Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:10

Wat een leukerd!!
Vanwaar heb je eigenlijk een jaarling gekocht?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:20

manzano schreef:
Wat een leukerd!!
Vanwaar heb je eigenlijk een jaarling gekocht?

Toen ik mijn draver Titane nog had, zei ik al dat als hij met 'pensioen' zou gaan (over een jaar of 7), ik een jong die wilde om het hele opgroeien, opvoeden en inrijden als proces nog eens mee te maken :)

Helaas was het voor Titane veel te vroeg afgelopen. Dus besloot ik om dan nu voor een jong paard te gaan. Een paar maanden geleden kocht ik een hele leuke jaarling, maar had helaas de enorme pech die na 2 weken aan koliek te verliezen.

Hoop dat ik met dit beestje minder pech ga hebben :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:21

Ja super verdrietig!! Leuk proces inderdaad! Wel spannend ook!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:46

Zeker spannend :j maar kijk er ook ontzettend naar uit :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:08

Dilan93 schreef:
Hoop dat ik met dit beestje minder pech ga hebben :=

Dat wens ik je toe.

Een van de mogelijkheden om daar invloed op te hebben is morgen beginnen met z'n training.
Gewoon, elke dag trainen met hem. Leer hem alles wat JIJ belangrijk vindt. Vanaf vandaag; elke dag. 2 minuten per dag is genoeg. Soms eens wat langer, soms wat moeilijker, soms simpel, maar elke dag een klein beetje.

Ja, ik ben verpest door een strontvervelende Fjord van 6mnd. Die hebben we in godsnaam dan maar aan het werk gezet omdat niemand iets aan kon dragen wat 'm handelbaarder maakte.
Vanaf dag een dat we ermee begonnen zijn, is ie als een blad aan een boom verandert. Hij werd braaf, handelbaar en daagde de hele wereld uit om iets met 'm te doen. Hoe harder we 'm lieten werken, hoe vrolijker hij werd!

Ik zeg niet dat jij dat op die manier moet doen, maar doe het wel, op de manier die bij jouw en je paardje past. Niet te bang om iets te proberen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:14

Hij gaat naar een opfok waar ook training bij zit :j
Rekening houdend met zijn leeftijd natuurlijk, dus dat zal het eerste jaar betekenen de basics, in hele korte sessies :)

Kan daar zelf ook lessen met hem volgen, wat ik zeker wil doen. Zodat, tegen de tijd dat ie klaar is voor een ruiter, hij eigenlijk al praktisch overal aan gewend is :)

Hoe ie dan onder het zadel gaat zijn kan ik niet voorspellen, maar ik geloof wel dat met een goede voorbereiding een heleboel problemen voorkomen kunnen worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:19

Dilan93 schreef:
Rekening houdend met zijn leeftijd natuurlijk, dus dat zal het eerste jaar betekenen de basics, in hele korte sessies :)

Kan daar zelf ook lessen met hem volgen, wat ik zeker wil doen. Zodat, tegen de tijd dat ie klaar is voor een ruiter, hij eigenlijk al praktisch overal aan gewend is :)

Hoe ie dan onder het zadel gaat zijn kan ik niet voorspellen, maar ik geloof wel dat met een goede voorbereiding een heleboel problemen voorkomen kunnen worden.

Leuk!! Hou je ons een beetje op de hoogte? :) overweeg zelf ook om een wat jonger dier te zoeken, dus ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen. Daarnaast ook gewoon leuk om je nieuwe knappe dier te volgen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:23

Dilan93 schreef:

Als je dat traject correct doorloopt, zal ie nooit "klaar zijn", dan stap je gewoon op en rijdt je weg alsof je nooit anders gedaan hebt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:38

Danique_G schreef:
Dilan93 schreef:

Leuk!! Hou je ons een beetje op de hoogte? :) overweeg zelf ook om een wat jonger dier te zoeken, dus ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen. Daarnaast ook gewoon leuk om je nieuwe knappe dier te volgen :D

Zal ik doen :j
Al ben ik niet altijd even handig in het bijhouden via bokt :')

Op instagram ben ik eigenlijk het meest up to date :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:29

Captain schreef:
Wat een lieve foto's! <3

Ik heb het idee dat dat nerveuze bij Spaanse echt is omdat ze in Spanje vaak niet zo fijn behandeld worden. Ik zag een paar dagen geleden een filmpje waar ze jonge paarden 'opleiden'. Aan een touw van 10cm aan de muur en meppen maar. Ik herken dat heel erg in mijn Spaanse, heel nerveus op sommige dingen reageren.. Wil niet weten hoe die behandeld is ook..

Ja dat kan zeker, de dutskes :(:) Deze heeft een erg hoge will to please en veel go, kan me wel inbeelden dat er wat 'misbruik' van gemaakt is en hij wat te veel te verwerken gekregen heeft. Hoeft daarom niet direct slecht behandeld te zijn, maar gewoon te snel. Hoewel ik zeker ook wel al dingen gezien heb die echt niet oke zijn. Van deze weet ik ook niet meteen van waar hij komt, dus alles kan.. Hij beheerst ook veel oefeningen en die zijn er in vrij korte tijd ''opgezet" dus ben wel van plan om terug naar af te gaan eerst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:24

Dat nerveuze zit in de genen hoor. Spanjaarden die in NL geboren zijn hebben het soms ook.

