Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marigold schreef:Mooi artikel @Boontje en dank voor het plaatsen!
Wolvenaanval achter werende omheining, dat is zorgelijk en eerlijk gezegd ook balen, want de goal is toch echt tot een harmonieuze manier van samenleven te komen met de wolven in ons land. Ik vraag me af hoe houdini binnen is gekomen en er ook weer uit is gekomen. En ook of het een weide was waar de wolf al vaker een aanval heeft gedaan.
*al vaker geweest op diezelfde plek dus. Dat valt me op, dat wolf vaste plekken lijkt te hebben en blijkbaar de maatregelen hem niet eens kunnen weerhouden op die vaste plaatsen te gaan jagen..
rien10 schreef:Een wolf fence bestaat wel DP, het is rete-duur, landschap verziekend. En het is dan ook een hert- ree- zwijn- haas- konijn- egel- fence. En dat moet je niet willen.
Dus in theorie bestaat het, in de praktijk ondoenbaar.
tienus63 schreef:In de Meppeler courant van gisteren staat een interview met hobby schapenhouder.
En wat hij van de komst van de wolf vindt.
Er zijn er veel meer in Drenthe dan we denken, zegt hij.
En vriend van hem is schaapherder op het Dwingelerveld. Die vriend zegt dat er over 2 jaar geen wild meer loopt vanwege de wolf.
rien10 schreef:[ [url=m/ztlO4x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is satire… deze kwam ik tegen in het NRC vandaag. Satire is vaak erg waar.
.tienus63 schreef:In zuidwest Drenthe zijn er al streken waar de de nodige boeren zeker het jongvee en de pinken niet meer buiten laten lopen vanwege de aanvallen.
Soms heb ik echt het gevoel dat dat precies is waar de politiek op hoopt.
Er is een stikstofprobleem en de wolf haalt bij heel veel boeren het plezier weg.
De nodige hobby schapen houder heeft zijn kuddes al weg gedaan of de kuddes zijn ‘uitgedund’ door de wolf en die schapenboeren gooien de handdoek in de ring.
Het is toch van de zotte dat de politieke partijen die voor dierenrechten pleiten, niet in willen zien dat het de spuigaten uitloopt?
Waarom drukken zij de snor al het gaat om het leed van de dieren die gepakt worden?
Tot een paar jaar terug, liepen er iedere winter twee sprongen reeën van 12-16 stuks bij mij over de landerijen.
Ik zie hooguit een sprong van drie stuks.
Iedere dag zag ik ze langskomen.
En in de herfst kon je de klok gelijk zetten op de bokken die de weg over staken.
En dan woon ik bij bosgebied waar tot nu toe alleen maar incidentele gevallen van wolf aanvallen zijn geweest en waar de wolf op doortrek is.
Maar hemelsbreed is het maar een paar passen voor de roedel(s) uit zuidwest Drenthe/DFW.

Marigold schreef:).
Maar als het prooiaanbod uit schapen bestaat komt deze balans nooit. Bedoel dan mist de prikkel om te vertrekken naar betere jachtgronden. En blijft de schade door aanvallen bestaan.
Daarom is het ook zo belangrijk om het vee echt werkend af te schermen tegen de wolf. Dit is ook gelijk de grootste uitdaging want de wolven zijn de beste omheiningen alsnog te slim af…
Als een jonge wolf een rotklap krijgt van stroom dan zal hij die negatieve ervaring gaan associëren met gehouden vee.
Helaas zitten er nog veel lekken (onbeschermde schapen en andere landbouw dieren/pony’s.) En zolang dat zo is leert de wolf het niet af hierop af te gaan.