Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:00

Besje schreef:
Want we zitten in België echt te wachten op 100 wolven? }:0

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/20 ... laanderen/

Jij en ik niet. Maar er zijn er die er wel op zitten te wachten. Pas nog een discussie op de lokale FB-groep. Er zijn dus serieus volwassen mannen die wolven “lieve beestjes” noemen en hopen dat ze hier in het bos komen wonen. Echt, serieuze mankementen op het vlak van IQ en EQ wat mij betreft. Maar dat volk woont hier dus ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:05

Mijn buren reageerde net zo. Vroeger zelf paarden gehad, maar nu al jaren niet meer. Dus hopen ze nu dat er veel wolven komen. -O-

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:08

“Men” denkt dat het een soort uit de kluiten gegroeide honden zijn ofzo? En ”men” vindt het grootste gedeelte van de honden al vervelend omdat die onopgevoed zijn?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:15

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:38

Marigold schreef:
Happinez schreef:
de aanval was in Nijensleek.
Afgelopen week is de wolf ook een paar keer gezien op de Eese / woldberg

Dank voor de info.
Zichtwaarnemingen op de Eese, dan denk ik in 1e instantie aan: mogelijk verband met de militaire oefeningen? (daardoor op drift bijv).

Moet wel zeggen, de meeste schapen die nog grazen staan gewoon achter enkele draden of gaas. Langs de randen van de kerngebieden is werend gaas inmiddels echt wel aan te raden. Zie Boijl, gewoon prik gaas, bekende plek voor de wolf, ja, dat ging weer mis. Dan zet je dus je schapen onveilig weg gezien de feiten nl dat die wolven er zijn.

Wat mij verbaast is dat op dat stuk tussen Wilhelminaoord en Frederiksoord zoveel hobby geitjes en mini schaapjes staan, achter gewoon gaas alsof er niks aan de hand is. Zou ik te spannend vinden in de huidige situatie. :=

Beetje flauw om de eigenaren de schuld te geven. Ook al zouden ze andere omheining plaatsen, dat houdt de wolf niet tegen. Kost wel gruwelijk veel geld en tijd, maar het blijft een schijn veiligheid

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:50

Welstandscommissies hebben in het verleden al vaak genoeg het en der in Nederland regels opgelegd voor afrasteringen en paardenbakken.

Kunnen ze hun borst nat maken als iedereen alles zgn wolfproof maakt.
En de meldingen dat huisdieren, klein wild en kinderen brandwonden of erger oplopen van de klap stroom die er op moet staan.

Geen idee of mensen zich het realiseren als een peuter handje zo’n stroomdraad per ongeluk vast grijpt, balt een peuter zijn vuistje. Die komt niet zelfstandig los van de stroomdraad.

Dieren die er in komen, raken verstrikt en in shock met alle gevolgen van dien.

Google maar eens wat er in de Noord-Hollandse waterleiding duinen gebeurde toen daar de herten een plaag werden en daar de dorpen in trokken en schade veroorzaakten.
Er is toen een hekwerk geplaatst. Ik weet niet of er stroom op stond, maar de nodige vooral bokken zijn er in verstrikt geraakt en een afschuwelijke dood gestorven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:54

@tienus, dat is toch wat men wil, dat iedereen alles wolfproof maakt.
Net als met die beschermingshonden is daar waarschijnlijk niet verder over andere consequenties die dat met zich mee kan brengen nagedacht.

En diegene die de draad plaatst denkt waarschijnlijk ik heb voldoende gedaan als ik er een waarschuwing bij hang, nu zijn tenminste mijn dieren beschermd.
Klinkt cru, maar die zal niet over een ander zijn kindje nagedacht hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:57

Die pro wolvers hebben nergens over nagedacht.

Alleen waar kunnen we wolven weg halen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:59

Ik vind het ook bijzonder dat je best vaak op de filmpjes die in Nederland gemaakt zijn en waar zeer waarschijnlijk jonge wolven op te zien zijn, dat die beesten niet schuw zijn voor auto’s.
Soms gaan ze zelfs aan de kant en gaan stil staan en kijken verwachtingsvol naar de auto.
Alsof ze wat verwachten……

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:00

Jessix schreef:
Mijn buren reageerde net zo. Vroeger zelf paarden gehad, maar nu al jaren niet meer. Dus hopen ze nu dat er veel wolven komen. -O-

Ha ha, mijn buren nooit paarden gehad maar die zijn net zo. Het zijn wel echt heel lieve mensen, dus ik neem ze niets kwalijk maar ze zijn wel wat naïef.

Over mensen die helemaal niets aan extra bescherming doen: dat is een keuze en soms overmacht.
Ik heb wel eea gedaan en ben er alsnog niet gerust op maar als ik niets had gedaan, zou ik echt geen oog meer dichtdoen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:12

tienus63 schreef:

Er worden nergens wolven weggehaald die beesten hebben pootjes en zijn Europees beschermd, we volgen wat de ontwikkelingen zijn en that’s it.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:14

Of gefokt als het hybriden zijn.

