[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:04

Pien, dat verklaart een hoop! Ik dacht dat het om jullie eigen huis ging.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 19:54

Hi allemaal nog dank voor jullie leuke reacties.

De filmpjes begonnen als een vlog alleen voor onszelf maar mijn schoonmoe zal nooit meer naar FR kunnen komen, dus lieten we haar het ook zien en zo ging het van "kwaad naar meer" hahaha. Ik wil eigenlijk even benadrukken dat het niet onze bedoeling is om egotrippend over te komen. Het is nu meer zo van: inspireren en laten meemaken dat als je ergens doorheen kunt kijken er iets moois tevoorschijn kan komen, ook zo van: als je denkt dat je iets niet kunt, denk dan nog een keertje want misschien kan het wel.

Afijn wat ik zeker weet dat niet gaat vandaag is rijden op Callas. Ik had het me iedere dag al voorgenomen, maar telkens was er weer iets. Alweer meer dan een week geleden, dacht ik en nu ga ik vandaag...

Maar ik hoorde daarstraks een hoop gekletter. Ik denk paarden los op het erf, maar nee, het was Callas die helemaal over de zeik de poetsplaats op was komen galopperen. Wat er nu gebeurd was geen idee, ik denk dat ze Poupette kwijt was en overal heeft lopen zoeken, rennend van de ene hoek naar de andere. Het stuk waar ze nu op staan is niet overzichtelijk en heeft veel doorsteekjes, paden en dooie hoekstukken. En als ze zo is, is er geen land met haar te bezeilen. Ik heb een poos bij haar gestaan, ze was megadruk en geïrriteerd, want Erwin is ook nog eens aan het maaien met de tractor en dat bromt. Er kwam een hond voorbijdraven, gelijk grote witte ogen, o o wat eng.

Ik heb ze allebei maar vroeg in hun boxen gezet, ingesprayd tegen de vliegen en ze kwam een beetje tot rust toen er eten in haar bak zat. Dus rijden is nu niet goed. Niet voor haar, want ze is nu niet happy en ik denk dat ze dan van rijden niet happier wordt en niet voor mij, want je weet maar nooit hoe een Calletje kan rollen ;-)

pien_2010

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:21

Dat doe je goed. Wij hebben zo vaak de paarden laten staan, ook als we dachten nu even beter om ze te laten staan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:24

Dat klinkt als een verstandige keuze.
Die Callas.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:55

Verstandig Mo! Dat kan alleen maar fout gaan en daar wordt echt niemand blij van!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 23:49

Ze was nu in ieder geval rustig net met de laatste hooibeurt. Ze had goed gegeten (Lees: hooibak omgedonderd en er een puinhoop van gemaakt), ze had gemest (lees: grote hopen en was er zelf uiteraard in gaan staan) en ze was zielig (lees stilstaan toen ik een kopkriebel aanbood).

Dat laatste gebeurt niet zo vaak. Ze is meestal niet geduldig genoeg om een knuffel te accepteren, behalve dan tneuk. Verder wat klittenballetjes uit haar maantop staan trekken en ze was nieuwsgierig, die balletjes vinden ze namelijk erg smakelijk. Maar ja, niet als je vrouwtje net haar handen in de nachtcreme heeft gedaan. LOL. Dus ze wilde graag, maar dan rook ze die creme, oeh bah vies flemen, maar ja die balletjes zijn zo lekker, ruiken o nee oeh bah flemen. Grappig om haar tweestrijd dan te zien.
Afijn, ze was gelukkig helemaal bedaard, wie weet morgen... dan is er weer een dag. Truste.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 20:41

En het was nu morgen en ik ben net van een ontzettend braaf paard afgekomen. We zijn een rondje hekkencheck wezen stappen. Erwin mee met Poupette. Callas was megavoorwaarts, té, maar toch bleef het beheersbaar. Ik zou graag toe gaan werken naar aan een los teugeltje draven, dat kon in het vorige huis wel, maar daar schrok ze veel meer.

