Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 18:27

En weet je welke kanjer mijn lijf dus echt nul belast?
Deze pracht-man:

Afbeelding

Hij was aan het wachten tot ik mijn chaps aan had. :+
Vandaag alleen gezadeld en mijn man had rem aan de longe maar stond wat verder weg om op te stappen. :+:
Man is daarna met de tractor gaan werken en Joy en ik hebben wat rond getufd. :+ beetje werken aan die kaak wat buigen in stap, hij heeft lopen stofzuigen in draf ook op zijn moeilijke kant nu. :+:

Straks naar mijn fysio. Straks of morgen misschien een topic maken van zowel Joy als Rêve hun avonturen de laatste maanden. _O-

Morgen komt de smid. Als het nog mooi weer wordt komend weekend kijk ik nog eens lief naar mijn stiefvader voor Joy O:)
Hij komt nu echt gewoon los in die hand en voelt dan swingend. :+:

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:30

Ah geweldig!

Zit hij even comfortabel als zijn mams? Als ik Reve haar galop zie denk ik altijd weer aan hoe comfi dat eruit ziet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 18:32

Mars schreef:
Ah geweldig!

Zit hij even comfortabel als zijn mams? Als ik Reve haar galop zie denk ik altijd weer aan hoe comfi dat eruit ziet.

Comfortabeler. :)) Rêve haar galop zit veel minder comfortabel dan ie uit ziet, :=
In draf zit Rêve wel heel fijn maar Joy zit nog zachter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:46

Wat GAAF Kathleen. Genieten van het rijden nu al.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 19:34

pien_2010 schreef:
Wat GAAF Kathleen. Genieten van het rijden nu al.

Joy geeft extra energie. :o
Mijn man belde omdat de rest van de week moeilijk wordt dus mezelf bij elkaar geraapt… maar zodra Joy dan vrolijk naast me loopt laad hij me precies op. :+:

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:55

Wat heerlijk dat je zo kunt genieten met hem!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:44

Ayasha schreef:
Mars schreef:
Ah geweldig!

Comfortabeler. :)) Rêve haar galop zit veel minder comfortabel dan ie uit ziet, :=
In draf zit Rêve wel heel fijn maar Joy zit nog zachter.

Is maar schijn dus, ze oogt altijd als een fijne stoel!
Heerlijk dat Joy zo lekker rondloopt met jou er op, kan begrijpen dat het goede energie geeft :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 23:34

Ja ik kan haar galop heel moeilijk omschrijven. Ik heb eerlijk gezegd nog maar een ander paard gereden dat het deed en dat was een Andalusiër. Geen papieren dus mag hem geen PRE noemen maar op het oog zou niemand hem voor wat anders aanzien hebben.

Het is gebeterd maar ze duwt echt die rug omhoog van achteren zeg maar en gezien ze dan nog enigszins een ongeleid projectiel is is dat íets chaotischer dan comfortabel. := waar ze in draf die rug soepel maakt en wel als een zetel zit is ze in galop puur kracht en je zoekt maar uit hoe je er op blijft. :=

Heel in het begin was het net alsof ik hele rondes lang bokkensprongen aan het uitzitten was. :+ daarom heb ik zo lang in mijn beugels gestaan bij Rêve in galop. En als ze een keer echt bokte had ik het meestal niet eens door. _O-

Ze springen precies heel erg onder je terwijl dat voor het zicht eigenlijk tegen valt. De eerste keren dat ze verzamelde zei Chris ‘eh iets minder hertje…..’ _O- ze kan ter plekke galopperen maar dat ziet blijkbaar heel raar uit. _O- dan voelt het ook terug zoals in het begin.

Joy… waar Rêve heel veel vraagt is Joy een paard dat gewoon geeft.