En niet elke Spanjaard knoopt zijn paard vast op 10cm om er vervolgens op te slaan. Net zo min als dat wij hier allemaal op houten klompen zouden lopen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:26

Da's zeker zo Dees! Wou ook niet insinueren dat alle paarden slecht behandeld worden, maar denk dat bij degenen die wat hektisch worden in het rijden het vaak is omdat ze wat rust missen in hun opleiding. En dat lijkt me, net bij zo'n paarden, juist belangrijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:29

Dees schreef:
Dat nerveuze zit in de genen hoor. Spanjaarden die in NL geboren zijn hebben het soms ook.

En niet elke Spanjaard knoopt zijn paard vast op 10cm om er vervolgens op te slaan. Net zo min als dat wij hier allemaal op houten klompen zouden lopen.

Dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Maar het gaat er daar vaak wel anders aan toe dan hier.
Op een stuk land voor 3 jaar en dan hoppa erop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:33

Zo gaat het hier mijn inziens ook nog te vaak :=

Ik geloof dat ik in contact ben met een spaanse fokkerij :=
OEPS

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:52

Denk dat het inderdaad ook een stuk karakter is, maar ik denk dat mijn andalusier een stuk relaxer zou zijn als hij niet hardhadig was behandeld.
Gisteren was ik 'nt poetsen en m'n zoontje zat even verderop te spelen en vriendlief haalde de waterslang uit, ik wilde hoeven optillen, maar dat was hem duidelijk even te veel.

Wat leuk Robijntje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:54

Ik heb er 2 staan, de 1 met verleden en de ander zonder.
Die zonder verleden vinden andere mensen al wel eens hectisch en dan denk ik, hectisch, he, hoezo?! :')

Verleden versterkt veel en maakt ze heel anders hectisch.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:00

_Tarzan schreef:
Denk dat het inderdaad ook een stuk karakter is, maar ik denk dat mijn andalusier een stuk relaxer zou zijn als hij niet hardhadig was behandeld.
Gisteren was ik 'nt poetsen en m'n zoontje zat even verderop te spelen en vriendlief haalde de waterslang uit, ik wilde hoeven optillen, maar dat was hem duidelijk even te veel.

Nouja dat dus, natuurlijk zijn ze wat sensibel, maar die van mij kan echt heel panisch worden van een halster om doen en was echt doodsbang van de zweep. Je gaat mij niet wijsmaken dat dat puur karakter is. En dan heb ik die van mij nog snel gekocht, die heeft echt niet lang op een stal gestaan maar wel lang genoeg dat hij nu heel argwanend is naar andere mensen, en soms compleet panikeerd om iets heel kleins.

Dat weet je als je daar een paard vandaan haalt, dat dat risico er is. Wist ik ook, werd mij ook verteld dat deze was sensibeler was als een ander die ze voor dezelfde prijsklasse hadden staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:04

Zou jij dan eerder aanraden om ze wat jonger te kopen daar captain?

Ik zit nu een beetje te kijken tussen de 2 en de 3 jarige merries en de 2 jarigen lopen nog in groepen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:12

Zou dat bij merries niet nog anders liggen? Hengsten worden meer gezien als rijpaard denk ik, en merries eerder voor de fok. Ik zie gereden merries toch niet vaak voorbij komen in Spanje, maar misschien is dat toevallig omdat ik zelf eerder naar ruinen/hengsten kijk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:18

De mijne heb ik weliswaar in Duitsland gekocht maar heeft toch 12 jaar in Spanje gestaan.
Je had hem moeten zien bij de DA en hoefsmid, hij is gewoon écht panisch en dat is dan geen karakter, dat is puur wat hij heeft meegemaakt. Hij is zo heel relax en lief maar ga je erop dan merk je dat die drive er behoorlijk in zit. Doe ik iets fout dan laat hij mij dat weten door omhoog te gaan, dat soort panische uitingen komen natuurlijk ook niet uit de lucht vallen en zal zeker met zn verleden te maken hebben. Ondanks hij omhoog gaat oid wordt hij niet gemeen, het fijne en eerlijke karakter zit er dus toch nog wel in. Ik denk als hun niet zo'n eerlijke karakters hadden dat je bloedlinke paarden zou krijgen :=

Wel ben ik van mening dat mijn 17 jarige hengst met de opvoeding van hier denk ik minder handelbaar zou zijn dan met z'n opvoeding die hij nu heeft gehad. Het lijkt wel of z'n hele hengsten manieren eruit gehaald zijn en je hem daardoor ook heel makkelijk kunt corrigeren. Of het de juiste manier is, is natuurlijk een tweede :=

Neemt niet weg dat ze superleuk én mooi zijn natuurlijk :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:24

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de aanwijzingen in de openingspost

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:26

Robijntjah schreef:
Zou jij dan eerder aanraden om ze wat jonger te kopen daar captain?

Ik zit nu een beetje te kijken tussen de 2 en de 3 jarige merries en de 2 jarigen lopen nog in groepen.

Geen idee, ik kreeg toen ook de keuze om een 2 of 2.5 jarige te kopen voor een lager bedrag. Maar zei ze: "Die zijn mensenschuw en ook niet gewend om aangeraakt te worden." Dus ik weet niet of dat veel beter is. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:30

Ja ik persoonlijk heb dat liever dan een dier wat al negatieve ervaringen heeft opgedaan :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:32

Robijntjah schreef:
Ja ik persoonlijk heb dat liever dan een dier wat al negatieve ervaringen heeft opgedaan :=

Nouja kan me voorstellen dat met het vangen, keuren en op transport dat ook niet met engelengeduld gebeurt dus denk dat zo'n dier dan alsnog een negatieve associatie heeft met mensen.
Maar wellicht zijn er wel stallen die dit gewoon op een normale manier doen met veel geduld, zou ze alleen zo even niet weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:33

Ik heb wat dingetjes lopen dus we gaan het zien.