Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:08

tienus63 dat is precies wat ik ook denk , als ze hun doel hebben bereikt gaan ze wel wat aan de wolf doen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:37

jolandje schreef:
tienus63 dat is precies wat ik ook denk , als ze hun doel hebben bereikt gaan ze wel wat aan de wolf doen

Ze zullen dan helemaal wel moeten.
Hoe minder dieren in de wei, ik vrees dat de wolven dan nog dichterbij de mensen komen.

In Italië is al een roedel die ontdekt heeft dat er bij de Mac Donalds te snaaien valt.
Bewoners in beren gebied weten allang dat ze hun etenswaren niet in hun woon/slaap verblijf moeten bewaren maar buiten op een plek waar de beren er niet zomaar bij kunnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:29

Heel eerlijk Tienus ben ik er niet rauwig om ik dit jaar geen veulens verwacht.
Heb geen zin om snachts wakker te moeten liggen en ze binnen te moeten laten staan snachts heel de zomer.
Waar het normaal zo leuk is van april tot oktober in de kudde op de wei te zien...
Heb goede fokmerries lopen. Zit zelfs in dubio deze te verkopen :(

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:38

Ik denk er exact zo over.
Hier wordt ook niet meer gefokt. Niet direct door de opkomst van de wolf. Maar het speelt wel een beetje mee.

Normaliter liet ik de paarden in de zomer met een gerust hard dag en nacht buiten lopen of bij hitte juist alleen in de nacht.
Afgelopen zomer zijn ze bijna nooit in het donker buiten gebleven.

Ik merk ook dat de hooivoorraad en bodembedekking heel hard gaat.
Links en rechtsom worden dierhouders op extra kosten gejaagd door de komst van de wolf.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:08

Ik zou ook graag nog een paar veulentjes fokken; ik heb er nu ook prachtig de ruimte voor én geschikte merries. Alhoewel er hier NOG geen wolvenroedels actief zijn, durf ik het toch ook niet aan. Het kan zomaar veranderen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:09

Ik zit tussen twee wolvengebieden in, maar zet ze al vanaf eind augustus 's nachts binnen. Terwijl ze voorheen met redelijk weer ook 's buiten liepen (zoals bv het weer begin januari was.)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:11

Ik wil ze van de zomer toch wel weer 24/7 buiten hebben. Dat wordt dus goed het wolvenalert in de gaten houden en hopen dat mensen in de buurt elkaar ook op de hoogte houden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:39

ik heb 4 amerikaanse miniatuurpaardjes, merries , waarvan er nu twee drachtig zijn, ben zo aan het nadenken hoe ik dat moet doen, met name ook omdat manlief het allemaal wel mee vind vallen en geen haast heeft met ( nog meer) aanpassingen , er kunnen echt wel dingen aangepast worden , maar dat kan ik niet zelf en zeker niet in mijn eentje -O-, ik denk wel dat dit als het zo doorgaat of zelfs erger word de laatste veulens worden hier en misschien stop ik er helemaal wel mee , maar dan bloed mijn hart , want ik ben erg gek met mijn merrietjes

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 16:06

Het is gewoon triest, deel jullie zorgen. Dat is de reden geweest in 2020 om dit topic te starten, ik zag de problemen al aankomen helaas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:34

Voor mij zijn dit ook mijn laatste paarden. Andere weide dieren komen er ook niet. Dus als dit er niet meer is dan heb ik lege weilanden. Maar hopelijk houdt ik mijn huidige dieren nog lange tijd gezond en wel.

De lol is er zo wel een beetje af…

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:42

jolandje schreef:
ik heb 4 amerikaanse miniatuurpaardjes, merries , waarvan er nu twee drachtig zijn, ben zo aan het nadenken hoe ik dat moet doen, met name ook omdat manlief het allemaal wel mee vind vallen en geen haast heeft met ( nog meer) aanpassingen , er kunnen echt wel dingen aangepast worden , maar dat kan ik niet zelf en zeker niet in mijn eentje -O-, ik denk wel dat dit als het zo doorgaat of zelfs erger word de laatste veulens worden hier en misschien stop ik er helemaal wel mee , maar dan bloed mijn hart , want ik ben erg gek met mijn merrietjes

Dat is toch heel jammer ! Waar zit je ergens in Nederland?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:52

sterregoud ik woon aan de drentse grens net onder Hoogeveen

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:54

Oh, dan zou ik je vriend toch overtuigen om extra bescherming te regelen. Het lijkt me daar wel nodig.
Balen, zou niet zo moeten zijn,

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:00

jolandje schreef:

Zo herkenbaar Jolanda , afgelopen zomer die ellende al ervaren en ik ben bang dat het niet zomaar stop en alleen maar erger word.

Heb hier ook mijn twijfels of ik mijn mini dit jaar wel laat dekken. Ze is een goede fokmerrie maargoed dan zal ik volgend jaar eigenlijk het veulen of de merrie moeten verkopen. En ik fok normaal gesproken niet specifiek voor verkoop.

