Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:31

Eef_Bam schreef:
xMyrth schreef:
Zouden jullie een ex internationaal springpaard kopen (1.60 springen) die eind april 15 jaar wordt en die van zijn "pensioen" mag genieten? Mogen hem voor een klein prijsje overnemen...
Bij ons mag hij dan lekker recreatief aan de slag, mee het bos in etc. af en toe een klein sprongetje misschien :)

Ik heb geen ervaring met springpaarden die zo hoog gelopen hebben. Hij was verder fysiek wel in orde heb ik me laten vertellen, maar geen idee wat voor blessures of dingetjes op de loer kunnen liggen?

Met jullie gebruiksdoel zou ik er zeker voor open staan maar wel met een dosis achterdocht. Paard moet haast wel een blessure of iets hebben, als het verder braaf en makkelijk paard is kunnen ze hem voor meer geld aan iemand verkopen die graag een leerpaard wil voor 1.20/1.30 parcoursjes. Dus waarschijnlijk is er wel iets van een blessure in het spel, zijn ze daar open over? Anders doe je een goedspringend paard van 15 niet voor een klein prijsje weg.

Nooit gehoord dat iemand een mens en paard iets gunt?

Niet iedereen is een geldwolf die alleen maar het maximale uit de markt wil trekken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:37

ikke schreef:
[

Niet iedereen is een geldwolf die alleen maar het maximale uit de markt wil trekken.

Paardenvolk die iemand iets gunt? Komt amper voor.......

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:47

Ik wilde net zeggen, nooit te naïef zijn bij aankoop van een paard.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:52

ikke schreef:
Eef_Bam schreef:
[quote="xMyrth"
Zouden jullie een ex internationaal springpaard kopen (1.60 springen) die eind april 15 jaar wordt en die van zijn "pensioen" mag genieten? Mogen hem voor een klein prijsje overnemen...
Bij ons mag hij dan lekker recreatief aan de slag, mee het bos in etc. af en toe een klein sprongetje misschien :)

Ik heb geen ervaring met springpaarden die zo hoog gelopen hebben. Hij was verder fysiek wel in orde heb ik me laten vertellen, maar geen idee wat voor blessures of dingetjes op de loer kunnen liggen?
[/quote

Met jullie gebruiksdoel zou ik er zeker voor open staan maar wel met een dosis achterdocht. Paard moet haast wel een blessure of iets hebben, als het verder braaf en makkelijk paard is kunnen ze hem voor meer geld aan iemand verkopen die graag een leerpaard wil voor 1.20/1.30 parcoursjes. Dus waarschijnlijk is er wel iets van een blessure in het spel, zijn ze daar open over? Anders doe je een goedspringend paard van 15 niet voor een klein prijsje weg.

Ik noem niemand een geldwolf, ik zeg ook niet dat ze het niet moeten doen, maar wél dat ze voorzichtig moeten zijn. Mensen die 1.60 rijden hebben een paardenbedrijf of een dure hobby dus ja die kunnen maar beter zakelijk zijn. Een lichte bemerking hoeft voor het doel van myrth geen probleem te zijn. Maar dan moeten de verkoper daar wel eerlijk over zijn. Sowieso vertrouw ik niemand meer op zijn blauwe ogen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:58

Gedrag kan je eruit krijgen maar het kan ook karakter zijn en dat krijg
je er niet uit.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:20

Bedankt voor al jullie reacties! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:26

Dat springpaard gewoon even na laten kijken door de DA, kan nog een leuk paard zijn voor vele jaren plezier met lichter werk. Of er is een reden voor terug trekken uit de sport.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:17

Elisa2 schreef:
Dat springpaard gewoon even na laten kijken door de DA, kan nog een leuk paard zijn voor vele jaren plezier met lichter werk. Of er is een reden voor terug trekken uit de sport.

Precies... gewoon goed op de foto zetten en pezen laten scannen. En dan kan je er prima mee in zee gaan.

En je hebt ze zeker die hun top paard een goede oude dag gunnen. Gezond GP paard van een jaar of 16 van een vriend van mij is ook voor een klein prijsje naar een goede oude dag gegaan. Terwijl hij hem ook voor veel als leerpaard naar het buitenland kon verkopen. Maar nu kon hij lekker het land op, beetje in de basis rond hobbelen en kon hij nog langs gaan.

Dus het bestaat :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:07

Maar ik denk niet dat je van een 15 jarig 160 paard hoeft te verwachten dat er alleen maar prachtige x-rays tussen zitten. Slijtage krijg je namelijk toch. Ik zou zo’n paard alleen klinisch laten nakijken. Als hij nu nog loopt zal hij dat nog wel een tijd blijven doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:25

zou zijn pezen laten scannen voor en achter, röntgen is niet echt interessant voor eentje die al 160m loopt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:48

Maarja lage prijsklasse, je moet dan niet denken dat je hem binnenste buiten mag keren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:16

StalNollie schreef:
Maarja lage prijsklasse, je moet dan niet denken dat je hem binnenste buiten mag keren.

Zolang je het zelf betaalt, maakt dat toch niet uit?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:02

Dat is niet helemaal eerlijk. Lage prijsklasse is ook dat je risicos neemt. Nu wil je alles uitsluiten. Dan kan het zo maar zijn als paard er 100% doorkomt je ook even meer mag gaan betalen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:16

als het enkel om een goed tehuis gaat, zal dat geen probleem zijn denk ik zo.
Als ze er graag vanaf zouden willen, zouden ze het dier wel aan een handelaar verkopen, want een paard die dat gelopen heeft, is ook iets minder gezond nog makkelijk te verkopen naar het buitenland als leerpaard (soms als leasepaard voor veel geld).

