Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:38

_yvonne schreef:
Gefeliciteerd met de verkoop, fijn dat ze een goed huisje heeft gevonden :j

Ik mag binnenkort ook het verkoop traject in, kijk er niet naar uit :=

Zelfde hier. Niets voor mij

Super , Cardy, gefeliciteerd!

SjonnieZ

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:21

Proficiat Carly met de verkoop.
Ben wel benieuwd welk soort ruiter jouw paardje gekocht heeft. Een wedstrijdruiter of een recreant/buitenrij ruiter of ??.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:14

Cardy schreef:
Hoi allemaal!

Ik wil jullie allemaal nog heel erg bedanken voor het meedenken en de fijne adviezen rondom de verkoop van Nova.

Vanavond is ze vertrokken met haar nieuwe eigenaresse. Een ontzettend leuke meid, en ze gaan samen een mooie toekomst tegemoet.

Het afscheid viel ons zwaar, maar we zijn vooral heel blij dat ze een fijne nieuwe plek heeft gekregen.

Het verkopen van een paard was toch weer een hele ervaring, met allerlei verschillende soorten kijkers: van mensen die ineens niks meer laten horen tot juist hele leuke mensen. We zijn nu vooral opgelucht dat het achter de rug is.

Dat is nog best snel gegaan dan! Fijn dat ze zo goed terecht gekomen is *\o/*

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:15

Hoi hoi, ik zie een leuke pony op marktplaats staan, in Alteveer. Is van een handelaar volgens mij, aangezien hij regelmatig wat aanbiedt. Iemand ervaring met deze stal?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:42

Alteveer Groningen of Alteveer Hoogeveen?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:23

Alja schreef:

Groningen

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:09

Lindor92 schreef:
Alja schreef:

Groningen

Een bekende stal in Alteveer Groningen verkoopt allemaal goedkoop opgekochte ierse volbloeden.. zijn zogenaamd allemaal superbraaf en geschikt voor beginnende ruiter. Maar eigenlijk zijn ze dit niet. Als deze paarden (allemaal warmbloedtypes, veelal bruin, martingaal op foto) kloppen met de advertenties die jij zit is het dezelfde stal. Eigenaar zat laatst nog op fb te pochen dat hij tientallen volbloeden zo ophaalt voor heel weinig geld en ze voor 5k weer verkoopt *D Zou ik niet bij kopen iig!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:13

Gewoon een handelaar kennisje mocht haar paard ruilen die te pittig was voor een kalmer exemplaar.Met wat bijbetaling.Gewoon braaf dier .Ik denk dat je het wel kan proberen hoor .Ze mocht er even mee rijden ook even buiten.Keuren veearts zou ik altijd doen ..zeker klinische.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 03:20

Lijkt me nou niet echt bijzonder dat je mag rijden op een paard dat te koop staat als rijpaard. Zou er bij moeten komen dat dat niet kan. :+ Als dat al een pluspunt is van een verkoper...
En ja, bij zulke stallen, als je al mag 'ruilen' is het andere dier altijd ineens duurder en moet je bij betalen.

Ierse volbloeden bestaan trouwens niet. Zijn gewoon Engelse maar dan gefokt in Ierland of het zijn kruisingen. Volbloeden zijn heel leuk, maar je moet heel goed opletten want zulke stallen kopen ze goedkoop in en ze zijn allemaal geweldig en braaf en noem alles maar op volgens hen. Terwijl ze vaak mager zijn, maar kort daar staan en het moet bij je passen. Net als bij alles, die hele goedkope dieren zijn niet voor niets zo goedkoop aangekocht. Engels Volbloeden zijn in Ierland en Engeland enzovoorts ook gewoon gewild, dus de echt fijne worden niet zo goedkoop weggedaan. Je kan ook niks over het karakter zeggen als ze niet in goede conditie, zowel lichamelijk als fitheid, zijn.