Net in de meldingsapp dat iemand zijn wolven rasters gepikt zijn. Lekker dan

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:29

tienus63 schreef:
Ik vind het ook bijzonder dat je best vaak op de filmpjes die in Nederland gemaakt zijn en waar zeer waarschijnlijk jonge wolven op te zien zijn, dat die beesten niet schuw zijn voor auto’s.
Soms gaan ze zelfs aan de kant en gaan stil staan en kijken verwachtingsvol naar de auto.
Alsof ze wat verwachten……

Dat is ook zielig voor die beesten. Ze lijken auto’s inderdaad te associëren met voedsel…

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:34

Oakland1990 schreef:
Of gefokt als het hybriden zijn.

Net in de meldingsapp dat iemand zijn wolven rasters gepikt zijn. Lekker dan

Dat is echt ...... ongelooflijk

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:37

Marigold schreef:
tienus63 schreef:

Er worden nergens wolven weggehaald die beesten hebben pootjes en zijn Europees beschermd, we volgen wat de ontwikkelingen zijn en that’s it.

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 6601580165

Lees dit maar eens en vertel dan nog maar eens dat ze hier niet zijn gebracht en dat het geen hybriden zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:04

die hybriden zijn dus nog gevaarlijker dan de wilde wolf ? begrijp ik dat goed?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 01:10

tienus63 schreef:

Ze hebben anders heel goed nagedacht over een verdienmodel waarmee ze subsidie gelden na zich toe kunnen trekken op kosten van ons allemaal. Daarnaast ontvangen ze ook nog eens veel geld van donaties van naieve mensen die denken dat er iets goeds voor de natuur gebeurd met hun geld.

Het gaat allemaal om het geld. En het zit briljant in elkaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:33

Helemaal met je eens loretta. Zo loos had ik even niet gedacht.
En de steun die ze via de postcode loterij etc ontvangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:15

Net en artikel in De Telegraaf gelezen over wat je moet doen als je oog in oog met de Wolf staat...
Een premium artikel maar ik zal de conclusies hier even delen...
Nadat een man uit Emmer Compascuum met zijn honden heeft moeten vluchten voor een paar wolven, komen de wolvenexperts met een paar do's en dont's waarvan ik me afvraag hoe reeel die zijn...

1. Blijf kalm en geef de wolf de ruimte
Zie je een wolf, blijf dan in eerste instantie stilstaan. En, zo adviseren de kenners, geniet van het bijzondere moment. Loop je met je kinderen in het bos, hou hen dan bij je. Heb je een hond of paard bij je, laat ook die pas op de plaats maken. Nu denk je misschien: kalm blijven? Hoe dan?
„Ik kan me dat gevoel voorstellen. Toch is dit het advies”, zegt Christian Jansen van BIJ12, de organisatie die informatie over de wolf verspreidt en aanvallen op landbouwhuisdieren onderzoekt. Het credo is dus: geen paniek. Dus adem in, adem uit. En bedenk dat de wolf sinds hij terug is in Nederland geen mensen heeft aangevallen.

2. Neem langzaam afstand
Maak geen wilde en onverwachte bewegingen. Althans, in dit stadium nog niet. En ga zeker niet rennen. Wolvenkenner Glenn Lelieveld van Wolven in Nederland: „Als je gaat rennen, kun je niet kijken. Het is heel belangrijk om te observeren wat er gebeurt. Wat wil het dier? Het zijn dusdanige vluchtdieren dat jij er echt niet vandoor hoeft te gaan.” Volgens Christian Jansen zou wegrennen de wolf wellicht juist kunnen aanzetten tot een achtervolging. „Volwassen wolven mijden mensen, maar jonge wolven moeten het schuw zijn nog leren.”

3. Heb je een hond bij je, hou die dan aan de lijn
Mensen die een hond bij zich hebben, kunnen door de wolf anders worden benaderd dan mensen die alleen zijn. Een wolf kan in jouw hond een potentieel speelkameraadje of paringspartner zien. (NB: Of een lekker hapje?) Of hij denkt dat jouw viervoeter zijn territorium bedreigt en ziet hem als een indringer.
„Hij heeft meer aandacht voor viervoeters dan voor mensen. Voor mensen is hij vooral bang”, zegt Lelieveld. Het advies honden aan te lijnen geldt sowieso in gebieden waarvan bekend is dat er wolven leven, zoals het Drents-Friese Wold. Maar eigenlijk is het het verstandigst om viervoeters overal aangelijnd te houden.
Jansen: „Qua subsidieregeling voor onder meer wolfwerende rasters heeft de provincie Drenthe de hele provincie aangewezen. Dus in die zin houdt de provincie er rekening mee dat de wolf overal kan zijn.” Overigens is het in de meeste gebieden sowieso verboden je hond los te laten lopen, ook in verband met de andere bosbewoners.