Wb Rêve…. Ik moet gewoon nadenken hoe ik haar gemotiveerd krijg. Ze heeft potentieel zat. Ze wil ook heus wel werken. Maar ik heb nog niet gevonden wat haar aan doet gaan.
Ik geloof niet dat scherpere hulpen de oplossing is… als ze niet wilde dumpte ze me in de ring en laadde zichzelf weer in de vrachtwagen want Rêve doet niet aan subtiel. :+ dus ik moet gewoon vinden wat haar enthousiast maakt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:19

Misschien heb je het weleens verteld maar hoe is ze bvb aan de longe? En buiten?
Moeilijk he om dan uit te vogelen waar ze enthousiast van raakt. Konden ze het maar even mondeling uitleggen…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:19

Hercule had niets met dressuur wedstrijden onder de man (alles met men wedstrijden), dus als hij het goed gedaan had dan ging de dochter erna met hem een lekkere buitenrit maken of reed ze hem onder het zadel naar huis. Dat vond hij wel gaaf.
Tja...paarden....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 21:20

pien_2010 schreef:
Hercule had niets met dressuur wedstrijden onder de man (alles met men wedstrijden), dus als hij het goed gedaan had dan ging de dochter erna met hem een lekkere buitenrit maken of reed ze hem onder het zadel naar huis. Dat vond hij wel gaaf.
Tja...paarden....

Maar thuis en in de les komt dat enthousiasme er wel in. Zit al te denken of ik haar niet door train tot ik haar hoger kan starten na dit seizoen. Als ik los rijd rij ik meetelt oefeningen. Vraag me af of ze niet gewoon moe wordt van die lijntjes niks doen. :+ pretty ging pas lopen toen ze niveau 2 (M ongeveer) startte. := toen kon ik er pas wat mee. :+ alleen schoot die te pas en te onpas weg ipv weg te dromen,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 22:38

Mars schreef:
Misschien heb je het weleens verteld maar hoe is ze bvb aan de longe? En buiten?
Moeilijk he om dan uit te vogelen waar ze enthousiast van raakt. Konden ze het maar even mondeling uitleggen…

Buiten hebben we nog niet geprobeerd met haar. De mensen waar ik mijn paarden gewoonlijk de eerste keer mee wandelen neem hadden door veulenen even geen paard. Dus dat is er nog niet van gekomen maar willen we nu wel plannen. Hun merrie is nu ook terug in conditie.

Longe heeft ze al een hekel aan vanaf de 1e pas dat ze er aan moest, _O- heb haar de 2e keer dat ik er op zat los laten klikken omdat ze meer tegen de longe aan het vechten was dan wat anders. :+

Ze kan nu wel aan de dubbele longe ook inmiddels en doet dan alles maar je ziet aan haar hoofd dat ze er weinig aan vindt. := misschien ook nog eens een sprong voor haar neer zetten. Daar werd ze erg happy van en is al even geleden door dat de bodem met die regen gewoon ongeschikt was er voor. Moesten gewoon dressuurwerk al aanpassen vaak.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:57

Ja springen vroeg ik me ook af idd hoe ze dat doet, ter wisseling misschien leuk. Of idd een rondje buiten lekker stappen aan een lang teugeltje..

Maar dan nog wel vreemd dat t met wedstrijden zwaarder is om te rijden en met trainingen niet, logischer is omgekeerd lijkt me >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 23:39

Ja tis iig de eerste keer dat ik dit heb en het is ook iets ‘recents’ alsin: ze was niet meteen de 1e wedstrijden zo. Denk nu de 3e of 4e wedstrijd dat ze het doet? Kan morgen even de wedstrijden zien die ik gereden heb want ik weet op welke ze het is beginnen doen maar niet zeker hoeveel wedstrijden daar tussen zitten.

Springen doet ze heel makkelijk en fijn. :j ze wordt ook dan niet heet trouwens maar trekt gewoon fijn naar de sprong toe. Ze wordt dan wel vrolijk maar thuis in training heeft ze ook een blije kop Dusja… :+
Balkjes lopen vindt ze maar zo-zo. De eerste twee keer vindt ze dat leuk maar de derde keer is ze klaar voor wat anders. _O- gezien mijn piste vrij klein is kan ik ze ook moeilijk laten liggen want ze liggen altijd in de weg tenzij je ze gebruikt zeg maar.