Ik zou dan ook zeker niet alleen klinisch keuren. Wel kan je, als je de echte naam weer, de resultaten enzovoorts in zien en ook zien of ze dus er uitgelegen hebben door blessures en noem maar op. Je kan een heel leuk paard treffen, maar het karakter moet echt bij je passen en je moet heel goed uitzoeken of ze gezond zijn en vaak afwachten of ze ook passen als ze goed op gewicht zijn en er wat werk in steken om ze dressuur te rijden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:05

ik meld me ook in dit topic.
ik ga op zoek naar mijn once in a lifetime paardje, leerpaard noem maar op.
de vraag is vooral, is ie te vinden.

wat ik zoek:
- allround inzetbaar
- braaf voor de gevorderde amateur ruiter (rennen, wakker geen probleem, staken, steigeren niet)
- groot en/of breed 170 of hoger (ik ben 1.80 en niet te dun)
- het liefst minimaal Z dressuur geweest, L springen, cross en verkeersmak. dit is geen harde eis allemaal, maar ik wil graag leren van het paard, ooit Z dressuurrijden en vooral lekker genieten
- leeftijd tussen de 6 en de 15
- kleur en geslacht maakt niets uit (hengst is niet handig)
- mijn droompaard heeft een bles en 4 witte benen
- een hoofd met uitstraling (sorry, daar val ik gewoon op)
- braaf in de omgang
- ik hou van een knuffelkont waar je ook lekker mee om kan pielen.

paardje komt op een stal waar ze 's winters buiten staan zolag het licht is en zomers als het weer meezit 24/7 buiten of ook op stal als t donker is. paard komt met nog 2 paarden en een pony te staan.

mijn budget zit zo rond de 12,5K is dat realistisch? het hangt er ook helemaal vanaf of mijn zadels en andere spunnen allemaal gaan passen, anders komt dat er ook nog bij.

mijn huidge paard ga ik verkopen via mijn instructrice. dus afhankelijk wat ik daar voor krijg zit er nog wat ruimte in mijn budget.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:10

Voor mijn gevoel is dat te weinig. Tenzij je een compromis gaat maken op leeftijd, opleidingsniveau of gezondheid. Mijn budget voor een twenter is niet veel lager namelijk, en ik zit zeker niet aan de bovenkant van de markt :=

Je kunt altijd even rondkijken op sporthorses. Wellicht kan je instructrice je ook helpen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:14

Als je een leermeester zoekt zou ik de leeftijd al hoger zetten. Degene van 6 mogen zelf pas net Z starten dus hebben nog veel te leren. Maar ja, ik denk dat je budget echt te weinig is voor hetgeen wat je zoekt. Dan krijg je niet het paard waar jij wat van kan leren of er mankeert op andere manier wat aan. Je wilt namelijk ook populaire leeftijdscategorie en grootte. En dan ook nog allround en braaf, wat allemaal extra kost omdat er meer vraag is als aanbod.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:25

Ik denk dat je met je budget wat aan de lage kant zit met de wensen lijst.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:31

Ik denk ook dat je budget te laag is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:34

bedankt voor alle reacties.

ik zie vooral ook dure paarden tot een jaar of 7. dit omdat ze veel potentie hebben.
als ze 10 zijn vind ik het wel alweer wat anders.

meeste paarden die ik zie die me aanspreken zijn rond de 15 - 18 K. is dat dan meer in de richting of vind je ze eigenlijk niet onder de 20k?

ik zal even kijken of ik wat aan mijn budget kan doen of op welk onderdeel ik concessies wil gaan doen. met mijn 1.80 is dat waarschijnlijk niet aan de grootte. niveau valt over te praten, maar wil wel gewoon vrij snel weer los kunnen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:40

Je budget is echt te laag.
Laat ik het zo zeggen; mijn paard voldoet niet eens aan de spring/cross eis (maar verder aan bijna alles) en die gaat echt niet voor 12,5 k weg.
Zeker omdat je ook de looks leuk vindt en karakter belangrijk is, is de vijver niet zo groot :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:58

Joltsje schreef:

ik zie vooral ook dure paarden tot een jaar of 7. dit omdat ze veel potentie hebben.

meeste paarden die ik zie die me aanspreken zijn rond de 15 - 18 K. is dat dan meer in de richting of vind je ze eigenlijk niet onder de 20k?

ik zal even kijken of ik wat aan mijn budget kan doen of op welk onderdeel ik concessies wil gaan doen. met mijn 1.80 is dat waarschijnlijk niet aan de grootte. niveau valt over te praten, maar wil wel gewoon vrij snel weer los kunnen

Hier zijn paar paarden die zo ongeveer aan je eisen zouden voldoen (groot, makkelijk te rijden door een amateur, M dressuur L eventing/springen, recente klassering en ook makkelijk op wedstrijd enz) rond 20-30K verkocht. Niet heel bijzonder qua uitstraling moet ik zeggen, wel jonger dan 10.

