkopen via mijn instructrice. dus afhankelijk wat ik daar voor krijg zit er nog wat ruimte in mijn budget.

Mocht er wat rek in je budget zitten is de mijne misschien wat voor je? Staat in m’n profiel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:18

_yvonne schreef:
Bedankt voor alle input tot zover.
Ik heb inderdaad toen we een pony voor mijn dochter zochten een keer 2 uur heen en 2 uur terug gereden naar een pony die erg gunstig en bleek eenmaal daar geen recente foto's bij de advertentie had staan. Erg zonde van ieder zijn tijd.

Bij Amy stonden er foto's van twee jaar geleden bij. De verkoopfoto's van Marjan. Ben toen wel geschrokken van hoe ze erbij stond, ondanks dat ik vooraf gewaarschuwd was :=
Bokt kan ik dan ook wel als netwerk benoemen haha. Je moet wel mensen hebben die je ook goed kennen en weten wat je precies zoekt, en wat bij je past. Mijn oude instructrice heeft ons weleens paarden laten bezichtigen die veel te fors waren voor ons, of niet het juiste karakter hadden. Zij had gewoon een andere kijk op paarden.

Emoticons is volgens mij vaak een copy paste van de Facebook advertentie. AI advertenties echt vreselijk. Krijg dan altijd het idee dat iemands de moeite niet eens wilt nemen voor hun paard, of hun paard niet fatsoenlijk kan omschrijving.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

MarjanB schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat je vaak het beste slaagt in de kennissenkring. Lando kwam ik tegen via oud instructeur. Paar bokkers heb ik zo ook via via aan wat leuks geholpen omdat ik wat hoorde.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Best knap we rijden in hetzelfde bos en elkaar gewoon nog nooit tegengekomen volgens mij.
Dit even offtopic.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:36

Fly_high schreef:
Rochiril schreef:

Een paard dat L springt onder een amateur is hetzelfde type paard wat ook Z kan springen, dus ja dat zijn dezelfde paarden maar dan worden ze anders ingezet. Qua talent is het iig hetzelfde dier :o?

Ik zie trouwens juist best vaak BB/B-springpaarden te koop moet ik zeggen, vooral wat oudere dieren en jarenlang door amateurs gereden.

Ben ik niet helemaal met je eens, vroeger hadden we er die nog wel met moeite L sprongen, maar daar eigenlijk al niet meer foutloos rondkwamen, M hoefde je niet aan te denken. Liepen soms wel dan nog Z dressuur, maar kwamen dan ook niet met de prijzen thuis. Ik kan ze eigenlijk niet vinden.

Vermoed dat ik er zelf nog zo een heb staan, maar die is pas een jaar. Tenminste dat was wel de visie toen ik hem fokte, maar misschien springt hij uitzonderlijk wie weet.
Hij beweegt correct, maar niet spectaculair. Maar heb goede hoop dat kwa karakter gewoon boven gemiddeld is.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op Vandaag, 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Nimber schreef:
Mocht er wat rek in je budget zitten is de mijne misschien wat voor je? Staat in m’n profiel.

Oehh dit zou een hele toffe zijn voor haar! Super fijn groot leerpaard en de braafste die er is. <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

Maar een basis/normaal/amateur sportpaard moet ook makkelijk de basis (Z) kunnen lopen wordt hier altijd gezegd op bokt.

Ik krijg ook wel veel vraag naar 2 jarige paarden van mij. Ik heb er alleen dezelfde prijs op als dat ze 3 of 4 zijn want ik hoef er niet vanaf omdat ze zo'n rot leeftijd hebben en dan extra goedkoop weg zouden moeten gaan.
Als iemand een 2 jarige (of zon andere net niet leeftijd) moet verkopen bijvoorbeeld zal de prijs heeeeel anders zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

kyrkelover schreef:
MarjanB schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Best knap we rijden in hetzelfde bos en elkaar gewoon nog nooit tegengekomen volgens mij.
Dit even offtopic.

Haha en dat terwijl ik er toch 4 keer per week doorheen cross :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Rochiril schreef:
Fly_high schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens, vroeger hadden we er die nog wel met moeite L sprongen, maar daar eigenlijk al niet meer foutloos rondkwamen, M hoefde je niet aan te denken. Liepen soms wel dan nog Z dressuur, maar kwamen dan ook niet met de prijzen thuis. Ik kan ze eigenlijk niet vinden.