Nu vind ik wel, dat een dier van die leeftijd vooral klinisch goed moet zijn. Misschien zou je beter aan de huidige eigenaren kunnen vragen of je het paard niet eerst 3 maanden mag leasen. Als het enkel om een goed tehuis gaat, ben je daar als beide partijen goed mee.
Als het dier dan 3 maanden gewoon goed blijft, zou ik het niet eens meer laten keuren maar gewoon zo overkopen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:23

Als ie klinisch goed is, en de pezen droog en koel zijn, dan zou ik zeggen, voor een klein prijsje, geef het dier een fijn pré-pensioen met veel weidegang en licht werk waar jij van kunt leren. Ga er in met de modus, alles wat we leren en alle tijd die we samen kunnen genieten is meegenomen, dan kunnen jullie samen nog een mooie tijd hebben. Voor hoe lang is koffiedik kijken, maar dat is het altijd in de paarden.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:08

Wat is hier precies een 'klein' prijsje? Ik denk dat men zich daar nog weleens in vergist...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:41

We hebben besloten om het niet te doen.
Klein prijsje betekende gratis. En hoewel die mensen zwemmen in het geld en het paard gewoon een heel erg fijn pensioen wensen waarbij geld gewoon niet belangrijk is, is het gewoon niet helemaal wat de evt. toekomstige eigenaren zoeken. Dan zijn er misschien mensen die wel héél erg blij met zo'n leermeester gaan worden.

De grootste voordelen zijn dan:
- Gratis
- Volgens de eigenaren braaf en ook voor beginners

De nadelen / onzekerheden:
- Paard is wat aan de grote kan voor ons. 170 cm, we zouden er graag een van 160 cm hebben.
- Is het paard 100% gezond? Ik zou dan kiezen voor keuringen om te checken of recreatief gebruik wel mogelijk is. Paard heeft volgens de FEI statistieken in 2019 voor het laatst gesprongen. Wat is daarna gebeurd? Waarom wordt het paard 4 jaar later gratis weggegeven? Wellicht is er een goede reden voor hoor :)
- Wij zoeken niet per se een springpaard. Deze heeft dus internationaal 160 gesprongen. Een recreatief "sulletje" zou voor ons ook heerlijk zijn.

Al met al zijn we bang dat de keuze om hem wel over te nemen teveel financieel gedreven zou zijn. En misschien heb je er wel een gouden vriend aan <3 maar wellicht komt hij op een andere plek beter tot zijn recht.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:46

Oh wauw. Ik snap je overwegingen zeker, maar als ze hem nog kwijt moeten, ik heb nog wel een mooie plek in de wei hoor! ;) :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:51

zoiets zoek ik eigenlijk wel, ook naar op zoek geweest en een aantal laten keuren, maar bijna allemaal kapot op de pezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:10

Nou gratis en klinisch goed zou ik niet laten staan...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:14

Ik had 'm ook meegenomen hoor :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:35

Elisa2 schreef:
Nou gratis en klinisch goed zou ik niet laten staan...

nou idd. buitenkansje. de kans dat zo'n paard nog jaren meegaat is enorm. de kans dat hij nog maar even meegaat is aanwezig maar het heeft je in dat opzicht geen aanschaf gekost, en hopelijk heb je er dan al veel van geleerd.
en je zegt het zelf mensen hebben geld genoeg, en geld doet hun niks een goed huisje wel!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:47

Veel zijn er voor om zo'n paard over te nemen, maar wat doe je ermee als hij toch peesblessures blijkt te hebben?
Dat zijn langdurige trajecten met onbekende afloop. Niet iedereen kan een grasmaaier houden en een grote grasmaaier verkopen/weggeven valt ook niet mee.
Ik vraag dat omdat ik 3 jaar met een paard met peesblessures heb getobt. Ik kon er geen tweede paard bij nemen en had dus niks om te rijden, alleen eindeloos wandelen.
Sorry, beetje off topic, maar was even benieuwd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:52

Tilmar schreef:
Veel zijn er voor om zo'n paard over te nemen, maar wat doe je ermee als hij toch peesblessures blijkt te hebben?
Dat zijn langdurige trajecten met onbekende afloop. Niet iedereen kan een grasmaaier houden en een grote grasmaaier verkopen/weggeven valt ook niet mee.
Ik vraag dat omdat ik 3 jaar met een paard met peesblessures heb getobt. Ik kon er geen tweede paard bij nemen en had dus niks om te rijden, alleen eindeloos wandelen.
Sorry, beetje off topic, maar was even benieuwd.

Als een peesblessure dusdanig is kan een paard toch ingeslapen worden?
Ik had het paard mits klinisch ok ook meegenomen hoor, je hebt met elk levend wezen een risico , volledig gekeurd is ook geen garantie op een probleemloos vervolg.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:09

Ben ik nou de enige die iets te cynisch in het leven staat om te geloven dat je een bruikbaar springpaard (of überhaupt een willekeurig bruikbaar rijpaard) zomaar van vage kennissen gratis kunt krijgen? :+

Paard is op zijn 11de zonder duidelijke reden uit de sport getrokken (dat is geen standaard pensioenleeftijd voor een springpaard op dit niveau) en mag nu gratis weg terwijl die niet alleen super ervaren, niet al te oud maar ook nog beginnerproof is? einde sportcarriere op elfjarige leeftijd klinkt in mijn oren niet exact als een gezond dier dat nog jaren meegaat...

Paarden met chronisch kapotte pezen zijn in 9 gevallen op 10 ook klinisch helemaal goed, ik zou eerder in die richting denken dan hopen dat iemand in de paardenwereld per se zo graag Sinterklaas wil spelen. Maar zoals ik zei, misschien toch te cynisch :o