We zijn vandaag niet verschoten. Wel een paar keer ingehouden omdat er een bosspook was en een keer terecht was er een hertje ergens, maar ik heb haar laten kijken of liever gezegd gericht laten luisteren, want er was niets te zien, en na een seconde of 15 haar voorwaarts gevraagd. Regelmatig kleine stukjes gedraafd. En ze luisterde enorm netjes. Ik kon heel duidelijk voelen dat ze graag zou willen racen, maar wat ik zei het was allemaal beheersbaar.

Weer terug op het erf, heb ik zonder Erwin en Poupette een rondje rond de boerderij gestapt. Dat was erg spannend voor Callas. En bij dat rondje komen we voorbij de stal, huh, moet ik nóg meer rijden? Dáár moest ik drijven, zo ongeveer voor het eerst in mijn leven met haar geloof ik. En alles was eng, veel kijken en duidelijk opluchting dat Poupette met Erwin om de hoek stonden.

Toen in het weiland waar ze zo gek bokt met galopperen, NIET gegaloppeerd, maar alleen gedraafd en toen een nieuw stuk (waar ze wel al zelf overdag gelopen heeft, maar nog niet met mij erop) gestapt terug nu wel naar stal. Ik vond haar echt superbraaf. Ze was duidelijk enorm energiek maar ik heb dan ook (te) lang niets met haar gedaan. Geen idee hoe lang eigenlijk, ik denk een week of zo.

Misschien morgen of maandag weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:46

Wat gaaf Mo. Top!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 21:31

Dank Pien, in het volgende overzichtsfilmpje van de afgelopen week van in en om het huis, kom ik nog even voorbij op Callas (shot van gisteren). Je kunt zien hoe energiek ze is, veel hoofd erop, weinig laag, maar het gaat wel goedkomen. Ik moet vaker met haar rijden.

In het begin van dat filmpje de beelden die jullie al gezien hebben van toen de meisjes het nieuwe land ingingen, maar niet bokkers hadden dat nog niet gezien, maar een ronddansende Callas vinden jullie vast niet erg om nog een keer te zien.

hier is de link https://www.youtube.com/watch?v=JU-elgE9bLw

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 22:16

Pfff een werkweek hout opruimen... Ik sta denk ik toch liever voor de klas dan.
Al denk ik dat ik heel lekker zou slapen na zo'n dag en dan met die krekels op de achtergrond. Wat indrukwekkend maar toch rustgevend dat onweer!

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:35

Wat ziet Callas er ongelooflijk goed uit Mo! Echt petje af!

Oh en die typisch Franse dorpsfeesten.. genieten. Het onweer vind ik altijd een 'nadeel' aan Zuid Frankrijk. Het is altijd zo heftig (maar dat is het denk ik al snel als je niet van onweer houd). Wel gaaf om het zo op beeld te hebben!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 13:11

Hi Allemaal,

@Muga, het was idd erg veel werk al dat hout wegwerken, en het zal ook niet de laatste keer zijn. We slapen er idd erg goed door!

@Benthhh, dank voor het complimentje over Callas. Er is minder gras al een maand (te droog) dus er gaan wat lentekilo's af, helaas bij mij niet, hahaha.

Ondertussen ben ik helemaal blij, we gaan morgen onze graver ophalen! De ex-buurman met zijn hart gaat toch niet meer klussen en ipv 1 nov mochten we hem vorige week al halen. Maar zie maar eens een vrachtwagen te huren voor zo'n graver van 5000 kilo. Dat lukte niet via de gewone verhuurbedrijven, maar via via kwamen we toch bij een vriend van een vriend terecht die morgen om 6.30 voor ons gaat rijden. We wilden eigenlijk alleen zijn vrachtwagen, maar hij leent/verhuurt niet uit zonder zichzelf. Snappen we. Zit een prijskaartje aan, helaas, snappen we ook, en we willen die gravert zsm hier hebben zodat we nog voor de winter aan de gang kunnen, misschien wel met een rijbak...
Maar om een bak te kunnen gaan maken moeten er nog drie schuurtjes afgebroken worden, dat hadden we tot aan 1 nov willen doen. Afijn, geen idee hoe het gaat lopen, maar things are in motion...