Vermoed dat ik er zelf nog zo een heb staan, maar die is pas een jaar. Tenminste dat was wel de visie toen ik hem fokte, maar misschien springt hij uitzonderlijk wie weet.
Hij beweegt correct, maar niet spectaculair. Maar heb goede hoop dat kwa karakter gewoon boven gemiddeld is.

Ja sportpaarden zijn zeker beter geworden, maar ik zie gewoon niet helemaal hoe dat een probleem is? Waarom zou je per se een paard willen hebben dat minder goed is zeg maar :P Een 13 in een dozijn springpaard kan tegenwoordig makkelijk L/M onder een amateur i.t.t. basispaard van vroeger, klopt, maakt ze niet minder geschikt als amateurspaarden over het algemeen.

Ik heb ook niet het idee dat die (te) klein gebleven en niet bijzonder getalenteerde springpaarden zo gigantisch duur zijn. Zeker als ze al volwassen zijn maar niet (interessant) geklasseerd.

Ik heb deze in 2022 voor 6K gekocht, is IMO stuk leuker dan eentje dat niet foutloos rondkomt boven 1m :P

Afbeelding

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:00

Citaat:
Ja sportpaarden zijn zeker beter geworden, maar ik zie gewoon niet helemaal hoe dat een probleem is? Waarom zou je per se een paard willen hebben dat minder goed is zeg maar :P Een 13 in een dozijn springpaard kan tegenwoordig makkelijk L/M onder een amateur i.t.t. basispaard van vroeger, klopt, maakt ze niet minder geschikt als amateurspaarden over het algemeen.

Ik heb ook niet het idee dat die (te) klein gebleven en niet bijzonder getalenteerde springpaarden zo gigantisch duur zijn. Zeker als ze al volwassen zijn maar niet (interessant) geklasseerd.

Ik heb deze in 2022 voor 6K gekocht, is IMO stuk leuker dan eentje dat niet foutloos rondkomt boven 1m :P

[ Afbeelding ]

Ja ik had er ook zo een, in 2011 gekocht, toen nog voor 3000 euro, maar dat zijn tijden en prijzen die niet meer zijn. Hij had onder een andere ruiter misschien M/Z gelopen, en kwam in de B wel vaker foutloos rond.
Maar onder de 10k lijk ik nu geen te klein gebleven, niet super getalenteerde ruin meer te vinden, anders had ik die inmiddels wel op stal gehad.
Dus ja, ik had liever een minder goede, want daar houdt mijn budget op na een financiële aderlating op paardengebied. Vorig jaar deze tijd had ik er 4 op stal, nu heb ik er alleen nog een jaarling in de opfok -O-

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:16

Cioccolato schreef:
Maar een basis/normaal/amateur sportpaard moet ook makkelijk de basis (Z) kunnen lopen wordt hier altijd gezegd op bokt.

Ik krijg ook wel veel vraag naar 2 jarige paarden van mij. Ik heb er alleen dezelfde prijs op als dat ze 3 of 4 zijn want ik hoef er niet vanaf omdat ze zo'n rot leeftijd hebben en dan extra goedkoop weg zouden moeten gaan.
Als iemand een 2 jarige (of zon andere net niet leeftijd) moet verkopen bijvoorbeeld zal de prijs heeeeel anders zijn.

Dressuur, Ja.... Maar springen, een parcours die vierkant 1.30 staat? Zullen er meer zijn die dat niet kunnen dan die dat wel kunnen.

Qua dressuur ken ik maar weinig paarden die niet (al dan niet met wat hangen en wurgen) z kunnen lopen.
Geen dikke punten misschien. Maar tenzij lichamelijk echt iets mis moet bijna ieder paard zijgangen, overgangen etc kunnen. Dat kunnen ze in de natuur ook. Het gebrek hier in zit vaak in de ruiter.

Om 1.30 te kunnen springen moeten ze toch wel iets talent en vermogen hebben..... Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een fries vierkante oxer 1.30 zien springen, en genoeg springpaarden die er ook niet over gaan of kunnen :)