Ze is vandaag gekapt. Heb gevraagd of de smid haar voor een beetje afrol kon geven. Wil kijken of dat haar misschien ook helpt met dat voorbeen beter naar voren brengen want aan gebrek aan achterhand ligt dat niet. Integendeel. Moet nu alleen morgen kijken of ze ook 100% goed is want de vorige keer liep ze erg gevoelig na het kappen. Smid heeft nu wel de zool minder uit gesneden ook. Maar als ze alsnog gevoelig is dan ga ik haar donderdag niet naar de les dwingen. Dan moet ik Chris vragen of het volgende week ook kan. :=
(Ieder op toer zo. :+ )

Het enige waar ze echt heet van werd was die post work out maar dat was dan tien minuten steigeren en daarna was het kruid ook verschoten dus dat was geen functionele energie zeg maar. :+ sinds ze die niet meer krijgt heeft ze ook niet meer gesteigerd trouwens. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:12

Het is voor Joy nog te vroeg zeker om eventueel die donderdag les over te nemen...? O:)

Ja suf joh dat ze zo gelaten wordt tijdens de wedstrijden nu. Zou het toch zijn dat ze het een beetje te saai vind ja...? Is het niet dat ze er gewoon hartstikke (mentaal) moe van wordt ofzo...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 18:26

Joy zou ik nog even in zijn spieren willen laten komen. _O-
Ze liep wat onwennig omdat ze iets anders gezet is maar ze was zuiver. Dus ze kan morgen mee.

Als ik dan gelijk vandaag eenvoudige wissels mee neem en zijgangen dan kan ik gewoon zitten en mee liften. :+
Heb er ook bewust op gelet dat ik niet ‘onbewust drijf’ en op elke hulp reactie geëist. Toen ik haar terug op weide zette graasde ze even en toen kwam er een merrie-piep gevolgd door een bokkensprong. _O- ze keek me een beetje humeurig aan toen ik vroeg of er attitude uit haar systeem moest en ze nu oké was. :+

Volgende wedstrijd bij het losrijden gewoon eens proberen los te rijden alsof we hoger starten. Dan zie ik vanzelf wat er gebeurt. Morgen ook met Chris bespreken of ik haar niet gewoon effectief hoger zou kunnen starten. Dan moeten we even aan de achterwaarts werken maar de rest kan ze. De middendraf zal nooit haar sterkste punt worden dus daar moet ik niet op gaan wachten. :+ volgend jaar moeten we toch verplicht over dus… :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 20:41

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 20:59

Vandaag met Chris gepraat over Rêve haar proeven. Chris raadde aan om nu even heel kordaat met haar te zijn. Iets brutaler ook af en toe dat ze ook echt snapt dat een hulp reageren is. Omdat ze in het begin nogal idioot kon doen heb ik veel op ontspanning gewerkt en nu mag ze dus terug iets alerter gemaakt worden. :+

Chris zei ‘ze was een beetje een trutje maar nu gedraagt ze zich en moet ze even terug scherper gemaakt worden.’

Rêve vond dat ze daar ook wel wat inspraak in mocht hebben maar uiteindelijk legde ze zich er bij neer dat ik strenger was. := En toen liep ze dus gewoon… kon gewoon mee liften tenzij ik iets wilde veranderen. :+
Thuis en op wedstrijd dus ook even er door komen waarschijnlijk maar ben blij met het effect van de les. Aan éen kant voel ik me een enorme bitch maar aan de andere kant… zodra ik haar kordaat wijs op wat ik wil zie je dat ze moeiteloos een schepje er bovenop doet. :=

Chris gaf ook aan dat toen ze een paar maanden geleden dansend binnenkwam ze de energie en kracht ook had dus dat ze die nu ook maar gebruikte. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:36

Ik vind het wel enigszins dapper, als ik je verhalen zo af en toe hoor :=

Kan me er best iets bij voorstellen dat je niet direct begint te juichen bij het idee van aanpakken en "ze moet gewoon luisteren" even grof gezegd :+

Duimen dat het inderdaad de juiste aanpak is en je zo weer verder kan, is natuurlijk wel fijn om een stijgende lijn te voelen / zien +:)+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:40

Goed zeg, je ziet haar steeds mooier springen in galop :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 23:01

Het is op zich niet zo dat ze helemaal geen mening mag hebben. Chris weet dat ik dat sowieso niet kan. Maar hij confronteerde me wel even met hoeveel ik haar toe laat. :o waar ik zelf totaal niet bewust van was. Het is niet alleen dat ze niet op mijn been reageert ook al heeft ze energie zat.