4. Komt de wolf te dichtbij, ga dan luid spreken en gebaren maken
Dit lijkt tegenstrijdig met het advies om kalm te blijven. Gaan schreeuwen en gebaren maken is volgens de kenners dan ook pas aan te raden als de eerste remedie - stil blijven staan en rustig blijven - niet werkt en de wolf te dichtbij komt. Dan breekt de fase van ’afschrikken’ aan. Maar wat is te dichtbij? Dat is natuurlijk in eerste instantie persoonlijk.
Jansen: „Wij hanteren als norm voor wel of niet schuwe wolven de 30 meter. Nadert een wolf een mens binnen de 30 meter, dan is hij niet schuw. Jonge dieren willen nog wel eens zo dichtbij komen, als ze het schuw zijn nog niet van hun ouders hebben geleerd. Nadert een volwassen wolf een mens binnen de 30 meter, dan betekent het vaak dat hij de mens associeert met voedsel.”

Volgens Lelieveld is enige nuance op zijn plek bij dit advies: tot deze fase komt het eigenlijk nooit in Nederland. (NB: er zijn volgens mij inmiddels toch wel meer incidenten geweest waarbij een wolf een persoon op de fiets of anderszins achtervolgt) „Er leven hier 18 miljoen mensen en 35 wolven. In Polen of Oost-Duitsland willen jonge wolven nog wel eens dicht bij bosarbeiders komen omdat ze nieuwsgierig zijn. Maar dat is geen agressie. Ja, ze eten vlees, maar nee, ze zijn niet agressief. Zijn ze dat wel, dan mogen ze afgeschoten worden. En daar zijn wij ook vóór. Wij zijn geen wolvenknuffelaars, zoals sommige mensen denken.”

5. Voer de wolf niet
Zolang wolven mensen zien als mogelijke bedreiging, zullen zij op afstand blijven. Zij kunnen hun angst voor mensen echter verliezen als ze bijvoorbeeld voedselresten van de mens te eten krijgen. Als zo’n wolf mensen benadert in de verwachting voedsel te krijgen maar dit vervolgens niet gebeurt, kan hij agressief worden. Voer wolven daarom nooit en zorg ook dat je geen voedselresten achterlaat in de natuur. Alles om te voorkomen dat wolven mensen gaan associëren met voedsel.

6. Loop de wolf niet achterna
Wolven die achterna worden gezeten, maken rare bokkesprongen. Ze kunnen dan zomaar een verkeerde afslag nemen en bijvoorbeeld de snelweg op schieten. Het advies is daarom nooit achter ze aan te lopen - je haalt ze toch niet in - en ook niet achter ze aan te rijden met de auto of een ander vervoermiddel. Lelieveld: „Je moet de wolf niet verstoren. Laat hem gewoon met rust.”

En, o ja. Het wordt aangeraden om in het vervolg je hond(en) altijd aangelijnd uit te laten in een gebied waar je wolven kunt verwachten, dus nooit meer los. Naast de boerderijdieren die we nu dan moeten ophokken kun je ook nooit je honden meer lekker laten ravotten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:46

Hadden jullie deze voorbij zien komen? Hartstikke mooi lijntjes gespannen, heb je dus niets aan.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:49

Dit is al eerder geweest alleen steeds erg weinig aandacht.
"mooi" dat ze het nu dus zo duidelijk in beeld zetten.

iedereen met wat verstand weet dat het geen nut heeft.
Maar goed die extreem biologen hebben geen verstand, want dat zie je wel aan al hun projecten.
Alleen nu is door hun natte droom onze dieren in gevaar.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:01

Sanet schreef:
Hadden jullie deze voorbij zien komen? Hartstikke mooi lijntjes gespannen, heb je dus niets aan.
[ [url=m/JByr3y.jpg]Afbeelding[/url] ]

ja, dit is van een kennis van me.
Dit is al de ik denk 8/9e aanval bij hun.
echt heel triest, ze doen zo hun best hun dieren te beschermen en ondanks dat gebeurt het gewoon weer.
ze schenen ook dicht bij de bebouwde kom van Vledder te staan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:05

Afbeelding
Het is satire… deze kwam ik tegen in het NRC vandaag. Satire is vaak erg waar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:08

Mooi artikel @Boontje en dank voor het plaatsen!

Wolvenaanval achter werende omheining, dat is zorgelijk en eerlijk gezegd ook balen, want de goal is toch echt tot een harmonieuze manier van samenleven te komen met de wolven in ons land. Ik vraag me af hoe houdini binnen is gekomen en er ook weer uit is gekomen. En ook of het een weide was waar de wolf al vaker een aanval heeft gedaan.

*al vaker geweest op diezelfde plek dus. Dat valt me op, dat wolf vaste plekken lijkt te hebben en blijkbaar de maatregelen hem niet eens kunnen weerhouden op die vaste plaatsen te gaan jagen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:35

Ik heb de verschrikkelijk beelden gedeeld op mijn tijdlijn.
Met de vraag het verder te delen.
Mensen die nog geloven in de sprookjes van pro wolf moeten op de hoogte gebracht worden van deze leugens. Dat een wolf fence niet bestaat.
Dat het duizenden euro's afrasteren voor wat schijnheiligheid is, meer niet.