Ondertussen hebben we een uitje naar de kust bij Biarritz gemaakt...

https://youtu.be/IjB02bITw0k

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 14:05

Wat leuk dat jullie in de buurt van Biarritz zijn geweest.
Mijn zus heeft daar in haar tienerjaren als au pair gewerkt. Ik was te jong om dat bewust mee te maken dus heel leuk om nu de omgeving te zien.
Wat kan de natuur dan toch weer prachtig zijn met al die aardlagen zo bij de kust.
Dank je wel weer voor het filmpje Monique

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 20:21

Wat fijn Mo!! Kunnen jullie aan de slag!! :j

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 20:44

Ik kijk er nu al naar uit, filmpjes met de graver :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 22:15

Wat heerlijk om een stukje mee te reizen door Frankrijk. Succes en werkplezier gewenst met de graver.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:47

Wauw wat gaaf om die kust te zien met die aardlagen :wow:
Zodra je ook de geur van de zee noemde kon ik het al helemaal ruiken :D
Ik hou van de zee <3

En ook de filmpjes van jullie huis, wat een werk hebben jullie verzet _/-\o_

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:12

Gaaf filmpje Mo!

Groetjes vanuit het hoge noorden, Lille.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 19:02

Hi allemaal, dank voor de complimentjes over het filmpje, het was er fijn even cultuur te snuiven en vooral de zee!

@Tamara, Biarritz zelf zijn we met de camper niet ingegaan. We kregen al rijdend langs de kust al wel een idee hoe dat zou zijn. We zijn niet zo goed in steden ingaan met de camper. Hij is bijna 7m lang en kleine straten krijg ik grijze haren van. Erwin heeft er geen problemen mee, maar hij heeft wel problemen met mijn gestress in steden. Dus we zijn er niet in geweest. Maar wat grappig dat jouw zus daar au-pair is geweest. Dat hoor je bijna niet meer.

Ja,de aarde ligt daar op zijn kant, echt spectaculair.

@Tamara en @Namiro, we zijn al wat aan het oefenen met de gravert, we gebruiken hem voorlopig vooral als sloper, opruimer en verplaatser. Echte graafdingen komen daarna aan de beurt (dus ook de rijbak)

@Senna, we willen eigenlijk van febr tm okt altijd een keertje per maand een uitje maken naar een stukje dat we nog niet kennen. En er zijn veel van die stukjes in fr ;-) Dus ik hoop jullie nog veel van fr te kunnen laten zien.

@Cera-D, ja ik houd ook ontzettend van de zee. In het vorige huis was het maar een uurtje rijden, nu binnendoor een dag, hahaha, maar goed, over de snelweg kunnen we er nog met 3 uur zijn. Dit is de atlantisch oceaan, die andere was de middellandse zee, is toch wel een heel verschil.

Was je op vakantie in Lille, @Benthhh?

Gisteren een stapoefeningen halfuurtje voor de boerderij gedaan. Callas was weer penny-lief met poetsen en zadelen. We zijn er naar toe aan het werken dat ik zonder toezicht van Erwin in ieder geval op het erf ga rijden. Omdat Callas zo rond is, glijdt het zadel vaak als ik opstap, dus houdt Erwin de beugel vast. Dat zou dan wegvallen, dus moet ik iets hebben om op te stappen. In het vorige huis had ik een opstapblok, dat heb ik hier nog niet. Krukje gekocht, is K. Nu heb ik een cementkuip op zijn kop. Daar moet Callas dan netjes naast stilstaan. Bij het opstapblok in het vorige huis deed ze dat keurig.