Chris zei: ‘halthouden, nú’ en Rêve ging vrolijk nog vijf passen door en was toen beledigd dat ze een ophouding kreeg. := Ik heb me gewoon zo aangepast aan haar dat ze ook gewoon niet beter weet en tja als opportunist kijkt ze dan natuurlijk hoe ver ze kan gaan. Rêve is een geweldig paard maar ze zoekt áltijd grenzen op.

Ze ging dus niet alleen niet vooruit op mijn been. Ze ging ook niet ‘ho’ op mijn ho. :+ dat laatste had ik alleen beter om heen leren rijden ipv aan te pakken. :=

Nu komt het dus neer op 1 keer been, geen reactie: tik.
In het begin was dat grover dan ik kan waarderen omdat ze ook de zweep eigenlijk al negeerde. Chris zei ‘even kordaat zijn en je kan terug verfijnen.’ En op het einde van de les kon ik idd al terug gewoon de zweep tegen haar heup leggen ipv tikken en ze ging.

En dan heb ik zo’n fijn paard onder me… dan kan ik dus aan haar werken ipv wanhopig de gas in te duwen en binnen die duidelijke hulpen zie en voel je haar eigenlijk ook rustiger worden in haar hoofd. Ik zei nog tegen Chris: ‘ze is mijn eerste baby, eerste kinderen zijn altijd verwend. :+

Ik rij geen enkel paard zo laks… En met Rêve had ik niet eens door dat ze ook niet ‘ho’ doet als ik haar ho vraag. :=

Wb haar zijn, vertelde het net al tegen mijn 'leerling' (ik weet niet of ik haar zo moet noemen, dat klinkt alsof ik 'boven' haar sta en dat is niet zo in mijn ogen). Haar achterste beschermers lagen nog in de vrachtwagen dus die deed ik ter plaatse om. Op wedstrijd gaan ze ook aan en uit dus het is niks dat ze niet kent máár gewoonlijk doe ik ze thuis om.

dus ik wil die beschermer om doen, ze mept zonder een seconde na te denken. >;) Ik duik weg, mep haar op haar been en zeg: 'HEY!! Kijk op zijn minst voor ge mept!'
Ze keek dan ook wat geschrokken om en mijn man stond van: ' :roll: normale mensen zeggen dat ze niet mogen slaan.'

yeah well ik werk al 10 jaar met dat paard, ik heb de betekenis van 'pick your battles' geleerd als geen ander. := Ik kan wel doen alsof ze nu niet meer gaat uithalen maar het feit is dat ze heel goed weet dat dat niet mag. :+ ze heeft gewoon momenten dat ze even doet voor ze denkt.

Ik zeg ook regelmatig: 'ik zweer dat ik haar opgevoed heb.' :+
Geen enkel paard heb ik zoveel moeite in gestoken maar tis hit and miss wat blijft plakken. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:26

Je hele verhaal vind ik fijn om te lezen maar dat slaan vind ik wel een ding! Zo gevaarlijk. Heel naar dat ze dit doet en echt not done.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 11:05

Dat slaan doet ze al van toen zodra ze kon staan. Ze wordt elke keer gecorrigeerd en eigenlijk is Rêve het veiligste paard om achter te gaan staan maar als je aan haar benen komt wil ze wel eens fel reageren zonder echte reden. Of tenminste ik zie geen reden, mogelijk ‘schrikt’ ze op zo’n moment (aangezien ze altijd verbaast lijkt wanneer ze me hoort.)… Rêve id over het algemeen een heel fijn paard maar er zijn meerderen redenen waarom we haar niet uit handen geven. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 23:25

Zo. Dikke hitte afgesloten met samen de kelder leeg pompen en daarna schoonmaken. Er brak even een onweersbui los. :+ piste blank… morgen zou er nog meer komen, dus weet niet of morgen trainen er in zit.

Even een leuk moment op de vorige wedstrijd om de dag achter ons te laten.
Afbeelding
De lieve meid die om 07:00 in de ochtend met koffie en koffiekoeken binnen kwam en de enige waar ik geen ochtendhumeur bij heb. :+:

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 23:27

Oei dat klinkt als heftig weer! Hoe waren de paarden er onder?
Iemand die om 07.00 koffie komt brengen is sws goud waard :j