Ik heb alles snachts op stal terwijl ik de veulens/ jaarlingen voorheen altijd buiten liet opgroeien.
Dat zit er niet meer in dus levert het veel extra kosten maar vooral veel meer werk op.
Daarom heb ik dit jaar ook al knopen doorgehakt om wat te gaan verkopen… helaas want er is buitenruimte genoeg.
Ook met wolfwerende omheining zou ik ze niet buiten durven te laten … ik zou niet lekker slapen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:17

Dat is idd ook hoe ik het voel: ook al zet je ze in wolfwerend hekwerk - het gaat nooit 100% het risico op een aanval wegnemen dus ook niet 100% van je zorgen. Nachtrust is ook belangrijk.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:24

Nou net een melding van een aanval vlakbij … 14 dode schapen. Mijn hart huilt echt om te zien hoe die dieren er aan toe zijn.

Mac , precies
Ik weet niet hoe ik mij zou voelen als het mijn dieren zou overkomen.
Waarschijnlijk heb ik dan een enkeltje ggz nodig.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:58

Precies dat laatste maakt de wolf zo;n moeilijk verhaal. De stress die je als weidedierenhouder hebt van alleen al de aanwezigheid van dat dier is niet aan buitenstaanders uit te leggen.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:53

Net melding ontvangen dat er hier nu ook een wolf loopt. ;( Afgelopen zomer ook al een wolf meerdere weken in de buurt.. hopelijk is deze ook op doortocht.
Ik ben net de veulens aan het afspenen en heb maar 8 stallen maar 12 paardjes...
Wij zitten in Borculo trouwens.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:08

RSDICBS schreef:
Net melding ontvangen dat er hier nu ook een wolf loopt. ;( Afgelopen zomer ook al een wolf meerdere weken in de buurt.. hopelijk is deze ook op doortocht.
Ik ben net de veulens aan het afspenen en heb maar 8 stallen maar 12 paardjes...

Balen zeg, geen mogelijkheid voor extra stalletjes of 2 bij elkaar te zetten ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:39

Happinez schreef:
Nou net een melding van een aanval vlakbij … 14 dode schapen. Mijn hart huilt echt om te zien hoe die dieren er aan toe zijn.

Waar ongeveer als ik vragen mag?

En hoe de schapen eraan toe raken dat is idd drama. -O-

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:50

de aanval was in Nijensleek.
Afgelopen week is de wolf ook een paar keer gezien op de Eese / woldberg

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:59

Happinez schreef:
RSDICBS schreef:

Balen zeg, geen mogelijkheid voor extra stalletjes of 2 bij elkaar te zetten ?

We zouden 1 veulen wel weer bij haar moeder kunnen zetten en dan de 3 anderen in het gangpad met 1 van de de 2 jarige merries.. maar voor hoe lang dan? :7 De merries krijgen allemaal ook weer veulentjes vanaf eind maart..

De omheining is 125 hoog van schapengaas met stroomdraad en we zitten 25 meter naast een woonwijk en aan de achterkant een drukke 80 weg. Naast onze weide lopen veel mensen met honden. Ik ben net weer thuis van stal en in het uurtje daar zeker elke 10 minuten mensen met hun honden en zaklampen. Dus hopelijk schrikt de drukte dan nog af..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:10

Mac schreef:
Dat is idd ook hoe ik het voel: ook al zet je ze in wolfwerend hekwerk - het gaat nooit 100% het risico op een aanval wegnemen dus ook niet 100% van je zorgen. Nachtrust is ook belangrijk.

inderdaad, als wolfwerend nou ook echt de wolf 100% tegen zou houden , dan kun je wel slapen, maar er is al zoveel gebeurd aan narigheid bij mensen die geinvesteerd hadden in dure wolfwerende omheiningen , dus dan kun je dat wel doen maar slaap je alsnog slecht

Mel, dat is het dus he, de lol gaat er af, niet van de paardjes zelf , maar de manier waarop je ze moet houden en beschermen, mijn paardjes vinden het dus nog steeds echt niet leuk om opgesloten te worden en eigenlijk zou dat ook niet nodig moeten zijn

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:21

Happinez schreef:
de aanval was in Nijensleek.
Afgelopen week is de wolf ook een paar keer gezien op de Eese / woldberg

Dank voor de info.
Zichtwaarnemingen op de Eese, dan denk ik in 1e instantie aan: mogelijk verband met de militaire oefeningen? (daardoor op drift bijv).

Moet wel zeggen, de meeste schapen die nog grazen staan gewoon achter enkele draden of gaas. Langs de randen van de kerngebieden is werend gaas inmiddels echt wel aan te raden. Zie Boijl, gewoon prik gaas, bekende plek voor de wolf, ja, dat ging weer mis. Dan zet je dus je schapen onveilig weg gezien de feiten nl dat die wolven er zijn.

Wat mij verbaast is dat op dat stuk tussen Wilhelminaoord en Frederiksoord zoveel hobby geitjes en mini schaapjes staan, achter gewoon gaas alsof er niks aan de hand is. Zou ik te spannend vinden in de huidige situatie. :=

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:39