Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:01

Een wolf fence bestaat wel DP, het is rete-duur, landschap verziekend. En het is dan ook een hert- ree- zwijn- haas- konijn- egel- fence. En dat moet je niet willen.

Dus in theorie bestaat het, in de praktijk ondoenbaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:05

Marigold schreef:
Mooi artikel @Boontje en dank voor het plaatsen!

Wolvenaanval achter werende omheining, dat is zorgelijk en eerlijk gezegd ook balen, want de goal is toch echt tot een harmonieuze manier van samenleven te komen met de wolven in ons land. Ik vraag me af hoe houdini binnen is gekomen en er ook weer uit is gekomen. En ook of het een weide was waar de wolf al vaker een aanval heeft gedaan.

*al vaker geweest op diezelfde plek dus. Dat valt me op, dat wolf vaste plekken lijkt te hebben en blijkbaar de maatregelen hem niet eens kunnen weerhouden op die vaste plaatsen te gaan jagen..

Mbt de laatste alinea, ik denk al zou een wolf een tik krijgen van de stroomdraden, de beloning is groter voor hem.
Maar eroverheen springen of er op springen zonder een klap stroom te krijgen zou mij evenmin verbazen.
Eenmaal binnen is het voor de wolf net als een gek met een wapen in een klaslokaal. Altijd raak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:06

rien10 schreef:
Een wolf fence bestaat wel DP, het is rete-duur, landschap verziekend. En het is dan ook een hert- ree- zwijn- haas- konijn- egel- fence. En dat moet je niet willen.

Dus in theorie bestaat het, in de praktijk ondoenbaar.

Ja, zoals dierentuin Amersfoort.
Al graven ze daar ook nog uit, maar goed, 99% van de tijd werkt het daar.

Daar krijg je geen vergunning voor, dus voor ons bestaat het niet.
Buiten het inderdaad niet eens willen voor de rest van het wild.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:19

In de Meppeler courant van gisteren staat een interview met hobby schapenhouder.
En wat hij van de komst van de wolf vindt.

Er zijn er veel meer in Drenthe dan we denken, zegt hij.
En vriend van hem is schaapherder op het Dwingelerveld. Die vriend zegt dat er over 2 jaar geen wild meer loopt vanwege de wolf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:30

tienus63 schreef:
In de Meppeler courant van gisteren staat een interview met hobby schapenhouder.
En wat hij van de komst van de wolf vindt.

Er zijn er veel meer in Drenthe dan we denken, zegt hij.
En vriend van hem is schaapherder op het Dwingelerveld. Die vriend zegt dat er over 2 jaar geen wild meer loopt vanwege de wolf.

En dan beweren de groenen dat het natuur herstel is dat de wolf hier is....

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:31

Ik krijg steeds meer het idee dat de wolven hier zijn om boeren te ontmoedigen, en om de recreant te gaan weren uit delen van de natuur.
Ik hoop dat ik het mis heb…

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:09

Babootje schreef:
En bedenk dat de wolf sinds hij terug is in Nederland geen mensen heeft aangevallen.

„Er leven hier 18 miljoen mensen en 35 wolven.

Even samengevat:
Nee nog niet en droom lekker verder met je 35 wolven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:04

Hier vlakbij voor de zoveelste keer. Deze keer maar 1 schaap.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:49

sterregoud schreef:
Ik krijg steeds meer het idee dat de wolven hier zijn om boeren te ontmoedigen, en om de recreant te gaan weren uit delen van de natuur.
Ik hoop dat ik het mis heb…

ja daar ben ik ook bang voor ;(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:55

rien10 schreef:
[ [url=m/ztlO4x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is satire… deze kwam ik tegen in het NRC vandaag. Satire is vaak erg waar.

Hilarisch _O-
Nou kom ik van oorsprong uit Kaatsheuvel. Dat maakt het wel extra hilarisch :D .

Verder is er helaas niks hilarisch aan de aanwezigheid van de wolf. Of wolven dus. Heel veel wolven ...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:14

België geeft nu aan dat er 24 zouden zijn. En dat Wallonië plaats heeft voor 12-15 roedels. Dream on. Ja Wallonië is “wilder” dan Vlaanderen en een groot stuk van Nederland, maar dat maakt niet dat er plaats is voor 150 van die beesten…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:15

https://m.facebook.com/groups/994653607 ... 772313799/ Azad die opgroeide in Zuid Oost Turkije en nu woont in Duistland snapt niets van het wolven beleid. Mijn nekharen gaan recht overeind staan als ik het artikel lees. Wat hij mee heeft moeten maken is echt traumatiserend. Het is gewoon wachten tot het hier ook een keer gruwelijk fout gaat.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:31

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:05

tienus63 schreef:
In zuidwest Drenthe zijn er al streken waar de de nodige boeren zeker het jongvee en de pinken niet meer buiten laten lopen vanwege de aanvallen.

Soms heb ik echt het gevoel dat dat precies is waar de politiek op hoopt.
Er is een stikstofprobleem en de wolf haalt bij heel veel boeren het plezier weg.
De nodige hobby schapen houder heeft zijn kuddes al weg gedaan of de kuddes zijn ‘uitgedund’ door de wolf en die schapenboeren gooien de handdoek in de ring.

Het is toch van de zotte dat de politieke partijen die voor dierenrechten pleiten, niet in willen zien dat het de spuigaten uitloopt?
Waarom drukken zij de snor al het gaat om het leed van de dieren die gepakt worden?