Denk dat je de meeste kans maakt om binnen je budget te blijven als je een ouder dier durft te kopen. Dus 15+. Of eentje met een of ander gebrek qua gezondheid, management oid

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:59

Mag ik weer even inbreken? :o

Weet iemand toevallig een brave merrie of ruin te koop, dressuur gefokt, tussen de 5 en 10 jaar, tussen de 165 en 175 hoog, gezond en in t verleden RX goedgekeurd, en M geklasseerd?

Stalgenoot en haar dochter hebben haar paard onlangs geheel onverwachts moeten laten gaan na een heftige koliek. Maar daar hij echt hun uitlaatklep was, zoeken ze nu toch een nieuwe vriend(in) voor het leven.. om heerlijk mee te tutten en weer lekker te gaan rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:40

Fly_high schreef:
Joltsje schreef:

Hier zijn paar paarden die zo ongeveer aan je eisen zouden voldoen (groot, makkelijk te rijden door een amateur, M dressuur L eventing/springen, recente klassering en ook makkelijk op wedstrijd enz) rond 20-30K verkocht. Niet heel bijzonder qua uitstraling moet ik zeggen, wel jonger dan 10.

Denk dat je de meeste kans maakt om binnen je budget te blijven als je een ouder dier durft te kopen. Dus 15+. Of eentje met een of ander gebrek qua gezondheid, management oid

Hier sluit ik me bij aan. :)

Klinkt als iets wat veel mensen zoeken Casarell.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:09

Simbaa schreef:
Je budget is echt te laag.
Laat ik het zo zeggen; mijn paard voldoet niet eens aan de spring/cross eis (maar verder aan bijna alles) en die gaat echt niet voor 12,5 k weg.
Zeker omdat je ook de looks leuk vindt en karakter belangrijk is, is de vijver niet zo groot :)

Je kunt ook zeggen dat de eisenlijst te complex is.

Ik heb paarden gekend die hier op papier prima aan voldeden, binnen budget vielen maar of dat dan ook is wat je echt wil…….

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:27

Ook in mijn optiek is je budget te laag.
Ik verkocht 2 jaar geleden een 14 jarige, 2* eventing, M springen, Z dressuur voor meer dan 20.

De markt is misschien nu iets minder
Zou een zoekertje plaatsen, hopelijk vind je gauw een fijn dier

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:55

Joltsje schreef:
- het liefst minimaal Z dressuur geweest, L springen, cross en verkeersmak. dit is geen harde eis allemaal, maar ik wil graag leren van het paard, ooit Z dressuurrijden en vooral lekker genieten

Om echt te zeggen of je budget te laag is, zou deze eis iets duidelijker moeten zijn. Want het is vanzelfsprekend dat een allround paard dat effectief in de verschillende takken succesvol uitgebracht wordt van een andere prijsklasse is dan een paard dat wel het karakter en de capaciteit heeft om samen met een amateur te groeien maar niet per se (recent) is uitgebracht.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:10

nou ik denk ook dat daar de meeste ruimte zit.
paard mag prima L geklasseerd zijn, maar de oefeningen van het Z kunnen.
of uitgebracht in het BB springen, maar wel de aanleg hebben of zo.

ik heb een leuk paardje op t oog. ik hoop dat dat een match wordt. van de week kijken

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:28

Ja maar aanleg voor springen + goed karakter is echt iets totaal anders dan een leermeester wat springen betreft :o

Er staat nu zulke leuke merrie te koop op paar sites, 1.30+ gesprongen en 1.10 springt ze met een zak hooi op haar rug ook nog foutloos rond ;) ik heb geen aandelen, is gewoon een top dier om te zien op wedstrijd

Echt geweldig is dat om van zulk paard te mogen leren! Maar het is tegelijkertijd niet te vergelijken met een talentvol dier dat vrij weinig kent en hulp van de ruiter nodig heeft om zijn afstand en lijn te vinden.

Niet om af te schrikken maar het moet een bewuste keuze zijn, wil ik een leermeester die mij gaat helpen om verder te komen of wil ik de uitdaging van een paard zelf verder op moeten leiden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:32

Soms kan het ook enorm schelen als je zoekt in de bekende kringen! Vorig jaar is een paard dat ik ken (met bemerking) maar voldoet verder bijna aan al je eisen voor denk ik 15-17 k weggegaan.
Z geklasseerd, B springen, braaf, alleen klein en volledige verbening van hoefkraakbeen. Was 11 en nooit een pas kreupel en kwam klinische door alle keuringen. Ik vond het te riskant. Maar genoeg mensen die dat niet vinden