Dit is wat er nu gebeurt in Callas' hoofd:
Hééééé leuk een blok! Dat kan ik goed, dan krijg ik koekjes. (Neemt initiatief en wil maaien en op blok)
Nee, gekke Callas, dat is geen blok, een beetje opzij en ho.
Maar vrouwtje je snapt het niet, het is een blok daar moet ik OP, niet naast. (Stampt zowat dwars door de ton heen)
Nee, Callas, beetje back up, ho, netjes stilstaan.
Kijk nu vrouwtje hoe goed ik het doe, ik kan echt zelf wel het blok. (Maai graaf klimt half op het blok)
We lopen een stukje weg en we parkeren weer naast het blok
GRAAF GRAAF GRAAF IK WIL DAT BLOK (Callas wordt erg ongeduldig, raak gefrustreerd)
We lopen een stukje weg van de opstapton en gaan nu ho-doen. braaf koekje.
Waarom moet ik nou hier stilstaan? Dáár is toch het blok, ik weet zeker dat je dat van me wilde toen we net daar waren, ik wil niet stilstaan ik wil daarheen.
We lopen weer een stukje aan de hand en gaan weer stilstaan. braaf koekje.
GRAAF GRAAF GRAAF IK WIL NAAR DAT BLOK!!!!
Er draaft een soort tinkabier naast me op de plaats. Volkomen gefrustreerd dat ik niet snap dat zij heus wel weet wat ze moet doen... zucht.

Ik ben opgestapt weg bij het blok met gewoon weer de hulp van Erwin. Daarna zijn we rond de ton oefeningen gaan doen. Wat moeilijk moeilijk, ze wilde zo graag erop. Maar goed uiteindelijk begreep ze dat een groot ding voor je niet automatisch betekent dat je erop moet klimmen.

Toen ging Erwin op de ton staan... En ik ging een paar keer naast de ton stilstaan. En Erwin wilde haar dan aaien. Whaaaaa kwam er ineens iets op haar manenkam. Dat hebben we div keren geoefend en ook dat was daarna ok. Ging hij over haar heenbuigen als we ernaast stonden, zelfde ritueel, paar keer brrr schrikjes en toen was het weer goed.

Veel gestapt en gestuurd en ze deed het verder superlief. Braaf paard, koekje?
YES vrouwtje KOEKJESSSSS

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:43

Mooi verhaal weer, haha.
Wat een dier. Je zult je in elk geval niet snel vervelen met haar ;)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:22

Wat een type is het :')
Voor haar in ieder geval een mooi leer moment hahah
En goed om te lezen dat je de snoepjes nu in hebt gezet op het moment dat haar aandacht niet meer op het blok is, lijkt mij een goede aanpak voor haar fratsen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:37

Ik heb een kunststof Krukje, vind ik zelf heel handig voor opstappen. Maar een ikea Krukje is ook handig en stuk steviger.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 13:44

Hallo allemaal,

Nee klopt Judith, met een Callas in je land verveel je je idd niet. Van de week ben ik vergeten de boxdeur dicht te doen en we hebben op camera hoe mevrouw zich prima vermaakt in de voortuin.

Cera, ja het blok is alleen interessant als ik met haar bezig ben, bijv vanmorgen naar het land lopen, heeft ze heel andere prioriteiten en taalt ze er niet naar. We komen er wel, ik denk dat ze heel erg slim is

@Tinka. Ik heb ook een kunststof krukje, ook nog eens inklapbaar. Maar ik vind het een waardeloos ding. Veel te laag ook. Ik moet iets hoogs hebben, zoals ik eerst had dat Erwin voor me gemaakt had, dat ik niet eens in de beugel hoef te leunen en gewoon zo mijn been erover zwaai. Hoe strak ik haar ook aansingel, ik ben te onlenig om me elegant hup in het zadel te zwiepen. Mijn linkerheup vindt het gewoon niet grappig meer. Dus ik heb dan veel te veel gewicht aan de linkerkant en omdat ze zo rond is, glijdt het zadel weg. Borsttuig helpt ook geen drol. Daarom houdt erwin de rechterbeugel vast, maar beter is een hoog blok. Er komt er wel weer een. Als Erwin het zat wordt mij alsmaar te helpen opstijgen, verschijnt er vanzelf weer iets ;-)

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:53

Wat misschien helpt bij het opstijgen Monique is je lichaam dicht bij Callas te hebben. Linkerhand en rechterhand aan de rechterkant van het paard en dan omhoog en je lichaam meteen boven het paard te hebben.
Maar een hoog krukje blijft het fijnste.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 14:54