Tot een paar jaar terug, liepen er iedere winter twee sprongen reeën van 12-16 stuks bij mij over de landerijen.
Ik zie hooguit een sprong van drie stuks.
Iedere dag zag ik ze langskomen.
En in de herfst kon je de klok gelijk zetten op de bokken die de weg over staken.
En dan woon ik bij bosgebied waar tot nu toe alleen maar incidentele gevallen van wolf aanvallen zijn geweest en waar de wolf op doortrek is.
Maar hemelsbreed is het maar een paar passen voor de roedel(s) uit zuidwest Drenthe/DFW.

Exact heb ik ook al eerder gezegd.
Icm de stikstof, derogatie en stijgende kosten lijkt het mij niet toevallig dat de wolf er is.

Zelf achter een wolfwerend raster zijn ze niet veilig

Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:19

Nou inderdaad Tienus, ik denk dat het ze heel goed uitkomt dat Duitsland vol is en de wolf zijn intrek in Nederland neemt.

Hier 1,4 km van de wei dus gisteren een aangevreten ree gevonden.
Zal mogelijk wel hetzelfde dier zijn die ook in Nijensleek zijn slag heeft geslagen van de week.
Afbeelding

Toevallig heb ik gisterenochtend tijdens een wandeling met de hond deze foto's nog gemaakt, in dit zelfde gebied. Ze vielen me op omdat ze zo groot waren.
ik twijfelde een beetje, maar de tenen/nagels wijzen wel naar binnen.

Afbeelding
Afbeelding

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 07:03

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 08:46

Happinezz, het is op zich goed om te zien dat bij voldoende aanbod van reeën de wolf toch reeën lijkt te verkiezen boven kleinvee, want in diezelfde omgeving lopen diverse soorten kleinvee onbeschermd op het land.
En idd meerdere sprongen reeën te zien op weilanden dus de ree stand lijkt me er goed.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:34

Nou moet zeggen dat er wel een stuk minder zijn dan voorgaande jaren.
En veel vee is al weggehaald.
In verhouding met andere jaren zie ik veel weides leeg waar voorheen schapen liepen.

Maar goed, idd liever een eerlijk gevangen ree dan een schaap die geen schijn van kans had.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:47

De reestand zal op sommige plekken nog wel goed zijn, maar voor hoe lang nog met de aantallen wolven waar we mee te maken hebben en krijgen?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:23

Als ze hier 150 wolven willen gaat wild nooit genoeg zijn. Die beesten planten zich ook goed voort hè. Meer dan het wild denkelijk

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:30

Dat denk ik ook.
Er zijn er al meer dan officieel vermeld wordt en dan nog nieuwe aanwas inderdaad.
Ze moeten toch eten hè.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:31

Het punt is m.i. dat wolven normaal gesproken wegtrekken als de wildstand niet hoog genoeg is om van te leven, dus prooiaanbod als onderdeel van territorium keuze. In theorie zouden wolven dus verder trekken als het wild ‘opraakt’ (helemaal op waarschijnlijk niet, de populatie herstelt zich en wolf kan dan weer terugkomen and so on).
Maar als het prooiaanbod uit schapen bestaat komt deze balans nooit. Bedoel dan mist de prikkel om te vertrekken naar betere jachtgronden. En blijft de schade door aanvallen bestaan.
Daarom is het ook zo belangrijk om het vee echt werkend af te schermen tegen de wolf. Dit is ook gelijk de grootste uitdaging want de wolven zijn de beste omheiningen alsnog te slim af…
Als een jonge wolf een rotklap krijgt van stroom dan zal hij die negatieve ervaring gaan associëren met gehouden vee.
Helaas zitten er nog veel lekken (onbeschermde schapen en andere landbouw dieren/pony’s.) En zolang dat zo is leert de wolf het niet af hierop af te gaan.

Er lopen ook naar mijn idee veel minder dieren in weides dan voorheen.
Ook opvallend is dat een ruim deel van het onbeschermd grazende vee ongemoeid blijft.
En vooral opvallend is dat de wolf op dezelfde percelen terug blijft komen, soms met een interval van maanden. En daar schijnbaar zo persé wil jagen dat ie doorzet, beschermd of onbeschermd.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:47

Marigold schreef:
).
Maar als het prooiaanbod uit schapen bestaat komt deze balans nooit. Bedoel dan mist de prikkel om te vertrekken naar betere jachtgronden. En blijft de schade door aanvallen bestaan.
Daarom is het ook zo belangrijk om het vee echt werkend af te schermen tegen de wolf. Dit is ook gelijk de grootste uitdaging want de wolven zijn de beste omheiningen alsnog te slim af…
Als een jonge wolf een rotklap krijgt van stroom dan zal hij die negatieve ervaring gaan associëren met gehouden vee.
Helaas zitten er nog veel lekken (onbeschermde schapen en andere landbouw dieren/pony’s.) En zolang dat zo is leert de wolf het niet af hierop af te gaan.

En dit uitwerken is niet haalbaar samen met de te hoge bevolkingsdichtheid. Dus vreedzaam samen leven met een groot roofdier komt niet goed. Ook niet na verloop van tijd.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:25

Marigold: in het wild trekken de prooidieren ook naar andere gebieden als er wolven verschijnen. Ook dat is niet mogelijk in Nederland. De complete dynamiek ontbreekt, tot aan altijd in hetzelfde weiland rondlopend vee toe ja.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:03